Okres dorastania to szczególnie trudny czas dla każdego mÅ‚odego czÅ‚owieka. Na tym etapie zachodzÄ… dynamiczne zmiany w wielu sferach rozwoju. To wÅ‚aÅ›nie teraz burza hormonów powoduje zmienność nastrojów. Adolescentom mogÄ… towarzyszyć stany depresyjne czy lÄ™kowe. W relacjach spoÅ‚ecznych olbrzymie znaczenie ma grupa rówieÅ›nicza i to ona jest wyznacznikiem postÄ™powania. KsztaÅ‚tuje siÄ™ tożsamość indywidualna oraz grupowa. Relacje rodzinne ulegajÄ… rozluźnieniu, czÄ™sto dochodzi do konfliktów. Niejednokrotnie u mÅ‚odych ludzi wzrasta poczucie osamotnienia.
Å»ycie w czasach pandemii stanowi dodatkowy czynnik stresogenny i wielkie wyzwanie dla wszystkich. Dla nastolatków to szczególne obciążenie, zważywszy na i tak nieÅ‚atwy, nieprzewidywalny, czÄ™sto buntowniczy etap ich życia. MÅ‚odzież nie może normalnie chodzić do szkoÅ‚y. NagÅ‚a zmiana dotychczasowego trybu funkcjonowania, pozostanie w domu, intensywna edukacja online, brak kontaktu z rówieÅ›nikami stajÄ… siÄ™ trudne do zniesienia. Do tego niepewna przyszÅ‚ość, obawy o zdrowie swoje i najbliższych mogÄ… budzić wiele lÄ™ków. Dodatkowo praca zdalna rodziców i nieustanne przebywanie ze sobÄ… czÅ‚onków rodziny, mogÄ… stać siÄ™ bardzo mÄ™czÄ…ce i frustrujÄ…ce.
W trosce o zdrowie nastolatków w tym szczególnym czasie, w ramach akcji „Dobre sposoby na mikroby”, przeprowadzono w naszej szkole zajÄ™cia w klasach IV –VIII zwiÄ…zane
z epidemiÄ…, zdrowiem i dorastaniem. Uczniowie zostali zapoznani z obszernÄ… ulotkÄ… informacyjnÄ… pn. „MÅ‚odzież w czasie pandemii COVID-19”, rozwiÄ…zali krzyżówkÄ™ tematycznÄ… oraz uzupeÅ‚niali Kalendarz zdrowia. Ponadto część uczniów wykonaÅ‚a plakaty promujÄ…ce zdrowy tryb życia także w czasie pandemii. We wszystkich materiaÅ‚ach znajdowaÅ‚y siÄ™ wskazówki jak zachować dobrostan fizyczny, psychiczny i spoÅ‚eczny w owej nienaturalnej sytuacji.
Podczas zajęć korzystano z materiaÅ‚ów edukacyjnych przygotowanych przez pracowników OddziaÅ‚u OÅ›wiaty Zdrowotnej i Promocji Zdrowia Wojewódzkiej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej w Bydgoszczy. ZajÄ™cia z uczniami przeprowadziÅ‚a mgr inż. Urszula KoÅ‚odziejska.
Oto kilka przykÅ‚adów, jak Wasze koleżanki i Wasi koledzy spÄ™dzajÄ… wolny czas
w okresie pandemii. Na pewno warto ich naśladować:
TaÅ„czÄ™ i wymyÅ›lam przeróżne akrobacje – Ola
OpiekujÄ™ siÄ™ moim króliczkiem – Edyta
Bardzo dużo czasu spÄ™dzam na zabawach z psem i kotem. MyÅ›lÄ™, że razem nam jest dobrze – Jakub J.
Posiadam wykrywacz metali, tropiÄ™ nim Å›lady przeszÅ‚oÅ›ci, jest to zajÄ™cia ekscytujÄ…ce – Jakub W.
NamiÄ™tnie skaczÄ™ na trampolinie – Weronika
Rolki, zabawy z psem i rysowanie to moja pasja – Julka K.
Motocykle, to mnie krÄ™ci – Julka W.
Chodzimy z psami na dÅ‚ugie spacery, uczymy je różnych sztuczek – Madzia, Marcelina, Nikola K, MiÅ‚osz
TrenujÄ™ piÅ‚kÄ™ nożnÄ… – NikoÅ›
Jeżdżę konno, szyjÄ™ pacynki – Zuzia
OglÄ…dam filmy przyrodnicze, czytam książki z zakresu psychologii dzieciÄ™cej – Marika
Pomagam rodzicom – Oliwier
Dużo czasu spÄ™dzam na huÅ›tawce, spacerujÄ™, rysujÄ™ – Nikola.
88-121 Chełmce
Chełmce 51