KLASA 5
25.05.2020, PONIEDZIAŁEK
Przedmiot | Schemat lekcji dla ucznia |
Matematyka |
Temat: Objętość prostopadłościanu - rozwiązywanie zadań Cel: Wykonaj ćwiczenia: 3 i 4 na str. 147 w zeszycie ćwiczeń. Wykonaj zad. 5 na str.153 w podręczniku. |
Język polski |
Temat: Przez trudy do gwiazd! Nasze pożegnanie z bohaterami noweli Henryka Sienkiewicza „Janko Muzykant” Cel: znam cechy noweli jako gatunku literackiego, wiem, czym jest epilog, redaguję opowiadanie twórcze, zmieniając zakończenie tekstu Sienkiewicza. Materiał dla ucznia: nowela H. Sienkiewicza „Janko Muzykant” Wykonaj polecenia - możesz je wydrukować i wkleić do zeszytu lub, jeśli nie masz takiej możliwości, przepisz je: Uzupełnij poniższy tekst, tworząc krótką notatkę na temat cech gatunkowych noweli (wybierz tylko te wyrazy, które są cechami noweli, nie wszystkie słowa podane poniżej wykorzystasz w swojej notatce): zwięzłej, rozbudowanej, kluczową, akcję, kulminacyjnym, dramatu, epiki, podrzędną, liryki, bohatera, wątku, zwrotnym, dialogi. Jeżeli nie jesteś pewna/pewien swoich odpowiedzi, skorzystaj z dowolnego źródła informacji, by sprawdzić ich poprawność:
Nowela to gatunek .......................... obejmujący utwory o .......................... fabule, których treść ogranicza się do jednego ........................... Cechą charakterystyczną wielu nowel jest wprowadzenie motywu przewodniego spajającego .......................... i najczęściej odgrywającego .......................... rolę w punkcie ........................... .
Do cech gatunkowych noweli dopisz przykłady z treści lektury, dzięki którym uzasadnisz, że tekst Henryka Sienkiewicza jest nowelą: - krótki, zwięzły tekst pisany prozą (ile liczy stron?) - występuje znaczący rekwizyt (napisz jaki i jaką pełni rolę w tekście) - wyraźnie zarysowany punkt kulminacyjny (napisz, jakie wydarzenie w utworze zmienia losy głównego bohatera oraz wywołuje szczególne napięcie i oczekiwanie czytelnika na to, co za chwilę się wydarzy) - utwór jednowątkowy (zapisz, co jest wątkiem głównym) - ograniczona liczba bohaterów (wymień bohaterów występujących w utworze) - występuje epilog (jakie wydarzenie należy do epilogu i w jaki sposób zostało wyodrębnione, oddzielone od reszty tekstu?) Epilog – końcowa część utworu literackiego, której treść nie jest bezpośrednio związana z akcją, zawiera informacje o dalszych losach bohaterów lub zamiarach twórczych autora Do zeszytu przerysuj schemat budowy akcji noweli zamieszczony poniżej: Praca domowa: Losem utalentowanego chłopca mogliby zająć się państwo z dworu. Jednak ludzie, którzy zachwycają się utalentowanymi osobami spotkanymi we Włoszech, nie dostrzegli talentu wiejskiego chłopca, który żył w ich bliskim otoczeniu. Wymyśl pozytywne zakończenie noweli. Zastanów się, jak inaczej mogłyby potoczyć się losy Janka Muzykanta, gdyby właściciele dworu pomogli chłopcu. Napisz na ten temat opowiadanie twórcze. Twoja praca powinna liczyć minimum 16 zdań. Pamiętaj o podziale wypracowania na akapity. W swoim tekście odwołaj się do treści poznanej lektury, ale najważniejszą jego częścią musi być to, co wymyślisz samodzielnie. Skan lub zdjęcie zrealizowanego zadania prześlij na moją pocztę elektroniczną w terminie do 31.05.2020 r. |
Wychowanie fizyczne |
Temat: Wpływ aktywności fizycznej na zdrowie. |
Informatyka |
Temat: Programujemy historyjkę w języku Scratch Cel: Materiały dla ucznia: Uruchom program Scratch. Uwaga: jeżeli nie widzisz jakiegoś bloku: np. pisaka, to kliknij "dodaj rozszerzenie" (lewy, dolny narożnik okna). Otwórz ebooka dla klasy 5 https://ebook.migra.pl/dlaucznia.php?book=65 Przeczytaj i obejrzyj materiał na stronie 86 (w szarej ramce i na rys. 9) , a następnie wykonaj ćwiczenie 8 na na tej stronie (zapoznaj się ze wskazówką i dobrą radą na stronie 87). Przeczytaj przykład 2 na stronie 87 i wykonaj ćwiczenia 9 na tej stronie. |
26.05.2020, WTOREK
Przedmiot | Schemat lekcji dla ucznia |
Matematyka |
Temat: Siatki prostopadłościanów Cel: • rysuję siatkę sześcianu o podanej długości krawędzi, Materiał dla ucznia:
|
Język polski |
Temat: Spacerkiem przez wieki, czyli z wizytą u Piasta Cel: znam treść podania o Piaście, wyodrębniam elementy świata przedstawionego w tekście, znam cechy gatunkowe utworu jako podania, wyjaśniam znaczenie przysłów dotyczących gościnności Materiał dla ucznia: podręcznik „Słowa z uśmiechem. Literatura i kultura” (pomarańczowy), szukaj: Cecylia Niewiadomska „Piast”, str. 184-187.
Zapraszam Cię do uczestnictwa w lekcji online za pośrednictwem aplikacji Teams dzisiaj o godz. 8.55. Przygotuj podręcznik do literatury, materiały ze strony internetowej szkoły przewidziane na dzisiejsze zajęcia (ale nie rozwiązuj zadań przed lekcją) i zeszyt przedmiotowy oraz przybory do pisania – długopis, ołówek.
Wykonaj polecenia – możesz je wydrukować i wkleić do zeszytu lub, jeśli nie masz takiej możliwości, przepisz je: Zapoznaj się z treścią podania. Przytocz fragment utworu informujący o czasie i miejscu wydarzeń, a następnie uzupełnij wniosek: czas zdarzeń: miejsce zdarzeń: wniosek: Baśnie cechowały się ……………………………………………………………… ………………………………………………………………………………….., natomiast w utworze „Piast” wydarzenia rozgrywają się niedaleko …………………………………., w miejscu (fantastycznym/rzeczywistym) ………………………………………….., które można znaleźć na mapie. ze str. 187 w podręczniku przepisz informacje dotyczące podania jako gatunku literackiego (ramka „Zapamiętaj!). Uzupełnij schemat informacjami dotyczącymi bohaterów podania: Jakie wartości podkreślają słowa zacytowanej w podaniu pieśni? „Pośród Kruszwicy spokojnych wieśniaków” - „Był Piast, co bogów i ludzi miłował” - „Dom jego szczupły, ale zewsząd czysty” – Na podstawie treści podania, w tym tego, jak oceniali go sąsiedzi, zapisz 6 cech Piasta jako gospodarza.
Wyjaśnij krótko, na czym polegał obrzęd postrzyżyn, a następnie uporządkuj kolejne etapy uroczystości – zgodnie z treścią podania: Nadanie chłopcu imienia i udzielenie błogosławieństwa. Obcinanie chłopcu pasemek włosów przez gości. Nałożenie synowi na głowę wieńca ze świeżych ziół. Podniesienie chłopca z klęczek. Wprowadzenie dziecka do izby przez matkę. Zbieranie przez kobiety włosów obciętych chłopcu w celu zakopania ich w ziemi. Przybycie zaproszonych gości. Skropienie źródlaną wodą. Śpiewanie pieśni obrzędowych. Uklęknięcie syna przed ojcem. Zabawa połączona z ucztowaniem. Obcięcie synowi przez ojca pukla włosów. Wizyta na cmentarzu w celu uczczenia duchów przodków. Wykonaj zad. 12 ze str. 189 w podręczniku. Zredaguj w imieniu Piasta i Rzepichy zaproszenie, jakie mogliby wysłać Popielowi na uroczystość postrzyżyn swojego syna. Pamiętaj o poprawnej pisowni bezpośrednich zwrotów do adresata oraz o niezbędnych informacjach, które musisz zawrzeć w tej formie wypowiedzi.
|
Geografia |
Temat: Krajobraz sawanny i stepu. Cel: - poznasz położnie, klimat, rośliny, zwierzęta i życie ludzi na sawannie i stepie. Materiał dla ucznia: podręcznik Oblicza geografii 5, zeszyt ćwiczeń oraz serwis internetowy YouTube Szukaj: obejrzyj film na https://www.youtube.com/watch?v=dvW34NoWYA8 Krajobraz sawanny i stepu | klasa 5 + Asystentka. Przeczytaj temat w podręczniku, zapoznaj się z mapami przedstawiającymi rozmieszczenie sawann i stepów na kuli ziemskiej oraz z zamieszczonymi klimatogramami. Naucz się tabeli ze str.126, która zawiera podobieństwa i różnice pomiędzy tymi strefami roślinnymi. W zeszycie wyjaśnij pojęcia: sawanna, step, preria, pampa oraz jurta. Następnie wykonaj w ćwiczeniach zadania 1-7 str. 72-74. |
Technika |
Temat: Zdrowie na talerzu Cel:
Materiał dla ucznia:
|
27.05.2020, ŚRODA
Przedmiot | Schemat lekcji dla ucznia | |||||||||
Język angielski |
Topic: A taxi is more expensive than a coach. Cel: Uczniowie poznają nazwy środków transportu Materiał dla ucznia: Podręcznik, ćwiczenia Brainy 5, zasób internetowy
|
|||||||||
Biologia |
Temat: Budowa kwiatu rośliny okrytonasiennej Cele lekcji: Uczeń zna: - formy roślin okrytonasiennych; - budowę kwiatu rośliny okrytonasiennej; - budowę słupka. Materiał dla ucznia: podręcznik dla ucznia papierowy do biologii Puls życia dla klasy 5, notatka zamieszczona poniżej. Czynności ucznia: Przepisz notatkę i wykonaj rysunki w odpowiednich miejscach notatki.
Części wewnętrzne kwiatu: oraz do wytwarzania i ochrony zalążków (część dolna). Otwórz podręcznik na stronie 138, przerysuj i opisz kwiat.
- znamię słupka; POLECENIE Znajdź kwiat, najlepiej tulipan, a może być inny, odszukaj w nim płatki korony, pręciki, słupek, działki kielicha, dno kwiatowe (posłuż się rysunkiem kwiatu z podręcznika). Nie lekceważ polecenia, gdyż przyda to Ci się na następną lekcję. |
|||||||||
Plastyka |
Temat: Polskie zabytki z XII – XVIII w. Cel: - podaję przykłady różnych zabytków na terenie mojego regionu, - wykonuję pracę plastyczną pt. „Mój ulubiony zabytek” Materiał dla ucznia; Podręcznik do plastyki dla klasy V „Do dzieła!”str. 66-67. ZADANIE : Wykonam pracę plastyczną – „Mój ulubiony zabytek”. |
28.05.2020, CZWARTEK
Przedmiot | Schemat lekcji dla ucznia | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Historia |
Temat: Rządy Bolesława Krzywoustego. Rozbicie dzielnicowe. Cele: - poznasz dokonania Bolesława Krzywoustego, - opiszesz jego konflikt z Cesarstwem Niemieckim, - umieścisz w czasie i przestrzeni Polskę rozbicia dzielnicowego, - opiszesz przyczyny i skutki rozbicia dzielnicowego, - poznasz zagrożenia z czasów rozbicia dzielnicowego - konflikt z Krzyżakami, najazdy Tatarów. Przeczytaj tekst ze s. 179 podręcznika, następnie zapisz punkt 1 i 3 ze s. 182. Dalej zapoznaj się z informacjami ze s. 180-181, zapisz punkt 4 i 5 ze s. 182. Zapoznaj się z mapką ze s. 194, następnie zapisz co otrzymali synowie Krzywoustego (kolejny punkt notatki): Mieszko III Stary - Wielkopolska z Poznaniem Bolesław Kędzierzawy - Mazowsze i część Kujaw Kazimierz Sprawiedliwy - nic, bo urodził się po śmierci ojca Henryk Sandomierski - ziemia sandomierska Władysław Wygnaniec - Śląsk i ziemia krakowska (dzielnica senioralna). Zadanie domowe (do przesłania w dniu 28 .05.2020)
PROSZĘ O CZYTELNĄ INFORMACJĘ ZWROTNĄ. KTO CHCE MOŻE JĄ WYDRUKOWAĆ I WKLEIĆ DO ZESZYTU. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Język angielski |
Topic: Past tense - czas przeszły Cel: Uczniowie doskonalą znajomość czasowników nieregularnych Materiał dla ucznia: Podręcznik , ćwiczenia - Brainy 5, zasób internetowy
Past Simple jest to czas przeszły prosty, który opisuje przeszłość (czynności krótkie) - Zdania twierdzące: Osoba+ czasownik +ed/II + ..... - Zdania pytajace: Did+ osoba+ czasownik bez końcówki + ...? - Zdanie przeczące: Osoba + didn’t + czasownik bez końcówki+ ..... .
Did she go shopping? She didn’t go shopping. Yes, she did / No, she didn’t
Did he play basketball? He didn’t play basketball. Yes, he did No, he didn’t
yesterday - wczoraj last - zeszły ago - temu
https://www.youtube.com/watch?v=w0JUIPtyqnM&list=PLDee6s2yAuvt_Q5QwzSEEbQGpFhG2eV5C&index=13 proszę poniżej przepisać do zeszytu czasowniki nieregularne ze str. 96 w podręczniku wraz z tłumaczeniem . Uczymy sie na pamięć pierwszych 10 czasowników wraz z odmianą !!! |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Język polski |
Temat: Koncert na dwa stawy i ptaków kapele – na podstawie fragmentu „Pana Tadeusza” Adama Mickiewicza Cel: znam treść fragmentu utworu, rozpoznaję epitety i onomatopeje w wierszu, określam nastrój wiersza, wskazuję elementy wpływające na rytmiczność tekstu, wyszukuję potrzebne informacje w utworze Materiał dla ucznia: podręcznik „Słowa z uśmiechem. Literatura i kultura” (pomarańczowy), szukaj: Adam Mickiewicz „Pan Tadeusz” (fragmenty – „Koncert wieczorny”), str.251-252. Wykonaj polecenia - możesz je wydrukować i wkleić do zeszytu lub, jeśli nie masz takiej możliwości, przepisz je: Przeczytaj uważnie fragment utworu. Wyodrębnij trzy części opisanego koncertu (przy dworku, w polu, nad stawami), a następnie dopasuj obrazy do miejsc koncertu (obrazy wybierz spośród reprodukcji ze str. 252 – 253 w podręczniku); • wymień muzyków, instrumenty; • nadaj tytuły kolejnym częściom opisu; • określ nastrój wiersza (np. krzykliwy, nerwowy, nieprzyjemny, niespokojny, podniosły, rzewny, uroczysty, z nutą żałości) – pierwsza kolumna tabeli została wypełniona jako wzór, dwie pozostałe uzupełnij samodzielnie:
Wyszukaj w tekście onomatopeje, czyli wyrazy dźwiękonaśladowcze, które naśladują dźwięki natury, przypominają odgłosy wydawane przez zwierzęta, kojarzą się z szumem drzew, traw, np. „jęcząc” - minimum 5 przykładów. Zapamiętaj, czym jest onomatopeja. W tekście obecne są elementy wpływające na rytmiczność utworu: wypisz 4 pary rymujących się wyrazów sprawdź, czy wersy mają jednakową długość – w tym celu policz, ile sylab znajduje się w wersach: 1, 13 i 18, a następnie zapisz, ilu sylab się doliczyłaś/-eś (pamiętaj, że jeden wers to jedna linijka tekstu). Wypisz z tekstu po 5 przykładów epitetów (pamiętaj, że epitet to określenie rzeczownika w wierszu, nazywające cechy i właściwości danej rzeczy, osoby, rośliny, zwierzęcia…).
|
29.05.2020, PIĄTEK
Przedmiot | Schemat lekcji dla ucznia |
Muzyka |
Temat: Serwetki Tadeusza Kościuszki – utrwalenie form muzycznych. Cel: - utrwalam piosenkę pt. „Na majówkę, na wędrówkę”, - wiem, kim był Tadeusz Kościuszko, - znam termin da capo al fine Materiał dla ucznia; Różne formy muzyczne. Przeczytam tekst i przeanalizuję schematy form muzycznych. Podręcznik do muzyki dla klasy V „Klucz do muzyki” str.103-104. Utrwalę tekst piosenki „Na majówkę, na wędrówkę” https://www.youtube.com/watch?v=kFyZxZjPgjw Przeczytam informacje na temat Tadeusza Kościuszki str.110-112, Zapoznam się z definicją terminu Da capo al fine – str.112. |
Matematyka |
Temat: Siatki graniastosłupów Cel: • nazywam graniastosłupy na podstawie ich siatek Materiał dla ucznia:
|
Religia |
Temat: Wierzę w grzechów odpuszczenie Cel: Kształtowanie postawy wiary w Bożą moc przebaczenia grzechów Materiał dla ucznia: Podręcznik do religii kl.5, str.112. Przeczytaj uważnie tekst Wierzę w grzechów odpuszczenie na str.112 oraz Słowa i czyny, str. 101 Pomódl się o pogłębienie wiary i przebaczenie grzechów - odmów modlitwę Ojcze nasz i Wierzę w Boga |
88-121 Chełmce
Chełmce 51