Opcje widoku
Ikona powiększania tekstu
Powiększ tekst
Ikona pomniejszania tekstu
Pomniejsz tekst
Ikona zmiany kontrastu
Kontrast
Ikona podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Odnośnik do Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Resetowanie ustawień
Reset

TEMATY ZDALNYCH LEKCJI od 01.06.2020 do 05.06.2020

KLASA 6               

01.06.2020, PONIEDZIAŁEK        

Przedmiot Schemat lekcji dla ucznia
Matematyka

Temat: Bryły -  wprowadzenie

Cel:

- rozpoznam  ostrosłupy i graniastosłupy proste,

- podam liczbę wierzchołków, krawędzi, ścian graniastosłupa i ostrosłupa o danej podstawie,

- narysuje rzut graniastosłupa prostego,

- wskażę  poszczególne elementy ostrosłupa i graniastosłupa prostego.

 

Materiał dla ucznia:

  1. Przeczytaj z podręcznika ze strony 107 pierwszą strzałkę Graniastosłupy i ostrosłupy. Zapamiętaj informacje dotyczące tych brył. Przerysuj do zeszytu te bryły z opisami.
  2. Obejrzyj 2 krótkie filmy:

  „Przykłady graniastosłupów prostych”           https://www.youtube.com/watch?v=1xmNtfmJh2o

       „Figury przestrzenne”                   https://www.youtube.com/watch?v=_S9MFPvK_-g

  1.  Wykonaj z ćwiczeń

strona 111  - zadanie 1

strona 112 – zadanie 3, 4, 5
Biologia

Temat: Przegląd i znaczenie ptaków

Cele lekcji: Uczeń zna:

- zróżnicowanie budowy zewnętrznej ptaków;

- znaczenie ptaków w przyrodzie i gospodarce człowieka;
- sposoby ochrony ptaków.

Materiał dla ucznia: Podręcznik papierowy do biologii dla klasy 6

Czynności ucznia:

Przepisz NOTATKĘ do zeszytu:

  1. Ptaki różnią się wyglądem, budową dzioba i nóg. Jest związane
    ze środowiskiem życia i sposobem zdobywanie pokarmu. Niektóre ptaki nie maja zdolności do lotu, np. pingwiny doskonale pływają dzięki skrzydłom przypominającym wiosła. Strusie nie mogą latać, za to doskonale biegają (70 km/ godz).
    Ptaki roślinożerne odżywiają się roślinami, a drapieżne mięsem.
  2. Ptaki maja różne dzioby w zależności od zjadanego pokarmu:
    - dziób Wrobla jest przystosowany do wyłuskiwania nasion;
    - dziob kaczki, łabędzia służy do odcedzania pokarmu z wody;
    - dziob dudka jest przystosowany do wyciągania owadów z ziemi;
    - dziob orla jest zakrzywiony, sluzy do chwytania i rozszarpywania zdobyczy.
    Otwórz podręcznik na str.126 i przerysuj do zeszytu dziby wymienionych wyżej ptaków.
  3. Znaczenie ptaków:

- rozsiewają nasiona roślin;
- oczyszczają skórę z pasożytów niektórym ssakom, np. ptaki bąkojady;
- zapylają kwiaty;
- zjadają szkodniki roślin, np. bażanty zjadają stonkę ziemniaczaną;
- niektóre ptaki są hodowane dla mięsa, jaj i piór;

- z ptasich odchodów powstaje nawóz;
- niektóre ptaki powodują szkody w uprawach roślin lub przenoszą choroby (ptasia grypa).

  1. Działania służące ochronie ptaków to: dbanie o obszary, na których występują ptaki (lasy, tereny podmokłe), zakładanie skrzynek lęgowych i karmników.

POLECENIE

Zapamiętaj wiadomości z notatki
Technika

Temat: Sprawdzian - ABC współczesnej techniki

Cel:
- sprawdzam wiedzę z działu ABC współczesnej techniki

Materiały dla ucznia:

Dzisiaj napiszesz sprawdzian z działu ABC współczesnej techniki. Pod planem lekcji na ten tydzień jest umieszcony plik ze sprawdzianem w Wordzie. Proszę go uzupełnić wg poleceń i przesłać, też jako plik Worda, dzisiaj do godziny 17.00 na  mojego maila waldeksobczak@poczta.onet.pl .

Informatyka

Temat: Tworzymy dwupoziomową grę dla dwóch graczy – dodajemy dźwięki

Cel:
- wiem, jak dodać dźwieki do programu w Scratchu

Materiały dla ucznia:

  1. Otwórz ebook dla klasy 6
     https://ebook.migra.pl/dlaucznia.php?book=66
  2. Przeczytaj materiał na stronie 72.
  3. Wykonaj ćwiczenie 16 na str. 72.
  4. Przeczytaj przykład 1 na stronie 72.
  5. Wykonaj ćwiczenie 17 na stronie 73.

 

02.06.2020, WTOREK  

Przedmiot Schemat lekcji dla ucznia
Jezyk angielski

Topic: Present  Perfect

Cel: Uczniowie poznają zastosowanie czasu teraźniejszego.

 

  • proszę, aby uczniowie przepisali do zeszytu poniższą notatkę

 

Present Perfect jest to czas teraźniejszy dokonany. Czas ten jest  połączeniem przeszłości z teraźniejszością, nawiązuje do przeszłości, określa skutki, konsekwencje, które wciąż są odczuwalne w teraźniejszości. Czyli opisuje coś co wydarzyło się w przeszłości lecz skutki są widoczne dziś.

 

- Zdania twierdzące:

Osoba+ have / has + czasownik +ed /III+ .....

- Zdania pytajace:

Have/ Has + osoba+ czasownik  + ed /III...?

- Zdanie przeczące:

Osoba + haven’t/ hasn’t + czasownik  ed /III+ ..... .

have not = haven’t

has not = hasn’t

1.

She has just gone home (go) - czasownik nieregularny więc III forma

Has she  just gone  home? 

She hasn’t gone home yet.

Yes, she has / No, she hasn’t

 

  1. We have recently watched  DVD (watch) - czasownik regularny więc „ed“

    Have we recently watched DVD ?

    We haven’t recently watched DVD. 

    Yes, we have

    No, we haven’t

    • określenia czasu:

    recently - ostatnio

    lately - ostatnio

    just - właśnie

    already - już

    never - nigdy

    since - od (wydarzenia, miejsca w czasie)

    for - przez ( określony czas)

    yet - już, jeszcze (tylko ?X)

     

    • poniższy link prezentuje użycie tego czasu

    https://wordwall.net/pl/resource/883682/angielski/present-perfect

     

    https://wordwall.net/pl/resource/2185543/angielski/brainy-6-unit-7-irregular-verbs-part-2

     

    • proszę przypomieć sobie poznane i nauczone wcześniej czasowniki nieregularne, które wpisywaliście do zeszytu, znajdują się również w tabeli z czasownikami nieregularnymi na str. 122 i 123. Bez znajomości tych czasowników poprawne użycie tego czasu jest niemożliwe.
Język polski

Temat: Kto ma uszy do słuchania, niechaj słucha – poznajemy przypowieść o siewcy

Cel: znam treść przypowieści ewangelicznej o siewcy, opowiadam o wydarzeniach, określam tematykę i problematykę utworu, objaśniam znaczenia dosłowne i przenośne oraz wskazuję i omawiam dwie warstwy znaczeniowe w przypowieści

Materiał dla ucznia: podręcznik „Słowa z uśmiechem. Literatura i kultura”, szukaj: Przypowieść o siewcy, str. 83-84

Wykonaj polecenia – możesz je wydrukować i wkleić do zeszytu lub, jeśli nie masz takiej możliwości, przepisz je:

 

  1. Zapoznaj się z treścią przypowieści ewangelicznej o siewcy.
  2. Narrator w przypowieści relacjonuje zdarzenia i przytacza słowa Jezusa przemawiającego do tłumu zgromadzonego na brzegu Jeziora Galilejskiego.
  3. Jezus przekazywał swoje nauki w formie prostych opowieści, ponieważ język obrazowy lepiej trafia do słuchaczy, co uzasadniał słowami „Dlatego mówię do nich w przypowieściach, że patrząc, nie widzą, i słuchając, nie słyszą ani nie rozumieją” (Jezus w swoich opowieściach odwoływał się do realiów życia ludzi, dzięki czemu mówca zbliżał się do słuchających go). W formie 4-5 zdań wyjaśnij, jak rozumiesz te słowa, odwołaj się do treści poznanej przypowieści.
  4. Siewca w znaczeniu dosłownym to ten, kto sieje zboże. W znaczeniu zaś przenośnym oznaczać może Boga, którego słowa niosące pewne przesłanie trafiają do ludzi. Na podstawie treści przypowieści przyporządkuj cytaty odpowiednim sytuacjom i wyjaśnieniom (połącz strzałkami):

    Cytaty

    Co stało się z ziarnami?

    Wyjaśnienia sytuacji

    „padły na grunt skalisty, gdzie niewiele miały ziemi”

     

     

    Ciernie rozrosły się i zagłuszyły je

     

     

    Wydały plon

     

     

    Wzeszły, ale wypaliło je słońce

     

     

    Wydziobały je ptaki

    • Człowiek słucha, ale nie rozumie słów Boga
    • Człowiek słucha słów Boga i je rozumie, co przynosi owoce w jego życiu
    • Człowiek słucha i chętnie przyjmuje słowa Boga, ale jest  niestały i szybko rezygnuje, ma słomiany zapał
    • Człowiek słucha słów Boga, ale zagłuszają je troski, bogactwa materialne i inne sprawy ziemskie

    „padły na drogę”

     

     

     

    „padły między ciernie”

     

     

     

    „Padły na ziemię żyzną”

     

     



  5. Współczesne odczytania zapisanej przez Mateusza ewangelistę historii mogą być różne. Wyobraź sobie, że ziarnami są wiedza i wiadomości, które trafiają do uczniów. Zinterpretuj podane sytuacje:

    Rodzaje podłoża, na które padają ziarna

    Twoje rozumienie przedstawionej  sytuacji

    Ziarna, które padły na drogę

     

     

     

    Ziarna, które padły na miejsce skaliste

     

     

     

    Ziarna, które padły między ciernie

     

     

     

    Ziarna, które padły na żyzną glebę

     

     

     



    6. Istnieje wiele przysłów i związków frazeologicznych, które związane są z „sianiem”. Wyjaśnij, jak rozumiesz poniższe stwierdzenia:
    • Kto sieje wiatr, ten zbiera burzę
    • Język sieje, ucho zbiera.
Geografia

Temat: Turystyka w Europie Południowej.

Cel:
- poznasz walory przyrodnicze i kulturowe Europy Południowej;
- dowiesz się, czym jest infrastruktura turystyczna oraz gdzie się znajdują wybrane zabytki Rzymu;
- poznasz atrakcyjność turystyczną Czarnogóry (zadanie dla chętnych).

Materiał dla ucznia: epodreczniki.pl, podręcznik Oblicza geografii 6 ,.

Szukaj : na epodreczniki. pl geografia ( szkoła podstawowa) odszukaj  temat „Europa Południowa- kultura śródziemnomorska, turystyka” i zapoznaj się z punktem 3 e-materiału. Przeczytaj temat w podręczniku, dokonaj analizy map i wykresów.. W zeszycie wyjaśnij pojęcia: walory przyrodnicze, walory kulturowe, infrastruktura turystyczna. Postaraj się zapamiętać te pojęcia. W zeszycie ćwiczeń wykonaj zad. 1- 3 str.76- 78.

Wychowanie fizyczne

Temat: Ćwiczenia rozciągające.

https://www.hellozdrowie.pl/stretching-czyli-cwiczenia-rozciagajace-dla-poczatkujacych-i-dzieci/

 

03.06.2020, ŚRODA

Przedmiot Schemat lekcji dla ucznia
Matematyka

Temat: Obliczanie objętości graniastosłupa prostego.

Cel:

- obliczę objętość bryły zbudowanej z sześcianów jednostkowych

- obliczę objętość sześcianu o danej długości krawędzi

- obliczę objętość prostopadłościanu o wymiarach podanych w tej samej jednostce

- obliczę objętość graniastosłupa prostego przy danych polu podstawy i wysokości bryły.

 

Materiał dla ucznia:

  1. Przepisz do zeszytu z podręcznika Zapamiętaj  - strona 107 oraz pierwszą strzałkę – Objętość prostopadłościanu : strona 108.
  2. Wykonaj z ćwiczeń ze strony 111 - zadanie 2.
  3. Przeczytaj z podręcznika przykład 1 ze strony 108.
  4. Zapisz do zeszytu poniższe zadania i rozwiąż je.
  5. Oblicz objętość prostopadłościanu o krawędziach: 14cm, 5cm, 6cm.
  6. Oblicz objętość sześcianu o krawędzi 8cm.
  7. Wykorzystując wzór na objętość graniastosłupa ze strony 107 ( podręcznik) wykonaj zadanie 1 ze strony 109/ podręcznik.
Plastyka

Temat: Czym jest malarstwo? – portret i martwa natura

Cel: wiem, czym jest malarstwo; wymieniam rodzaje malarstwa; tworzę obraz – martwą naturę, portret

Materiały dla ucznia: podręcznik „Do dzieła!”, temat: Czym jest malarstwo?, str. 44-51.

Wykonaj zadanie (wybierz to spośród dwóch zaproponowanych przeze mnie, które bardziej Ci odpowiada – martwą naturę lub portret):

  1. Zapoznaj się z wiadomościami z podręcznika na temat rodzajów malarstwa i środków wyrazu, którymi posługuje się malarstwo.
  2. Ze swojego otoczenia wybierz przedmioty, które Cię zainteresowały i w jakiś sposób są ze sobą powiązane – 2 – 3 rzeczy. Ustaw z nich martwą naturę. Zwróć uwagę na ich kształty, barwy, fakturę. Na kartce formatu A4 wykonaj szkic stworzonej kompozycji, a następnie farbami dokończ pracę. Zastosuj światłocień. Możesz skorzystać ze wzoru umieszczonego poniżej.
  3. Wzorując się na ilustracji reprodukcji obrazu z podręcznika ze str. 49, wykonaj dowolną techniką na kartce formatu A4 nierzeczywisty portret wybranej osoby – może to być również Twój autoportret.
  1. Efekty Twojej pracy prześlij na mój adres mailowy w formie zdjęcia lub skanu (tym razem zeskanuj lub zrób zdjęcie swojej pracy i reprodukcji, która Cię zainspirowała) – adres poczty rodzicom przekazany został za pomocą edziennika.

Pamiętaj, niech praca twórcza będzie dla Ciebie przede wszystkim przyjemnością.



Religia

Temat: Dawca nowego życia

Cel: Zapoznanie z wydarzeniem Zesłania Ducha Świętego

Materiał dla ucznia: Podręcznik do religii kl.6  Przeczytaj uważnie tekst                  Obietnica Ducha Świętego, str.122 oraz Uroczystość Zesłania Ducha Świętego na str.123  Odmów modlitwę do Ducha Świętego (tekst jest w podręczniku na str.123 w ramce)

 

04.06.2020, CZWARTEK

Przedmiot Schemat lekcji dla ucznia
Język angielski

Topic: Present  Perfect

Cel: Uczniowie stosują czas teraźniejszy.

 

  • proszę aby uczniowie przepisali poniższe zdania do zeszytu i uzupełnili je odpowiednią formą czasu Present Perfect. ( have/ has + czasownik z ed/III forma)

 

  1. (she / pass the exam?)

_______________________________________________________

 

  1. (you / already / eat lunch )

_____________________________________________________________

 

  1. (he / read the newspaper today?)

_____________________________________________________________

 

  1. (you / not / study French for ten years)

_____________________________________________________________

 

  1. (they / be in London for six months)

_____________________________________________________________

 

  1. (where / you / be?)

_____________________________________________________________

 

  1. (we / not / go to Paris)

_____________________________________________________________

 

  1. (she / not / see ‘The Lord of the Rings’)

_____________________________________________________________

 

  1. (he / just / meet my mother)

_____________________________________________________________

 

  1. (they / not / visit St. Paul’s Cathedral yet)
_______________________________________________________

Jeżeli ktoś nie potrafi zrobić tych zadań samodzielnie, proszę się kontaktować z nauczycielem j. ang. podczas konsultacji.

Język polski

Temat: Mieć olej … w głowie – przesłanie przypowieści ewangelicznej o pannach roztropnych i nierozsądnych

Cel: czytam tekst ze zrozumieniem, formułuję wnioski na podstawie przesłanek zawartych w tekście i wyrażam własne zdanie, wyjaśniam ukryte, przenośne znaczenia zawarte w utworze, buduję plan wydarzeń w formie równoważników zdań

Materiał dla ucznia:  podręcznik „Słowa z uśmiechem. Literatura i kultura”, szukaj: Przypowieść o pannach roztropnych i nierozsądnych, str. 86-87.

Wykonaj polecenia - możesz je wydrukować i wkleić do zeszytu lub, jeśli nie masz takiej możliwości, przepisz je:

  1. Zapoznaj się z treścią przypowieści o pannach roztropnych i nierozsądnych.
  2. Światło i zapalona lampa mogą być symbolami: życia, nadziei, Boga, czujności, mądrości, wiedzy, wieczności, świętości.
  3. W formie 4-5 równoważników zdań zbuduj plan wydarzeń przedstawionych w tekście.
  4. Wybierz, spośród podanych w nawiasach, informacje zgodne z treścią przypowieści i uzupełnij nimi zdania:

Podstawowym błędem panien nieroztropnych było (zabranie lamp bez zapasu oliwy/ niezabranie lamp oliwnych). Mogły zaczekać na (pana młodego/ króla odwiedzającego miasto) z wygasającymi lampami i prosić, by mogły dołączyć do orszaku, zdecydowały się (odejść/ pozostać) – niewłaściwie oceniły, co jest ważne w danym momencie. Panny roztropne wzięły (odpowiedni dla siebie zapas oliwy/ za mało oliwy) i (odmówiły jej nierozsądnym/podzieliły się oliwą z nierozsądnymi pannami), kiedy te poprosiły o użyczenie oliwy.

Panny roztropne i nierozsądne ukazane zostały na zasadzie (podobieństw/kontrastu).
5. Przyporządkuj podane cechy pannom roztropnym i nierozsądnym: mądre, bezmyślne, beztroskie, rozsądne, przewidujące, uważne, nieodpowiedzialne, lekkomyślne, nieroztropne, czujne, konsekwentne w działaniu, zapobiegliwe, leniwe

Panny roztropne

Panny nierozsądne

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6. Przypowieść ma charakter uniwersalny, to znaczy ważny, aktualny w każdym czasie. Wyjaśnij w formie 3-4 zdań, czego, Twoim zdaniem,  może uczyć współczesnego czytelnika i jakie nieść przesłanie.

7.Połącz podane związki frazeologiczne z ich znaczeniami:

Chować coś pod korcem                                   pokazać coś, co było tajemnicą

Rzucać nowe światło na coś                              zajmować wysokie stanowisko, być kimś ważnym

Ujrzeć światło dzienne                                      mówić o kimś dobrze/ źle

Zapalić zielone światło                                      pojawić się publicznie, ukazać się

Stać na świeczniku                                            ujawnić nową stronę czegoś

Wydobywać na światło dzienne                        ukrywać coś przed innymi

Stawiać kogoś w dobrym/ złym świetle            umożliwić wykonanie czegoś, zezwolić na coś

 

 

Muzyka

Temat: Gorąca Grecja, deszczowa Anglia.

Cel:
- znam popularny grecki taniec sirtaki,

- znam charakterystyczne kroki tańca sirtaki,

- Umiem zaśpiewać angielską piosenkę.

Materiał dla ucznia: Podręcznik do muzyki str.125-127

  1. Przeczytam tekst
  2. Zatańczę taniec sirtaki do muzyki z filmu „Grek Zorba”

https://www.youtube.com/watch?v=f16cwfdSuOQ -str.125

  1. Zaśpiewam angielską melodię „Row your boat”-str.126

https://www.youtube.com/watch?v=UV8mI5RIs3A

 

05.06.2020, PIĄTEK

Przedmiot Schemat lekcji dla ucznia
Język polski

Temat: Opowieść z podwójnym dnem – rozmawiamy o przeżyciach bohaterów przypowieści o miłosiernym Samarytaninie

Cel:  znam znaczenie słowa: miłosierny, rozpoznaję i nazywam przeżycia bohaterów przypowieści oraz krótko ich charakteryzuję, zapisuję wydarzenia w formie równoważników zdań, opisuję krótko uczucia bohatera, stosując narrację pierwszoosobową, wyrażam własną opinię,

Materiał dla ucznia: podręcznik „Słowa z uśmiechem. Literatura i kultura”, szukaj: Przypowieść o miłosiernym Samarytaninie, str. 88-89

Wykonaj polecenia - możesz je wydrukować i wkleić do zeszytu lub, jeśli nie masz takiej możliwości, przepisz je:

  1. Zapoznaj się z treścią przypowieści o miłosiernym Samarytaninie.
  2. Korzystając z dowolnego źródła informacji, wyjaśnij znaczenie słów: miłosierny, miłosierdzie.
  3. Wykonaj w zeszycie przedmiotowym zadanie 1 ze str. 89 oraz 2 (wydarzenia zapisz w formie równoważników zdań) i 4 ze str. 90.
  4. Decyzję o udzieleniu pomocy podróżnemu przez Samarytanina wyjaśniają słowa: „Gdy go zobaczył, wzruszył się głęboko”. Wciel się w postać Samarytanina i w formie 4-5 zdań opisz, co czuł bohater, gdy zobaczył cierpiącego człowieka. Zastosuj narrację pierwszoosobową.
  5. Wykonaj zad. 7 ze str. 91 – przed udzieleniem odpowiedzi na pytanie przeczytaj wiadomości zawarte w ramce „Wiem więcej” na str. 91.

Jeżeli chcesz, możesz przesłać do sprawdzenia zrealizowane w tym tygodniu zadania na moją skrzynkę mailową. Powodzenia.

Matematyka

Temat: Obliczanie objętości graniastosłupa prostego.

Cel:

- obliczę objętość graniastosłupa prostego ,

- rozwiążę proste zadanie dotyczące objętości i pojemności.

Materiał dla ucznia:

  1. Przeczytaj z podręcznika przykład 2 ze strony 108 a następnie wykonaj z ćwiczeń ze strony 113 – zadanie 7.
  2. Rozwiąż z podręcznika ze strony 110 – zadanie 3, 6.
Na zakończenie spróbuj wykonać quiz
Historia

Temat: Rewolucja francuska. Francja republiką.

Cele:

- scharakteryzujesz zmiany polityczne e Europie w okresie napoleońskimi i przemiany społeczno - gospodarcze.

Zapoznaj się z tematem "Rewolucja francuska", następnie w zeszycie:

- zapisz daty i wydarzenia z osi czasu, 

- w kolejnym punkcie (2.) napisz :Stany społeczne we Francji w XVIII w.: (s. 185)

a)...................

b)....................

c).................

- w 3. punkcie zapisz : Przyczyny i skutki rewolucji francuskiej: (s. 188)

- 4. Republika to (s. 220)

- jako 5., 6., 7. wykorzystaj wiadomości z "To już wiem" s. 193

 

Data dodania: 2020-05-30 00:42:41
Data edycji: 2020-06-01 06:56:27
Ilość wyświetleń: 1500

Z życia klas

Przejdź do swojej klasy!
Zobacz

Nasi Partnerzy

Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Biuletynu Informacji Publicznej