Opcje widoku
Ikona powiększania tekstu
Powiększ tekst
Ikona pomniejszania tekstu
Pomniejsz tekst
Ikona zmiany kontrastu
Kontrast
Ikona podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Odnośnik do Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Resetowanie ustawień
Reset

TEMATY ZDALNYCH LEKCJI od 11.05.2020 do 15.05.2020

KLASA 5

11.05.2020, PONIEDZIAŁEK        

Przedmiot Schemat lekcji dla ucznia
Matematyka

Temat:  Dodawanie liczb całkowitych - rozwiązywanie zadań

Cel:
-  umiem rozwiązywać zadania dotyczące dodawania liczb całkowitych

Materiały dla ucznia:  

Zapisz w zeszycie temat lekcji.

Wykonaj zadania z podręcznika ze str. 119:

- 1 poziom A przykład a)
- 1 poziom B przykład a)
- 1 poziom C przykład a)
- 1 poziom D przykład a)

Następnie   rozwiąż   w podręczniku na stronie  120  zadania 6  i 7.
Dla chętnych "Czy już umiem " - str. 122.

Język polski

Temat: „Co by on za to dał, gdyby mógł mieć takie skrzypki grające cienko”

Cel: określam funkcję, jaką pełniły skrzypce w noweli Sienkiewicza; nazywam środki poetyckie zastosowane do opisu skrzypiec

Materiał dla ucznia: nowela „Janko Muzykant”

Wykonaj polecenia (wydrukuj kartę pracy i wklej wypełnioną lub, jeśli nie masz takiej możliwości, przepisz zadania do zeszytu i w zeszycie udziel odpowiedzi) :

Zacytuj z lektury fragment opisujący skrzypce, które znajdowały się w dworskim kredensie.

Wyjaśnij w formie 3-4 zdań, jaką funkcję w noweli „Janko Muzykant” pełnią skrzypce. Odpowiadając, użyj określeń: bohater tytułowy, główny bohater, skrzypce to element sprawczy tragicznego wydarzenia, przedmiot marzeń bohatera.

Przypomnij sobie środki poetyckie. Jeżeli nie pamiętasz, jak je rozpoznajemy, poszukaj informacji w dowolnym źródle, a następnie połącz nazwę środka poetyckiego z jego definicją:

Nazwa środka poetyckiego

Definicja

Porównanie

Epitet

Zdrobnienie

Metafora (przenośnia)

·         Określenie rzeczownika, najczęściej wyrażone przymiotnikiem, określa cechy, np. puchowa kołdra

·         Podkreślenie jakiejś właściwości przedmiotu, osoby, cechy przez wskazanie podobieństwa do innej rzeczy przy użyciu słów: jak, jakby, na kształt, niczym, np. chodzi jak w zegarku, uparty jak osioł, skóra niby aksamit

·         Niecodzienne połączenie słów, w którym zyskują one nowe znaczenie, różniące się od dosłownego, np. poezja gór, fale zbóż, morze tęsknoty

·         Wyraz utworzony od wyrazu podstawowego, najczęściej wyrażający pozytywny stosunek do danej rzeczy, osoby, zwierzęcia, rośliny, np. kotek, mamusia

 

Nazwij środki poetyckie zastosowane do opisu skrzypiec lokaja, wybierz spośród podanych odpowiednie nazwy środków poetyckich i zapisz je obok zacytowanych słów: zdrobnienie, metafora (przenośnia), epitet, porównanie.

 „wypukłe zgięcia”, „wcięte boki” –

„kołeczki”, „smyczek” –

„kołeczki przy niej świeciły jak robaczki świętojańskie” –

„z ciemności wyszedł dźwięk cichutki i płaczliwy” –

Środki poetyckie stosowane są zazwyczaj w wierszach. Henryk Sienkiewicz jednak zdecydował się w swoim tekście również ich użyć, aby opisać

Wychowanie fizyczne

Temat: Ćwiczenia na mięśnie brzucha i nóg.

https://www.youtube.com/watch?v=W26-IdZExlE

Informatyka

Temat: Programujemy w języku Scratch

Cel: umiem programować w języku Scratch

Materiały dla ucznia:

Na portalu epodreczniki proszę przeczytaj informacje dotyczące programu Scratch.
Kliknij w link
https://epodreczniki.pl/a/wprowadzenie-do-srodowiska-scratch/D1FrMtOdo

Dowiesz się, jak możesz na swoim komputerze pracować ze Scratchem w wersji online.

Można też go pobrać za darmo i zainstalować

Uwaga: jeżeli nie widzisz jakiegoś bloku: np. pisaka, to kliknij "dodaj rozszerzenie" (lewy, dolny narożnik okna).

Otwórz ebooka dla klasy 5  https://ebook.migra.pl/dlaucznia.php?book=65

Przeczytaj materiał na stronie 80, a następnie wykonaj ćwiczenia 1 i 2 na str. 81.

Przeczytaj przykład 1 na stronie 82 i wykonaj ćwiczenie 3 na stronie 82.

 

12.05.2020, WTOREK        

Przedmiot Schemat lekcji dla ucznia
Matematyka

Temat:  O ile różnią się liczby

Cel: 
- umiem ustalić  różnicę między temperaturami wyrażonymi za pomocą liczb całkowitych,
- umiem obliczyć za pomocą osi liczbowej różnicę między liczbami całkowitymi

Materiały dla ucznia:  

Na rozgrzewkę wykonaj ćwiczenia 1 i 2  na stronie 137 w zeszycie  ćwiczeń.

Przeczytaj  przykłady na stronie 123. Wykonaj zadania  1 i 4 i 5 na stronie 124.

Język polski

Temat: Jak rozpoznać zdanie złożone – lekcja wprowadzająca

Cel: wskazuję podmioty i orzeczenia w zdaniu, odróżniam zdanie rozwinięte od nierozwiniętego oraz  pojedyncze od złożonego

Materiał dla ucznia: podręcznik „Słowa z uśmiechem. Nauka o języku i ortografia” (niebieski), str. 129.

Wykonaj polecenia – możesz je wydrukować i wkleić do zeszytu lub, jeśli nie masz takiej możliwości, przepisz je:

Ze str. 129 w podręczniku przepisz wiadomości dotyczące zdania nierozwiniętego i rozwiniętego (ramka „Przypomnij sobie!”).

Wykonaj zad. 1, 2  i 3 ze str. 129 (zdania przepisz do zeszytu, podmioty podkreślaj jedną linią, a orzeczenia dwiema liniami).

Przepisz ze str. 131 z podręcznika wiadomości dotyczące zdania pojedynczego i złożonego (ramka „Zapamiętaj!”).

Zapraszam Cię do uczestnictwa w lekcji online za pośrednictwem aplikacji Teams dzisiaj o godz. 8.55. Przygotuj podręcznik do nauki o języku i zeszyt przedmiotowy.
Geografia

Temat: Strefy klimatyczne i strefy krajobrazowe.

Cel: dowiesz się:
- jakie strefy klimatyczne i strefy krajobrazowe występują na Ziemi i nauczysz się je opisywać;
- jak odległość od mórz i oceanów oraz ukształtowanie powierzchni wpływają na klimat panujący na lądach.

Materiał dla ucznia:  epodreczniki.pl, podręcznik Oblicza geografii 5, zeszyt ćwiczeń.

Szukaj: na stronie gov.pl zdalne nauczanie ( szkoła podstawowa) odszukaj temat „Przegląd stref krajobrazowych Ziemi”. Skorzystaj z zamieszczonego tam audiobooka:
1. Strefy klimatyczne i strefy krajobrazowe.
2. Cechy stref krajobrazowych.
Zapoznaj się z tematem w podręczniku, przeanalizuj mapy. Wyjaśnij i zapisz w zeszycie pojęcia: strefy klimatyczne, strefy krajobrazowe, klimat górski, klimat morski, klimat kontynentalny. Wykonaj w ćwiczeniach zadania 1, 2 str. 65 oraz zad. 6 str. 67.
Technika

Temat: Elementy rysunku technicznego - zasady wykonywania rysunków

Cel:
- znam zasady wykonywania rysunków
- wiem, co to jest podziałka

Materiał dla ucznia

Przeczytaj fragment tekstu w podręczniku na stronie 55 mówiący o  "zasadach wykonywania rysunków".

Przeczytaj „Warto wiedzieć” na stronie 55.


Zapisz w zeszycie temat lekcji, a następnie wykonaj ćwiczenia 5, 6 i 7 na stronie 56.


13.05.2020, ŚRODA   
  

Przedmiot Schemat lekcji dla ucznia
Język angielski

Topic: My town

Cel: Uczniowie poznają nazwy sklepów w mieście

Materiał dla ucznia:

Podręcznik, ćwiczenia Brainy 5, zasób internetowy

Uczniowie przepisują nowe słownictwo z zad. 1 na str. 72 do zeszytu wraz z tłumaczeniem, które znajduje się na 82 stronie.

proszę nazwać sklepy znajdujące się na str. 72 i uzupełnić zad. 2 na str. 73 w podręczniku

ponadto uczniowie wykonują zad. 1 na str. 52 w ćwiczeniach

Zadanie dodatkowe

https://wordwall.net/pl/resource/765806/angielski/places-town-created-my-student-sandra

https://wordwall.net/pl/resource/993359/angielski/unit-6-my-town-steps-5
Biologia

Temat: Cechy roślin nagonasiennych

Cele lekcji: Uczeń:

- wie, że kwiaty i nasiona to organy roślin nagonasiennych;

- zna środowisko życia oraz budowę roślin nagonasiennych.

Materiał dla ucznia: podręcznik dla ucznia papierowy do biologii Puls życia dla klasy 5, notatka zamieszczona poniżej.

Czynności ucznia:

Przepisz notatkę i wykonaj rysunki w odpowiednich miejscach notatki.

  1. Rośliny nasienne to takie, które oprócz korzeni, łodyg i liści wykształciły kwiaty i nasiona.
  2. Rośliny nasienne dzielimy na rośliny nagonasienne i rośliny okrytonasienne.
  3. Kwiat służy roślinom nasiennym do rozmnażania płciowego.
  4. Nasienie umożliwia roślinom nasiennym przetrwanie
    i rozprzestrzenianie się.
  5. W odróżnieniu od zarodników, nasiona po opuszczeniu rośliny rodzicielskiej nie kiełkują od razu, lecz przechodzą okres spoczynku.
  6. Cechy roślin nagonasiennych: Rośliny nagonasienne to najczęściej drzewa iglaste, czasami są to krzewy, także iglaste. Liście roślin nagonasiennych mają postać długich, sztywnych igieł. Rośliny nagonasienne to w większości rośliny zimozielone, to znaczy,
    że nie zrzucają Igiel na zimę (wyjątkiem jest modrzew, który zrzuca igły na zimę). Rośliny iglaste są odporne na suszę i silne mrozy, ponieważ mają silny system korzeniowy oraz liście w postaci wąskich igieł, a także grubą korę. Mogą one rosnąć w górach, w surowym mroźnym klimacie oraz na gorszych glebach.
  7. W Polsce do roślin nagonasiennych, oprócz drzew iglastych należy także miłorząb – jest to drzewo mające liście w postaci wachlarzy.
  8. Otwórz podręcznik na stronie 130 i przerysuj liść miłorzębu.
  9. Budowa roślin nagonasiennych na przykładzie sosny: Sosna ma wysokość około 30 metrów. Część nadziemna jest zbudowana
    z pnia oraz korony, Liści są w postaci igieł. Igły sosny zawsze wyrastają po 2 obok siebie. Część podziemną sosny stanowi długi palowy system korzeniowy.
  10. Sosna wykształca kwiaty męskie i kwiaty żeńskie. Kwiaty tworzą skupiska zwane kwiatostanami (kwiatostan to zbiór kwiatów).Kwiatostan żeński z czasem przekształca się w brązowe szyszki. W szyszkach znajdują się nasiona, które posiadają skrzydełka służące do rozsiewania przez wiatr. Wystarczy potrząsnąć szyszką, a wysypią się nasiona! (spróbuj to zrobić).

    Otwórz podręcznik na stronie 131 i przerysuj oraz opisz kwiatostan męski, kwiatostan żeński oraz szyszkę dwuletnią i szyszkę trzyletnią.

    POLECENIE
    Zapamiętaj wiadomości z notatki oraz zaobserwuj w otoczeniu swojego domu rośliny iglaste, przyda Ci się to na następną lekcję.

     

Plastyka

Temat: Kompozycja rytmiczna

Cel: - znam cechy kompozycji rytmicznej,

        - wskazuję przykłady kompozycji rytmicznej w reprodukcjach wybranych dzieł,

        - tworzę kompozycję rytmiczna za pomocą poznanych środków wyrazu, korzystając ze wskazówek zawartych w podręczniku.

Materiał dla ucznia;
Podręcznik do plastyki dla klasy V „Do dzieła!” str. 60-62.
Wykonam pracę plastyczną – str. 62 ćw. 1. (Stwórz kompozycję  rytmiczną).

 

14.05.2020, CZWARTEK        

Przedmiot Schemat lekcji dla ucznia
Historia

Temat: Polska Bolesława Chrobrego.
Cele: 

- poznasz przyczyny i skutki zjazdu w Gnieźnie, 

- dowiesz się, kiedy Bolesław Chrobry został królem Polski, 

- poznasz ziemie, które przyłączył Chrobry do swojego państwa.

Na podstawie materiału podręcznikowego s. 170 - 173 wykonaj zadania:

  1. Do podanych dat dopisz wydarzenia

- 992-1025 - 

- 997 - 

- 1000 - 

- 1025 (podaj dwa wydarzenia) - 

  1. Podaj przyczyny i skutki zjazdu gnieźnieńskiego (po 2).
  2. Podaj nazwy grodów, gdzie po zjeździe powstały biskupstwa (3) i arcybiskupstwo (1).
  3. Na podstawie mapki z podręcznika s. 173 wypisz nazwy ziem przyłączonych do Polski przez Chrobrego. Są zaznaczone jaśniejszym kolorem.
  4. Kim byli:

- Bolesław Chrobry

- Otton III

- św. Wojciech.

Język angielski

Topic: Past Simple - czasownik być

Cel: Uczniowie poznają nową formę i jej zastosowanie

Materiał dla ucznia:

Podręcznik, ćwiczenia Brainy 5, zasób internetowy

  • Uczniowie przepisują poniższą notatkę do zeszytu

W czasie przeszłym występuje czasownik „być“ , który ma również swoją odmianę za pomocą was/ were

I was - ja byłem/am

You were - ty byłeś

He was - on był

She was - ona była

It was - ono/to było

We were- my byliśmy

You were - wy byliście

They were - oni byli

  • Pytania tworzymy za pomocą zamiany miejsc ( inwersja) a przeczenia za pomocą dodanie not = nie

was not = wasn’t

were not = weren’t

  • Gdy tworzymy pytania szczegółowe z czasownikiem was/were za pomocą zaimków pytających takich jak What , Where, When, Why , to pamietaj że zaimek pytający jest na pczątku a następnie was/were.

    1. She was in the cinema yesterday ?

    Was she in the cinema yesterday ?

    Where was she  yesterday ?

    She wasn’t in the cinema yesterday.

    Yes, she was

    No, she wasn’t

    1. They were at school last month.

    Were they at school last month?

    When were they at school?

    They weren’t at school last month.

     

    • Proszę wejśc na poniższe linki i poćwiczyć zastosowanie was/ were

     

    http://www.focus.olsztyn.pl/gramatyka-past-simple-test-5.html

     

    http://e-angielski.net/were1/

     

Język polski

Temat: Przygotowujemy się do opisania dzieła sztuki

Cel: znam zasady redagowania opisu dzieła sztuki

Materiał dla ucznia:  przykładowy opis dzieła sztuki oraz słownictwo charakterystyczne dla tej formy wypowiedzi – załączniki

Wykonaj polecenia:

Zapoznaj się z przykładowym opisem dzieła sztuki zamieszczonym poniżej  oraz planem opisu dzieła sztuki i zgromadzonym słownictwem – wydrukuj ten opis oraz plan opisu i wklej do zeszytu jako notatkę lub, jeśli nie masz takiej możliwości, przepisz.

Do podanych w tabeli wyrażeń przydatnych w opisie dzieła sztuki dopisz określenia przeciwstawne (jedno lub więcej):

Na pierwszym planie

 

Z prawej strony

 

Ciepłe barwy

 

Jasne kolory

 

Nastrój poważny

 

Atmosfera radości

 

Obraz zachwyca, wywołuje miłe uczucia

 

Na kartce formatu A4 wykonaj ilustrację, którą można byłoby zamieścić na okładce noweli „Janko Muzykant” – technika pracy dowolna. Wykonaj zdjęcie lub skan swojej pracy i prześlij na adres mojej poczty elektronicznej – za zadanie otrzymasz ocenę. Życzę Ci wielu pomysłów i tego, aby praca twórcza była dla Ciebie przyjemnością.


Pamiętaj, że możesz zwrócić się z prośbą o pomoc do swojego nauczyciela polonisty, jeśli realizacja zadań sprawi Ci trudność.

 

15.05.2020, PIĄTEK     

Przedmiot Schemat lekcji dla ucznia
Muzyka

Temat: Odmieniony świat. Tworzenie wariacji na temat przysłowia ludowego.

Cel:
- znam terminy: wariacja, temat,

        - potrafię ułożyć wariacje do przysłowia.

Materiał dla ucznia; Podręcznik do muzyki dla klasy V „Klucz do muzyki” str.101-105. Wykonam zadanie 1 ,4 , 6 ze str.102 oraz po dokładnym przeczytaniu informacji na temat wariacji wykonaj „Wariacje z kurnika”.emat: Odmieniony świat. Tworzenie wariacji na temat przysłowia ludowego.

Matematyka

Temat:  Powtórzenie i utrwalenie wiadomości  z działu "Matematyka i my"

Cel: 
Utrwalam wiadomości i umiejętności dotyczące:
- obliczeń kalendarzowych i zegarowych,
- miar, wag i pieniędzy,
- średniej arytmetycznej,
- liczb dodatnich i ujemnych

Materiał  dla ucznia:

  1. Zapisz w zeszycie temat lekcji.
  2.  Wykonaj w zeszycie  zadania: 1, 3,  4, 7 na stronie 127 z podręcznika.
  3. Zapisz w zeszycie rozwiązania zadań: 8, 11, 13 ze strony 128.
  4. Dla chętnych: zadania 17 i 18 na stronie 129 (podręcznik).

    Uwaga: w przypadku  problemu z rozwiązaniem jakiegoś zadania, wróć do odpowiednich przykładów w podręczniku.
Religia

Temat: Najświętsza Maryja Matką Kościoła

Cel:  Zachęcenie do modlitwy za wstawiennictwem Najświętszej Maryi Panny w nabożeństwie majowym

Materiał dla ucznia: Odmów Litanię do Najświętszej Maryi Panny – Litania Loretańska (tekst litanii znajdziesz w książeczce do nabożeństwa)
Data dodania: 2020-05-09 07:58:58
Data edycji: 2020-05-15 08:08:35
Ilość wyświetleń: 1902

Z życia klas

Przejdź do swojej klasy!
Zobacz

Nasi Partnerzy

Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Biuletynu Informacji Publicznej