Opcje widoku
Ikona powiększania tekstu
Powiększ tekst
Ikona pomniejszania tekstu
Pomniejsz tekst
Ikona zmiany kontrastu
Kontrast
Ikona podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Odnośnik do Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Resetowanie ustawień
Reset

TEMATY ZDALNYCH LEKCJI od 11.05.2020 do 15.05.2020

KLASA 7

11.05.2020, PONIEDZIAŁEK

Przedmiot Schemat lekcji dla ucznia
Geografia

Temat: Usługi w Polsce. Transport lądowy i przesyłowy.

Cele: - poznasz wybrane rodzaje usług; - dowiesz się, jaką rolę odgrywają transport kolejowy, samochodowy i przesyłowy w gospodarce Polski; - zrozumiesz wpływ komunikacji na jakość życia mieszkańców i gospodarkę kraju.

Materiał dla ucznia: epodreczniki.pl , Oblicza geografii 7, ćwiczenia

Szukaj: na epodreczniki. pl geografia ( szkoła podstawowa) odszukaj  temat „Rozwój usług w Polsce” , i zapoznaj się z nim. Przeczytaj temat w podręczniku ( strony 148, 149 oraz 151 tylko transport przesyłowy). Przeanalizuj mapy , wykresy i tabele. Wyjaśnij i zapisz w zeszycie pojęcia: usługi, komunikacja, transport i  łączność. W ćwiczeniach wykonaj zad. 1,2 str.92 .
Język angielski Konsultacje
Matematyka

Temat:  Powtórzenie wiadomości z klasy 7- wyrażenia algebraiczne

Cel:  Utrwalam wiadomości i   umiejętności dotyczące wyrażeń algebraicznych

Materiał dla ucznia: 

Zaloguj się na platformę epodreczniki.pl.   Zobaczysz udostępniony materiał "Wyrażenia algebraiczne".
Obejrzyj krótkie filmiki utrwalające wiedzę wyrażeniach algebraicznych i wykonaj ćwiczenia 1, 2, 3, 4, 5. 
Dla chętnych ćwiczenia 8 i 10. 

Język polski

Temat: „Ikar znad Dunajca” – rozmawiamy o obecności motywu ikaryjskiego w kulturze

Cel: poznaję treść utworu nawiązującego do mitu o Ikarze, wiem, czym jest motyw ikaryjski, wyszukuję w tekście potrzebne informacje, wyrażam swoją opinię i losy bohatera tekstu zestawiam z własnymi doświadczeniami

Materiał dla ucznia: podręcznik „Myśli i słowa” , tekst: „Ikar znad Dunajca” Aleksandra Minorskiego, str. 192-194.

Wykonaj polecenia:

  1. Zapoznaj się z treścią tekstu „Ikar znad Dunajca”.
  2. Ze str. 193 z ramki „O lekturze” przepisz informacje dotyczące przeczytanego tekstu.
  3. Wykonaj zadania: 2, 3, 4 (gdy zrealizujesz to zadanie, bezpośrednio pod nim, z ramki „Mam pojęcie” ze str. 194, przepisz kolorem informacje dotyczące motywu ikaryjskiego), 5 (nie opisuj w formie zdań, ale wymień informacje od myślników lub po przecinku), 7 (4-5 zdań) oraz 9 (5-6 zdań).

Jeśli będziesz mieć problem z realizacją zadań, poproś o pomoc swojego nauczyciela polonistę.

 

 

Plastyka

Temat: Przygotowujemy się do realizacji projektu artystyczno – edukacyjnego „Wszędzie można znaleźć sztukę!”

Cel: wykorzystuję wiedzę i umiejętności zdobyte na lekcjach plastyki w praktyczny sposób, łączę wiadomości z różnych dziedzin, wyszukuję informacje w różnych źródłach, podejmuję działania z zakresu estetycznego kształtowania otoczenia

Materiały dla ucznia: Podręcznik „Do dzieła”, temat: Projekt artystyczno-edukacyjny, str. 80-83.

Wykonaj zadanie:

  1. Do realizacji zadania wykorzystaj wiedzę i umiejętności zdobyte na lekcjach plastyki i nie tylko.
  2. Jego odbiorcami będą tym razem Twoi bliscy, bo to dla nich przede wszystkim zrealizujesz zadanie.
  3. Zaprojektuj nakrycie stołu na zbliżający się Dzień Matki.
  4. Wykorzystaj elementy gotowe, zastawę stołową, możesz posłużyć się dekoracjami kwiatowymi, ale skup się przede wszystkim na własnoręcznie wykonanych dekoracjach z wszelkich dostępnych Ci materiałów.
  5. Uwzględnij zasady estetyki podawania potraw, a więc pamiętaj, by projektując dekoracje i ustawiając na stole zastawę, zadbać o estetyczne ułożenie wszystkich przygotowanych elementów oraz staranne ich wykonanie.
  6. Korzystaj z dostępnych Ci źródeł informacji, które pomogą Ci zrealizować zadanie np. zapoznając się z zasadami właściwego ułożenia sztućców i talerzy.
  7. Kiedy wszystko zaplanujesz i przygotujesz, nakryj stół według swojego pomysłu i efekty Twojej pracy prześlij na mój adres mailowy w formie filmiku lub zdjęć (3-4 ujęcia) w terminie do 26.05.2020 r. – adres poczty rodzicom przekazany został za pomocą edziennika.

Pamiętaj, niech praca twórcza będzie dla Ciebie przede wszystkim przyjemnością, a dla Twoich bliskich – miłą niespodzianką.

 

 

 

12.05.2020, WTOREK

Przedmiot Schemat lekcji dla ucznia
Chemia

Temat: Tlenki metali  niemetali

Cele lekcji: Uczeń:

- wie, co to są tlenki;

- odróżnia tlenki metali od tlenków niemetali;

- zna sposoby otrzymywania tlenków;

- zna zastosowanie wybranych tlenków;

- wie, co katalizator.

Materiał dla ucznia: Notatka do zeszytu przygotowana przez nauczyciela

Czynności ucznia:

Przepisz notatkę wraz z rysunkami do zeszytu  - ZNAJDUJE SIĘ PONIŻEJ.

  1. Tlenki to związki chemiczne powstające w wyniku połączenia tlenu z metalami lub niemetalami.
  2. Tlenki metali powstają w wyniku połączenia tlenu z metalami, np. tlenek wapnia.
  3. Tlenki niemetali powstają w wyniku połączenia tlenu z niemetalami, np. tlenek węgla.
  4. Zastosowanie wybranych tlenków:
    Tlenki niemetali:
    - tlenek krzemu (IV) SiO2 do produkcji szkła;
    -tlenek węgla (IV) CO2 do produkcji napojów gazowanych
  5. Tlenki metali:
    - tlenek wapnia CaO do produkcji cementu i zapraw murarskich;
    - tlenek glinu Al2O3 ma zastosowanie w jubilerstwie.
  6. Sposoby otrzymywania tlenków:     
    1. Katalizator to substancja, która zwiększa szybkość reakcji chemicznej.

    POLECENIE
    Zapamiętaj wiadomości z notatki. W punkcie 6. postaraj się zapamiętać pierwsze 3 reakcje. Kolejne dwie reakcje są podane dodatkowo.

Matematyka

TEMAT: Powtórzenie wiadomości z klasy 7 - twierdzenie Pitagorasa

Cel:  Utrwalam wiadomości i umiejętności związane z twierdzeniem Pitagorasa

Materiał dla ucznia:

Spotkanie online w godzinach 8.55 do 9.40 z wykorzystaniem aplikacji TEAMS.

Wykonaj w zeszycie ćwiczeń zad. 1 i 2 na stronie 96.

 

Fizyka

TEMAT: Swobodne spadanie ciał.

Cel:  Dowiem się, w jaki sposób ciała spadają i co wpływa na ich ruch. Poznam definicję swobodnego spadania ciał.

Materiał dla ucznia:

Obejrzyj prezentację https://www.youtube.com/watch?v=pH6wkUAjbDY , a następnie odpowiedz na trzy pierwsze pytania znajdujące się na końcu filmu. Odpowiedzi zapisz w zeszycie. 

Muzyka

Temat: Kabaret-muzyka rozśmiesza.

Cel;- wiem, co to jest kabaret,

- ćwiczę granie na instrumentach melodycznych,

- znam nazwisko Henryk Wars.

Materiał dla ucznia: Podręcznik „Klucz do muzyki” str. 108-109.

  1. Przeczytam notatkę o Henryku Warsie str.108,
  2. Przeczytam tekst”W kabarecie”,
  3. Zagram partyturę „Te Deum” str.97 ( przeczytam zapis nutowy dla fletu I lub fletu II lub dzwonków lub keyboardu - w zależności od tego, jaki instrument mam w domu). Spróbuję zagrać dźwięki z jednej pięciolinii. Przypominam, że ósemki gramy najszybciej, ćwierćnuty dłużej, ćwierćnutę z kropką dłużej o połowę od ćwierćnuty, a półnutę najdłużej. Przy kluczu wiolinowym jest krzyżyk, więc dźwięki f gramy jako fis . Podwyższony dźwięk (fis) pojawia się tylko w partii dla fletu II i dla keyboardu. Miłego grania.
4. Nagram swój występ- partytura „Te Deum” i wyślę do nauczycielki muzyki do 20.05, np. emilou@wp.pl lub przez Messengera.

 

13.05.2020, ŚRODA

Przedmiot Schemat lekcji dla ucznia
Biologia

Temat: Męski układ rozrodczy

Cele lekcji: Uczeń zna:

- budowę męskiego układu rozrodczego;
- pierwszo-, drugo- i trzeciorzędowe męskie cechy płciowe;

- męskie hormony płciowe.

Materiał dla ucznia: Notatka do zeszytu przygotowana przez nauczyciela

Czynności ucznia:

  1. Przepisz notatkę do zeszytu ZNAJDUJE SIĘ PONIŻEJ.
  2. Zapamiętaj wiadomości z notatki.

NOTATKA DLA UCZNIA

  1. Budowa męskiego układu rozrodczego – przerysuj i opisz rysunek znajdujący się poniżej.    
      1. Jądra wytwarzają plemniki, które magazynowane są w najądrzach;
      2. Nasieniowody transportują plemniki do cewki moczowej znajdującej się wewnątrz prącia (inaczej penisa);
      3. Męskie cechy płciowe:
        - pierwszorzędowe męskie cechy płciowe: jądra;
        - drugorzędowe męskie cechy płciowe: drogi wyprowadzające plemniki
        i zewnętrzne męskie narządy płciowe;

      - trzeciorzędowe męskie cechy płciowe: wąskie biodra, szerokie ramiona i zarost na twarzy.

      1. Jądra oprócz plemników produkują męskie hormony płciowe. Jednym z nich jest testosteron. Testosteron pobudza jądra do wytwarzania plemników, pobudza wzrost ciała i masy mięśni szkieletowych. Odpowiada też za mutację, czyli zmianę barwy głosu;
      2. Plemniki to męskie komórki rozrodcze.
        Przerysuj do zeszytu i opisz budowę plemnika
    1. Plemniki to męskie komórki rozrodcze.
      Przerysuj do zeszytu i opisz budowę plemnika    

      Zadanie domowe
      ZA TO ZADANIE DOMOWE OTRZYMASZ OCENĘ
      W dowolnym źródle informacji wyszukaj jakie funkcje pełnią główka plemnika, wstawka i witka (w podręczniku biologii str. 216). Odpowiedź prześlij na adres:  kolodziejskaurszula@wp.pl . Jeśli nie posiadasz swojego adresu mailowego, poproś rodziców o skopiowanie tekstu i przesłanie przez edziennik do mnie. Zadanie wykonujemy w nieprzekraczalnym terminie do 17maja 2020 roku.

Język polski

Temat: Zdania złożone są różnie podzielone – doskonalimy umiejętności dotyczące zdań złożonych

Cel: wskazuję orzeczenia w zdaniach, wyznaczam granicę między zdaniami składowymi, rysuję wykresy zdań współrzędnie złożonych

Materiał dla ucznia: platforma epodreczniki.pl

Wykonaj polecenia:

  1. Wejdź na platformę epodreczniki.pl, w kształceniu ogólnym wybierz język polski, szukaj tematu: Zdania złożone są różnie podzielone.
  2. Na platformie epodreczniki.pl wykonaj zad. 1, 2, 3 i 7 (w zadaniu 7 wszystkie zdania są zdaniami współrzędnie złożonymi, więc najpierw przypomnij sobie typy zdań współrzędnie złożonych i ich wykresy – na podstawie notatek lekcyjnych, wiadomości  z podręcznika lub z informacji zawartych w powtórce „Dla zainteresowanych”  przed zad. 6 na platformie, a potem zrealizuj ćwiczenie).
  3. Poprawność wykonanych zadań sprawdzaj na bieżąco na platformie, a następnie przepisz do zeszytu przedmiotowego jako notatkę.

Pamiętaj, że w przypadku trudności możesz zwrócić się z prośbą o pomoc do swojego nauczyciela polonisty.

 

 

Język angielski

Topic: First conditional

Cel:Uczniowie stosują pierwszy tryb warunkowy.

Materiały: zeszyt przedmiotowy

 

  • uczniowie przepisują poniższą notatkę

First Conditional - Pierwszy tryb warunkowy

  • Używamy go mówiąc o tym co prawdopodobnie odbędzie się w przyszłości

Konstrukcja:

  • IF +osoba+ PRESENT SIMPLE, FUTURE SIMPLE (If you drop this glass, it will break)

(Jeżeli ) + osoba + s/es w czasowniku w he,she, it , osoba+ will + czasownik w bezokoliczniku

(Jeżeli ) + osoba + czasowniku bez końcówki w I, you, we, they, osoba+ will + czasownik w bezokoliczniku

lub

  • FUTURE SIMPLE + IF + PRESENT SIMPLE (This glass will break if you drop it)
  • Jeżeli zdanie rozpoczyna się od IF, to w zdaniu stawiamy przecinek. Nie wstawiamy go gdy if jest w śrosku zdania.
  • Pytań nie tworzymy tam gdzie jest IF , tworzymy je poprzez WILL

 

If you drop this glass, will it break?

Will it break if f you drop this glass?

 

  • tworząc zdania przeczące pamiętaj , że w Present Simple przeczenia tworzymy poprzez Don’t / doesn’t a w Future Simple won’t

If you don’t drop this glass, it won’t  break

 

  • W poniższym linku wrzuacam ćwiczenia online

https://wordwall.net/pl/resource/953560/angielski/first-conditional

https://wordwall.net/pl/resource/611561/first-conditional

 

1.If you...............(clean) the window, I .............(hung) the curtain.
2.If she..............(be)ill, we ...........(not/ go) to the swimming pool.
3.They...............(not/let you in) if you ............(come) late.
4.If he.............(propose)you, what...............(you/do) ?
5.........you........(tell) him to phone me if you........(see)him.
6.The doctor...........(not/help) you if you .............(not/tell) the truth.
7.If my best friend...........(betray)me, I............(never/speak) to her again.
8.Probably they .............(have) more time for me if they..........(change) jobs.
9.I..............(give) you the money if you............(tell) me the truth.
10. If Kate..........(pass) the exam, we.........(go) abroad.

 

Informatyka

Temat: Stosowanie funkcji arkuszakalkulacyjnego - funkcja JEŻELI

Cel: umiem stosować w arkuszu kalkulacyjnym funkcję JEŻELI

Materiały dla ucznia: 

Przeczytaj tekst na stronie 174 w ebooku https://ebook.migra.pl/dlaucznia.php?book=67

Uwaga: Jak znaleźć funkcję JEŻELI jest napisane w szarej ramce na stronie 172.

Wykonaj ćwiczenie 8 na stronie 175.
Uwaga: Do tabeli każdy wpisuje swoje liczby (nie te, które są w tabeli w podręczniku)

Gotowe ćwiczenie prześlij w pliku excela na adres waldeksobczak@poczta.onet.pl

do 20.05.2020r.

 

14.05.2020, CZWARTEK

Przedmiot Schemat lekcji dla ucznia
Historia 

Temat: Sprawdzian wiadomości - I wojna światowa.

Cele:

- praktycznie zastosujesz opanowane wiadomości,

- poznasz poziom swojej wiedzy w praktyce.

 

Informacja o sprawdzianie i zakres tematów został wysłany w wiadomości do rodziców w dniu 7 maja (z tygodniowym wyprzedzeniem).

Sprawdzian odbędzie się 14 maja w godz. 8.55 - 9.40 . Tego dnia wyślę przez e- dziennik  do rodziców wiadomość. Będzie ona zawierała pytania na sprawdzian. Proszę o zalogowanie się odpowiednio wcześniej. Odpowiedzi proszę udzielić przez e -dziennik  do 9.50 (można wysłać szybciej). 

Wszelkie wątpliwości proszę wyjaśnić ze mną przez e-dziennik do 13 maja włącznie.

Zakres tematów:

- I wojna światowa - przyczyny i skutki,

- Sprawa polska podczas I wojny światowej, 

- Rewolucje w Rosji,

- Świat po I wojnie światowej.

 

Język polski

Temat: O co i jak walczyli obrońcy reduty Ordona? – nasze rozważania na podstawie utworu Adama Mickiewicza

Cel: poznaję genezę utworu Mickiewicza, porządkuję wydarzenia opowiedziane w tekście, charakteryzuję osobę mówiącą w utworze

Materiał dla ucznia: podręcznik „Myśli i słowa”, szukaj: A. Mickiewicz „Reduta Ordona”, str. 102-105.

Zapraszam Cię do uczestnictwa w lekcji online za pomocą aplikacji Teams dzisiaj o godz. 9.50, przygotuj materiały przewidziane na dzisiejsze zajęcia (w tym podręcznik i zeszyt), zajęcia będą dotyczyć tekstu „Reduta Ordona”.

Wykonaj polecenia (wydrukuj je, wykonaj i wklej lub, jeśli nie masz takiej możliwości, przepisz do zeszytu przedmiotowego) :

  1. Zapoznaj się z treścią utworu Adama Mickiewicza – wysłuchaj interpretacji głosowej tekstu Agnieszki Podsiadlik ( źródło audiobooka: https://youtu.be/ZPF-ShivNzs).
  2. Przeczytaj informacje dotyczące genezy utworu zamieszczone w fioletowej ramce „O lekturze” na str. 103, a następnie przepisz wiadomości do zeszytu.
  3. Odmień przez przypadki w liczbie pojedynczej i mnogiej rzeczownik „walka”, oddziel temat od końcówek fleksyjnych, wypisz oboczności.

4. Uporządkuj wydarzenia zgodnie z treścią poznanego utworu (od 1 do 16):

……… Nieugięta postawa Polaków.

……… Obrońcy reduty symbolem walki o wolność.

……… Widok pola bitwy.

……… Spustoszenie oddziału spowodowane wybuchem granatu.

……… Wspólna mogiła.

……… Opis wojsk rosyjskich.

……… Atak Moskali na szańce.

……… Wygląd reduty.

……… Tyrania cara.

……… Podbój świata w imię cara.

……… Działania atakujących żołnierzy.

……… Śmiertelne żniwo kuli.

……… Wspomnienie wcześniejszych walk.

……… Upadek reduty.

……… Rozpaczliwa obrona Polaków.

……… Wysadzenie reduty przez Ordona.

5. Połącz daty z wydarzeniami (w przypadku trudności sprawdź poprawność w dowolnym źródle informacji), a następnie narysuj oś czasu i nanieś na nią wydarzenia z tabelki:

Data

Wydarzenie

1795 r.

29.11.1830 r.

Wrzesień 1831 r.

Koniec 1831 r.

1832 r.

Napisanie poematu „Reduta Ordona” przez Mickiewicza

III rozbiór Polski

Wielka Emigracja

Wybuch powstania listopadowego

Obrona na Woli warszawskiej reduty nr 54 przed wojskami rosyjskimi

 

6. Scharakteryzuj osobę mówiącą w utworze. W tym celu uzupełnij tekst brakującymi informacjami:

Osobą mówiącą jest……………………………………………… (Jan Umiński, który dowodził obroną Warszawy w czasie walk w 1831 r.). Świadczy o tym ……………………………………, czyli dodatkowa formuła umieszczona po tytule utworu, rozszerzająca i uściślająca zawarte w nim informacje. Wypowiada się w …………………….. osobie (jest to zatem narracja ……………………………………………….), czego dowodzą użyte formy czasowników i zaimków, np.: ……………………………………………………………………………………… ……………………………………………………………………… Dowodzi to osobistego zaangażowania, osoba mówiąca (jest/ nie jest) ………………. uczestnikiem wydarzeń. Używa także form liczby mnogiej, co świadczy o ………………………. …………………………………………………....…………., np.: ………………………………………………………………………………….....................................................……………………..

Osoba mówiąca obserwuje redutę (z bliska/ z pewnej odległości)………………………………….. …………………….. , dlatego widzi całe pole walki: „…………………………………………….. ……………………………………………………………………..”. Ma szerszą perspektywę, ale nie dostrzega szczegółów.

7. Kto jest uczestnikiem opowiedzianych w utworze wydarzeń?

8. O co toczą się walki?

Język angielski

Topic: First conditional

CelUczniowie stosują pierwszy tryb warunkowy.

Materiały: zeszyt przedmiotowy

  • uczniowie wykonują zadania z pierwszym trybem warunkowym 11, 12 i 13 na str 79 w podręczniku oraz zadanie 9, 10, 11 i 12 na str 47 w ćwiczeniach
Doradztwo zawodowe

Temat 5: Kompetencje na rynku pracy.

Cel:

wskażesz różnice między kompetencjami i kwalifikacjami

Materiał dla ucznia:

Na początek zastanówmy się czym różnią się kompetencje i kwalifikacje zawodowe. Ciekawy artykuł na ten temat znajdziecie w linku poniżej.

http://www.biurokarier.dsw.edu.pl/kluczowe-kompetencje-na-wspolczesnym-rynku-pracy-ze-szczegolnym-uwzglednieniem-sektora-administracji-publicznej/articles/kluczowe-kompetencje-na-wspolczesnym-rynku-pracy-ze-szczegolnym-uwzglednieniem-sektora-administracji-publicznej

Podsumowując:

Kwalifikacje zawsze potwierdzone są dyplomem, certyfikatem lub świadectwem.

Kompetencje natomiast to pewne nasze cechy, umiejętności, predyspozycje do danej pracy.

Unia Europejska wyróżniła tak zwane kompetencje kluczowe, tzn. takie, które są przydatne człowiekowi w jego życiu, także zawodowym. O nich także przeczytaliście w powyższym artykule. Te kompetencje są potrzebne człowiekowi, który wkracza na rynek pracy.

Ale co to w ogóle jest ten rynek pracy? Najogólniej mówiąc to pewien obszar, w którym spotykają się pracownicy i pracodawcy. Każdy z nich ma pewną „ofertę” – pracownik pewne swoje kompetencje i kwalifikacje, a pracodawca – pracę.

Jakich kompetencji i kwalifikacji wymagają dziś pracodawcy? Ma to pewien związek z tym, co dzieje się na rynku pracy – z pewnymi tendencjami.  Ale o tym – za tydzień .

Religia

Temat: Znak dla wierzących

Cel:  Utrwalenie wiadomości dotyczących przeistoczenia podczas Eucharystii

Materiał dla ucznia: Podręcznik do religii kl.7 Temat 30 – Znak dla wierzących, str. 116. Przeczytaj uważnie tekst Przemienienie na górze na str. 116-117  i Eucharystyczne przeistoczenie na str. 118

Pomódl się słowami modlitwy umieszczonej w ramce na str.118

 

15.05.2020, PIĄTEK

Przedmiot Schemat lekcji dla ucznia
Matematyka

Temat:  Powtórzenie wiadomości z klasy 7- równania

Cel:  Utrwalam wiadomości i  umiejętności dotyczące równań

Materiał dla ucznia: 

Zaloguj się na platformę epodreczniki.pl.   Zobaczysz udostępniony materiał "Rozwiązywanie równań".

  1. Zapoznaj się z materiałem.
  2. Wykonaj ćw. 2
  3. Przeczytaj Ważne! (pod ćw. 4) oraz przykład 1 i wykonaj ćw. 6
  4.  Przeczytaj przykład 2 i wykonaj ćwiczenia: 9 i 10
  5. Przeczytaj przykłady: 3 i 4 i wykonaj ćwiczenie 13.

    Uwaga: Jeżeli masz problemyz uruchomieniem udostepnonego materiału kliknij w link
    https://moje.epodreczniki.pl/a-shared-owner/DcDkqLKBI
Język niemiecki

Temat: Was hast duheutean ? –Co masz dzisiaj na sobie ?

Cel: Utrwalam słownictwo związane z garderobą.

Materiał dla ucznia: podręcznik str. 100 zad. 3a – przepisz do zeszytu odmianę czasownika anhaben ( mieć na sobie).Napisz 3 zdania wzorując się na zad. 3b.

Zad. 6 – przeczytaj 2 teksty ( przetłumacz dla siebie) Który opis pasuje do zdjęcia?

Zeszyt ćwiczeń zad. 3 str. 66. Zadanie z zeszytu oraz ćwiczeń   prześlij na adres mailowy jagodzinska4u@wp.pl

Język polski

Temat: Moc poetyckiego słowa – poetycki opis bitwy na podstawie „Reduty Ordona” Adama Mickiewicza

Cel: nazywam środki poetyckie użyte w utworze i określam ich funkcję

Materiał dla ucznia: podręcznik „Myśli i słowa”, szukaj: A. Mickiewicz „Reduta Ordona”, str. 102-105.

Wykonaj polecenia (możesz je wydrukować i wkleić  lub, jeśli nie masz takiej możliwości, przepisz je do zeszytu przedmiotowego):

 

  1. Połącz nazwy środków poetyckich z przykładami z tekstu:

Nazwa środka poetyckiego

Przykład

Uosobienie (personifikacja)

Onomatopeja (wyraz dźwiękonaśladowczy)

Ożywienie (animizacja)

Przenośnia (metafora)

Porównanie

Wyliczenie

Epitety

Hiperbola (wyolbrzymienie)

Pytanie retoryczne

Wykrzyknienie

 „szumi, wyje”

„miota się, grunt ryje”

„jak boa śród kolumn się zwija”, „jak Bóg silny, jak szatan złośliwy”

„Tam kula, lecąc, z dala grozi

„samowładnik świata połowicy”

„Mocarzu!”, „synu Wasilowy!”

„król wielki”, „car gniewny

„sterczy biała, wąska, zaostrzona”

„czy dzieli ich odwagę, czy pierś sam nadstawia?”

„nasypana iskrami bagnetów”

2.  Liczne środki poetyckie zastosowane przez Adama Mickiewicza w opisie obrony reduty Ordona dynamizują obraz, uplastyczniają i oddziałują na emocje czytelnika. Niezwykle przejmujący i dynamiczny jest opis wysadzenia reduty. Do podanych funkcji środków poetyckich zastosowanych w tym fragmencie dopisz przykłady z tekstu - po jednym do każdego podpunktu  (dotyczy fragmentu rozpoczynającego się od słów: „lecz śród najgęstszych kłębów dymu ileż razy”, a kończącego słowami: „Dusze gdzie? Nie wiem…”):

 - Rozpoczynające fragment jednosylabowe słowa dynamizujące opis

 - Porównania i wyrazy dźwiękonaśladowcze oddające gwałtowność wybuchu

 - Kontrast oddający gwałtowność zmieniającej się sytuacji

 - Przenośnie, uosobienia ukazujące bezpośrednie skutki wybuchu, jego ogrom i siłę

 - Wyliczenia i porównania w dramatyczny sposób oddające obraz reduty po wybuchu

 - Kończące fragment epitety o charakterze metaforycznym podkreślające tragizm wydarzeń i ich skutków

Powodzenia. Pamiętaj, że w przypadku trudności z realizacją zadania, możesz poprosić o pomoc swojego nauczyciela polonistę.

 

Wychowanie fizyczne

Temat: Ćwiczenia na mięśnie brzucha i nóg.

https://www.youtube.com/watch?v=W26-IdZExlE

 

 

Data dodania: 2020-05-09 08:06:52
Data edycji: 2020-05-15 08:05:02
Ilość wyświetleń: 1838

Z życia klas

Przejdź do swojej klasy!
Zobacz

Nasi Partnerzy

Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Biuletynu Informacji Publicznej