Opcje widoku
Ikona powiększania tekstu
Powiększ tekst
Ikona pomniejszania tekstu
Pomniejsz tekst
Ikona zmiany kontrastu
Kontrast
Ikona podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Odnośnik do Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Resetowanie ustawień
Reset

TEMATY ZDALNYCH LEKCJI od 18.05.2020 do 22.05.2020

KLASA 5

18.05.2020, PONIEDZIAŁEK        

Przedmiot Schemat lekcji dla ucznia
Matematyka

Temat:  Figury przestrzenne - bryły

Cel:
-  wskazuję wierzchołki, krawędzie i ściany brył;
-  podaję liczbę wierzchołków, krawędzi i ścian graniastosłupów oraz ostrosłupów;
- rozpoznaję w otoczeniu przedmioty w kształcie graniastosłupów prostych, ostrosłupów, walców, stożków i kul;
-  wskazuję graniastosłupy proste, ostrosłupy, walce, stożki i kule wśród modeli brył;
-  rysuję rzuty prostopadłościanów, graniastosłupów prostych i ostrosłupów.

Materiały dla ucznia:  

Na ilustracji w podręczniku na stronie 137 został przypomniany z klasy IV podział brył. Obejrzyj go. 

Na tej samej stronie przeczytaj jakie bryły nazywamy graniastosłupami.

Zapisz w zeszycie temat lekcji oraz notatkę (2 punkty).

  1. Graniastosłupy i ostrosłupy mają wierzchołki, krawędzie i ściany.
  2. Graniastosłupy, których wszystkie ściany boczne są prostokątami, nazywamy graniastosłupami prostymi

Na stronie 138 przeczytaj, jakie cechy charakterystyczne mają ostrosłupy.

Wykonaj zadania: 1 i 2 na str. 141  z Zeszytu ćwiczeń oraz 3 i 4  na stronie 142.

Przeczytaj w podręczniku na stronach 138, 139 i 140 materiał o rysowaniu brył.

Następnie wykonaj w Zeszycie ćwiczeń zadanie 5 na str. 142 oraz zadanie 7 na stronie 143.

Język polski

Temat: Opisujemy dzieło sztuki

Cel: znam zasady redagowania opisu dzieła sztuki i stosuję je podczas samodzielnego ćwiczenia redakcyjnego

Materiał dla ucznia:  nowela „Janko Muzykant”, reprodukcja obrazu „Skrzypek” – udostępniona w załączonym linku: http://cyfrowe.mnw.art.pl/dmuseion/docmetadata?showContent=true&id=5065

Wykonaj polecenia:

Przypomnij sobie  przykładowy opis dzieła sztuki (na podstawie lekcji z poprzedniego tygodnia) oraz słownictwo charakterystyczne dla tej formy wypowiedzi.

Przyjrzyj się dokładnie reprodukcji obrazu, do którego link zamieszczony został powyżej w materiałach dla ucznia. Obraz nawiązuje do noweli „Janko Muzykant”. Zastanów się, które elementy malarskiego portretu najbardziej, Twoim zdaniem, pasują do głównego bohatera utworu i opisz obraz. Zastosuj słownictwo charakterystyczne dla opisu dzieła sztuki, skorzystaj z przykładowego opisu, z którym zapoznałaś/eś się w minionym tygodniu. Twoja praca powinna liczyć minimum 16 zdań. Wykonaj zdjęcie zrealizowanego zadania i prześlij do sprawdzenia na moją skrzynkę mailową.

Pamiętaj, że w przypadku trudności z realizacją zadania, możesz poprosić o pomoc swojego nauczyciela polonistę.

Wychowanie fizyczne

Temat: Zdrowe odżywianie.

https://www.poradnikzdrowie.pl/diety-i-zywienie/zdrowe-odzywianie/zdrowe-odzywianie-10-najwazniejszych-zasad-aa-BxiR-4hyV-P2Ek.html
Informatyka

Temat: Programujemy w języku Scratch 

Cel: 
- umiem umieszczać duszka w określonym miejscu sceny
- umiem stosować powtarzanie poleceń

Materiały dla ucznia:

Uruchom program Scratch.

Uwaga: jeżeli nie widzisz jakiegoś bloku: np. pisaka, to kliknij "dodaj rozszerzenie" (lewy, dolny narożnik okna).

Otwórz ebooka dla klasy 5  https://ebook.migra.pl/dlaucznia.php?book=65

Przeczytaj materiał na stronie 83, a następnie wykonaj ćwiczenia 4 na na tej stronie.

Przeczytaj tekst  na stronie 84 i wykonaj ćwiczenia: 5 i 6 na tej stronie.
Wykonaj ćw. 7 na stronie 85. Efekt końcowy działania programu powinien być taki jak na rys. 8.

 

19.05.2020, WTOREK        

Przedmiot Schemat lekcji dla ucznia
Matematyka

Temat:  Objętość i pojemność

Cel:
- stosuję podstawowe jednostki objętości,
- obliczam objętość brył zbudowanych z sześcianów jednostkowych,
• dobieram odpowiednią jednostkę do pomiaru objętości podanego przedmiotu,
• rozwiązuję zadania dotyczące objętości brył.

Materiały dla ucznia:  

Kliknij w link   https://pistacja.tv/film/mat00248-objetosc-i-jednostki-objetosci-wprowadzenie?playlist=510   i obejrzyj film.

Zapisz w zeszycie temat lekcji oraz notatkę (3 punkty).

Wykonaj zadania: 1, 2 i 3 na str. 144  z Zeszytu ćwiczeń oraz  4  na stronie 145.

Dla chętnych: zad. 5 str.145 w Zeszycie ćwiczeń.

Język polski

Temat: Łączą, przeczą, coś wynika – taka zdań tych specyfika. Poprawnie buduję zdania współrzędnie złożone

Cel: rozpoznaję zdania współrzędnie złożone i ich typy, łączę zdania pojedyncze w zdania złożone za pomocą odpowiednich spójników

Materiał dla ucznia: podręcznik „Słowa z uśmiechem. Nauka o języku i ortografia” (niebieski), str. 133.

Zapraszam Cię do uczestnictwa w lekcji online za pośrednictwem aplikacji Teams dzisiaj o godz. 8.55. Przygotuj podręcznik do nauki o języku i zeszyt przedmiotowy oraz przybory do pisania – długopis, ołówek.

Wykonaj polecenia – możesz je wydrukować i wkleić do zeszytu lub, jeśli nie masz takiej możliwości, przepisz je:

Wykonaj w zeszycie zadania: 1 i 2 ze str. 133.

Przekształć podany niżej tekst w taki sposób, aby składał się wyłącznie ze zdań złożonych. Aby sprawdzić, które wypowiedzenia są zdaniami pojedynczymi, podkreśl we wszystkich zdaniach orzeczenia, a następnie połącz kolejne zdania pojedyncze za pomocą spójników: a, i, ale.

Filip przetarł oczy ze zdumienia. Następnie rozejrzał się dokoła. Las spowijała taka mgła, że prawie nic nie było widać. Chłopiec nasłuchiwał. Jedynym dźwiękiem okazało się złowieszcze pohukiwanie sów. Nagle największe z drzew poruszyło się. Powoli kroczyło w stronę Filipa. Chłopiec bardzo się przestraszył. Mocniej zabiło mu serce. W tym momencie jednak się obudził. Złowrogi las zniknął. Jeszcze przez kilka kolejnych dni podekscytowany Filip opowiadał o swoim śnie kolegom. Po miesiącu już nawet nie pamiętał o tym wydarzeniu.

Ze str. 135 w podręczniku uważnie przepisz do zeszytu informacje dotyczące zdań współrzędnie złożonych i ich typów ( ramka „Zapamiętaj!). To, co w podręczniku zapisane zostało za pomocą pogrubionej czcionki, w zeszycie zapisz kolorem. Utrwal nazwy czterech poznanych zdań współrzędnie złożonych oraz to, w jaki sposób je rozpoznajemy.

W zeszycie przedmiotowym wykonaj zadania: 8 i 9 z podręcznika ze str. 137.

Geografia

Temat: W wilgotnym lesie równikowym i w lesie strefy umiarkowanej.

Cel: - poznasz klimat, rośliny, zwierzęta i życie ludzi w wilgotnym lesie równikowym i w lesie strefy umiarkowanej.

Materiał dla ucznia: podręcznik Oblicza geografii 5 , zeszyt ćwiczeń oraz serwis internetowy YouTube

Szukaj: Przeczytaj temat w podręczniku, zapoznaj się z mapami przedstawiającymi rozmieszczenie tych lasów na Ziemi oraz zamieszczonymi klimatogramami. Naucz się tabeli ze str. 119, która zawiera podobieństwa i różnice pomiędzy tymi strefami roślinnymi. Zachęcam do obejrzenia filmów na YouTube : 1) LASY TROPIKALNE- cały film oraz Życie lasu- bogactwo przyrodnicze. Następnie wykonaj w ćwiczeniach zadania 1-6 str. 68- 70.
Technika

Temat: Szkice techniczne

Cel:
- znam zasady wykonywania szkiców technicznych

Materiał dla ucznia

Przeczytaj  tekst "Do czego służy szkic techniczny?) w podręczniku na stronie 57. 

  1. Zapisz w zeszycie temat lekcji i notatkę:
    Szkic techniczny to odręczny rysunek służący do wstepnego zapisu informacji technicznej. Może być wstępną  formą projektu danej konstrukcji.
  2. Wykonaj ćwiczenia 1 i 2 na stronie 57.
  3. Wykonaj ćwiczenia 3 i 4 na stronie 58.
  4. Wykonaj ćwiczenie 5 na stronie 59 (przy uzupełnianiu opisów pomocna będzie tabela na  stronie 54).

 

20.05.2020, ŚRODA      

Przedmiot Schemat lekcji dla ucznia
Język angielski

Topic: Past Simple - czasownik być

Cel: Uczniowie potrafią zastosować formę przeszłą

Materiał dla ucznia:

Podręcznik, ćwiczenia Brainy 5, zasób internetowy

Uczniowie uzupełniają zad 2, 3, i 4 na str. 74 w podręczniku oraz zad 1, 2 i 4 na str. 53 w ćwiczeniach
Biologia

Temat: Jak rozmnażają się rośliny nagonasienne?

Cele lekcji: Uczeń zna:

- sposób rozmnażania się roślin nagonasiennych;

- rolę roślin nagonasiennych w przyrodzie;

- znaczenie roślin nagonasiennych dla człowieka;
- rozpoznaje ważniejsze rośliny nagonasienne.

Materiał dla ucznia: podręcznik dla ucznia papierowy do biologii Puls życia dla klasy 5, notatka zamieszczona poniżej.

Czynności ucznia:

Przepisz notatkę i wykonaj rysunki w odpowiednich miejscach notatki.

  1. Rozmnażanie się roślin nagonasiennych na przykładzie sosny:
    Wiosna sosna wytwarza kwiaty męskie, w których powstają ziarna pyłku oraz kwiaty żeńskie, na których rozwijają się zalążki. Podczas zapylenia wiatr przenosi ziarna pyłku z kwiatów męskich jednej sosny na kwiaty żeńskie innej sosny. Następnie ziarno pyłku wytwarza długą wypustkę zwaną łagiewką pyłkową oraz dwie nieruchome komórki plemnikowe. Łagiewka przenosi komórki plemnikowe do wnętrza zalążka, gdzie znajdują się komórki jajowe. Dochodzi do zapłodnienia i w wyniku zapłodnienia z zalążka powstaje nasienie. Łuski, na których leżą nasiona grubieją, a cały kwiatostan żeński przekształca się w szyszkę.
  2. Otwórz podręcznik na stronie 132 – przerysuj do zeszytu i opisz cykl rozmnażania się sosny.
  3. Rola roślin nagonasiennych w przyrodzie:
    Podczas fotosyntezy pochłaniają dwutlenek węgla, a wytwarzają tlen. Są źródłem pokarmu oraz stanowią schronienie dla zwierząt. Pobierają duże ilości wody podczas roztopów i w ten sposób zapobiegają powodziom.
  4. Znaczenie roślin nagonasiennych dla człowieka:
    Drewno drzew iglastych jest wykorzystywane w budownictwie,
    do produkcji mebli i papieru. Szyszki, nasiona oraz igły służą
    do produkcji kosmetyków i leków. Zawierają one także substancje bakteriobójcze. Niektóre rośliny sadzi się na wydmach w celu
    ich umocnienia, a inne są roślinami ozdobnymi w parkach
    i ogrodach.
  5. Drzewa iglaste;

- sosna zwyczajna;

- świerk pospolity;
-jodła pospolita (szyszki jodły są stojące, a gdy dojrzeją rozpadają się, zatem pod jodłą nie znajdziesz szyszek);
- modrzew (gubi igły na zimę!).

  1. Krzewy iglaste:
    - cis pospolity – roślina trująca i objęta ochroną;
    - jałowiec pospolity;

– kosodrzewina (sosna w postaci krzewu).

Zadanie domowe
ZA TO ZADANIE DOMOWE OTRZYMASZ OCENĘ
W podręczniku lub w dowolnym źródle informacji wyszukaj
i narysuj gałązkę wraz z szyszką: sosny, świerku, jodły i modrzewia, potem je podpisz oraz gałązkę miłorzębu (w podręczniku

z poprzedniej lekcji – nie ma szyszek, bo jest rośliną liściastą). Tak przygotowany rysunek zeskanuj lub zrób zdjęcie i prześlij na adres:  kolodziejskaurszula@wp.pl  Zadanie wykonujemy
w nieprzekraczalnym terminie do 23 maja 2020 roku.
Plastyka

Temat: Układy form w naturze

Cel:
- podaję przykłady różnych układów form w naturze,
 - wskazuję przykłady kompozycji rytmicznej w reprodukcjach wybranych dzieł,
 - wykonuję pracę plastyczną inspirowaną formami naturalnymi.

Materiał dla ucznia: 
Podręcznik do plastyki dla klasy V „Do dzieła!” str. 63-64. Wykonam pracę plastyczną –str. 64 ćw. 1.

 

21.05.2020, CZWARTEK        

Przedmiot Schemat lekcji dla ucznia
Historia

Temat: Kryzys i odbudowa państwa polskiego w XI wieku.

Cel:

- scharakteryzujesz kryzys monarchii polskiej za Mieszka II, 

- poznasz przykłady odbudowy i rozwoju państwa Piastów za rządów Kazimierza Odnowiciela i Bolesława Śmiałego,

- poznasz życie społeczeństwa Polski pierwszych Piastów.

Po zapoznaniu się z tematem "Kryzys i odbudowa państwa polskiego" odpowiedz na pytania, odpowiedzi zapisz w zeszycie przedmiotowym:

  1. Jakie były przyczyny i skutki kryzysu Królestwa Polskiego na początku XI wieku?
  2. Jakie działania podjął Kazimierz Odnowiciel (3)?
  3. Jaką politykę prowadził Bolesław Śmiały?

    Zadanie domowe

Proszę o przesłanie wykonania zadań 1-4 z dnia 7.05. oraz wykonanie zadania 1. ze "Sprawdź się" s. 187 (w jednej wiadomości)

Język angielski

Topic: Past Simple - czasownik być

Cel: Uczniowie potrafią zastosować formę przeszłą

Materiał dla ucznia:

Podręcznik, ćwiczenia Brainy 5, zasób internetowy

Uczniowie uzupełniają poniższe zdania odpowiednią formą was/ were a odpowiedzi przesyłają na mjego maila monike_199@wp.pl

         Zadanie będzie ocenione

  1. It __________ six o´clock when we got home.
  2. __________ you still in bed when I phoned?
  3. Edison __________ a famous inventor.
  4. The weather __________ fine this morning.
  5. He __________(not) sick yesterday.
  6. Beethoven __________ a German composer.
  7. There __________ a lot of people at our party yesterday.
  8. Don´t blame him. It __________ my mistake.
  9. He __________ not well yesterday.
  10. __________ you at the party yesterday?
  11. Sam __________ second in the race, __________ she?
  12. Jack __________ (not) in London.
  13. We __________ on the same school team.
  14. Betty __________ (not) at the cinema.
  15. We __________ the champions last year.
  16. Victoria __________ (not) in the UK.
  17. Mom and Dad __________ on vacation last week.
  18. Sally and Mark __________ (not) at home.
  19. A small lake here many years ago.
  20. Clouds  in the sky.

Wypełnione zadanie uczniowie przesyłają na mojego maila monike_199@wp.pl

Zadanie będzie ocenione

Język polski

Temat: Zdanie współrzędnie złożone – ćwiczenia doskonalące

Cel: rozpoznaję typy zdań współrzędnie złożonych, łączę zdania pojedyncze w zdania złożone za pomocą odpowiednich spójników, oddzielam przecinkami zdania składowe

Materiał dla ucznia:  platforma epodreczniki.pl (szukaj tematu z języka polskiego: Pojedyncze czy złożone – bez problemu określone oraz Zdanie złożone współrzędnie a zdania złożone podrzędnie.

Wykonaj polecenia - możesz je wydrukować i wkleić do zeszytu lub, jeśli nie masz takiej możliwości, przepisz je:

Wejdź na platformę epodreczniki.pl, w kształceniu ogólnym dla szkoły podstawowej poszukaj tematu z języka polskiego: Pojedyncze czy złożone – bez problemu określone, a następnie wykonaj ćwiczenie 2 i przepisz je do zeszytu.

Nadal pracuj z wykorzystaniem platformy epodreczniki.pl, poszukaj tematu: Zdanie złożone współrzędnie a zdania złożone podrzędnie. Przepisz do zeszytu informacje dotyczące spójników używanych w poszczególnych typach zdań współrzędnie złożonych (kolorowe ramki), a następnie wykonaj ćwiczenie 1 i 2 – możesz wykonać je online, sprawdzić poprawność zrealizowanego zadania, a potem przepisz do zeszytu jako notatkę.

Rysując wykresy do zdań w zeszycie, rysuj je zgodnie ze wzorem z niebieskim podręcznika w wersji papierowej ze str. 135, gdyż wykresy umieszczone na platformie epodreczniki.pl nieco różnią się od tych poznanych przez Ciebie na lekcji wtorkowej.

Wykonując ćwiczenia utrwalaj typy zdań współrzędnie złożonych i spójniki, które łączą zdania składowe. Powodzenia!

Jeżeli chcesz, abym sprawdziła poprawność zrealizowanych przez Ciebie zadań, możesz przesłać je na moją pocztę elektroniczną.

 

22.05.2020, PIĄTEK     

Przedmiot Schemat lekcji dla ucznia
Muzyka

Temat: Majówka w dobrej formie. Śpiewam piosenkę „Na majówkę, na wędrówkę”

Cel: - potrafię zaśpiewać piosenkę.

Materiał dla ucznia: 
Podręcznik do muzyki dla klasy V „Klucz do muzyki” str.106-108.
Tekst piosenki „Na majówkę, na wędrówkę”
https://www.youtube.com/watch?v=6N5xHLANJEs  lub

 https://www.youtube.com/watch?v=kFyZxZjPgjw

Nauczę się piosenki na pamięć.
Matematyka

Temat:  Objętość prostopadłościanu

Cel:
- umiem obliczyć objętość prostopadłościanu, znając jego wymiary,

-  umiem obliczyć objętość sześcianu, znając jego wymiary,

Materiały dla ucznia:  

Przeczytaj tekst na stronie 151 (od góry do "objętość prostopadłościanu").

Wykonaj ćwiczenia: 1 i 2 na str. 146 w zeszycie ćwiczeń.

Kliknij w link  https://pistacja.tv/film/mat00249-objetosc-prostopadloscianu-i-szescianu?playlist=510   i obejrzyj film.

Zapisz w zeszycie temat lekcji oraz notatkę (3 punkty)

  1. Objętość prostopadłościanu
    (Przerysuj i przepisz zawartość ramki, którą trzyma dziewczynka na str 151 oraz zawartość ramki niebieskiej).
  2. Objętość sześcianu
    (Przerysuj i przepisz zawartość ramki, którą trzyma chłopiec na str 152 oraz zawartość ramki niebieskiej).
  3.  (Przerysuj i przepisz zawartość ramki "Dobra rada")

Przeczytaj przykład na stronie 152 i na jego podstawie wykonaj zad. 1 a) i b) na str.153.

Wykonaj ćw. 4 a) i b) na str. 153.

Religia

Temat: Dzielę się wiarą

Cel: Kształtowanie odpowiedzialności za pogłębianie własnej wiary

Materiał dla ucznia:
Podręcznik do religii kl.5, str.100. Przeczytaj uważnie tekst  Dzielę się wiarą na str. 100 oraz Światłość dla świata, str. 101. Pomódl się o pogłębienie wiary otrzymanej na Chrzcie św. - odmów modlitwę Ojcze nasz i Zdrowaś Maryjo
Data dodania: 2020-05-16 14:08:22
Data edycji: 2020-05-22 05:23:02
Ilość wyświetleń: 1215

Z życia klas

Przejdź do swojej klasy!
Zobacz

Nasi Partnerzy

Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Biuletynu Informacji Publicznej