Okres dorastania to szczególnie trudny czas dla każdego młodego człowieka. Na tym etapie zachodzą dynamiczne zmiany w wielu sferach rozwoju. To właśnie teraz burza hormonów powoduje zmienność nastrojów. Adolescentom mogą towarzyszyć stany depresyjne czy lękowe. W relacjach społecznych olbrzymie znaczenie ma grupa rówieśnicza i to ona jest wyznacznikiem postępowania. Kształtuje się tożsamość indywidualna oraz grupowa. Relacje rodzinne ulegają rozluźnieniu, często dochodzi do konfliktów. Niejednokrotnie u młodych ludzi wzrasta poczucie osamotnienia.
Życie w czasach pandemii stanowi dodatkowy czynnik stresogenny i wielkie wyzwanie dla wszystkich. Dla nastolatków to szczególne obciążenie, zważywszy na i tak niełatwy, nieprzewidywalny, często buntowniczy etap ich życia. Młodzież nie może normalnie chodzić do szkoły. Nagła zmiana dotychczasowego trybu funkcjonowania, pozostanie w domu, intensywna edukacja online, brak kontaktu z rówieśnikami stają się trudne do zniesienia. Do tego niepewna przyszłość, obawy o zdrowie swoje i najbliższych mogą budzić wiele lęków. Dodatkowo praca zdalna rodziców i nieustanne przebywanie ze sobą członków rodziny, mogą stać się bardzo męczące i frustrujące.
W trosce o zdrowie nastolatków w tym szczególnym czasie, w ramach akcji „Dobre sposoby na mikroby”, przeprowadzono w naszej szkole zajęcia w klasach IV –VIII związane
z epidemią, zdrowiem i dorastaniem. Uczniowie zostali zapoznani z obszerną ulotką informacyjną pn. „Młodzież w czasie pandemii COVID-19”, rozwiązali krzyżówkę tematyczną oraz uzupełniali Kalendarz zdrowia. Ponadto część uczniów wykonała plakaty promujące zdrowy tryb życia także w czasie pandemii. We wszystkich materiałach znajdowały się wskazówki jak zachować dobrostan fizyczny, psychiczny i społeczny w owej nienaturalnej sytuacji.
Podczas zajęć korzystano z materiałów edukacyjnych przygotowanych przez pracowników Oddziału Oświaty Zdrowotnej i Promocji Zdrowia Wojewódzkiej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej w Bydgoszczy. Zajęcia z uczniami przeprowadziła mgr inż. Urszula Kołodziejska.
Oto kilka przykładów, jak Wasze koleżanki i Wasi koledzy spędzają wolny czas
w okresie pandemii. Na pewno warto ich naśladować:
Tańczę i wymyślam przeróżne akrobacje – Ola
Opiekuję się moim króliczkiem – Edyta
Bardzo dużo czasu spędzam na zabawach z psem i kotem. Myślę, że razem nam jest dobrze – Jakub J.
Posiadam wykrywacz metali, tropię nim ślady przeszłości, jest to zajęcia ekscytujące – Jakub W.
Namiętnie skaczę na trampolinie – Weronika
Rolki, zabawy z psem i rysowanie to moja pasja – Julka K.
Motocykle, to mnie kręci – Julka W.
Chodzimy z psami na długie spacery, uczymy je różnych sztuczek – Madzia, Marcelina, Nikola K, Miłosz
Trenuję piłkę nożną – Nikoś
Jeżdżę konno, szyję pacynki – Zuzia
Oglądam filmy przyrodnicze, czytam książki z zakresu psychologii dziecięcej – Marika
Pomagam rodzicom – Oliwier
Dużo czasu spędzam na huśtawce, spaceruję, rysuję – Nikola.
88-121 Chełmce
Chełmce 51