Opcje widoku
Ikona powiększania tekstu
Powiększ tekst
Ikona pomniejszania tekstu
Pomniejsz tekst
Ikona zmiany kontrastu
Kontrast
Ikona podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Odnośnik do Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Resetowanie ustawień
Reset

TEMATY ZDALNYCH LEKCJI od 18.05.2020 do 22.05.2020

 KLASA  8

18.05.2020, PONIEDZIAŁEK

Przedmiot Schemat lekcji dla ucznia
Matematyka

Temat: Obliczanie prawdopodobieństwa

Cel:
- umiem obliczać prawdzopodobieństwo zdarzeń w doświadczeniach polegających na rzucie dwiema kostkami lub losowaniu dwóch elementów ze zwracaniem
- umiem obliczać prawdzopodobieństwo zdarzeń w doswiadczeniach polegających na losowaniu dwóch elementów bez zwracania

Materiał dla ucznia:

Przeczytaj przykład 1 na  str. 319.  Wykonaj ćwiczenie 1 na tej stronie.

Przeczytaj przykład 2 na  str. 319.  Wykonaj ćwiczenie 2 na stronie 320.

Przeczytaj przykład 3 na  str. 320.  Wykonaj ćwiczenie 3 na stronie 321.

Język angielski

Topic: Zadania egzaminacyjne

Cel: Uczniowie doskonalą wypowiedź pisemną

Materiały ucznia: ćwiczenia repetytorium

  • Proszę, aby uczniowie napisali e-mail wg wskazówek w zad. 14 na str. 109 w ćwiczeniach
  • Proszę o odesłanie maila do sprawdzenia na monike_199@wp.pl

Zadanie będzie oceniane - proszę zrobić je samodzielnie

Biologia

Temat: Naturalne czynniki kształtujące różnorodność biologiczną

Cele lekcji: Uczeń zna:

- naturalne czynniki kształtujące różnorodność biologiczną ;

-  nagłe zjawiska prowadzące do wymarcia gatunku.

Materiał dla ucznia: Podręcznik papierowy do biologii dla klasy 8, notatka przygotowana przez nauczyciela.

Czynności ucznia: Otwórz podręcznik na stronie 140 i przeczytaj uważnie tekst do strony 142, następnie  zapisz w zeszycie notatkę.

  1. Naturalne czynniki kształtujące różnorodność biologiczną to klimat

 i sukcesja.

  1. Czynniki klimatyczne – nasłonecznienie, temperatura i wielkość opadów – mają bezpośredni wpływ na różnorodność biologiczną, czyli występowanie na danym terenie określonych gatunków
    i ekosystemów. Czynniki te zależą od szerokości geograficznej
    i odległości od dużych zbiorników wodnych – mórz i oceanów.
  2. Sukcesja wpływa na różnorodność biologiczną. W kolejnych etapach tego procesu liczba gatunków budujących biocenozę się zmienia. Prześledź to na przykładzie zarastania nadmorskich wydm – podręcznik strona 141 (przepisz punkty 1,2 i 3 do zeszytu).
  3. Nagłe zjawiska prowadzące do wymarcia gatunku to zmiany klimatu i związane z tym zjawiska pogodowe, wybuchy wulkanów

i epidemie. Wymarcie, czyli śmierć wszystkich osobników danego gatunku prowadzi do zaburzenia równowagi ekosystemu. Każdy
z gatunków jest powiązany z innymi gatunkami siecią różnorodnych zależności (utrata różnych ogniw w łańcuchu pokarmowym).

POLECENIE

Zapamiętaj wiadomości z notatki.

Wiedza o społeczeństwie

Temat: Organizacje międzynarodowe - ONZ, NATO, Unia Europejska.

Cele:

- wymieniam cele ONZ, NATO i UE,

- podaję przykłady działalności tych organizacji,

- podaję korzyści z obecności Polski w UE,

- przedstawiam działalność Polski w ONZ  , NATO ,  UE

Notatka z zajęć powinna uwzględnić w/w cele. W jej wykonaniu oprócz podręcznika należy skorzystać również  z innych dostępnych źródeł wiedzy. Najlepiej będzie narysować tabelę, podzielić na 3 kolumny, do każdej wpisać dany skrót. Następnie w każdej z kolumn wyjaśnić skrót, podać rok utworzenia organizacji, zapisać główne cele bądź cel,  zapisać 1-2 przykłady działań tej organizacji,  podać rok, w którym Polska do danej organizacji wstąpiła.

 

19.05.2020, WTOREK

Przedmiot Schemat lekcji dla ucznia
Język polski

Temat: Analiza i interpretacja utworu – przypomnienie wiadomości. 

Cel: Znam „Treny” Jana Kochanowskiego.

Analizuję utwór i utrwalam wiadomości z liryki.

Formułuję argumenty.

Materiał dla ucznia: Kolejne dni przeznaczymy na przypomnienie sobie omówionych już zagadnień związanych z wybranymi utworami literackimi. Zaczynamy od szybkiej powtórki z „Trenów”

J. Kochanowskiego. Wszystkie zadania testowe znajdziesz w aplikacji TEAMS w zakładce zadania. Strony z zadaniami możesz drukować albo zapisywać odpowiedzi w zeszycie. W razie problemów, wątpliwości podczas ich rozwiązywania przypominam, że będę dostępna na czacie (TEAMS) w środę od godziny 8.00 – 8.45.
Chemia

Temat: Porównanie właściwości wyższych kwasów karboksylowych

Cele lekcji: Uczeń zna:

- rodzaje kwasów karboksylowych;

- zależność między właściwościami kwasów karboksylowych a liczbą atomów węgla w cząsteczce ;

- właściwości kwasów karboksylowych;

- zastosowanie kwasów organicznych występujących w przyrodzie.

Materiał dla ucznia: Notatka przygotowana przez nauczyciela.

Czynności ucznia: zapisz notatkę do zeszytu

  1. Rodzaje kwasów karboksylowych
  2. Zależność między właściwościami kwasów karboksylowych a liczbą atomów węgla w cząsteczce:

  3. Porównanie właściwości kwasów karboksylowych



    Zadanie domowe
    ZA TO ZADANIE DOMOWE OTRZYMASZ OCENĘ

    W podręczniku (strona 175) lub w dowolnym źródle informacji wyszukaj zastosowanie kwasów organicznych występujących w przyrodzie: kwasu szczawiowego, kwasu cytrynowego  i kwasu jabłkowego. Odpowiedź 
    prześlij na adres:  kolodziejskaurszula@wp.pl  Zadanie wykonujemy
    w nieprzekraczalnym terminie do 23 maja 2020 roku.
Matematyka

Temat: Kombinatoryka a prawdopodobieństwo

Cel:
-  rozwiązuję zadania z zastosowaniem  prawdzopodobieństwa zdarzeń w doświadczeniach polegających na  losowaniu dwóch elementów bez zwracania i ze zwracaniem

Materiał dla ucznia:

Kliknij w link
https://pistacja.tv/film/mat00432-rzut-dwiema-kostkami?playlist=385
i obejrzyj film

Przeczytaj przykład 1 na  str. 324.  Wykonaj ćwiczenie 1 na tej stronie.

Przeczytaj przykłady: 2.1 na str. 324 oraz 2.2 na str. na  str. 325.  Wykonaj ćwiczenie 2 na stronie 325.

Wychowanie fizyczne

Temat: Zdrowe odżywianie.

https://www.poradnikzdrowie.pl/diety-i-zywienie/zdrowe-odzywianie/zdrowe-odzywianie-10-najwazniejszych-zasad-aa-BxiR-4hyV-P2Ek.html
Informatyka

Temat: Zastosowanie arkusza kalkulacyjnego

- realizuję algorytm liniowy, z warunkami i iteracyjny w arkuszu kalkulacyjnym;
- wykonuje w arkuszu kalkulacyjnym proste obliczenia z matematyki,
- tworzę, zależnie od danych, różne typy wykresów: XY (punktowy), liniowy i kołowy;
- wykonuję w arkuszu kalkulacyjnym proste obliczenia z dziedziny fizyki, geografii;

Materiał dla ucznia:

Kliknij w link ebooka dla klasy VIII

https://ebook.migra.pl/dlaucznia.php?book=68

Przeczytaj na str. 199  punkt 1 o wykorzystaniu arkusza kalkulacyjnego do realizacji algorytmów
Wykonaj ćwiczenie 1  na stronie 200.

Przeczytaj na str. 201  punkt 2 o badaniu ruchu jednostajnego.
Wykonaj ćwiczenie 4  na stronie 201.

Przeczytaj na str. 202  punkt 3 o przygotowaniu referatu o województwach w Polsce.
Wykonaj ćwiczenie 5  na stronie 202.

 

20.05.2020, ŚRODA

Przedmiot Schemat lekcji dla ucznia
Język polski

Temat: Analiza i interpretacja utworu – J. Iwaszkiewicz „Ikar”.

Cel: Czytam ze zrozumieniem tekst opowiadania.

Odwołuję się do mitu o Dedalu i Ikarze oraz do opowiadania „Ikar” J. Iwaszkiewicza.

Utrwalam wiadomości z epiki.

Materiał dla ucznia: Dziś spotykamy się online o godzinie 8.45 (TEAMS). Materiał do dzisiejszej lekcji znajduje się w aplikacji TEAMS w zakładce zadania. Do zobaczenia.
Religia

Temat: Bóg umacnia więzi rodzinne

Cel:  Zapoznanie z obowiązkami wynikającymi z IV przykazania Bożego

Materiał dla ucznia: Podręcznik do religii dla kl.8  Przeczytaj uważnie tekst w podręczniku Obowiązki wynikające z czwartego przykazania na str. 170. Pomódl się w intencji swojej rodziny słowami modlitwy na str. 170 w podręczniku.

Język angielski

Topic: Zadania egzaminacyjne

Cel: Uczniowie doskonalą wypowiedź pisemną

  • Proszę, aby uczniowie przepisali poniższe zwroty potrzebne do robienia zakupów po angielsku oraz postarali się przetłumaczyć je poprawnie

Anything else?

Are you in the queue?

Can I help you? 

Can I pay in cash/by credit card?

Can I try it on?

Can you wrap it?

Could I have a receipt, please?

Could I have a refund?

Could I have? 

Could I speak to the manager?

Could you tell me where the... is?

Do you have this item in stock?

Do you take credit cards?

Does it comes with a guarantee?

Have you got a receipt?

Have you got this in my size?

How much are these?

How much does it cost?

How much is this?

I will pay by card.

I will pay in cash.

I would like to buy

I'd lik to change this for a different size.

I'd like to return this.

It doesn't fit.

It doesn't work.

Next, please.

No, it's not what I'm looking for

What times are you open?

Where can I find the...?

Where is the fitting room?

Would you like a bag?

Would you be able to gift wrap it fir me.

  • proszę, aby uczniowie utworzyli dialog w sklepie z podanych powyżej zwrotów
Geografia

Temat: Obszary okołobiegunowe- Arktyka, Antarktyka i Antarktyda.

Cel:
- poznasz położenie geograficzne Arktyki i Antarktyki;
- poćwiczysz  czytanie map ogólnogeograficznych Arktyki i Antarktyki

Materiał dla ucznia: film na YouTube, podręcznik Oblicza geografii 8, zeszyt ćwiczeń.

Szukaj: Obejrzyj na YouTube krótki film- Arktyka? Antarktyka? Antarktyda?- Nie mylmy!, który pomoże zrozumieć różnice pomiędzy tymi pojęciami oraz ukaże położenie tych obszarów na kuli ziemskiej. Zapoznajcie się z materiałem i mapami w podręczniku str. 170, 171. Następnie w zeszycie wyjaśnijcie pisemnie znaczenie pojęć: Arktyka, Antarktyka i Antarktyda. W ćwiczeniach zróbcie zadanie 1 str. 80.

 

21.05.2020, CZWARTEK

Przedmiot Schemat lekcji dla ucznia
Język polski

Temat: Analiza i interpretacja utworu – przypomnienie wiadomości z dramatu „Dziady cz. II” A. Mickiewicza.

Cel: Znam utwór A Mickiewicza pt. „Dziady cz. II”.

Analizuję wypowiedzi bohaterów i odpowiadam na pytania.

Redaguję zaproszenie.

Materiał dla ucznia: Dzisiejsze zadania pozwolą ci przypomnieć sobie problematykę kolejnej lektury obowiązkowej. Przeczytaj fragment lektury, wykonuj kolejne polecenia. Zapisz w zakładce zadania w aplikacji TEAMS odpowiedź na zadanie 5. Jeśli nie uda ci się tego zrobić, wyślij mi odpowiedź drogą mailową.

Matematyka

Temat: Praca z arkuszem egzaminacyjnym. Rozwiązywanie  zadań zamkniętych

Cele:  
- powtarzam i utrwalam wiadomości i umiejętności  z matematyki pod kątem egzaminu,
- doskonalę strategie rozwiązywania zadań zamkniętych z arkusza egzaminacyjnego.

Materiał dla ucznia: 

Dziś spotykamy się online w aplikacji TEAMS o godz. 9.50. 

Arkusz egzaminacyjny nr 4 do dzisiejszych zajęć znajduje się w zakładce "zadania" (TEAMS).

 

Fizyka

Temat: Fale elektromagnetyczne

Cel: Dowiesz się,  jak powstają fale elektromagnetyczne, jakie są rodzaje tych fal, od czego zależą ich właściwości oraz jakie mają zastosowania.

Materiał dla ucznia:
Proszę obejrzyj prezentację https://www.youtube.com/watch?v=x8tJGv8sNQA która  pozwoli ci zrozumieć jaka jest różnica pomiędzy omawianą do tej pory falą mechaniczną, a falą elektromagnetyczną. W ramach utrwalenia wiadomości wykonaj zadanie 1, 2, 3 str. 200-201.
Odpowiedzi zapisz w zeszycie oraz prześlij do sprawdzenia do 22 maja. Pozdrawiam.

Historia
Temat: Początek III Rzeczypospolitej.
 
Cele:
- wyjaśnisz przyczyny zawarcia porozumienia "okrągłego stołu"
- przedstawisz głównych jego uczestników
- wymienisz postanowienia okrągłego stołu.
 Na podstawie pracy z tekstem s. 226 - 229 odpowiedz pisemnie w zeszycie przedmiotowym na pytania:
1. Co było powodem podjęcia rozmów przez rządzących z protestującymi?
2. Kiedy przebiegały obrady?
3. Kto reprezentował rząd, a kto opozycję?
4. Jakie podjęto decyzje?
Doradztwo zawodowe

Temat: Uczymy się przez całe życie!

Cel:

- podasz przykłady świadczące o związku uczenia się ze współczesnym rynkiem pracy;

- uzasadnisz znaczenie edukacji ustawicznej w życiu człowieka;

Materiał dla ucznia:

Czy koniec szkoły oznacza koniec nauki?

Gdyby nauka w szkole nie była obowiązkowa, to kto z Was chodziłby do szkoły i dlaczego?

Świat dynamicznie się zmienia, nic nie jest pewne, technika szybko idzie na przód, musimy nadążać za zmianami…

Czy człowiek, który pracuje 20 lat musi się jeszcze uczyć? Dlaczego?

Czy ktoś chciałby iść do fryzjera, który skończył szkołę 20 lat temu i przez ten czas nie  uzupełniał wiedzy, nie szkolił z nowych technik w koloryzacji, strzyżeniu włosów, nie wie, jakie są aktualne trendy w modzie itp.?

Czy ktoś z Was poszedłby do lekarza, który nie aktualizuje swojej wiedzy zgodnie z nowymi osiągnięciami nauk medycznych i leczy starymi metodami, lekami?

Jak myślicie, jak Wy będziecie się długo uczyć?

Gdzie będziecie się uczyć? Podajcie przykłady miejsc, w których można się uczyć i dokształcać.

Podsumowując: zmiana pracy może wiązać się z podwyższeniem swoich kwalifikacji, przekwalifikowaniem się. Dlatego dostępne są różne pozaszkolne formy kształcenia, np. kursy, szkolenia.

Do przemyślenia:

Kiedy człowiek zaczyna się uczyć, a kiedy kończy?

Uczenie całożyciowe obejmuje wszystkich, we wszystkich okresach i obszarach życia; oznacza także, że oferta edukacyjna nie koncentruje się tylko na edukacji szkolnej i zawodowej, ale także proponuje zajęcia związane z np.: wspieraniem zainteresowań, zdrowego stylu życia, kompetencji społecznych oraz międzykulturowych, rekreacji i innych sfer życia.

4 filary edukacji – korzyści/cele jakie można odnieść, ucząc się w każdym wieku wg J. Delorsa w raporcie „Edukacja – jest w niej ukryty skarb”:

Uczyć się, aby działać - edukacja ma pomóc zrozumieć nam otaczający świat, ulepszać go, kształtować.  Należy posiadać umiejętność wykorzystania wiedzy w praktyce.  Trudno byłoby ludziom funkcjonować w zawodzie bez dokształcania się, uaktualniania zdobytych w szkole informacji, umiejętności.  • Powinniśmy wiedzieć, jak się uczyć, by móc korzystać z możliwości cywilizacyjnych. Edukacja daje nam możliwość realizowania się w rożnych sferach, nie tylko zawodowej, np. znając podstawy prawa, możemy pełniej korzystać ze swoich praw obywatelskich.

Uczyć się, aby wiedzieć - edukacja ma pomóc zrozumieć nam otaczający świat.  Gdyby nie podstawowa wiedza z różnych dziedzin, trudno byłoby nam zrozumieć niektóre wiadomości prezentowane w TV lub zrozumieć przeczytaną informację, np. w prasie.  Powinniśmy uczyć się poznawać otaczający nas świat dla własnej radości poznawania, odkrywania. Uczymy się, aby być otwartym na kulturę i inne dyscypliny wiedzy. Uczymy się, aby posiadać informacje aktualne do postępu wiedzy oraz móc korzystać z możliwości, jakie stwarza nam edukacja całożyciowa.

Uczyć się, aby żyć wspólnie - edukacja ma pomóc człowiekowi rozwijać i zdobywać umiejętności niezbędne do współpracy z innymi ludźmi w życiu codziennym i zawodowym, np. współpraca w zespole, komunikacja interpersonalna (werbalna i pozawerbalna).  Edukacja przyczynia się do tego, by wśród ludzi nie narastały konflikty i przemoc, żeby rozwiązywać je na drodze pokojowej, musimy posiadać wiedzę o innych (np. mniejszości etniczne, uchodźcy, emigranci, równość płci), o ich kulturze i religijności.  

Trudno byłoby nam żyć z innymi ludźmi bez znania zasad współpracy z nimi, bez znajomości języków obcych, np. wymiany zagraniczne uczniów, pracy i nauki za granicą. Aby uzmysłowić sobie właściwy obraz świata, np. Inny nie znaczy gorszy, musimy najpierw poznać dobrze samego siebie (adekwatnie do swoich możliwości, bez przeceniania), by móc wczuć się w sytuację drugiego człowieka (empatycznie).  Wspólnemu podejmowaniu działań przyświeca jeden cel, a spory i konflikty wygaszają się, np. zawody sportowe, działania społeczne, np. akcje w wolontariacie, projekty edukacyjne, mistrzostwa (EURO, olimpiady).

 Uczyć się, aby być - człowiek powinien dążyć do wszechstronnego rozwoju. Edukacja pozwala nam wykorzystywać szanse, jakie pojawiają się na naszej drodze.  To my jesteśmy odpowiedzialni, czy po ukończeniu szkoły będziemy bezczynnie czekać na pracę, czy podejmiemy wysiłek, aby przez całe życie dokształcać się, poszerzać swoje umiejętności. Brak edukacji jest jedną z podstawowych przyczyn wykluczenia społecznego i bezrobocia. Edukacja ma pomóc nam żyć godnie i mądrze. W szybko zmieniającym się świecie dużą rolę odgrywa innowacja, rozwijać powinniśmy zatem wyobraźnię i kreatywność poprzez, np. przeżycia artystyczne, sportowe, kulturalne i społeczne. Aby osiągnąć pełny rozwój osobowości, powinniśmy rozwijać swój ukryty potencjał.

Do przemyślenia:

Jakie mogą być korzyści z uczenia się przez całe życie?

Kochani! Na zakończenie naszych zajęć polecam Wam film: „Cyrk motyli”.

https://www.youtube.com/watch?v=a4KeipGwkKk

Warto obejrzeć! Życzę Wam, byście w swoich przyszłych szkołach – i w życiu zawodowym – rozwinęli skrzydła – jak motyle z filmu oraz byście – tak jak bohater filmu – uwierzyli, że nie ma rzeczy niemożliwych! Trzymam kciuki! Powodzenia!

 

22.05.2020, PIĄTEK

Przedmiot Schemat lekcji dla ucznia
Język niemiecki

Temat: Gebote und Verbote- Nakazy i zakazy

Cel: Poznaję wyrażenia dotyczące zakazów.

Materiał dla ucznia
-Podręcznik str. 79 / zad. 6a Zapoznaj się ze znakami – sprawdź tłumaczenie, następnie dopasuj zdania do znaków drogowych. Przetłumacz następujace wyrażenia:

  • Hier darf man nicht parken-
  • Hier darf man nicht Rad fahren.
  • Hier darf man Über die Straße gehen

    Bardzo proszę odesłać zadania na mój e-mail jagodzinska4u@wp.pl

Język polski

Temat: Kształcenie językowe – powtarzam wiadomości ze składni.

Cel: Wskazuję orzeczenie w zdaniu.

Przekształcam równoważnik na zdanie.

Znam rodzaje wypowiedzeń pojedynczych i złożonych.

Materiał dla ucznia: Rozwiąż zadania ze składni, które odnajdziesz w zakładce zadania (przypominam TEAMS).
Edukacja dla bezpieczeństwa

Zapraszam na Teams (zespół EDB) na godz. 11.50

Temat: Zagrożenia związane z działalnością człowieka..

Cel: Dowiem się, jakie  są rodzaje zagrożeń, jak postępować, kiedy nastąpią i nie ulec panice.

Materiał dla ucznia: Zapoznaj się z tematem w podręczniku na str. 145 –150 lub skorzystaj z zasobu portalu edukacyjnego, do którego link umieściłam poniżej: https://epodreczniki.pl/a/wypadki-komunikacyjne-awarie-i-katastrofy/DGLa188uF

(dla chętnych: rozwiąż ćwiczenia z linku w celu sprawdzenia własnej wiedzy)

Zapisz notatkę w zeszycie według punktów:

  1. Bezpieczeństwo, to nadrzędna potrzeba człowieka, która daje pewność i szanse rozwoju.
  2. Zagrożenie, to stan…
  3. Rodzaje zagrożeń związanych z działalnością człowieka:

-

-

-

-

  1. Omów zasady zachowania się w czasie ewakuacji…..

 

  1. Panikę mogą wywołać różne zjawiska i sytuacje. To stan emocjonalny, w którym dominującym uczuciem jest strach i przerażenie.
  2. Przeciwdziałanie panice:

- szkolenie w zakresie zachowania się w sytuacjach szczególnych,

- właściwe kierowanie akcją ratowniczą

- stosowanie się do poleceń prowadzącego ewakuacją

- pełne informowanie o charakterze i skutkach zagrożenia

- nawiązywanie kontaktu(uspokajanie, udzielanie wsparcia)

- jednoznaczne określenie i oznakowanie dróg ewakuacyjnych

Największe KATASTROFY ekologiczne powstałe z winy  człowieka
https://www.youtube.com/watch?v=ArTIA0vE7LM

Materiał dla chętnych– zagrożenia

https://epodreczniki.pl/a/wszechobecne-zagrozenia/DVDf9Pi2e

W razie pytań jestem dostępna na e-dzienniku. Pozdrawiam!

Data dodania: 2020-05-16 14:16:41
Data edycji: 2020-05-25 06:59:53
Ilość wyświetleń: 1403

Z życia klas

Przejdź do swojej klasy!
Zobacz

Nasi Partnerzy

Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Biuletynu Informacji Publicznej