Opcje widoku
Powiększ tekst
Powiększ tekst
Pomniejsz tekst
Pomniejsz tekst
Kontrast
Kontrast
Podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Reset
Reset

TEMATY ZDALNYCH LEKCJI od 04.05.2020 do 08.05.2020

KLASA 7

04.05.2020, PONIEDZIAŁEK

Przedmiot Schemat lekcji dla ucznia
Geografia

Temat: Rolnictwo i przemysł Polski – powtórzenie.

Cel: - utrwalenie wiadomości i umiejętności z danego  działu.

Materiał dla ucznia: podręcznik Oblicza geografii 8 , zeszyt ćwiczeń.

Szukaj: Przeczytaj w podręczniku  podsumowanie dotyczące tego działu na str. 145 .  „Sprawdź, czy potrafisz” – wykonaj zadania w ćwiczeniach , str. 90- 91.W  razie trudności skorzystaj z map i  materiału zamieszczonego w podręczniku w tym dziale. Następnie zrób zdjęcia tych 2 stron i wyślij do mnie na mój mail marzanna19@onet.pl ( zadanie na ocenę) .Termin: do 11 maja, powodzenia. Proszę o wiadomość (na edzienniku) od uczniów, którzy nie mają w domu ćwiczeń. Otrzymają wtedy inne zadania do zrobienia.
Język angielski

Topic: Future forms - will- formy przyszłe

Cel:Uczniowie doskonalą zasady gramatyczne dotyczące przyszłości

Materiały: Podręcznik AllClear 7, zeszyt przedmiotowy

 

  • uczniowie przepisują poniższą notatkę

 

Future Simple jest to czas przyszły prosty , który opisuje:

- czynność która wydarzy się jednokrotnie w przyszłości.

I'll tell you about it tomorrow.

- gdy coś komuś obiecujemy.

Don't worry, I won't tell him.

I promis I will be here tomorrow.

promis - obiecywać

- gdy podejmujemy decyzję w momencie mówienia.

I'll do it!

- gdy wyrażamy przypuszczenie, osąd, obawę, nadzieję, wątpliwość, pewność.
I suppose she will agree.

supose- przypuszczać

Probably, I’ll go there

Probably - prawdopodobnie

I think she will never give my book back to me

I think - myślę, że

Gdy przewidujemy przyszłość.

It will be sunny tomorrow.

 

  • Zdanie twierdzące

osoba + will + czasownik ( w bezokoliczniku czyli bez końcówki)

  • Zdanie pytające

Will + osoba + czasownik ( w bezokoliczniku czyli bez końcówki)

  • Zdanie przeczące

Osoba + won’t + czasownik ( w bezokoliczniku czyli bez końcówki)

will+ not= won’t

  • Określenia czasu:

tomorrow- jutro

next - nastepny

soon - wkrótce

 

  1. Ona przyjdzie do nas jutro.

She will come to us tomorrow.

Will she come to us tomorrow?

She won’t come to us tomorrow.

Yes, she will / No, she won’t

 

  1. Myslę, że oni upieką ciasto.

I think, they will bake a cake.

Will they bake a cake ?

I think, they won’t bake a cake.

Yes, they will / No, they won’t

Proszę, aby uczniowie wykonali zadanie 1,2 i 3 na str 78 w podręczniku

Matematyka

Temat:   Układ współrzędnych - powtórzenie i utrwalenie  wiadomości

Cele lekcji: 

- utwalam wiedzę dotyczącą układu współrzędnych

- umiem obliczać zadania dotyczące   układu współrzędnych 

Materiał dla ucznia

Wykonaj w zeszycie zadania:

Język polski

Temat: Literackie i malarskie wyobrażenie Emilii Plater

Cel: wskazuję podobieństwa i różnice między literackim a malarskim wyobrażeniem Emilii Plater

Materiał dla ucznia: podręcznik „Myśli i słowa” - przypomnij sobie treść wiersza „Śmierć pułkownika” - str. 100, reprodukcja obrazu Jana Rosena „Emilia Plater na czele kosynierów w 1831 roku” - str. 101.

Wykonaj polecenia:

    1. Wpisz cechy Emilii Plater w odpowiednie kolumny tabeli: delikatność, odwaga, męstwo, uroda, dzielność, pobożność, patriotyzm, wdzięk, wytrwałość, honor, duma

Cechy Emilii Plater jako kobiety

Cechy Emilii Plater jako żołnierza

 

 

 

 

 

 

 

2. Wpisz odpowiednie informacje we właściwe rubryki tabeli:

Emilia Plater jako bohaterka wiersza i obrazu:

Podobieństwa

Różnice

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

na niej koncentruje się uwaga (została przedstawiona w centrum obrazu), obydwa wizerunki łączy hart ducha bohaterki (w wierszu nie ujawnia słabości przed śmiercią, na obrazie przejawia pewność siebie jako dowódca – świadczy o tym np. uniesiona ręka), utwór Mickiewicza ukazuje moment śmierci bohaterki, obraz – jej udział w walce, ukazano ją w otoczeniu żołnierzy, artyści podkreślili jej żołnierskie cechy (w wierszu Emilia Plater umiera w wojennym rynsztunku, na obrazie jest dowódcą prowadzącym oddział), artyści ukazali bohaterkę jako kogoś wyjątkowego, obdarzonego charyzmą (na obrazie Emilia Plater wyraźnie góruje nad innymi żołnierzami – malarz ukazał ją na koniu), w obydwu dziełach został zastosowany kontrast

3. Podaj 3 przykłady zastosowania kontrastu na obrazie i w wierszu.

 

Jeśli będziesz mieć problem z realizacją zadań, poproś o pomoc swojego nauczyciela polonistę.

 

Plastyka

Temat: Mój pomysł na martwą naturę

Cel: wiem, czym w sztuce jest martwa natura; wykonuję rysunek martwej natury

Materiały dla ucznia: Podręcznik „Do dzieła”, temat: Martwa natura, str. 68-69.

Wykonaj zadanie:

Ze swojego otoczenia wybierz przedmioty, które Cię zainteresowały i w jakiś sposób są ze sobą powiązane. Ustaw z nich martwą naturę. Zwróć uwagę na ich kształty, barwy, fakturę. Na kartce formatu A4 wykonaj szkic stworzonej kompozycji, a następnie kredkami lub pastelami dokończ pracę. Zastosuj światłocień. Możesz skorzystać ze wzorów umieszczonych w galerii zdjęć pod tabelą z tematami zajęć na ten tydzień.

Zrób zdjęcie swojej pracy, zatytułuj ją i prześlij na adres mailowy nauczyciela plastyki – adres poczty rodzicom przekazany został za pomocą edziennika.

Pamiętaj, niech praca twórcza będzie dla Ciebie przede wszystkim przyjemnością.

 

 

05.05.2020, WTOREK

Przedmiot Schemat lekcji dla ucznia
Chemia

Temat: Stężenie procentowe roztworu

Cele lekcji: Uczeń:

- wie, co to jest stężenie procentowe roztworu;

- zna wzór na stężenie procentowe roztworu i stosuje go w praktyce.

Materiał dla ucznia: Notatka do zeszytu przygotowana przez nauczyciela

Czynności ucznia:

Przepisz notatkę wraz z rysunkami do zeszytu  - ZNAJDUJE SIĘ PONIŻEJ.

  1. Obejrzyj film dotyczący stężenia procentowego roztworu (naprawdę warto) https://youtu.be/eicIdphfORE
  2. Stężenie procentowe roztworu (Cp) to liczba gramów substancji rozpuszczonej w 100 g roztworu. 
  3. Wzór na stężenie procentowe roztworu:  
  4. Jak obliczyć masę roztworu? 
    1. Przeanalizuj przykłady zadań:
  5. Przykład 1

      
  6. Przykład 2  

    Polecenie:

    W zeszycie przedmiotowym wykonaj zadanie:

    Oblicz stężenie procentowe roztworu otrzymanego w wyniku rozpuszczenia
     40 g substancji w 260 g wody. To zadanie nie jest na ocenę, ale chętnie sprawdzę, jeśli prześlesz na adres urszulakolodziejska@wp.pl do 10 maja 2020 roku.

Matematyka

Temat: Utrwalenie wiadomości - układ współrzędnych

Cel:
- utrwalam wiadomości i   umiejętności dotyczące układu współrzędnych

Materiał dla ucznia:

Następnie zaloguj się na platformę epodreczniki.pl.
Zobaczysz  udostępniony materiał:

  1. "Prostokątny układ współrzędnych na płaszczyźnie"

Przeczytaj przykłady tam się znajdujące w materiale, a następnie

wykonaj ćwiczenia 6, 7, 8, 9, 10, 11, 13.

 

Uwaga: Jeśli nie widzisz udostępnionego materiału kliknij w link

https://moje.epodreczniki.pl/a-shared-owner/D14jFqrJB/1GLzYN34

Fizyka

TEMAT:Trzecia zasada dynamiki Newtona.

Cel:Poznasz trzecią zasadę dynamiki i jej praktyczne zastosowania. Dowiesz się, na czym polega odrzut i gdzie możesz go zaobserwować.

Materiał dla ucznia:
Obejrzyj prezentację  https://www.youtube.com/watch?v=Iy9HOKLV8QI  Pozwoli ci ona  odpowiedzieć na pytanie czy wszystkie oddziaływania występujące w przyrodzie są wzajemne i na czym ta wzajemność polega.  Korzystając z podręcznika sporządź notatkę, a na koniec wykonaj zad. 3 str.182 ( podręcznik)

5 maja w godzinach zgodnych z planem zajęć tj. o godz. 09.50napiszecie kartkówkę z pierwszej i drugiej zasady dynamiki. Pytania wyślę jako wiadomość korzystając z e-dziennika.

Muzyka

Temat: Elektroniczna orkiestra- paleta barw. Możliwości instrumentów elektronicznych

Cel;- wiem, co to jest i jakie możliwości ma keyboard,

- znam nazwiska kompozytorów muzyki elektronicznej,

- doskonalę granie na instrumentach melodycznych,

Materiał dla ucznia: Podręcznik „Klucz do muzyki” str.100-101.1.Przeczytam tekst: „ Instrumenty elektroniczne”.

2.Umieszczę w „Albumie…” informacje na temat kompozytorów muzyki elektronicznej: IsaoTomita, Jean-Michel Jarre, Vangelis.

3.Nadal doskonalę grę na instrumentach melodycznych:

Partytura „Te Deum” str.97 ( przeczytam zapis nutowy dla fletu I lub fletu II lub dzwonków lub keyboardu- w zależności od tego, jaki instrument mam w domu). Spróbuję zagrać dźwięki z pięciolinii dla danego instrumentu. Przypominam, że ósemki gramy najszybciej, ćwierćnuty dłużej, ćwierćnutę z kropką dłużej o połowę od ćwierćnuty, a półnutę najdłużej. Przy kluczu wiolinowym jest krzyżyk, więc dźwięki f gramy jako fis . Podwyższony dźwięk (fis) pojawia się tylko w partii dla fletu II i dla keyboardu. Miłego grania. W maju poproszę Was o występ do kamery.

 

06.05.2020, ŚRODA

Przedmiot Schemat lekcji dla ucznia
Matematyka

Temat:  Powtórzenie wiadomości z klasy 7- pierwiastki

Cel:  Utrwalam wiadomości i   umiejętności dotyczące działań na pierwiastkach

Materiał dla ucznia: 

Obejrzyj  filmik, który pokazuje jak obliczać pierwiastki kwadratowe z różnych liczb

https://pistacja.tv/film/mat00323-pierwiastek-kwadratowy-przyklady?playlist=253

Obejrzyj  filmik, który pokazuje jak obliczać pierwiastki sześcienne z różnych liczb

https://pistacja.tv/film/mat00319-pierwiastek-szescienny-wprowadzenie?playlist=623

Zaloguj się na platformę epodreczniki.pl.   Zobaczysz udostępniony materiał "Własności pierwiastków".  W oknie zaproszenia do pracy kliknij pokaż.
Obejrzyj krótkie filmiki utrwalające wiedzę o własnościach pierwiastków, a następnie i  wykonaj ćwiczenia 1, 2, 3, 12 i  14.

Uwaga: Jeśli nie widzisz udostępnionego materiału kliknij w link https://moje.epodreczniki.pl/a-shared-owner/DIeVFfwio/bdFEPPv

Biologia

Temat: Zmysły powonienia, smaku i dotyku

Cele lekcji: Uczeń wie:

- gdzie znajdują się receptory zapachu;
- co to są kubki smakowe i wymienia 5 podstawowych smaków;

- gdzie znajdują się receptory dotyku.

Materiał dla ucznia: Notatka do zeszytu przygotowana przez nauczyciela

Czynności ucznia:

  1. Przepisz notatkę do zeszytu ZNAJDUJE SIĘ PONIŻEJ.
  2. Zapamiętaj wiadomości z notatki.

NOTATKA DLA UCZNIA

  1. Receptorami zapachu są komórki węchowe, które znajdują się
    w jamie nosowej. Wykrywają one cząsteczki związków chemicznych,  które znajdują się we wdychanym powietrzu.
  2. Narządem smaku są umieszczone na języku kubki smakowe.
    W ich wnętrzu znajdują się komórki smakowe, które rozpoznają związki chemiczne zawarte w pożywieniu. Człowiek rozróżnia
    5 podstawowych smaków; słodki, słony, kwaśny, gorzki i umami (smak mięsa – smak ten wywołuje glutaminian sodu występujący w dużych ilościach w mięsie, sosach rybnych oraz pomidorach).
3. Na narząd dotyku, czyli czucia składają się receptory dotyku umieszczone w skórze. Najbardziej wrażliwe na dotyk są opuszki palców, wargi i koniec nosa, a najmniej wrażliwa jest skóra na plecach.
Język polski

Temat: „Ojczyzna jest wspólną rodzicielką nas wszystkich”

Cel: wiem, czym jest alegoria, odnajduję alegorie w kazaniu Piotra Skargi i określam ich funkcję

Materiał dla ucznia: podręcznik „Myśli i słowa”, szukaj: Piotr Skarga „Kazania sejmowe” (kazanie wtóre), str. 44-45.

Wykonaj polecenia:

  1. Przeczytaj tekst Piotra Skargi.
  2. Przepisz do zeszytu informacje zawarte w fioletowej ramce „O lekturze” na str. 45 oraz definicję słowa „alegoria” ze str. 46 (z zielonej ramki „Mam pojęcie”).
  3. Ojczyzna w kazaniu Piotra Skargi została zobrazowana za pomocą alegorii matki i tonącego okrętu. Jak myślisz, dlaczego autor posłużył się tymi właśnie porównaniami, co chciał w ten sposób uzyskać? Odpowiedz w formie 3-4 zdań.
  4. Wykonaj zad. 2 ze str. 46.
  5. Jak zachowuje się załoga tonącego okrętu, czyli obywatele Polski, gdy kraj jest w niebezpieczeństwie? Jakie z tą postawą związane są niebezpieczeństwa dla kraju i dla Polaków?

Pamiętaj, że w przypadku trudności możesz zawsze zwrócić się z prośbą o pomoc do swojego nauczyciela polonisty.

Język angielski

Topic: Future forms - be going to - formy przyszłe

Cel:Uczniowie poznają konstrukcję dotyczącą przyszłości

Materiały: zeszyt przedmiotowy

  • uczniowie przepisują poniższą notatkę

Be going to - ZAMIERZAM - jest  to często używana konstrukcja w języku angielskim, dzięki której możemy mówić o naszych planach, które odnoszą się do przyszłości.

  • o zamiarach i planach na przyszłość

Aby utworzyć zdanie twierdzące potrzebujemy podmiot (I, you, Monica, we, they), odmienione 'be' (is, are) i oczywiście 'going to + czasownik zawsze bez końcówki

Forma „to be“ tworzy pytania za pomocą inwersji oraz przeczenia poprzez I’m not / isn’t / aren’t.

Zdanie twierdzące

osoba + be going to + czasownik ( w bezokoliczniku)

Zdanie pytające

Be (Am, Is, Are) + osoba + going to + czasownik (w bezokoliczniku)

Zdanie przeczące

Osoba + To be + not + going to + czasownik ( w bezokoliczniku)

Określenia czasu:

tomorrow- jutro

next - nastepny

soon - wkrótce

 

  1. Bob zamierza iść do domu.

Bob is going to walk home.

Is Bob  going to walk home?

Bob is not (isn’t) going to walk home.

Yes, she is / no, she isn’t

 

  1. Tom zamierza ugotować obiad.

Tom is going to cook dinner.

Is Tom going to cook dinner ?

Tom isn’t going to cook dinner.

Yes, she is / no szhe isn’t

 

  1. Ułóż poniższe z formą „be going to“ w odpowiedniej kolejności

 

1 you / to / tell / him / going / are / ?

 

2 going / him / I’m / tell / no / not / to

 

3 later / are / what / do / you / going / to / ?

 

4 watch / I’m / a / to / DVD / going

 

5 Adam / going / is / to / be / there / ?

 

6 going / to / what / wear / you / are / ?

 

7 wear / I’m / jeans / going / a / T-shirt / to / and

 

8 late / we / are / going / be / to

 

  1. Uzupełnij poniższe zdania odpowiednią formą „be going to“
  2. My sister ____________ (go) to a restaurant.
  3. I ____________ (design) a website.
  4. My brothers ____________ (play) football.
  5. I ____________ (watch) a video.
  6. You ____________ (not meet) my friends.
  7. Tomorrow afternoon I ____________ (surf) the internet.
  8. Jack´s mum ____________ (make) pizza.
  9. I ____________ (not listen) to music today.
  10. _________________Toby and Ben ____________ (watch) TV?
  11. Isabel and I _________ (eat) hamburgers for lunch.
Informatyka

Temat: Gra platformowa
Cel:
- dowiem się, jak ułożyć skrypt dowolnej gry platformowej typu Mario w programie Scratch

Materiały dla ucznia:  

Na Portalu epodreczniki proszę przeczytaj informacje dotyczące programu Scratch.
Kliknij w link
https://epodreczniki.pl/a/wprowadzenie-do-srodowiska-scratch/D1FrMtOdo

Dowiesz się, jak możesz na swoim komputerze pracować ze Scratchem w wersji online.

Obejrzyj film, klikając w link:

https://youtu.be/2fGMt7hk2ng

Następnie kliknij w link:

http://wiki.mistrzowiekodowania.pl/index.php?title=Gra_platformowa

i na podstawie przeczytanego  materiału utwórz po kolei:

- tła,
- duszka- planszę,
- duszka - głównego bohatera, 
oraz odpowiednie do tych elementów skrypty. 
Na tym etapie tworzenia nie musisz stosować efektów dodatkowych (np. przewijania - jest o nim mowa w materiale powyżej).

Praca nie jest obowiązkowa do przesłania.

Chętni jednak  mogą gotowy projekt (lub jego fragment) w pliku Scratcha  przesłać na mojego maila. 

Powodzenia!

 

07.05.2020, CZWARTEK

Przedmiot Schemat lekcji dla ucznia
Historia 

Temat: Świat po I wojnie światowej.

Cele:

- opisuję kulturowe i cywilizacyjne następstwa wojny,

- charakteryzuję postanowienia konferencji paryskiej oraz traktatu w Locarno,

- oceniam funkcjonowanie Ligi Narodów i ładu wersalskiego.

Materiał podręcznikowy: s.188- 191.

Zapoznaj się z podanym materiałem podręcznikowym.  Na jego podstawie wykonaj polecenia:

(to będzie Twoja notatka, możesz też wykorzystać wiadomości ze s. 214, temat 1.)

  1. Jakie konsekwencje spotkały Niemcy po przegranej wojnie (5)? Kiedy podpisano z nimi traktat?
  2. W jakim czasie odbywały się rozmowy podczas traktatu wersalskiego (od do)?
  3. Kiedy miał miejsce traktat w Locarno? Co tam ustalono?
  4. 5. Co ustalono w sprawie przyszłego państwa polskiego?
  5. Kiedy utworzono Ligę Narodów, jakie były jej zadania?
  6. Jakie były skutki I wojny światowej? Wymień 6. Jeśli wiesz i chcesz, to możesz wymienić więcej.

 

Zadanie domowe (do przesłania do 10 maja włącznie)

  1. Ocen wartość logiczną zdań (P/F):

-Traktat z Niemcami podpisano 26 czerwca 1919,

- Decyzje  w traktacie podejmowała Wielka Czwórka,

- W czasie wojny zginęło ponad 8 mln żołnierzy, 

- Grypa hiszpanka spowodowała śmierć kilku milionów ludzi, 

- W wojnie największe straty poniosła Francja i Belgia.

 

  1. Uporządkuj w kolejności chronologicznej wydarzenia:

…. Utworzenie Ligi Narodów

…. Traktat w Locarno

…. Traktat w Wersalu z Niemcami

…. Koniec I wojny światowej.

  1. Wyjaśnij , czym był New Deal?

………………………………………...……………………………………………………...…………………………………………………………...……………....…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….…………………………………………………………...…………………...…………………………............................................................................

  1. Oceń traktat wersalski, w Locarno i działalność Ligi narodów pod kątem sprawy polskiej, tzn. napisz , jak potraktowano w nich Polaków. 

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………...…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….……………………………………...…………………………...…...…………………………………............................................................................

 

Język polski

Temat: O sztuce skutecznego przemawiania na podstawie „Kazań sejmowych” Piotra Skargi

Cel: uzasadniam, że „Kazania sejmowe” to przykład tekstu o charakterze retorycznym

Materiał dla ucznia: podręcznik „Myśli i słowa”, szukaj: Piotr Skarga „Kazania sejmowe” (kazanie wtóre), str. 44-45.

Wykonaj polecenia:

  1. Przypomnij sobie treść tekstu Piotra Skargi.
  2. Przepisz do zeszytu cechy tekstu o charakterze retorycznym i przykłady środków retorycznych – zielona ramka „Mam pojęcie” ze str. 46.
  3. Wykonaj zad. 6 ze str. 46 ( w formie 6-7 zdań).
Doradztwo zawodowe

Temat: Czy współpraca się opłaca?

Materiał dla ucznia:

Czym jest współpraca?

Współpracę określić można jako oddziaływanie grupy, w której każdy z jej członków jest aktywnym uczestnikiem podejmowania decyzji i ustanawiania celów.

Właściwie rozumiana twórcza współpraca stanowi najwyższą formę aktywności życiowej człowieka. Jej efektem jest synergia, czyli osiągnięcie przez grupę wyniku znacznie lepszego niż poszczególni członkowie byliby wstanie osiągnąć indywidualnie. Synergię obserwować możemy również w świecie przyrody i materii. Posadzone blisko siebie dwie rośliny rosnąć będą lepiej niż każda z nich osobno, ich korzenie wspólnie bardziej podwyższą jakość ziemi. Złożone dwa kawałki drewna podtrzymają większy ciężar, niż każdy z nich podtrzymałby osobno. W przypadku życia społecznego, aby możliwe było uruchomienie w grupie najgłębszych pokładów twórczości, praca musi odbywać się w atmosferze otwartości i zaufania, konieczny jest też życzliwy sposób komunikowania się oraz docenianie indywidualnych zdolności poszczególnych osób. Jeśli spełnione są te warunki, grupa zaczyna funkcjonować jako zgrany zespół, osiągając efekt synergii. Kto w klasie ma na to wpływ? Wszyscy: uczniowie, wychowawca, inni nauczyciele, całe grono pedagogiczne. Klasa funkcjonuje bowiem w większej strukturze. Na atmosferę klasową niewątpliwie ma również wpływ, na zasadzie naczyń połączonych, klimat emocjonalny panujący w szkole. Im bardziej sprzyjająca rozwojowi atmosfera panuje w całej szkole, tym łatwiej wychowawcy wytworzyć taką atmosferę w klasie. Czym różnią się osoby współpracujące ze sobą? Długoletnie badania w zakresie funkcjonowania ludzi w różnego typu grupach i zespołach zadaniowych prowadził R. MeredithBelbin. Obserwując ludzi podczas realizacji zadań, wyodrębnił on wkład, jaki wnoszą do zespołu poszczególne osoby, wyróżniając tym samym szereg ról zespołowych. Rola to określone zachowania mające istotny wkład w działanie zespołu. U podstaw zachowania związanego zdaną rolą leży osobowość osoby, jej zdolności, bieżące wartości i motywacje, a także osobiste doświadczenia i czynniki kulturowe. Wybrane, najbardziej charakterystyczne, wyróżnione przez Belbina role to: koordynator, myśliciel, realizator, krytyk wartościujący, dusza zespołu.

Nie ma na świecie osoby, która doszła do czegoś zupełnie sama. Można osiągnąć swój cel tylko z pomocą innych ludzi.

 

Obejrzyj film:

https://www.youtube.com/watch?v=eFaIE6Nczh0&list=PLHLGEQSnnAF6N_N65rwVselu8E1zeuFLx&index=4

Jaką rolę przyjmujesz w zespole? Sprawdź to!

Wypełnij ćwiczenie 1  (załącznik)

Załącznik 1 Kwestionariusz „Moja rola w zespole”

Ludzie różnią się między sobą pod względem posiadanych cech i umiejętności. Poniżej znajdujesię5zestawówstwierdzeńdotyczącychróżnegotypuzachowań,któremogąujaw- niaćsięwsytuacjachwspółpracyzinnymi.Czytająckolejnestwierdzenia,wyobraźsobie, żeuczestniczyszwprzytaczanychsytuacjach.Postawxprzystwierdzeniach,zktórymisię zgadzasz i wydaje Ci się, że są zgodne z Twoim sposobemdziałania.

 

Grupa A

Chętnie podejmuję się organizowania różnego typu przedsięwzięć — zbiórki pieniędzy na cele dobroczynne, wycieczki klasowej czy gry plenerowej w czasie wakacji.

Moja klasa jest odpowiedzialna za przygotowanie sali gimnastycznej na dyskotekę karna- wałową.Chętniezaangażowałbym/zaangażowałabymwtepracewszystkichmoichkolegów ikoleżanki.

Kiedy robię coś wspólnie z moimi znajomymi, dbam o to, aby każdy mógł dzielić się swoimi pomysłami i spostrzeżeniami.

Trenerklubusportowego,doktóregonależę,poprosiłmnie,abymdwarazywrokupoprowa- dził/a zebranie dla nowych członków klubu. Robię to bardzochętnie.

Jako klasa mamy podjąć decyzję, gdzie pojedziemy na trzydniową wycieczkę. Wyobrażam sobie,żedyskusjaklasowapowinnaprzebiegaćtak,żebykażdymógłbyzgłosićswojepomy- sły i jeuzasadnić.

 

Grupa B

Rodzice nie chcą zgodzić się na psa w domu, co jest moim wielkim pragnieniem. Nie daję jednak za wygraną i ciągle różnymi sposobami próbuję przekonać ich do mojego pomysłu. Zprzyjaciółmirozpalamyogniskowlesie.Drewnojestmokre,niechcesiępalić,mamykło- potzutrzymaniemognia.Niedopuszczamjednakdosiebiemyśli,żemożesięnieudaćina podpałkę biorę inne dostępnemateriały.

Lubię trudne sytuacje — sprawdziany, testy, ekstremalne wycieczki, wtedy w pełni się mo- bilizuję.

Kiedyspędzającczaszeswoimiznajomymi,zaczynanamsięnudzić,wtedynajczęściejmam szalone pomysły, które wciągają nas bezreszty.

Kiedy się uczę, lubię wymyślać różne atrakcyjne sposoby przyswajania wiedzy, nagrywam swój głos, robię niestandardowe notatki, szukam ciekawych opracowań danego tematu.

 

Grupa C

Jeślitrzebacośzrobić,napisaćopowiadanie,sprzątnąćpokój,pójśćdosklepu,niezastana- wiamsię, nie zwlekam, po prostu torobię.

Kiedyodrabiamlekcjelubwykonujęjakieśinneprace,dbam,abywokółmniebyłporządek. Naogółwiem,conależydomoichobowiązkówijakieoczekiwaniamająwobecmniedorośli

— rodzice i nauczyciele.

Przygotowując z kolegami prezentację, pilnuję czasu i dbam o to, aby zrobić to, na co się umawialiśmy.

Kiedy zostaję w domu, sam/a potrafię wszystkiego dopilnować — zrobić coś do jedzenia, nakarmić psa, rozwiesićpranie.

 

 

 

 

 

Grupa D

Kiedy rodzice i brat ekscytują się, planując wakacje, ja zwykle chłodno i rzeczowo oceniam ich pomysły.

Podczas dyskusji w klasie o tym, czy będziemy obchodzić Mikołajki, dostrzegam zarówno plusy, jak i minusy tego przedsięwzięcia.

Przed podjęciem decyzji kupienia telefonu, sprzętu sportowego czy innych wartościowych rzeczy, zbieram wcześniej informacje na ich temat, czytam o nich i pytam ekspertów.

Przed wyjściem z domu, np. na basen, do kina czy na dyskotekę, wolę się wcześniej przy- gotować.

Bardzo chcę mieć psa, ale wiedząc, ile obowiązków się z tym wiąże,  wolę zrezygnować   z jegoposiadania.

 

Grupa E

Będącuczestnikiemkonfliktumiędzykolegami,potrafięichwysłuchaćizrozumiećargumen- ty każdego znich.

Uważam, że podczas wykonywania wspólnych prac z rodziną, np. sprzątania mieszkania, strojeniachoinkiczywklasie,np.przygotowywaniaWigilii,organizowaniadniasportu,naj- ważniejsza jest przyjaznaatmosfera.

Zwykle nie oceniam ludzi źle, każdy ma bowiem w sobie coś dobrego, do czego można się odwołać.

Kiedy dzieje się coś ważnego, potrafię dużo dać z siebie innym.

Kiedy przebywam z innymi osobami, zwykle zauważam, kiedy ktoś gorzej się czuje lub po- trzebujepomocy.

 

Spójrz,wktórychgrupachprzeważająuCiebieodpowiedzitwierdzące.Te,wktórychpostawi- łeś/aś najwięcej X, są to role, w których najprawdopodobniej najlepiej sięczujesz.

 

Pamiętaj, aby włożyć wypełniony kwestionariusz do swojej teczki w szkole. Masz na to tydzień!

 

Grupa A—Koordynator                         Suma X . . . . ..

Koordynatorustalacele,planujedziałaniaikoordynujepracezespołu.Myślipozytywnieiwie, jakwykorzystaćpotencjałinnych.Sprawniesiękomunikuje,słuchapropozycjiinnych,zadaje pytania,podsumowujedyskusjeipodejmujestanowczedecyzjeodnośniecałegozespołu.Sła- bościąkoordynatoramożebyćtendencjadodecydowaniazainnych.Wklasiesątonajczęściej uczniowie wybierani do pełnienia funkcji gospodarza i chętnie się tego podejmują. Angażują się w wiele inicjatyw szkolnych, wciągając w nie również inneosoby.

 

Grupa B—Myśliciel                               Suma X . . . . ..

Myśliciel jest osobą kreatywną, błyskotliwą, najczęściej ma dużo ciekawych pomysłów. W sy- tuacjachtrudnychpotrafizachowaćtrzeźwyumysłiznajdowaćnajlepszerozwiązania.Słabo- ścią myśliciela może być pomijanie szczegółów i czasami bycie zbyt zajętym, aby efektywnie porozumiewaćsięzinnymi.Naforumklasymyślicielesąnaogółmałowidoczni.Ichpotencjał ujawnia się w mniejszych grupach przy realizacji niestandardowychzadań.

 

Grupa C—Realizator                             Suma X . . . . ..

Realizator to osoba praktyczna, konkretna, konsekwentna i sumienna. Jest nieoceniona we wcielaniupomysłówwżycie.Uważnieśledzi,codziejesięwzespole,dostosowującswojedzia- łaniadowspólnychustaleń.Organizujeiporządkujeprzestrzeńpotrzebnądopracy.Słabością realizatoramożebyćzbytwolnereagowanienazmiany.Realizatorzytonajczęściejuczniowie, którzy dobrze radzą sobie z wykonywaniem standardowych zadań, są sumienni, na ogół nie podają w wątpliwość wcześniejszychustaleń.

 

Grupa D — Krytyk wartościujący Suma X . . . . . .

Krytyk wartościujący dokonuje analizy faktów, jest uważny i wnikliwy. Zwykle nie okazuje wielkiegoentuzjazmuizaangażowaniawpracezespołu,dziękiczemumożezdystansemspoj- rzećnapodejmowaneprzezinnychdziałaniairacjonalniejeocenić.Jegosłabościąmożebyć nadmiernykrytycyzm.Wklasiesątonajczęściejosobyzauważającewszelkieniedociągnięcia. Ich krytyczne komentarze mogą być w dłuższej perspektywie dość męczące dla otoczenia. Nieocenionesąjednakwsytuacjach,kiedypotrzebnajestspostrzegawczośćiwnikliwaanaliza.

 

Grupa E —Duszazespołu                       Suma X . . . . ..

Duszazespołutoosoba,którazłatwościąnawiązujekontakty,wrażliwaiopiekuńcza,dobrze rozumierelacjemiędzyludzkie,wyczuwaemocjonalnyklimatpanującywzespole.Potrafiza- pobiegać konfliktom, a jeśli się pojawią, dyplomatycznie je rozwiązywać. Najczęściej jest  to osoba lubiana przez większość, popularna, lojalna wobec całego zespołu. Słabością duszy zespołu może być niezdecydowanie. W klasie dusze zespołu łagodząobyczaje.

 

Każdyczłowiekmaindywidualnepreferencjedoprzyjmowaniaokreślonychról.Wynikająone z jego cech osobowości, zdolności, motywacji i osobistych doświadczeń. Nie ma ról lepszych igorszych,każdaznichjestpotrzebnadlaosiągnięciaprzezgrupęjaknajlepszegoefektuswo- jej pracy. Obserwuj siebie. Świadomość tego, które role najczęściej przyjmujesz i w których najlepiej się czujesz, stanie się dla Ciebie szczególnie istotna w III klasie, kiedy będziesz się zastanawiać nad tym, czym w przyszłości zajmować sięzawodowo.

 

Język angielski

Topic: Future forms

Cel:Uczniowie potrafią użyć i rozróżnić dwie formy dotyczące przyszłości

Materiały: zasób internetowy

 

  • uczniowie wykonują zadania online i doskonala poznane formy Future Simple -Will oraz zwrot zamierzam - Be going to

https://wordwall.net/pl/resource/1019629/ow4-future-simple


https://wordwall.net/pl/resource/1080525/angielski/going

 

  • proszę wykonać quizy w poniższym linku i sprawdzić poprawnośc odpowiedzi wciskając na przycisk Check poniżej zadania lub przechodząć dalej strzałkami

https://www.e-angielski.com/quiz-be-going-to

https://www.englisch-hilfen.de/en/exercises/tenses/will_future_mix.htm

Religia

Temat: Matka Kościoła

Cel:  Ukazanie Najświętszej Maryi jako Matki Kościoła

Materiał dla ucznia: Podręcznik do religii kl.7, str. 149-151. Przeczytaj uważnie tekst Obecna w Wieczerniku, Matka Boga i ludzi, Matka Kościoła.

Odmów Litanię do Najświętszej Maryi Panny – Litania Loretańska (tekst litanii znajdziesz w książeczce do nabożeństwa)

 

08.05.2020, PIĄTEK

Przedmiot Schemat lekcji dla ucznia
Matematyka

Temat:  Powtórzenie wiadomości z klasy 7- potęgi

Cel:  Utrwalam wiadomości i   umiejętności dotyczące działań na potęgach

Materiał dla ucznia: 

Zaloguj się na platformę epodreczniki.pl.   Zobaczysz udostępniony materiał "Iloczyn i iloraz potęg o takich samych wykładnikach".
Obejrzyj krótkie filmiki utrwalające wiedzę o potęgach i wykonaj ćwiczenia 3, 6, 7, 10, 13, 14. 
Dla chętnych ćwiczenia 15, 16, 18, 19, 20.

Język niemiecki

Temat:MeineKlamotten

Cel: Poznaję słownictwo związane z garderobą

Materiał dla ucznia: podręcznik str. 99. Zapoznaj  się ze słownictwem dot. odzieży (najlepiej włącz płytę i powtarzaj za lektorem). Wypisz do  zeszytu słownictwo i pogrupuj rodzajami: der- …, die ……das…… die – (liczba mnoga)

 

Zeszyt ćwiczeń zad. 1 str. 66. Zadanie z zeszytu oraz ćwiczeń   przeslij na adres mailowy jagodzinska4u@wp.pl

Język polski

Temat: Pojedyncze czy złożone – bez problemu określone

Cel: rozpoznaję zdania pojedyncze i złożone, wskazuję w zdaniach orzeczenia, buduję zdania złożone, używając odpowiednich spójników

Materiał dla ucznia:

Wykonaj polecenia (możesz je wydrukować i wkleić  lub, jeśli nie masz takiej możliwości, przepisz je do zeszytu przedmiotowego):

  1. Podkreśl w cytowanych zdaniach orzeczenia.

 „Już był w ogródku, już witał się z gąską”.

„Wtem chmura cienia chleb ziemi kraje,/ Listek listkowi krople podaje/ I mały deszczyk poszedł ukośnie,/ Zapłakał chłopczyk żałośnie.

 „Patrzy, a tu aniołowie zebrali się i na coś czekają”.

„Fiknął kozła, plackiem spadł,/ Skoczył, zawiał, zaszybował,/ Świdrem w górę zakołował/ I przewrócił się, i wpadł/ Na szumiący senny sad”.

 „Ziemia się kręci/ w sekrecie”.

„Kiedy nie miałem imienia, rozumiesz, biegałem tylko i najwyżej przeczuwałem to czy owo na temat tego czy owego, a wydarzenia trzepotały wokół mnie”.

 

2. Połącz podane pary zdań pojedynczych w jedno zdanie złożone. Wykorzystaj wybrane spójniki spośród podanych: albo, i, więc, ale, lub, dlatego, lecz.

Wygrasz. Przegrasz.

 Wziąłem lekarstwa. Szybko wyzdrowieję.

Dostałam gitarę. Nie gram na niej.

Idą ulicą. Oglądają wystawy sklepowe.

Denerwujemy się. Musimy czekać.

3. Ułóż 5 własnych zdań złożonych, wykorzystując podane słowa: ponieważ, żeby, który, kiedy, że. Pamiętaj o oddzielaniu zdań składowych w zdaniach złożonych przecinkami

 

4. Ułóżcie przysłowia. Wyjaśnijcie ich znaczenie, jeśli będziecie mieli z tym problem, skorzystajcie z dowolnego źródła informacji. Zastanówcie się, w jakiej sytuacji można ich użyć.

Zakończenia przysłów do wykorzystania: a w sobotę łeb ucięli., ponieśli i wilka., od miecza ginie., karawana idzie dalej., matkę po sercu głaszcze., kto szybko daje., tym na starość trąci.

Kto dziecko chwali, …

Kto mieczem wojuje, …

Dwa razy daje, …

Czym skorupka za młodu nasiąknie, …

Nosił wilk razy kilka, …

Pies szczeka, …

Indyk myślał o niedzieli, …

Powodzenia. Pamiętaj, że w przypadku trudności z realizacją zadania, możesz poprosić o pomoc swojego nauczyciela polonistę.

Wychowanie fizyczne

Temat: Podstawowe przepisy gry w piłkę nożną - utrwalenie wiadomości.

           PIŁKA NOŻNA

 

Urządzenie i sprzęt

Boisko do gry (musi mieć kształt prostokąta. Jego długość nie może przekraczać 120 m i nie może być mniejsza niż 90 m; szerokość nie może przekraczać 90 m i być mniejsza niż 45 m.

Dłuższe linie graniczne nazywają się liniami bocznymi, a krótsze liniami bramkowymi. Boisko powinno mieć równą nawierzchnię, najlepiej trawiastą. Wymiary bramek: wysokość 244 cm, szerokość 732 cm.
Piłka do gry ma ciężar 395-453 g. Dla chłopców do 15 lat można używać piłek lżejszych, np. piłki siatkowej.

Zawodnicy

Drużyna piłkarska składa się z 11 zawodników (w tym bramkarz). Do sprawozdania z zawodów dopuszcza się wpisanie maksimum siedmiu zawodników rezerwowych. Zawodnicy powinni mieć koszulki z numerami na plecach: bramkarz nr 1, pozostali zawodnicy od numeru 2 do numeru 11, zawodnicy rezerwowi od numeru 12 wzwyż. Zawodnicy używają do gry specjalnych butów piłkarskich. W zawodach szkolnych można grać w trampkach lub trampko-korkach.

Podstawowe zasady i przepisy gry

Czas gry wynosi 2x45 min z 15 minutową przerwą. W zawodach dla młodzieży czas ten może być skrócony (2x40 min juniorzy, 2x30 min. trampkarze).
Zwycięstwo w meczu odnosi ta drużyna, która zdobędzie większą liczbę bramek. Przy równej liczbie bramek wynik jest nierozstrzygnięty (remis).
Jeżeli istnieje konieczność wyłonienia zwycięzcy, wówczas stosuje się kolejno: dogrywkę, strzela rzuty karne lub zarządza, losowanie, w zależności od regulaminu rozgrywek.

Błędy i przewinienia popełniane przez graczy na boisku są karane rzutami wolnymi. Jeśli przewinienie nastąpi na polu karnym zarządza się rzut karny wykonywany z punktu, który znajduje się w odległości 11 m od bramki. Rzuty wolne wykonywane są z miejsca, w którym nastąpiło przewinienie.

Rzuty wolne dzielimy na rzuty wolne pośrednie i bezpośrednie. Z rzutu bezpośredniego można zdobyć bramkę, natomiast z rzutu pośredniego tylko wtedy, kiedy piłka, zanim wpadnie do bramki, zostanie dotknięta lub zagrana przez innego zawodnika, poza wykonawcą rzutu. Rzut z autu wykonuje się po wyjściu piłki poza linię boczną boiska.
Zawodnik, który w momencie podania piłki w jego kierunku jest na połowie boiska przeciwnika i nie ma przed sobą dwóch zawodników drużyny przeciwnej, jest na pozycji spalonej.

Rzuty wolne pośrednie zarządza się za następujące przewinienia:
- niebezpieczną grę,
- jeśli gracz jest na pozycji spalonej,
- atakowanie bramkarza bez piłki,
- atakowanie przeciwnika, który nie bierze bezpośredniego udziału w akcji,
- przetrzymywanie piłki przez bramkarza.

Rzuty wolne bezpośrednie zarządza się za przewinienia:
- podstawienie nogi przeciwnikowi,
- popychanie przeciwnika,
- kopnięcie lub usiłowanie kopnięcia przeciwnika,
- uderzenie lub usiłowanie uderzenia przeciwnika,
- dotknięcie piłki ręką,
- atakowanie ciałem przeciwnika z tyłu, zatrzymywanie przeciwnika z tyłu,
- naskok na przeciwnika.

Niezależnie od kary rzutem wolnym bezpośrednim lub karnym sędzia może ukarać zawodnika napomnieniem, wykluczeniem z gry, a w zawodach młodzieżowych napomnieniem, wykluczeniem z gry na 2 do 10 min lub wykluczeniem ostatecznym.
Grę prowadzi 3 sędziów - sędzia główny i 2 liniowych.

 

 

Data dodania: 2020-05-01 15:13:11
Data edycji: 2020-05-08 06:40:24
Ilość wyświetleń: 1543

Z życia klas

Przejdź do swojej klasy!
Zobacz

Nasi Partnerzy

Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Biuletynu Informacji Publicznej