Opcje widoku
Powiększ tekst
Powiększ tekst
Pomniejsz tekst
Pomniejsz tekst
Kontrast
Kontrast
Podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Reset
Reset

Plastyka

    WYMAGANIA EDUKACYJNE Z PRZEDMIOTU PLASTYKA W KLASACH IV-VII

 

Ocena wiedzy i umiejętności uczniów:

Ze względu na indywidualizację wymagań wynikających ze specyfikacji zajęć artystycznych ocena obejmuje następujące obszary:

  • obecność i aktywność na zajęciach, przygotowanie do pracy (materiały plastyczne, opracowanie i opanowanie zagadnień teoretycznych poprzedzających wykonanie prac),
  • celowość podejmowanych działań , systematyczności wytrwałość w pracy, określanie hierarchii zamierzeń,
  • kreatywność, pomysłowość, postawę poszukującą, podejmowanie współpracy, umiejętność podziału zadań, dyskutowania, porównywania stanowisk, dochodzenia do porozumienia,
  • kulturę twórczości w zakresie komponowania prac, projektów i odbioru dzieł, odpowiednie zachowanie podczas pracy,
  • zaangażowanie w pracę twórczą – przygotowanie materiałów plastycznych,
  • kulturę twórczości i w zakresie komponowania prac, odpowiednie zachowanie się podczas pracy,
  • walory artystyczne powstających prac w odniesieniu do zdolności, temperamentu twórczego, indywidualności ucznia,
  • łączenie umiejętności praktycznych z wiedzą.

 

 

 Formy aktywności ucznia będące przedmiotem oceny:

  • ćwiczenia praktyczne i zaangażowanie (konstrukcje, rzeźby, instalacje, rysunki, prace malarskie, zastosowania zdobytej wiedzy w praktyce, posługiwanie się różnymi technikami), poziom zainteresowania sztuką – aktywne uczestnictwo w lekcji, w dyskusjach, wyrażanie własnych poglądów i formułowanie wniosków,
  • umiejętność pracy w grupie oraz poczucie odpowiedzialności za własne i grupowe działania,
  • umiejętność korzystania z materiałów źródłowych oraz mediów,
  • indywidualna dodatkowa twórczość plastyczna lub działalność kulturalna w środowisku szkolnym i pozaszkolnym,
  • w przypadku dużego wkładu pracy na lekcji uczeń otrzymuje pozytywną uwagę do dziennika uwag i ocenę bardzo dobrą ( np. w przypadku udziału w akademiach szkolnych czy konkursach),
  • uczeń, który nie uczestniczy aktywnie w lekcji, nie wykazuje zainteresowania tematem, dezorganizuje prace na lekcji otrzymuje negatywną uwagę do zeszytu uwag,
  • udział w projektach i ich przygotowaniu,
  • udział w konkursach, aktywny udział w życiu szkoły – ocena celująca,
  • gotowość ucznia do indywidualnego rozwoju w zakresie twórczym, poznawczym, komunikacyjnym i organizacyjnym,
  • zaangażowanie w pracę twórczą – przygotowanie materiałów dydaktycznych, plastycznych, aktywność na zajęciach, koncentracja i staranne oraz estetyczne wykonywanie działań,
  • aktywność i samodzielność ucznia w rozwiązywaniu problemów i zadań plastycznych,
  • dbałość o efekt końcowy wykonanej pracy oraz zgodność z tematem i poleceniem nauczyciela ,

 

 

 

 

 

KRYTERIA OCEN Z PLASTYKI

 

 Celujący ( 6)

Uczeń: w pełni przyswoił wiadomości objęte programem przedmiotu i potrafi zastosować poznaną wiedzę w sytuacjach problemowych. Korzysta z innych, samodzielnie dobranych lub wskazanych przez nauczyciela, źródeł wiedzy na temat stanowiący przedmiot nauczania, przejawia dużą aktywność na lekcjach i dyskusjach związanych z prezentowanymi obiektami pod kątem ich formy, znaczeń i emocjonalnego oddziaływania. Wykonał w terminie wszystkie prace przewidziane programem i zostały one ocenione na ocenę bardzo dobrą lub celującą. Staranne i z zaangażowaniem wykonuje ćwiczenia plastyczne na lekcji, a jego prace cechuje: opanowanie warsztatu plastycznego, pomysłowość rozwiązań formalnych, oryginalne pomysły, własna, twórcza interpretacja tematu oraz wziął udział w 3 działaniach ( spośród wymienionych poniżej ).

  • Jego prace brały udział w konkursach plastycznych.
  • Przygotował wystawę prac ze swojego dorobku plastycznego
  • Jego wkład pracy własnej i wiedza plastyczna zostały wykorzystane przez nauczycieli w celu poprawy estetyki korytarzy, sal lekcyjnych, w przygotowaniu dekoracji okolicznościowych na terenie szkoły.
  • Interesuje się historią sztuki i wykazuje się wiedzą w tej dziedzinie wykraczającą poza program nauczania.
  • Wykonał w semestrze dodatkowe prace (uzgodnione z nauczycielem) ocenione na ocenę bardzo dobrą lub celującą, stanowiące pomoce dydaktyczne (prezentacje, plansze, makiety, gry i inne).

 

Bardzo dobry ( 5)

Uczeń w pełni przyswoił wiadomości objęte programem, korzysta z innych, samodzielnie dobranych lub wskazanych przez nauczyciela, źródeł wiedzy na temat stanowiący przedmiot nauczania, przejawia dużą aktywność na lekcjach i dyskusjach związanych z prezentowanymi obiektami pod kątem ich formy, znaczeń i emocjonalnego oddziaływania. Staranne i z zaangażowaniem wykonuje ćwiczenia obligatoryjne, a jego prace cechuje pomysłowość rozwiązań formalnych i opanowany warsztat plastyczny.

 

Dobry ( 4)

Uczeń w pełni przyswoił wiadomości objętych programem; jest skupiony na lekcjach i przejawia gotowość i zdolność zabierania głosu w dyskusjach o prezentowanych obiektach. Starannie i z zaangażowaniem wykonuje ćwiczenia obligatoryjne niekiedy po zachęcie, „podpowiedzi” ze strony nauczyciela.

 

Dostateczny ( 3)

Uczeń średnio opanował materiał objęty programem (ma luki w wiadomościach o charakterze szczegółowym). Zabiera głos w dyskusjach o prezentowanych obiektach, przede wszystkim w odniesieniu do ich formy, Jego wypowiedzi są poprawne, ale ubogie w treści i w formie. Ćwiczenia obligatoryjne wykonuje po zachęcie ze strony nauczyciela.

 

Dopuszczający ( 2)

Uczeń ma spore luki w wiadomościach objętych programem, z szansą ich wypełnienia (ewentualnie przy pomocy nauczyciela). Jest bierny podczas dyskusji o prezentowanych obiektach. Jego wypowiedzi są zgodne z postawionym tematem, a wykonywanie ćwiczeń obligatoryjnych niestaranne i niechlujne.

 

Niedostateczny ( l)

W ocenie semestralnej ocena niedostateczna świadczy o tym iż brak jest jakiegokolwiek zainteresowania przedmiotem, uczeń przejawia bierność w zajęciach lekcyjnych, notoryczne jest nieprzygotowywany do lekcji, nie wykonuje ćwiczeń obligatoryjnych, są luki w wiadomościach objętych programem, trudne do uzupełnienia, a uczeń nie próbuje ich uzupełniać pomimo starań i pomocy ze strony nauczyciela. Jako ocenę cząstkową uczeń otrzymuje ocenę niedostateczną w następujących przypadkach;

 

  • Uczeń nie oddał pracy w ustalonym terminie.
  • Praca została zniszczona przed pokazaniem nauczycielowi.
  • Praca i zachowanie autora noszą znamiona ignorancji i lekceważenia.
  • Uczeń oddaje do oceny pracę wykonaną niesamodzielnie.

 

 

 

 

 

WYMAGANIA NA POSZCZEGÓLNE OCENY SZKOLNE W KLASACH IV – VII

 

                                                                 KLASA IV

Ocena dopuszczająca

Ocenie podlegają chęci i wysiłek ucznia wkładany w wykonywanie zadań wynikających ze specyfiki przedmiotu.

 Ponadto za obowiązkowe ustala się:

  • przygotowanie do zajęć,(przynoszenie potrzebnych materiałów i narzędzi),
  • oddawanie prac plastycznych (co najmniej 3 w semestrze),
  • zaliczenie co najmniej 3 terminów plastycznych (barwa, kreska, kompozycja).

 

Ocena dostateczna

Uczeń opanował materiał wymagany na ocenę dopuszczającą oraz :

  • przychodzi przygotowany do zajęć bieżących, (przynosi potrzebne materiały i narzędzia)
  • oddaje prace plastyczne wykonane na lekcji, (co najmniej 4 w semestrze),
  • zna poznane terminy plastyczne (barwa, kreska, kompozycja, kolaż).

 

Ocena dobra

Uczeń opanował materiał wymagany na ocenę dostateczną oraz:

  • przychodzi przygotowany do zajęć,(przynosi potrzebne materiały i narzędzia)
  • posługuje się plastycznymi środkami wyrazu: kolor, plama, linia, bryła, kreska, kompozycja,
  • odróżnia dyscypliny artystyczne: malarstwo, rysunek, grafikę, rzeźbę,
  • oddaje prace plastyczne wykonane na lekcji. (co najmniej 5 w semestrze),

 

Ocena bardzo dobra

Uczeń opanował materiał wymagany na ocenę dobrą oraz :

  • przychodzi zawsze przygotowany do zajęć,(przynosi potrzebne materiały i narzędzia)
  • jest aktywny na lekcji,
  • systematycznie oddaje prace wykonane na lekcji zgodnie z tematem zajęć, stosuje w nich własną inwencję twórczą, wprowadza ciekawe materiały, (co najmniej 6 w semestrze),
  • wykorzystuje podstawowe zasady kompozycji: równowagę, symetrię, rytm,
  • wypowiada się swobodnie na temat treści, charakteru, nastroju i elementów budowy dzieła plastycznego.

 

Ocena celująca

Ustala się, że ocenę celującą może otrzymać uczeń, który umiejętnościami i wiadomościami wykracza ponad poziom klasy IV, a ponadto systematycznie rozwija swoje zainteresowania i uzdolnienia artystyczne poprzez:

  • udział w konkursach plastycznych na różnych szczeblach,
  • udział w wystawach indywidualnych lub zbiorowych,
  • zdobywanie miejsc i wyróżnień w konkursach na różnych szczeblach.

 

                                                                 KLASA V

Ocena dopuszczająca

 Ocenie podlegają chęci i wysiłek ucznia wkładany w wykonanie zadań wynikających ze specyfiki przedmiotu. Ponadto za obowiązkowe ustala się:

  • przygotowanie do zajęć,(przynosi potrzebne materiały i narzędzia)
  • oddawanie prac plastycznych (co najmniej 3 w semestrze),
  • zaliczenie co najmniej 4 terminów plastycznych: kompozycja, płaskorzeźba, Partenon, powidok.

 

Ocena dostateczna

Uczeń opanował materiał wymagany na ocenę dopuszczającą oraz:

  • przychodzi przygotowany do zajęć,(przynosi potrzebne materiały i narzędzia)
  • oddaje prace plastyczne wykonane na lekcji,(co najmniej 4 w semestrze),
  • zna poznane terminy plastyczne,( kompozycja, płaskorzeźba, Partenon, powidok, forma, bryła).
  • wie na czym polega statyka i dynamika w kompozycji,
  • zna podstawowe wiadomości o rodzajach barw ( czyste – złamane, ciepłe – zimne, dopełniające).

 

Ocena dobra

Uczeń opanował materiał wymagany na ocenę dostateczną oraz:

  • przychodzi przygotowany do lekcji,(przynosi potrzebne materiały i narzędzia)
  • systematycznie oddaje prace wykonane na lekcji,(co najmniej 5 w semestrze),
  • stosuje w swoich pracach wiadomości o barwach, światłocieniu, walorze, kompozycji statycznej i dynamicznej, otwartej i zamkniętej,
  • rozpoznaje budowle charakterystyczne dla starożytnej Grecji i Rzymu.

 

 Ocena bardzo dobra

Uczeń opanował materiał wymagany na ocenę dobrą oraz:

  • przychodzi zawsze przygotowany do zajęć,(przynosi potrzebne materiały i narzędzia)
  • systematycznie oddaje prace wykonane na lekcji zgodnie z tematem zajęć, stosuje w nich poznane wiadomości, własną inwencję twórczą i ciekawe materiały,(co najmniej 6 w semestrze),
  • wykazuje wiedzę o sztuce : prehistorycznej, starożytnej Grecji, Rzymu, Romanizmu, Gotyku, Renesansu - zna przedstawicieli.

 

Ocena celująca

Ustala się, że ocenę celującą może otrzymać uczeń, który umiejętnościami i wiadomościami wykracza ponad poziom klasy V, a ponadto systematycznie rozwija swoje zainteresowania i uzdolnienia artystyczne poprzez:

  • udział w konkursach plastycznych na różnych szczeblach,
  • udział w wystawach indywidualnych lub zbiorowych,
  • zdobywanie miejsc i wyróżnień w konkursach na różnych szczeblach.

 

                                                              KLASA VI

 

Ocena dopuszczająca

Ocenie podlegają chęci i wysiłek ucznia wkładany w wykonanie zadań wynikających ze specyfiki przedmiotu. Ponadto za obowiązkowe ustala się:

  • przygotowanie do zajęć,(przynosi potrzebne materiały i narzędzia)
  • oddawanie prac plastycznych, (co najmniej 3 w semestrze),
  • zaliczenie podstawowych terminów plastycznych: perspektywa, faktura, plama barwna.

 

Ocena dostateczna

Uczeń opanował materiał wymagany na ocenę dopuszczającą oraz:

  • przychodzi przygotowany do zajęć,(przynosi potrzebne materiały i narzędzia)
  • oddaje prace plastyczne wykonane na lekcji, (co najmniej 4 w semestrze),
  • zna poznane terminy plastyczne: perspektywa rzędowa, kulisowa,
  • potrafi podać nazwiska najwybitniejszych malarzy, rzeźbiarzy i architektów.

 

Ocena dobra

Uczeń opanował materiał wymagany na ocenę dostateczną oraz:

przychodzi przygotowany do zajęć,(przynosi potrzebne materiały i narzędzia)

  • systematycznie oddaje prace plastyczne wykonane na lekcji, (co najmniej 5 w semestrze),
  • posługuje się w pracach plastycznych poznanymi rodzajami perspektyw,
  • potrafi wyjaśnić pojęcia: witraż, tympanon, attyka,
  • rozróżnia budowle przerobionego materiału: barokową, klasycystyczną,
  • rozróżnia dzieła najwybitniejszych malarzy baroku, klasycyzmu.

 

Ocena bardzo dobra

Uczeń opanował materiał wymagany na ocenę  dobrą oraz:

  • przychodzi zawsze przygotowany do zajęć,(przynosi potrzebne materiały i narzędzia)
  • systematycznie oddaje prace wykonane na lekcji zgodnie z tematem zajęć, stosuje w nich poznane wiadomości, własną inwencję twórczą i ciekawe materiały (co najmniej 6 w semestrze),

 

  • wykazuje wiedzę o sztuce: barokowej, klasycyzmu, romantyzmu, realizmu, impresjonizmu oraz I i II połowy XX wieku, zna przedstawicieli i najważniejsze ich dzieła
  • zna podstawowe zagadnienia dotyczące „sztuki multimedialnej”,
  • potrafi przyporządkować analizowane dzieło sztuki do właściwego stylu, określić jego cechy charakterystyczne.

 

 Ocena celująca

Ustala się, że ocenę celującą może otrzymać uczeń, który umiejętnościami i wiadomościami wykracza ponad poziom klasy VI, a ponadto systematycznie rozwija swoje zainteresowania i uzdolnienia artystyczne poprzez:

  • udział w konkursach plastycznych na różnych szczeblach,
  • udział w wystawach indywidualnych lub zbiorowych,
  • zdobywanie miejsc i wyróżnień w konkursach na różnych szczeblach.

 

                                                                Klasa VII

 

Ocena dopuszczająca

Ocenie podlegają chęci i wysiłek ucznia wkładany w wykonanie zadań wynikających ze specyfiki przedmiotu. Ponadto za obowiązkowe ustala się:

  • przygotowanie do zajęć,(przynosi potrzebne materiały i narzędzia)
  • oddawanie prac plastycznych,(co najmniej 3 w semestrze),
  • zaliczenie podstawowych terminów plastycznych: martwa natura, pejzaż, portret,

 

 

Ocena dostateczna

Uczeń opanował materiał wymagany na ocenę dopuszczającą oraz:

  • przychodzi przygotowany do zajęć,(przynosi potrzebne materiały i narzędzia)
  • oddaje prace plastyczne wykonane na lekcji, (co najmniej 4 w semestrze),
  • zna poznane terminy plastyczne: asamblaż, instalacja

 

 

Ocena dobra

Uczeń opanował materiał wymagany na ocenę dostateczną oraz:

przychodzi przygotowany do zajęć,

  • systematycznie oddaje prace plastyczne wykonane na lekcji, (co najmniej 5 w semestrze),
  • posługuje się w pracach plastycznych poznanymi rodzajami nowoczesnych dziedzin sztuki:fotografii, filmu,
  • potrafi wyjaśnić pojęcia: asamblaż, instalacja, happening.
  • potrafi zastosować abecadło plastyczne w praktyce: martwa natura, portret.

 

Ocena bardzo dobra

Uczeń opanował materiał wymagany na ocenę dobrą oraz:

  • przychodzi zawsze przygotowany do zajęć,(przynosi potrzebne materiały i narzędzia)
  • systematycznie oddaje prace wykonane na lekcji zgodnie z tematem zajęć, stosuje w nich poznane wiadomości, własną inwencję twórczą i ciekawe materiały (co najmniej 6 w semestrze),
  • posługuje się w pracach plastycznych poznanymi rodzajami nowoczesnych dziedzin sztuki:fotografii, filmu,asamblażu, instalacji,
  • potrafi wyjaśnić pojęcia: asamblaż, instalacja, happening, performance.
  • potrafi zastosować abecadło plastyczne w praktyce: martwa natura, portret.

 

 

 

 

 

 Ocena celująca

Ustala się, że ocenę celującą może otrzymać uczeń, który umiejętnościami i wiadomościami wykracza ponad poziom klasy VII, a ponadto systematycznie rozwija swoje zainteresowania i uzdolnienia artystyczne poprzez:

  • udział w konkursach plastycznych na różnych szczeblach,
  • udział w wystawach indywidualnych lub zbiorowych,
  • zdobywanie miejsc i wyróżnień w konkursach na różnych szczeblach.

 

 

Sposoby dostosowania wymagań u uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi

 

 

 Nauczyciel dostosowuje wymagania w zakresie wiedzy i umiejętności w stosunku do ucznia, u którego stwierdzono deficyty rozwojowe i choroby uniemożliwiające sprostanie wymaganiom programowym, potwierdzone orzeczeniem Poradni PsychologicznoPedagogicznej lub opinią lekarza – specjalisty. W ocenianiu uczniów z dysfunkcjami uwzględnione zostają zalecenia poradni:

  • wydłużenie czasu wykonywania ćwiczeń praktycznych lub zmniejszenie ilości zadań, możliwość rozbicia ćwiczeń złożonych na prostsze i ocenienie ich wykonania etapami,
  • branie pod uwagę poprawności merytorycznej wykonanego ćwiczenia, a nie jego walorów estetycznych,
  • zauważanie i docenianie „plusem” lub pochwałą słowną każdorazowy przejaw aktywności ucznia,
  • obniżenie wymagań dotyczących estetyki prac,
  • możliwość udzielenia pomocy w przygotowaniu pracy dodatkowej,
  • wydłużanie czasu na wykonanie prac plastycznych,
  • dzielenie powierzonych zadań na etapy do wykonania małymi krokami.

 

Indywidualne dostosowanie wymagań z przedmiotu zajęcia artystyczne dla uczniów z diagnozą:

 Dysleksja rozwojowa.

Nauczyciel na lekcjach zajęć artystycznych jest zobowiązany :

  • zawsze uwzględniać trudności ucznia,
  • w miarę możliwości pomagać, wspierać, dodatkowo instruować, naprowadzać, pokazywać na przykładzie,
  • dzielić dane zadanie na etapy i zachęcać do wykonywania malutkimi krokami,
  • nie zmuszać na siłę do wykonywania zadań sprawiających uczniowi trudność,
  • dawać więcej czasu na wykonanie pracy plastycznej, opanowanie danej umiejętności, cierpliwie udzielać instruktażu,
  • nie krytykować, nie oceniać negatywnie wobec klasy,
  • podczas oceniania brać przede wszystkim pod uwagę stosunek ucznia do przedmiotu, jego chęci, wysiłek, przygotowanie do zajęć w materiały, niezbędne pomoce itp.,
  • włączać do rywalizacji tylko tam, gdzie uczeń ma szanse,
  • w trakcie ćwiczeń sprawdzać, czy uczeń prawidłowo zrozumiał polecenia, w razie potrzeby udzielać dodatkowych wskazówek

Dysortografia

  • częste odwoływanie się do konkretu (np. graficzne przedstawianie treści zadań), szerokie stosowanie zasady poglądowości,
  • omawianie niewielkich partii materiału i o mniejszym stopni trudności (pamiętając, że obniżenie wymagań nie może zejść poniżej podstawy programowej),
  • podawanie poleceń w prostszej formie (dzielenie złożonych treści na proste, bardziej zrozumiałe części),
  • wydłużanie czasu na wykonanie zadania,
  • podchodzenie do ucznia w trakcie samodzielnej pracy w razie potrzeby udzielenie pomocy, wyjaśnień, mobilizowanie do wysiłku i ukończenia zadania,
  • podpowiadanie tematu pracy plastycznej,
  • zadawanie do domu tyle, ile uczeń jest w stanie samodzielnie wykonać,
  • potrzeba większej ilości czasu dla wykonania zadań.

 

 

Dysgrafia

  • wydłużenie czasu na wykonanie pracy plastycznej,
  • obniżenie wymagań dotyczących estetyki prac,
  • podchodzenie do dziecka w trakcie samodzielnej pracy w razie potrzeby udzielenie pomocy, wyjaśnień, mobilizowanie do wysiłku i ukończenia zadania,
  • podpowiadanie tematu pracy plastycznej,
  • stosowanie różnego rodzaju wzmocnień, tj. pochwały i zachęty.

 

Afazja

  • dzielenie materiału na mniejsze partie,
  • dokonywanie modyfikacji ćwiczeń i zadań ,
  • podawanie jasno sprecyzowanych instrukcji przy jednoczesnym sprawdzaniu stopnia ich zrozumienia,
  • podpowiadanie tematu pracy plastycznej, częste podchodzenie do ucznia, ukierunkowywanie w działaniu,
  • prezentowanie materiału na konkretnych przykładach, zanim zostanie podane bardziej ogólne twierdzenie,
  • wydłużenie czasu na wykonanie pracy plastycznej,
  • skupianie uwagi ucznia na tym, co w danej chwili uważamy za najważniejsze; akcentowanie przy pomocy słów (uwaga, ważne).

 

Indywidualne dostosowanie wymagań z przedmiotu zajęcia artystyczne dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim:

  • przekazywanie treści za pomocą konkretów uwzględniając krótkotrwały okres koncentracji, wydłużanie czasu na zrozumienie prezentowanych treści materiału,
  • podawanie atrakcyjnego wizualnie materiału mniejszymi partiami,
  • podpowiadanie tematu pracy plastycznej, częste podchodzenie do ucznia, ukierunkowywanie w działaniu,
  • wydłużanie czasu na wykonanie ćwiczeń i dostosowanie ich do możliwości ucznia, dzielenie powierzonych zadań na etapy do wykonania małymi krokami,
  • formułowanie krótkich i precyzyjnych poleceń podczas wykonywania zadań, naprowadzanie podczas wypowiedzi ustnych poprzez pytania pomocnicze,
  • w ocenianiu zwracanie większej uwagi na wysiłek włożony w wykonanie pracy, niż ostateczny efekt pracy,

stosowanie różnego rodzaju wzmocnień, tj. pochwały i zachęty.

 

Data dodania: 2022-03-03 23:14:55
Data edycji: 2022-03-03 23:18:21
Ilość wyświetleń: 219

Z życia klas

Przejdź do swojej klasy!
Zobacz

Nasi Partnerzy

Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Biuletynu Informacji Publicznej