Opcje widoku
Ikona powiększania tekstu
Powiększ tekst
Ikona pomniejszania tekstu
Pomniejsz tekst
Ikona zmiany kontrastu
Kontrast
Ikona podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Odnośnik do Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Resetowanie ustawień
Reset

Plastyka

    WYMAGANIA EDUKACYJNE Z PRZEDMIOTU PLASTYKA W KLASACH IV-VII

 

Ocena wiedzy i umiejętności uczniów:

Ze względu na indywidualizację wymagań wynikających ze specyfikacji zajęć artystycznych ocena obejmuje następujące obszary:

  • obecność i aktywność na zajęciach, przygotowanie do pracy (materiały plastyczne, opracowanie i opanowanie zagadnień teoretycznych poprzedzających wykonanie prac),
  • celowość podejmowanych działań , systematyczności wytrwałość w pracy, określanie hierarchii zamierzeń,
  • kreatywność, pomysłowość, postawę poszukującą, podejmowanie współpracy, umiejętność podziału zadań, dyskutowania, porównywania stanowisk, dochodzenia do porozumienia,
  • kulturę twórczości w zakresie komponowania prac, projektów i odbioru dzieł, odpowiednie zachowanie podczas pracy,
  • zaangażowanie w pracę twórczą – przygotowanie materiałów plastycznych,
  • kulturę twórczości i w zakresie komponowania prac, odpowiednie zachowanie się podczas pracy,
  • walory artystyczne powstających prac w odniesieniu do zdolności, temperamentu twórczego, indywidualności ucznia,
  • łączenie umiejętności praktycznych z wiedzą.

 

 

 Formy aktywności ucznia będące przedmiotem oceny:

  • ćwiczenia praktyczne i zaangażowanie (konstrukcje, rzeźby, instalacje, rysunki, prace malarskie, zastosowania zdobytej wiedzy w praktyce, posługiwanie się różnymi technikami), poziom zainteresowania sztuką – aktywne uczestnictwo w lekcji, w dyskusjach, wyrażanie własnych poglądów i formułowanie wniosków,
  • umiejętność pracy w grupie oraz poczucie odpowiedzialności za własne i grupowe działania,
  • umiejętność korzystania z materiałów źródłowych oraz mediów,
  • indywidualna dodatkowa twórczość plastyczna lub działalność kulturalna w środowisku szkolnym i pozaszkolnym,
  • w przypadku dużego wkładu pracy na lekcji uczeń otrzymuje pozytywną uwagę do dziennika uwag i ocenę bardzo dobrą ( np. w przypadku udziału w akademiach szkolnych czy konkursach),
  • uczeń, który nie uczestniczy aktywnie w lekcji, nie wykazuje zainteresowania tematem, dezorganizuje prace na lekcji otrzymuje negatywną uwagę do zeszytu uwag,
  • udział w projektach i ich przygotowaniu,
  • udział w konkursach, aktywny udział w życiu szkoły – ocena celująca,
  • gotowość ucznia do indywidualnego rozwoju w zakresie twórczym, poznawczym, komunikacyjnym i organizacyjnym,
  • zaangażowanie w pracę twórczą – przygotowanie materiałów dydaktycznych, plastycznych, aktywność na zajęciach, koncentracja i staranne oraz estetyczne wykonywanie działań,
  • aktywność i samodzielność ucznia w rozwiązywaniu problemów i zadań plastycznych,
  • dbałość o efekt końcowy wykonanej pracy oraz zgodność z tematem i poleceniem nauczyciela ,

 

 

 

 

 

KRYTERIA OCEN Z PLASTYKI

 

 Celujący ( 6)

Uczeń: w pełni przyswoił wiadomości objęte programem przedmiotu i potrafi zastosować poznaną wiedzę w sytuacjach problemowych. Korzysta z innych, samodzielnie dobranych lub wskazanych przez nauczyciela, źródeł wiedzy na temat stanowiący przedmiot nauczania, przejawia dużą aktywność na lekcjach i dyskusjach związanych z prezentowanymi obiektami pod kątem ich formy, znaczeń i emocjonalnego oddziaływania. Wykonał w terminie wszystkie prace przewidziane programem i zostały one ocenione na ocenę bardzo dobrą lub celującą. Staranne i z zaangażowaniem wykonuje ćwiczenia plastyczne na lekcji, a jego prace cechuje: opanowanie warsztatu plastycznego, pomysłowość rozwiązań formalnych, oryginalne pomysły, własna, twórcza interpretacja tematu oraz wziął udział w 3 działaniach ( spośród wymienionych poniżej ).

  • Jego prace brały udział w konkursach plastycznych.
  • Przygotował wystawę prac ze swojego dorobku plastycznego
  • Jego wkład pracy własnej i wiedza plastyczna zostały wykorzystane przez nauczycieli w celu poprawy estetyki korytarzy, sal lekcyjnych, w przygotowaniu dekoracji okolicznościowych na terenie szkoły.
  • Interesuje się historią sztuki i wykazuje się wiedzą w tej dziedzinie wykraczającą poza program nauczania.
  • Wykonał w semestrze dodatkowe prace (uzgodnione z nauczycielem) ocenione na ocenę bardzo dobrą lub celującą, stanowiące pomoce dydaktyczne (prezentacje, plansze, makiety, gry i inne).

 

Bardzo dobry ( 5)

Uczeń w pełni przyswoił wiadomości objęte programem, korzysta z innych, samodzielnie dobranych lub wskazanych przez nauczyciela, źródeł wiedzy na temat stanowiący przedmiot nauczania, przejawia dużą aktywność na lekcjach i dyskusjach związanych z prezentowanymi obiektami pod kątem ich formy, znaczeń i emocjonalnego oddziaływania. Staranne i z zaangażowaniem wykonuje ćwiczenia obligatoryjne, a jego prace cechuje pomysłowość rozwiązań formalnych i opanowany warsztat plastyczny.

 

Dobry ( 4)

Uczeń w pełni przyswoił wiadomości objętych programem; jest skupiony na lekcjach i przejawia gotowość i zdolność zabierania głosu w dyskusjach o prezentowanych obiektach. Starannie i z zaangażowaniem wykonuje ćwiczenia obligatoryjne niekiedy po zachęcie, „podpowiedzi” ze strony nauczyciela.

 

Dostateczny ( 3)

Uczeń średnio opanował materiał objęty programem (ma luki w wiadomościach o charakterze szczegółowym). Zabiera głos w dyskusjach o prezentowanych obiektach, przede wszystkim w odniesieniu do ich formy, Jego wypowiedzi są poprawne, ale ubogie w treści i w formie. Ćwiczenia obligatoryjne wykonuje po zachęcie ze strony nauczyciela.

 

Dopuszczający ( 2)

Uczeń ma spore luki w wiadomościach objętych programem, z szansą ich wypełnienia (ewentualnie przy pomocy nauczyciela). Jest bierny podczas dyskusji o prezentowanych obiektach. Jego wypowiedzi są zgodne z postawionym tematem, a wykonywanie ćwiczeń obligatoryjnych niestaranne i niechlujne.

 

Niedostateczny ( l)

W ocenie semestralnej ocena niedostateczna świadczy o tym iż brak jest jakiegokolwiek zainteresowania przedmiotem, uczeń przejawia bierność w zajęciach lekcyjnych, notoryczne jest nieprzygotowywany do lekcji, nie wykonuje ćwiczeń obligatoryjnych, są luki w wiadomościach objętych programem, trudne do uzupełnienia, a uczeń nie próbuje ich uzupełniać pomimo starań i pomocy ze strony nauczyciela. Jako ocenę cząstkową uczeń otrzymuje ocenę niedostateczną w następujących przypadkach;

 

  • Uczeń nie oddał pracy w ustalonym terminie.
  • Praca została zniszczona przed pokazaniem nauczycielowi.
  • Praca i zachowanie autora noszą znamiona ignorancji i lekceważenia.
  • Uczeń oddaje do oceny pracę wykonaną niesamodzielnie.

 

 

 

 

 

WYMAGANIA NA POSZCZEGÓLNE OCENY SZKOLNE W KLASACH IV – VII

 

                                                                 KLASA IV

Ocena dopuszczająca

Ocenie podlegają chęci i wysiłek ucznia wkładany w wykonywanie zadań wynikających ze specyfiki przedmiotu.

 Ponadto za obowiązkowe ustala się:

  • przygotowanie do zajęć,(przynoszenie potrzebnych materiałów i narzędzi),
  • oddawanie prac plastycznych (co najmniej 3 w semestrze),
  • zaliczenie co najmniej 3 terminów plastycznych (barwa, kreska, kompozycja).

 

Ocena dostateczna

Uczeń opanował materiał wymagany na ocenę dopuszczającą oraz :

  • przychodzi przygotowany do zajęć bieżących, (przynosi potrzebne materiały i narzędzia)
  • oddaje prace plastyczne wykonane na lekcji, (co najmniej 4 w semestrze),
  • zna poznane terminy plastyczne (barwa, kreska, kompozycja, kolaż).

 

Ocena dobra

Uczeń opanował materiał wymagany na ocenę dostateczną oraz:

  • przychodzi przygotowany do zajęć,(przynosi potrzebne materiały i narzędzia)
  • posługuje się plastycznymi środkami wyrazu: kolor, plama, linia, bryła, kreska, kompozycja,
  • odróżnia dyscypliny artystyczne: malarstwo, rysunek, grafikę, rzeźbę,
  • oddaje prace plastyczne wykonane na lekcji. (co najmniej 5 w semestrze),

 

Ocena bardzo dobra

Uczeń opanował materiał wymagany na ocenę dobrą oraz :

  • przychodzi zawsze przygotowany do zajęć,(przynosi potrzebne materiały i narzędzia)
  • jest aktywny na lekcji,
  • systematycznie oddaje prace wykonane na lekcji zgodnie z tematem zajęć, stosuje w nich własną inwencję twórczą, wprowadza ciekawe materiały, (co najmniej 6 w semestrze),
  • wykorzystuje podstawowe zasady kompozycji: równowagę, symetrię, rytm,
  • wypowiada się swobodnie na temat treści, charakteru, nastroju i elementów budowy dzieła plastycznego.

 

Ocena celująca

Ustala się, że ocenę celującą może otrzymać uczeń, który umiejętnościami i wiadomościami wykracza ponad poziom klasy IV, a ponadto systematycznie rozwija swoje zainteresowania i uzdolnienia artystyczne poprzez:

  • udział w konkursach plastycznych na różnych szczeblach,
  • udział w wystawach indywidualnych lub zbiorowych,
  • zdobywanie miejsc i wyróżnień w konkursach na różnych szczeblach.

 

                                                                 KLASA V

Ocena dopuszczająca

 Ocenie podlegają chęci i wysiłek ucznia wkładany w wykonanie zadań wynikających ze specyfiki przedmiotu. Ponadto za obowiązkowe ustala się:

  • przygotowanie do zajęć,(przynosi potrzebne materiały i narzędzia)
  • oddawanie prac plastycznych (co najmniej 3 w semestrze),
  • zaliczenie co najmniej 4 terminów plastycznych: kompozycja, płaskorzeźba, Partenon, powidok.

 

Ocena dostateczna

Uczeń opanował materiał wymagany na ocenę dopuszczającą oraz:

  • przychodzi przygotowany do zajęć,(przynosi potrzebne materiały i narzędzia)
  • oddaje prace plastyczne wykonane na lekcji,(co najmniej 4 w semestrze),
  • zna poznane terminy plastyczne,( kompozycja, płaskorzeźba, Partenon, powidok, forma, bryła).
  • wie na czym polega statyka i dynamika w kompozycji,
  • zna podstawowe wiadomości o rodzajach barw ( czyste – złamane, ciepłe – zimne, dopełniające).

 

Ocena dobra

Uczeń opanował materiał wymagany na ocenę dostateczną oraz:

  • przychodzi przygotowany do lekcji,(przynosi potrzebne materiały i narzędzia)
  • systematycznie oddaje prace wykonane na lekcji,(co najmniej 5 w semestrze),
  • stosuje w swoich pracach wiadomości o barwach, światłocieniu, walorze, kompozycji statycznej i dynamicznej, otwartej i zamkniętej,
  • rozpoznaje budowle charakterystyczne dla starożytnej Grecji i Rzymu.

 

 Ocena bardzo dobra

Uczeń opanował materiał wymagany na ocenę dobrą oraz:

  • przychodzi zawsze przygotowany do zajęć,(przynosi potrzebne materiały i narzędzia)
  • systematycznie oddaje prace wykonane na lekcji zgodnie z tematem zajęć, stosuje w nich poznane wiadomości, własną inwencję twórczą i ciekawe materiały,(co najmniej 6 w semestrze),
  • wykazuje wiedzę o sztuce : prehistorycznej, starożytnej Grecji, Rzymu, Romanizmu, Gotyku, Renesansu - zna przedstawicieli.

 

Ocena celująca

Ustala się, że ocenę celującą może otrzymać uczeń, który umiejętnościami i wiadomościami wykracza ponad poziom klasy V, a ponadto systematycznie rozwija swoje zainteresowania i uzdolnienia artystyczne poprzez:

  • udział w konkursach plastycznych na różnych szczeblach,
  • udział w wystawach indywidualnych lub zbiorowych,
  • zdobywanie miejsc i wyróżnień w konkursach na różnych szczeblach.

 

                                                              KLASA VI

 

Ocena dopuszczająca

Ocenie podlegają chęci i wysiłek ucznia wkładany w wykonanie zadań wynikających ze specyfiki przedmiotu. Ponadto za obowiązkowe ustala się:

  • przygotowanie do zajęć,(przynosi potrzebne materiały i narzędzia)
  • oddawanie prac plastycznych, (co najmniej 3 w semestrze),
  • zaliczenie podstawowych terminów plastycznych: perspektywa, faktura, plama barwna.

 

Ocena dostateczna

Uczeń opanował materiał wymagany na ocenę dopuszczającą oraz:

  • przychodzi przygotowany do zajęć,(przynosi potrzebne materiały i narzędzia)
  • oddaje prace plastyczne wykonane na lekcji, (co najmniej 4 w semestrze),
  • zna poznane terminy plastyczne: perspektywa rzędowa, kulisowa,
  • potrafi podać nazwiska najwybitniejszych malarzy, rzeźbiarzy i architektów.

 

Ocena dobra

Uczeń opanował materiał wymagany na ocenę dostateczną oraz:

przychodzi przygotowany do zajęć,(przynosi potrzebne materiały i narzędzia)

  • systematycznie oddaje prace plastyczne wykonane na lekcji, (co najmniej 5 w semestrze),
  • posługuje się w pracach plastycznych poznanymi rodzajami perspektyw,
  • potrafi wyjaśnić pojęcia: witraż, tympanon, attyka,
  • rozróżnia budowle przerobionego materiału: barokową, klasycystyczną,
  • rozróżnia dzieła najwybitniejszych malarzy baroku, klasycyzmu.

 

Ocena bardzo dobra

Uczeń opanował materiał wymagany na ocenę  dobrą oraz:

  • przychodzi zawsze przygotowany do zajęć,(przynosi potrzebne materiały i narzędzia)
  • systematycznie oddaje prace wykonane na lekcji zgodnie z tematem zajęć, stosuje w nich poznane wiadomości, własną inwencję twórczą i ciekawe materiały (co najmniej 6 w semestrze),

 

  • wykazuje wiedzę o sztuce: barokowej, klasycyzmu, romantyzmu, realizmu, impresjonizmu oraz I i II połowy XX wieku, zna przedstawicieli i najważniejsze ich dzieła
  • zna podstawowe zagadnienia dotyczące „sztuki multimedialnej”,
  • potrafi przyporządkować analizowane dzieło sztuki do właściwego stylu, określić jego cechy charakterystyczne.

 

 Ocena celująca

Ustala się, że ocenę celującą może otrzymać uczeń, który umiejętnościami i wiadomościami wykracza ponad poziom klasy VI, a ponadto systematycznie rozwija swoje zainteresowania i uzdolnienia artystyczne poprzez:

  • udział w konkursach plastycznych na różnych szczeblach,
  • udział w wystawach indywidualnych lub zbiorowych,
  • zdobywanie miejsc i wyróżnień w konkursach na różnych szczeblach.

 

                                                                Klasa VII

 

Ocena dopuszczająca

Ocenie podlegają chęci i wysiłek ucznia wkładany w wykonanie zadań wynikających ze specyfiki przedmiotu. Ponadto za obowiązkowe ustala się:

  • przygotowanie do zajęć,(przynosi potrzebne materiały i narzędzia)
  • oddawanie prac plastycznych,(co najmniej 3 w semestrze),
  • zaliczenie podstawowych terminów plastycznych: martwa natura, pejzaż, portret,

 

 

Ocena dostateczna

Uczeń opanował materiał wymagany na ocenę dopuszczającą oraz:

  • przychodzi przygotowany do zajęć,(przynosi potrzebne materiały i narzędzia)
  • oddaje prace plastyczne wykonane na lekcji, (co najmniej 4 w semestrze),
  • zna poznane terminy plastyczne: asamblaż, instalacja

 

 

Ocena dobra

Uczeń opanował materiał wymagany na ocenę dostateczną oraz:

przychodzi przygotowany do zajęć,

  • systematycznie oddaje prace plastyczne wykonane na lekcji, (co najmniej 5 w semestrze),
  • posługuje się w pracach plastycznych poznanymi rodzajami nowoczesnych dziedzin sztuki:fotografii, filmu,
  • potrafi wyjaśnić pojęcia: asamblaż, instalacja, happening.
  • potrafi zastosować abecadło plastyczne w praktyce: martwa natura, portret.

 

Ocena bardzo dobra

Uczeń opanował materiał wymagany na ocenę dobrą oraz:

  • przychodzi zawsze przygotowany do zajęć,(przynosi potrzebne materiały i narzędzia)
  • systematycznie oddaje prace wykonane na lekcji zgodnie z tematem zajęć, stosuje w nich poznane wiadomości, własną inwencję twórczą i ciekawe materiały (co najmniej 6 w semestrze),
  • posługuje się w pracach plastycznych poznanymi rodzajami nowoczesnych dziedzin sztuki:fotografii, filmu,asamblażu, instalacji,
  • potrafi wyjaśnić pojęcia: asamblaż, instalacja, happening, performance.
  • potrafi zastosować abecadło plastyczne w praktyce: martwa natura, portret.

 

 

 

 

 

 Ocena celująca

Ustala się, że ocenę celującą może otrzymać uczeń, który umiejętnościami i wiadomościami wykracza ponad poziom klasy VII, a ponadto systematycznie rozwija swoje zainteresowania i uzdolnienia artystyczne poprzez:

  • udział w konkursach plastycznych na różnych szczeblach,
  • udział w wystawach indywidualnych lub zbiorowych,
  • zdobywanie miejsc i wyróżnień w konkursach na różnych szczeblach.

 

 

Sposoby dostosowania wymagań u uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi

 

 

 Nauczyciel dostosowuje wymagania w zakresie wiedzy i umiejętności w stosunku do ucznia, u którego stwierdzono deficyty rozwojowe i choroby uniemożliwiające sprostanie wymaganiom programowym, potwierdzone orzeczeniem Poradni PsychologicznoPedagogicznej lub opinią lekarza – specjalisty. W ocenianiu uczniów z dysfunkcjami uwzględnione zostają zalecenia poradni:

  • wydłużenie czasu wykonywania ćwiczeń praktycznych lub zmniejszenie ilości zadań, możliwość rozbicia ćwiczeń złożonych na prostsze i ocenienie ich wykonania etapami,
  • branie pod uwagę poprawności merytorycznej wykonanego ćwiczenia, a nie jego walorów estetycznych,
  • zauważanie i docenianie „plusem” lub pochwałą słowną każdorazowy przejaw aktywności ucznia,
  • obniżenie wymagań dotyczących estetyki prac,
  • możliwość udzielenia pomocy w przygotowaniu pracy dodatkowej,
  • wydłużanie czasu na wykonanie prac plastycznych,
  • dzielenie powierzonych zadań na etapy do wykonania małymi krokami.

 

Indywidualne dostosowanie wymagań z przedmiotu zajęcia artystyczne dla uczniów z diagnozą:

 Dysleksja rozwojowa.

Nauczyciel na lekcjach zajęć artystycznych jest zobowiązany :

  • zawsze uwzględniać trudności ucznia,
  • w miarę możliwości pomagać, wspierać, dodatkowo instruować, naprowadzać, pokazywać na przykładzie,
  • dzielić dane zadanie na etapy i zachęcać do wykonywania malutkimi krokami,
  • nie zmuszać na siłę do wykonywania zadań sprawiających uczniowi trudność,
  • dawać więcej czasu na wykonanie pracy plastycznej, opanowanie danej umiejętności, cierpliwie udzielać instruktażu,
  • nie krytykować, nie oceniać negatywnie wobec klasy,
  • podczas oceniania brać przede wszystkim pod uwagę stosunek ucznia do przedmiotu, jego chęci, wysiłek, przygotowanie do zajęć w materiały, niezbędne pomoce itp.,
  • włączać do rywalizacji tylko tam, gdzie uczeń ma szanse,
  • w trakcie ćwiczeń sprawdzać, czy uczeń prawidłowo zrozumiał polecenia, w razie potrzeby udzielać dodatkowych wskazówek

Dysortografia

  • częste odwoływanie się do konkretu (np. graficzne przedstawianie treści zadań), szerokie stosowanie zasady poglądowości,
  • omawianie niewielkich partii materiału i o mniejszym stopni trudności (pamiętając, że obniżenie wymagań nie może zejść poniżej podstawy programowej),
  • podawanie poleceń w prostszej formie (dzielenie złożonych treści na proste, bardziej zrozumiałe części),
  • wydłużanie czasu na wykonanie zadania,
  • podchodzenie do ucznia w trakcie samodzielnej pracy w razie potrzeby udzielenie pomocy, wyjaśnień, mobilizowanie do wysiłku i ukończenia zadania,
  • podpowiadanie tematu pracy plastycznej,
  • zadawanie do domu tyle, ile uczeń jest w stanie samodzielnie wykonać,
  • potrzeba większej ilości czasu dla wykonania zadań.

 

 

Dysgrafia

  • wydłużenie czasu na wykonanie pracy plastycznej,
  • obniżenie wymagań dotyczących estetyki prac,
  • podchodzenie do dziecka w trakcie samodzielnej pracy w razie potrzeby udzielenie pomocy, wyjaśnień, mobilizowanie do wysiłku i ukończenia zadania,
  • podpowiadanie tematu pracy plastycznej,
  • stosowanie różnego rodzaju wzmocnień, tj. pochwały i zachęty.

 

Afazja

  • dzielenie materiału na mniejsze partie,
  • dokonywanie modyfikacji ćwiczeń i zadań ,
  • podawanie jasno sprecyzowanych instrukcji przy jednoczesnym sprawdzaniu stopnia ich zrozumienia,
  • podpowiadanie tematu pracy plastycznej, częste podchodzenie do ucznia, ukierunkowywanie w działaniu,
  • prezentowanie materiału na konkretnych przykładach, zanim zostanie podane bardziej ogólne twierdzenie,
  • wydłużenie czasu na wykonanie pracy plastycznej,
  • skupianie uwagi ucznia na tym, co w danej chwili uważamy za najważniejsze; akcentowanie przy pomocy słów (uwaga, ważne).

 

Indywidualne dostosowanie wymagań z przedmiotu zajęcia artystyczne dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim:

  • przekazywanie treści za pomocą konkretów uwzględniając krótkotrwały okres koncentracji, wydłużanie czasu na zrozumienie prezentowanych treści materiału,
  • podawanie atrakcyjnego wizualnie materiału mniejszymi partiami,
  • podpowiadanie tematu pracy plastycznej, częste podchodzenie do ucznia, ukierunkowywanie w działaniu,
  • wydłużanie czasu na wykonanie ćwiczeń i dostosowanie ich do możliwości ucznia, dzielenie powierzonych zadań na etapy do wykonania małymi krokami,
  • formułowanie krótkich i precyzyjnych poleceń podczas wykonywania zadań, naprowadzanie podczas wypowiedzi ustnych poprzez pytania pomocnicze,
  • w ocenianiu zwracanie większej uwagi na wysiłek włożony w wykonanie pracy, niż ostateczny efekt pracy,

stosowanie różnego rodzaju wzmocnień, tj. pochwały i zachęty.

 

Data dodania: 2022-03-03 23:14:55
Data edycji: 2022-03-03 23:18:21
Ilość wyświetleń: 340

Z życia klas

Przejdź do swojej klasy!
Zobacz

Nasi Partnerzy

Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Biuletynu Informacji Publicznej