Opcje widoku
Ikona powiększania tekstu
Powiększ tekst
Ikona pomniejszania tekstu
Pomniejsz tekst
Ikona zmiany kontrastu
Kontrast
Ikona podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Odnośnik do Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Resetowanie ustawień
Reset

Programowanie Photona w języku Scratch z użyciem czujników

Programowanie Photona w języku Scratch z użyciem czujników

 

Scenariusz zajęć z informatyki  

Klasy: 6 i 7

 

Temat: Programowanie Photona w języku Scratch z użyciem czujników

 

Cele zajęć

Uczeń/uczennica:

  • potrafi stworzyć program dla robota Photon w  interfejsie Scratch 3.0
  • wie, jak zaprogramować użycie czujników
  • potrafi precyzyjnie określić czynność, którą wykonuje robot

Metody pracy

  • pokaz, ćwiczenia z użyciem komputera i robota

Formy pracy

  • praca w grupach

Pomoce dydaktyczne

  • laptopy lub komputery z Magic Dongle / 1 na grupę
  • roboty Photon
  • mata edukacyjna do Photona
  • wizualizer
  • monitor interaktywny
  • kartka pracy/ 1 zestaw na grupę

Przebieg zajęć

PRZYGOTOWANIE DO ZAJĘĆ

  1. Dzielimy klasę na grupy 2 -3 osobowe.
  2. Każda grupa siada razem, otrzymuje kartę pracy, robota i dostęp do laptopa lub komputera stacjonarnego z aplikacją Photon Magic Bridge.

 

WPROWADZENIE

  • Nauczyciel tłumaczy, że zadaniem każdej z grup jest rozpisanie na kartce programu składającego się np. z siedmiu do dziesięciu punktów, które muszą zostać zrealizowane przez robota.
  • W programie należy przynajmniej raz zmienić kolor czułków/ oczu, wydać przynajmniej jeden dźwięk, użyć przynajmniej jednego czujnika (dotyku, światła lub hałasu), zastosować polecenia dotyczące ruchu, obrotu itp.
  • Grupa ma ok. 10 min na zapisanie programu.

PRZEBIEG ZAJĘĆ

  • Nauczyciel demonstruje działanie podstawowych czujników (dotyku, światła i hałasu)
     w robocie Photon
  • Uczniowie pracując w grupach, zapisują na kartkach swoje programy, następnie wymieniają się kartkami i programują robota według punktów otrzymanych od sąsiedniej grupy.
  • Mają na przygotowanie 10 minut, później grupy nawzajem sprawdzają czy robot realizuje ich zapisany program.
  • W zależności od poziomu i stopnia zaawansowania grupy można  zwiększać poziom trudności przez konieczność użycia  pętli, proponowanie wykonania własnego programu przez grupę itp.

 

Rozpisane polecenia dla robota w postaci listy kroków:

  1. Wykryj hałas
  2. Wydaj dźwięk emocji „juhu”
  3. Zmień kolor czułków i oczu na  czerwony
  4. Jedź 60 cm do przodu
  5. Powtórz 4 razy: jedź 30 cm do przodu i obróć się w lewo
  6. Czekaj na światło
  7. Powtórz 2 razy: obróć się w lewo
  8. Zmień kolor czułków i oczu na kolor niebieski
  9. Jedź 60 cm do przodu
  10. Powtórz 2 razy: obróć się w lewo
  11. Czekaj na dotyk
  12. Wydaj dźwięk emocji „pozytywne zaskoczenie”

Polecenia dla robota w języku Scratch:

 

 

Karta pracy

GRUPA ………               1.……………………………………………….   2…………………………………..……………..

                                                    3……………………………………….…………

 

Zadanie dla grupy 

Rozpiszcie program w postaci listy kroków  składający się  z 7 do 10 punktów, które muszą zostać zrealizowane przez robota. W programie należy przynajmniej raz zmienić kolor czułków/ oczu, wydać przynajmniej jeden dźwięk emocji, użyć przynajmniej jednego czujnika (dotyku, światła lub hałasu), zastosować polecenia dotyczące ruchu, obrotu itp.

  1. ………………………………………………………………………………………………
  2. ……………………………………………………………………………………………….
  3. ……………………………………………………………………………………………..…
  4. ………………………………………………………………………………………………….
  5. ……………………………………………………………………………………….…………
  6. ………………………………………………………………………………………………….
  7. ………………………………………………………………………………..………………….
  8. …………………………………………………………………………………………………..
  9. ……………………………………………………………………….………………………….
  10. ……………………………………………………………………………………………………

Następnie wymieńcie się programem z sąsiednią grupą.

Połączcie Photona z komputerem. Uruchomcie aplikację  Photon Magic Bridge. Włączcie interfejs  Scratch 3.0

 Teraz Waszym zadaniem  jest zapisanie tego programu w języku Scratch  (zrozumiałym dla Photona).  Sprawdźcie działanie programu.

 

 

 

Dodatek: rozmieszczenie czujników w robocie Photon

 

 

 

 

Data dodania: 2023-01-25 12:57:30
Data edycji: 2023-03-08 00:15:44
Ilość wyświetleń: 393

Z życia klas

Przejdź do swojej klasy!
Zobacz

Nasi Partnerzy

Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Biuletynu Informacji Publicznej