Opcje widoku
Ikona powiększania tekstu
Powiększ tekst
Ikona pomniejszania tekstu
Pomniejsz tekst
Ikona zmiany kontrastu
Kontrast
Ikona podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Odnośnik do Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Resetowanie ustawień
Reset

TEMATY ZDALNYCH LEKCJI od 11.05.2020 do 15.05.2020

 KLASA  8

11.05.2020, PONIEDZIAŁEK

Przedmiot Schemat lekcji dla ucznia
Matematyka

Temat: Symetralna odcinka i dwusieczna kąta - zadania

Cel:
- umiem rozwiązywać zadania, w których występuje symetralna odcinka i dwusieczna kąta

Materiał dla ucznia:
Wykonaj w zeszycie ćwiczeń zadania 1, 2 i  4   na str. 112.

Wykonaj w zeszycie ćwiczeń zadania 5 i 6  na str. 113.

Dla chętnych w zeszycie ćwiczeń zadanie zad. 10 na str. 115.

Język angielski

Topic: Zadania egzaminacyjne

Cel: Uczniowie doskonalą zadania zredagowania językowego oraz rozumienia tekstów pisanych

Materiały dla ucznia: ćwiczenia repetytorium

  • Proszę, aby uczniowie wykonali zadania 5 i 6 na str. 105 oraz 7, 8 i 9 na str. 106 z zestawu egzaminacyjnego 4
  • zadanie dodatkowe:

https://wordwall.net/pl/resource/935256/angielski/reakcje-j%c4%99zykowe-kl8

Biologia

Temat: Poziomy różnorodności biologicznej

Cele lekcji: Uczeń zna:

-  pojęcie różnorodność biologiczna;

-  wymienia poziomy różnorodności biologicznej (ekosystemowi, gatunkowa, genetyczna).

Materiał dla ucznia: Podręcznik papierowy do biologii dla klasy 8, notatka przygotowana przez nauczyciela.

Czynności ucznia: Otwórz podręcznik na stronie 137 i przeczytaj uważnie tekst do strony 139, następnie  zapisz w zeszycie notatkę.

  1. Różnorodność biologiczna to rozmaitość form życia występujących na Ziemi. Dotyczy ona wszystkich organizmów i wzajemnych relacji występujących miedzy nimi.
  2. Wyróżniamy trzy poziomy różnorodności biologicznej:
  3. Różnorodność ekosystemowa – dotyczy ekosystemów,
    jej poziom zależy od liczby ekosystemów występujących
    na danym obszarze.
  4. Różnorodność gatunkowa – dotyczy gatunków, jej poziom zależy od liczby gatunków w danym ekosystemie.

Różnorodność genetyczna – dotyczy różnic występujących między osobnikami tego samego gatunku. Jej poziom zależy
od stopnia zróżnicowania genetycznego osobników danej populacji.
Zadanie domowe
ZA TO ZADANIE DOMOWE OTRZYMASZ OCENĘ
W dowolnym źródle informacji wyszukaj na czym polega różnorodność genetyczna dotycząca gatunku Homo sapiens (Człowiek rozumny). Odpowiedź prześlij na adres: 

kolodziejskaurszula@wp.pl . Jeśli nie posiadasz swojego adresu mailowego, poproś rodziców o skopiowanie tekstu i przesłanie przez edziennik do mnie. Zadanie wykonujemy
w nieprzekraczalnym terminie do 17maja 2020 roku.

Wiedza o społeczeństwie
Temat: Media i opinia publiczna.
Cele:
- dowiesz się, co nazywamy opinią publiczną,
- poznasz funkcje sondaży, mediów i reklamy.
 
Materiał podręcznikowy: s. 158-161.
Na podstawie w/w źródła udziel odpowiedzi na poniższe pytania, zapisz je starannie w zeszycie przedmiotowym
1. Co nazywamy opinią publiczna?
2. Jakie są funkcje sondaży?
3. Jakie są funkcje mediów?
4. Jakie są funkcje reklamy?

 

12.05.2020, WTOREK

Przedmiot Schemat lekcji dla ucznia
Język polski

Temat: Rozwiązujemy przykładowy arkusz egzaminacyjny – część 1. 

Cel: Doskonalę swoje umiejętności w zakresie czytania ze zrozumieniem.

Rozumiem pojęcia: eufemizm, zdanie, równoważnik zdania.

Materiał dla ucznia: Ten tydzień przeznaczymy na doskonalenie naszych umiejętności, którymi będziesz musiał/ musiała wykazać się w czerwcu podczas  egzaminu ósmoklasisty. Arkusz podzieliłam na 4 części. Zaczniemy od zadań testowych, które zakończymy w piątek redagowaniem przemówienia. Poszczególne części arkusza będą Ci wysyłać przez aplikację TEAMS za pomocą czatu. Pracuj w swoim tempie, staraj się nie zostawiać nierozwiązanych zadań. Nie musisz drukować arkusza, odpowiedzi zapisuj na kartce lub w zeszycie. W środę spotykamy się lekcji online (w aplikacji TEAMS w kalendarzu odnajdziesz datę spotkania, którą możesz mi potwierdzić/zaakceptować). Miło mi będzie się z Wami spotkać. Do zobaczenia
Chemia

Temat: Wyższe kwasy karboksylowe

Cele lekcji: Uczeń:

- wie, co to są wyższe kwasy karboksylowe;

- zna wzory i nazwy wyższych kwasów karboksylowych;

- zna właściwości wyższych kwasów karboksylowych;

- odróżnia kwas oleinowy od kwasu stearynowego lub palmitynowego
na podstawie reakcji wyższych kwasów karboksylowych z woda bromową lub manganianem (VII) potasu;

-zna wynik reakcji wyższych kwasów karboksylowych z metalami i tlenkami metali;

- zna reakcję otrzymywania mydła,
- wie, co to są mydła?

Materiał dla ucznia: Podręcznik papierowy do chemii dla klasy, notatka przygotowana przez nauczyciela.

Czynności ucznia:

Otwórz podręcznik papierowy do chemii na stronie 169 i przeczytaj cały temat,
a następnie wykonaj notatkę w zeszycie według punktów:

  1. Wyższe kwasy karboksylowe to kwasy o długich łańcuchach węglowych. Nazywane są kwasami tłuszczowymi, ponieważ można wyodrębnić je
    z tłuszczów. Są to m. In.
    - kwas palmitynowy C15H31COOH,
    - kwas stearynowy C17H35COOH,
    - kwas oleinowy C17H33
  2. Właściwości wyższych kwasów karboksylowych:
    - maja odczyn obojętny,
    - nie rozpuszczają się w wodzie,
    - nie ulegają dysocjacji jonowej,
    - ulegają reakcjom spalania zgodnie z równaniami:

3. Odróżniania kwasu oleinowego od kwasu stearynowego lub palmitynowego na podstawie reakcji wyższych kwasów karboksylowych z woda bromową lub manganianem (VII) potasu.
Przeanalizuj doświadczenie: i zapisz je w zeszycie wraz z rysunkiem schematycznym zamieszczonym poniżej.

Wynik:

Można zaobserwować, że wodę bromową lub rozcieńczony manganian (VII) potasu odbarwia tylko kwas oleinowy, jednocześnie zmieniając swój stan skupienia z ciekłego na stały.
Wniosek:

 

4. Wyższe kwasy karboksylowe nie reagują z metalami i tlenkami metali (przeanalizuj Doświadczenie 35 w podręczniku na stronie 171).

5. Reakcja kwasu stearynowego z zasadą sodową – powstawanie mydła:

 (przeanalizuj Doświadczenie 36 w podręczniku na stronie 172).

Zatem mydła to sole wyższych kwasów karboksylowych. Mydła, które dobrze rozpuszczają się w wodzie to sole sodowe i potasowe kwasu palmitynowego, stearynowego lub oleinowego.

POLECENIE

Zapamiętaj wiadomości z notatki.

Matematyka

Temat: Reguła mnożenia

Cel:
- wiem, co to jest kombinatoryka
- wiem, co to jest reguła mnożenia

Materiał dla ucznia:

     Przeczytaj w podręczniku materiał na stronie 305 „Co to jest  kombinatoryka”.

Przeczytaj przykład 1 str. 305 Wykonaj ćwiczenie 1 na stronie 305

Zapisz w zeszycie temat lekcji. Przepisz ramkę "Zapamiętaj" (str. 306).

Przeczytaj  przykład 2 i wykonaj ćwiczenie 2 na str. 306.

Przeczytaj  przykład 3 i wykonaj ćwiczenie 3 na str. 307.

Wykonaj zad 1, 2, 3 na stronie 307.

Wychowanie fizyczne
Temat: Ćwiczenia na mięśnie brzucha i nóg.
Informatyka

Temat: Projekt prezentacji multimedialnej na wybrany temat

Cel:
- wiem, jak utworzyć prezentację multimedialną  na wybrany temat.

Materiał dla ucznia:

Utwórz prezentację multimedialną na jeden 13 z tematów, które się znajdują na stronie 158 w ebooku:  https://ebook.migra.pl/dlaucznia.php?book=68
Możesz też wybrać swój temat.

Pracując nad prezentacją weź pod uwagę punkty, które są w „Warto zapamiętać” na stronie  157. Prezentacja powinna zawierać 5-7 slajdów.
Gotowy projekt prześlij na maila waldeksobczak@poczta.onet.pl  do19.05.2020.

 

13.05.2020, ŚRODA

Przedmiot Schemat lekcji dla ucznia
Język polski

Temat: Rozwiązujemy przykładowy arkusz egzaminacyjny – część 2. 

Cel: Doskonalę swoje umiejętności w zakresie czytania ze zrozumieniem.

Materiał dla ucznia: Kolejna część arkusza to zadania 9 i 10 do tekstu „Ziele na kraterze” oraz tekst Jerzego Bralczyka pt. „Język na sprzedaż” i kilka pytań do niego. Tak jak wczoraj arkusz odnajdziesz w aplikacji Teams na czacie. Wyślij za pomocą czatu do mnie wiadomość, że arkusz odebrałeś/odebrałaś. Pamiętaj, odpowiedzi zapisuj w zeszycie lub na kartce. Wytrwałości w pracy.
Religia Temat: Katolik czci Boga z Maryją

Cel:  Kształtowanie postawy zaufania Bogu na wzór Maryi

Materiał dla ucznia: Podręcznik i zeszyt ćwiczeń do religii. Przeczytaj uważnie tekst w podręczniku Z Maryją w drodze do wieczności na str. 158 -161. Na podstawie przeczytanego tekstu z podręcznika, wykonaj zadania w zeszycie ćwiczeń na str. 90 - 91. 

   
Język angielski

Topic: Zadania egzaminacyjne

Cel: Uczniowie doskonalą zadania ze znajomości środków językowych

Materiały ucznia: ćwiczenia repetytorium

  • Proszę, aby uczniowie wykonali zadania 10, 11 na str. 108 oraz 12 i 13 na str. 109 z zestawu egzaminacyjnego 4 w ćwiczeniach
  • Zadanie dodatkowe:

https://wordwall.net/pl/resource/1080238/angielski/reakcje-j%c4%99zykowe-8th-grade

Geografia

Temat: Australia i Oceania – powtórzenie.

Cel: - utrwalenie wiadomości i umiejętności z działu Australia i Oceania.

Materiał dla ucznia: epodreczniki.pl oraz  podręcznik Oblicza geografii 8 , zeszyt ćwiczeń.

Szukaj: Przeczytaj w podręczniku  podsumowanie dotyczące Australii i Oceanii  na str. 168 .  „Sprawdź, czy potrafisz” – wykonaj zadania 1- 6 w ćwiczeniach , str.78, 79 . W  razie trudności skorzystaj z map i  materiału zamieszczonego w podręczniku  –  dział Australia i Oceania. Proponuję wrócić do tematu „Australia- środowisko przyrodnicze i cechy gospodarki” znajdującego się na stronie epodreczniki.pl i wykonać zadania się tam znajdujące, a następnie je sprawdzić korzystając z klucza odpowiedzi.

 

14.05.2020, CZWARTEK

Przedmiot Schemat lekcji dla ucznia
Język polski

Temat: Analiza plakatu reklamowego  – arkusz próbny część 3. 

Cel: Doskonalę swoje umiejętności w zakresie czytania ze zrozumieniem.

Rozpoznaję cechy reklamy na plakacie.

Materiał dla ucznia: Dziś 3 dzień zmagań z arkuszem. Nie poddawaj się. Rozwiązuj dalej. Kolejny fragment testu odnajdziesz w aplikacji Teams na czacie. Wyślij za pomocą czatu do mnie wiadomość, że arkusz odebrałeś/odebrałaś. Pamiętaj, odpowiedzi zapisuj w zeszycie lub na kartce. Rusz umysł, pracuj.

Matematyka

TEMAT: Zastosowania reguły mnożenia

Cel: 

- umiem stosować regułę dodawania i mnożenia do zliczania par elementów w sytuacjach wymagających rozważenia kilku przypadków
- umiem rozwiazywać zadania, przede wszystkim  o treści praktycznej, z zastosowaniem reguł mnożenia i dodawania

Materiał dla ucznia:

Spotkanie online w godzinach 9.50 do 10.35 z wykorzystaniem aplikacji TEAMS.

Wykonaj ćwiczenie 2  na stronie 312 w podręczniku (Uwaga: można wykonać graf podobny do rysunku dróg w przykładzie 2).

Wykonaj zadania: 1 i 2 na str. 120 w Zeszycie ćwiczeń.

Dla chętnych: zadanie 3  str. 120

Chętni mogą przesłać rozwiązane zadania na mojego maila.

Historia
Temat: Rozpad bloku wschodniego.
Cele:
- wymieniam przyczyny i skutki rozpadu ZSRR, 
- lokalizuję to wydarzenie w czasie, 
- podaję przykłady przemian społeczno - politycznych w Europie Środkowo - Wschodniej w latach 1989-1991.
Na podstawie materiału podręcznikowego (i innych źródeł jeśli chcesz) wykonaj poniższe zadania, zapisz je starannie w zeszycie:
1. Jakie były powody rozpadu ZSRR (5)?
2. Wyjaśnij pojęcia: "pieriestrojka", "głasnost", "uskorienie". 
3. Kim byli: Michaił Gorbaczow, Borys Jelcyn.
4. Kiedy ZSRR uległ ostatecznej likwidacji?
5. Wymień republiki, które ogłosiły swoją niepodległość państwową w 1991 r. 
6. Czym była "Jesień Ludów", które państwa w jej wyniku obaliły władzę komunistyczną?
Fizyka

TEMAT: Wysokość i głośność dźwięku

Cel: Dowiem się,  jakie wielkości fizyczne opisują głośność i wysokość dźwięków. 

Materiał dla ucznia:

Obejrzyj prezentację https://www.youtube.com/watch?v=Gmj0jJNCyu4, a następnie odpowiedz na  pytania znajdujące się na końcu filmu. Odpowiedzi zapisz w zeszycie.

 

Doradztwo zawodowe

Temat: Znaczenie pracy w życiu człowieka. 

Cel:

Scharakteryzujesz ważne dla Ciebie  wartości z uwzględnieniem wartości pracy i etyki zawodowej.

Materiał dla ucznia:

1. Zapisz wielkimi literami słowo WARTOŚCI

  1. Zapisz skojarzenia dla tego słowa. Co może być dla człowieka ważne?
  2. Zauważ, że najczęściej sytuacja wymagająca od nas podjęcia decyzji, dokonania wyboru sprawia, że uświadamiamy sobie, co jest dla nas bardziej ważne, a co mniej.
  3. Dokonaj wyboru spośród dwóch przedstawianych rozwiązań, które są zaprezentowane w załączniku- na końcu poleceń.
  4. Zwróć uwagę na swoje stanowisko. Przedstawiane sytuacje mają często miejsce w rzeczywistości. Co decydowało o Twoich wyborach? Musisz uzmysłowić sobie, że podejmujemy decyzje zgodnie z własnym systemem wartości. Każdy może podjąć inne decyzje.
  5. Zastanów się dlaczego praca jest ważna w życiu człowieka?
  6. Przeanalizuj piramidę wartości Maslowa. Znajdziesz ją klikając w link:

http://www.zarzyccy.pl/p_piramida-potrzeb-maslowa.html

Maslow stał na stanowisku, że wejście na kolejny szczebel piramidy, jest możliwe tylko po zaspokojeniu potrzeb niższego rzędu. Jak myślisz, gdzie na piramidzie można umieścić pracę?

Pamiętaj, że każdy może każdy może umieścić tę wartość gdzie indziej.

 

ZAŁĄCZNIK 1 Co wybiorę?

Koledzy chcą, abym był liderem w projekcie edukacyjnym (zadaniu grupowym): 1. zostanę liderem, 2. nie lubię być liderem i na pewno nim nie zostanę�

Kolega poprosił mnie o pomoc w nauce, to pilna sprawa: 1. pomogę, skoro to umiem, trudno, zmienię plany, 2. niestety, nie pomogę, zaplanowałem na dziś basen�

Mamy do wykonania w grupie makietę osiedla: 1. zrobię ją sam, to dla mnie łatwiejsze, 2. zrobię ją z kolegami, choć to dla mnie trudniejsze�

Za chwilę zaczyna się impreza u znajomych: 1. kończę więc zadanie domowe, trudno, będzie niedopracowane, 2. muszę dokończyć zadanie, chcę, aby było wykonane dobrze�

Kolega namawia mnie na opuszczenie lekcji: 1. idę z nim, 2. tłumaczę mu, że nie chce wagarować�

Jestem świadkiem rozmowy koleżanek, które obgadują jedną z uczennic: 1. zwracam im uwagę, 2. przyłączam się do nich i głośno śmiejemy się razem�

Jestem świadkiem na ulicy bójki dwóch osób: 1. odchodzę z miejsca, patrząc z ciekawością, 2. wzywam policję�

 

 

15.05.2020, PIĄTEK

Przedmiot Schemat lekcji dla ucznia
Język niemiecki

Temat: Wie komme ich zum Bahnhof?

Cel: Poznaję wyrażenia dotyczące opisu drogi

Materiał dla ucznia - zeszyt cwiczeń str. 47/7. Przepisz wyrażenia do zeszytu wraz z tłumaczeniem.  Podręcznik str. 78, zad. 4. Przeczytaj dialogi i dopasuj do nich rysunki. Przetłumacz dialog 3.

Bardzo proszę odesłać zadanie na mój email jagodzinska4u@wp.pl

Język polski

Temat: Piszę przemówienie   – arkusz próbny część 4. 

Cel: Doskonalę umiejętność redagowania przemówienia.

Potrafię argumentować i przywołać wybraną lekturę obowiązkową.

Materiał dla ucznia:  Zostało Ci już ostatnie zadanie w tym tygodniu. Napisz przemówienie skierowane do rodziców i/ lub nauczycieli, w którym przekonasz ich o potrzebie słuchania dzieci. W argumentacji odwołaj się do przywołanego aforyzmu oraz wybranej lektury obowiązkowej. Twoja praca powinna liczyć co najmniej 200 słów.  Oto aforyzm: Pisarz Robert Brault stwierdził: „Dziecko rzadko potrzebuje dobrego mówcy, częściej dobrego słuchacza”. Liczę na to, że znajdą się chętne osoby, które prześlą mi prace do przeczytania. Służę oczywiście radą i pomocą, więc piszcie do mnie lub dzwońcie (możliwości macie teraz kilka).

Edukacja dla bezpieczeństwa

 Temat: Zagrożenia pożarowe.

Cel: Dowiesz się, jakie są przyczyny pożarów, w jaki sposób im zapobiegać i jak postępować w przypadku pożaru.

Materiał dla ucznia: Proszę o zapoznanie się z tematem w podręczniku na str. 138 lub z zasobu dostępnego poniżej: https://epodreczniki.pl/a/zagrozenie-pozarem/DJlu1lmpB

Wyszukaj informacji i zapisz w zeszycie notatkę według załączonych punktów:

  1. Pożar – to niekontrolowany proces spalania w miejscu do tego nieprzeznaczonym.

Czworokąt spalania: materiał palny, tlen, wysoka temperatura, reakcje chemiczne

  1. Najczęstsze przyczyny pożarów:

-
-
-
-
3. Zapobieganie pożarom.
-
-
-
-
4. Podręczny sprzęt gaśniczy:

5. Środki gaśnicze:


  1. Zasady postępowania podczas pożaru:
    -określić miejsce i rodzaj zdarzenia
    - wszcząć alarm
    - odcięć dopływ gazu i prądu
    - podjąć próbę ugaszenia ognia w zarodku
    - zawiadomić straż pożarną
    - rozpocząć ewakuację
  2. Nigdy!!! Nie wolno gasić palącego się oleju wodą! (dojdzie do wybuchu, rozprzestrzenienia się ognia). Należy szczelnie przykryć np. pokrywką) ani urządzeń elektrycznych pod napięciem, bo woda przewodzi prąd
    - W jaki sposób postąpię, gdy dojdzie do pożaru urządzenia pod napięciem?..........
  3. Znaki ochrony przeciwpożarowej.
  4.  Znaki ewakuacyjne i informacyjne.

Ewakuacja z budynku w razie pożaru – link poniżej:

https://www.youtube.com/watch?v=IRwNzydMgl4 

Data dodania: 2020-05-09 08:09:18
Data edycji: 2020-05-18 09:46:00
Ilość wyświetleń: 2089

Z życia klas

Przejdź do swojej klasy!
Zobacz

Nasi Partnerzy

Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Biuletynu Informacji Publicznej