Opcje widoku
Ikona powiększania tekstu
Powiększ tekst
Ikona pomniejszania tekstu
Pomniejsz tekst
Ikona zmiany kontrastu
Kontrast
Ikona podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Odnośnik do Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Resetowanie ustawień
Reset

TEMATY ZDALNYCH LEKCJI od 20.04.2020 do 24.04.2020

KLASA 5

20.04.2020, PONIEDZIAŁEK        

Przedmiot Schemat lekcji dla ucznia
Matematyka

Temat:  Kalendarz i zegar

Cel:
-  wykonuję obliczenia zegarowe na godzinach, minutach i sekundach
-  wykonuję obliczenia kalendarzowe na dniach, tygodniach, miesiącach i latach

Materiały dla ucznia: 

Wykonaj ćwiczenie "Cudowny eliksir" według instrukcji ze s. 92–93 z podręcznika.

Obejrzyj film, który jest pod linkiem

https://pistacja.tv/film/mat00134-obliczenia-zegarowe?playlist=98

Następnie przeczytaj przykłady na stronie  94 i wykonaj  zadanie 1 i 2 ze strony 96 (z każdego poziomu przyklad a) - łącznie 6 zadań).

 

Język polski

Temat: „Dano mu wtedy imię Ostry Wiatr” – przygotowujemy się do napisania charakterystyki bohatera tekstu „Biały Mustang”
Cel: gromadzę słownictwo potrzebne do napisania charakterystyki bohatera tekstu

Materiał dla ucznia: Podręcznik „Słowa z uśmiechem. Literatura i kultura”, przypomnij sobie treść tekstu „Biały Mustang” ze str. 222-225. Zgromadź słownictwo potrzebne do charakterystyki Ostrego Wiatru, a następnie sporządź notatkę w zeszycie przedmiotowym – według podanego planu:

  • Przedstawienie bohatera (Bohaterem jakiego teksu jest ta postać? U kogo się wychowywała? Kiedy i w jakim celu udała się w góry?).
  •  Istotne cechy wyglądu bohatera.
  • Cechy charakteru postaci, w tym przykłady sytuacji i zachowań ilustrujących wskazane cechy, wartości ważne dla młodego Indianina (minimum 5 cech i 5 przykładów zachowań/ sytuacji).
  • Własna ocena postępowania bohatera.

Wychowanie fizyczne

Temat: Przepisy gry w mini piłce siatkowej - doskonalenie

 

https://sport.powiatbrzozow.pl/images/download/przepisy/mini_siatkowka.pdf
Informatyka

Temat:  Zadania projektowe - komiks

Cel: potrafię przygotować komiks na zadany temat 

Materiały dla ucznia:  Wykonaj zadanie 2  (str. 74 w podręczniku) z dodatkowych zadań  projektowych

"Utwórz komiks (trzy obrazy) ilustrujący zasady, których powinien przestrzegać  pieszy, mający zamiar przejść przez jezdnię".

Chmurki, w których umieścimy odpowiednie zasady znajdziemy w  Wordzie w zakładce Wstawianie  ---> Kształty---> Objaśnienia

Kto chce, może przesłać komiksy do sprawdzenia zapisane w pliku w  Wordzie .

 

21.04.2020, WTOREK        

Przedmiot Schemat lekcji dla ucznia
Matematyka

Temat:  Kalendarz i zegar - zadania

Cel:
-  rozwiązuje zadania tekstowe dotyczące obliczeń zegarowych i kalendarzowych

Materiały dla ucznia: 

Obejrzyj film pod linkiem https://pistacja.tv/film/mat00136-obliczenia-kalendarzowe?playlist=98

Przeczytaj przykład  "Ile to dni?" na str. 95 i wykonaj zadanie 3 na stronie 97. 

Następnie wykorzystując informacje o godzinach otwarcia ogrodu zoologicznego  umieszczone na stronie 97, wykonaj zadania 4 i 5 na tej samej stronie .

Dla chętnych zadanie Czy już umiem? str. 99.

Język polski

Temat: Redagujemy charakterystykę bohatera tekstu „Biały Mustang”
Cel: znam zasady pisania charakterystyki bohatera lektury, samodzielnie redaguję charakterystykę

Materiał dla ucznia: Podręcznik „Słowa z uśmiechem. Literatura i kultura” (pomarańczowy) – przypomnij sobie zasady pisania charakterystyki na podstawie rad ze str. 160.
Wykonaj polecenie, za które otrzymasz ocenę: Napisz charakterystykę Ostrego Wiatru na podstawie fragmentu tekstu „Biały Mustang” i zgromadzonego słownictwa. Pamiętaj, aby cechy bohatera uzasadniać przykładami jego zachowań. Twoja praca powinna liczyć minimum 16 zdań. Wykonaj zdjęcie lub skan napisanej pracy i prześlij na adres poczty elektronicznej Twojego nauczyciela polonisty.

Geografia

Temat: Lądy i oceany na Ziemi - podsumowanie

Cel: - powtórzenie i utrwalenie wiadomości i umiejętności z danego działu.

Materiał dla ucznia: podręcznik Oblicza geografii 5, zeszyt ćwiczeń

Szukaj: Przeczytaj w podręczniku  podsumowanie dotyczące działu „ Lądy i oceany na Ziemi” na str. 98 .  „Sprawdź, czy potrafisz” – wykonaj zadania w ćwiczeniach , str. 59- 60. W  razie trudności skorzystaj z map i  materiału zamieszczonego w podręczniku  –  dział „ Lądy i oceany na Ziemi”.
Technika

Temat: Jak powstaje rysunek techniczny?

Cel:
- wiem, jakie są funkcje rysunku technicznego
- wiem, jakie przybory służą do wykonywania rysunków technicznych

Materiał dla ucznia

Przeczytaj fragment tekstu w podręczniku na stronie 48 mówiący o roli rysunku  w technice.

Zapisz w zeszycie temat lekcji, a następnie wykonaj ćwiczenie 2 na stronie 48  oraz ćwiczenia 3 i 4 na str. 49.

Wykonaj ćwiczenia 5 i 7 na stronie 50. 

 

 

22.04.2020, ŚRODA      

Przedmiot Schemat lekcji dla ucznia
Język angielski

Topic:  Math is more difficult than English

Cel: Uczniowie poznają nazewnictwo przedmiotów szkolnych.

Materiał dla ucznia:

Podręcznik , Ćwiczenia Brainy 5,

  1. uczniowie odsłuchują nazwy przedmiotów szkolnych w podręczniku na str 63 zad 1 i przepisują je do zeszytu wraz z tłumaczeniem, które znajduje się na str 70.
  2. pod przedmiotami szkolnymi w zeszycie proszę dopisać poniższe wyrazy:

difficult - trudny

easy - łatwy

interesting - interesujący

important - ważny

  1. uczniowie czytają zad 2 na str 63 w podręczniku i uzupełniają tabelkę wg opisu - również przepisujemy do zeszytu.
  2. następnie z nowo poznanym słownictwem wykonujecie zad 1 i 3 na str 46 w ćwiczeniach,
  3. Zadanie na ocenę:

Proszę napisać aktualny wasz plan lekcji w języku angielskim. Proszę to zrobić na osobnej kartce, forma dowolna. Proszę przesłać na maila

monike_199@wp.pl

Zadania dodatkowe pomagające opanować słownictwo:

https://quizlet.com/pl/420913537/unit-5-school-subjects-flash-cards/

 

https://wordwall.net/pl/resource/888610/angielski/brainy-5-unit-5-places-school-school-subjects

 

https://wordwall.net/pl/resource/781781/angielski/brainy-5-unit-5-places-school

Biologia

Temat: Poznajemy mchy

Cele lekcji: Uczeń zna:

- środowisko występowanie mchów;

- budowę mchu;

- rozmnażanie mchów;

- znaczenie mchów w przyrodzie i gospodarce człowieka.

Materiał dla ucznia: podręcznik dla ucznia papierowy do biologii Puls życia dla klasy 5, notatka zamieszczona poniżej.

Czynności ucznia:

Otwórz podręcznik na stronie 115. Przeczytaj temat. Przepisz notatkę
i wykonaj rysunki w odpowiednich miejscach notatki.

  1. Środowisko życia mchów: Mchy rosną w miejscach wilgotnych i zacienionych, niektóre rosną w wodzie, np. zdrojek pospolity. Mchy spotykamy na dachach, miedzy płytami chodnikowymi, na skałach, na pniach drzew.
  2. Budowa mchów:
    Otwórz podręcznik na stronie 116 i przerysuj oraz opisz rysunek mchu.
  3. Chwytniki utrzymują roślinę w podłożu, a łodyżka i listki prowadzą fotosyntezę. Chwytniki, łodyżka i listki mają zdolność pobierania wody, dlatego mchy w odróżnieniu od pozostałych roślin lądowych mają możliwość pobierania wody prawie całą powierzchnią ciała.
  4. Rozmnażanie mchu: Latem z ulistnionej łodyżki wyrasta łodyżka bezlistna, czyli trzonek, na końcu którego jest zarodnia wypełniona zarodnikami. Dojrzale zarodniki wysypują się i kiełkują w nową roślinę. Na szczytach ulistnionych łodyżek tych nowych roślin powstają na jednych - rodnie , czyli żeńskie organy rozrodcze wytwarzające komórki jajowe, a na innych – plemnie, czyli męskie organy rozrodcze wytwarzające plemniki. Plemniki przepływają z plemni do rodni w kropli wody, kiedy pojawia się rosa lub deszcz.
    Wtedy dochodzi do zapłodnienie, czyli połączenia komórki jajowej z plemnikiem. W wyniku zapłodnienia powstaje zygota, czyli nowa roślina, na której bezlistnym trzonku (bezlistnej łodyżce) powstają zarodnie. Przerysuj i opisz ze strony 117 schemat rozmnażania mchu.
  5. Przeanalizuj doświadczenie ze str. 118 czy mchy mają zdolność wchłaniania wody. Spróbuj je wykonać w domu samodzielnie!
    W tym celu znajdź kępkę mchu, wysusz dość dobrze np. przez dwa dni. Potem nalej na talerz trochę wody, zanurz mech
    w wodzie i obserwuj ile pochłonie wody. POWODZENIA! Opisz tak jak potrafisz wynik doświadczenia i prześlij przez edziennik
    do oceny lub na mój adres mailowy
    kolodziejskaurszula@wp.pl
    do 27 kwietnia 2020 roku.
  6. Znaczenie mchów:
    *  w przyrodzie:

– są organami pionierskimi, czyli rosną tam, gdzie nie mogą rosnąć rośliny, np. na skalach, na nieużytkach;
- magazynują duże ilości wody, dlatego chronią przed powodzią;
- pożywienie i schronienie dla zwierząt;
-  są głównym składnikiem torfowisk.

       *  dla człowieka:
- uczestniczą w powstawaniu torfu (mech torfowiec). Torf służy do kąpieli leczniczych (tzw. borowina), ma zastosowanie
w ogrodnictwie (ziemia do kwiatów), dawniej torf służył
do palenia w piecu.

7. Gatunki mchów: mech płonnik; mech torfowiec, gajnik lśniący, torfowiec błotny, widłoząb miotlasty.

8. Mchy to rośliny zarodnikowe, bo rozmnażają się przez zarodniki.

Plastyka

Temat: Kompozycja statyczna i dynamiczna –„Wnętrze wulkanu”

Cel: - znam cechy kompozycji statycznej i dynamicznej,

        - wskazuję przykłady kompozycji statycznej i dynamicznej  w reprodukcjach wybranych dzieł,

        - tworzę kompozycję dynamiczną za pomocą poznanych środków wyrazu, korzystając ze wskazówek zawartych w podręczniku.

Materiał dla ucznia; Podręcznik do plastyki dla klasy V „Do dzieła!”str. 52-55 ( Przypomnę sobie informacje na temat kompozycji statycznej i dynamicznej). Wykonam pracę plastyczną –str.55 ćw. 5. (Stwórz kompozycję dynamiczną „Wnętrze wulkanu”, zastosuj technikę mieszaną: pastele, farby rozdmuchane słomką).

 

23.04.2020, CZWARTEK        

Przedmiot Schemat lekcji dla ucznia
Historia

Temat: Kościół w średniowieczu
Cel: 
omawiam rolę Kościoła , w tym zakonów, w zakresie nauki, architektury, sztuki i życia codziennego w średniowieczu

Materiał dla ucznia:

Wykreśl z diagramu sześć słów związanych z Kościołem w średniowieczu. Zapisz je .

W

K

O

P

I

S

T

A

B

O

B

K

L

A

S

Z

T

O

R

W

P

A

P

I

E

Ż

A

S

K

I

O

P

A

T

K

Z

A

K

O

N

K

A

H

A

B

I

T

R

A

B

 

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

 

Zapisz P przy zdaniach prawdziwych, F przy zdaniach fałszywych:

- W średniowieczu duchowni podlegali bezpośrednio władcy kraju, w którym żyli.      ………….

- Asceza polega na wyrzeczeniu się wygód, a nawet zadawaniu sobie cierpienia.     …………….

- Zakon to wspólnota religijna żyjąca według ustalonych zasad.   ……………

- W średniowieczu do zakonu mogli wstępować tylko mężczyźni.   …………

Podkreśl wyrażenia określające zajęcia średniowiecznych zakonników :

  • głoszenie chrześcijaństwa

  • prowadzenie szkół

  • wykonywanie broni dla rycerzy

  • opieka nad chorymi

  • przepisywanie ksiąg

  • strzeżenie porządku w mieście

  • pobieranie danin

  • uprawa ziemi

Do podanych postaci dopisz nazwę zakonu:

VI w., Monte Cassino, św. Benedykt …………………………

Św. Dominik Guzman …………………………………………..

początek XIII w., św. Franciszek …………………………………….

Kościół w średniowieczu pełnił bardzo ważną rolę, bo m. in. :

- łagodził obyczaje rycerzy,

-głosił ideał rycerza bez skazy,

- wprowadził rozejm Boży.

Jeśli chcesz, możesz wkleić/narysować ilustrację przedstawiającą św. Franciszka.

Potwierdzenie wykonania tego tematu proszę nadesłać z tematem kolejnym - Sztuka w średniowieczu.



 

Język angielski

Topic:  Sporty Sue: Episode 5 – Sue isn’t listening!

Cel: Uczniowie odsłuchują historyjkę obrazkową

Materiał dla ucznia:

Podręcznik , Ćwiczenia Brainy 5,

  • uczniowie czytają i odsłuchują Episode 5 na str 64 w podręczniku (słuchanie na strefie ucznia na str wydawnictwa)
  • poniżej wstawiam linki do utrwalenia słownictwa z komiksu

https://wordwall.net/pl/resource/481459/brainy-5-sporty-sue-unit-5

https://wordwall.net/pl/resource/481464/brainy-5-sporty-sue-unit-5-expressions

 

  • proszę wykonać zadanie 1, 3 i 4 w ćwiczeniach na str 48
  • o godz. 9.00 na naszej grupie FB odbędzie się kolejna lekcja, proszę przygotować zeszyt szkolny i długopis.
Język polski

Temat: Zacznij dzień od uśmiechu – doskonalimy umiejętności z zakresu podziału wyrazów na litery i głoski

Cel: wymieniam samogłoski, dzielę wyrazy na litery i głoski, znam funkcje litery „i”


Materiał dla ucznia: Podręcznik „Słowa z uśmiechem. Nauka o języku i ortografia” (niebieski), przypomnij sobie wiadomości na temat liter, głosek ze str. 8 – 13.
Wykonaj polecenia:


1. Podziel podane wyrazy najpierw na litery, a potem na głoski: morze, śmieszny, poziomka, złocisty, kształt, wrzeszczy, ciepło, szczelina, piramida, pasztecik, krasnoludek, korzeń.
WZÓR: dzieło: d-z-i-e-ł-o, dzi-e-ł-o
wizyta: w-i-z-y-t-a, w’-i-z-y-t-a
2. Wyrazy z zadania 1. uporządkuj zgodnie z kolejnością alfabetyczną.
3. Przeczytaj fragment wiersza „Ptasie radio” ze str. 27 z podręcznika i wykonaj zadanie II (Ptasia piramida).
Treść zadań i swoje odpowiedzi zapisz w zeszycie przedmiotowym. Pamiętaj, że możesz zwrócić się z prośbą o pomoc do swojego nauczyciela polonisty, jeśli realizacja zadań sprawi Ci trudność.

 

24.04.2020, PIĄTEK     

Przedmiot Schemat lekcji dla ucznia
Muzyka

Temat: Głos w różnych barwach. Podstawowe głosy ludzkie: sopran, alt, tenor, bas

Cel: - wiem, jak dbać o głos,

        - potrafię zaśpiewać piosenkę pt. „Rozkołysz pieśnią świat”,

        - znam nazwy głosów ludzkich i potrafię je rozpoznać.

Materiał dla ucznia: Podręcznik do muzyki dla klasy V „Klucz do muzyki” str.88-89, nauczę się na pamięć słów piosenki „Rozkołysz pieśnią świat’’, str. 92- 93   (Przeczytam informacje na temat „Barwy głosu ludzkiego” oraz wywiad z Jadwigą Rappe-wybitną polską śpiewaczką.)
Matematyka

Temat:  Miary, wagi i pieniądze

Cel:
-  wiem, jak obliczyć, ile zapłacimy za wybrany towar
-  wiem, ile towaru kupię za określoną liczbę pieniędzy

Materiały dla ucznia: 

W ćwiczeniach na stronie 126 wykonaj ćwiczenia 1i 2.

W podręczniku przeczytaj przykład na stronie  100 i wykonaj  zadanie 1 na stronie 101.

Następnie przeczytaj przykład  ze strony 101 i wykonaj  zadania 3 i 4 na stronie 101.

Religia

Temat: Przestrzegam przykazań Bożych

Cel:  Utrwalenie znajomości Dekalogu – 10 przykazań Bożych

Materiał dla ucznia:  Proszę przypomnieć treść Dekalogu – Dziesięć przykazań  Bożych (tekst jest w książeczce do nabożeństwa i w podręczniku do religii)
Data dodania: 2020-04-17 11:51:41
Data edycji: 2020-04-26 20:55:08
Ilość wyświetleń: 1569

Z życia klas

Przejdź do swojej klasy!
Zobacz

Nasi Partnerzy

Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Biuletynu Informacji Publicznej