Opcje widoku
Ikona powiększania tekstu
Powiększ tekst
Ikona pomniejszania tekstu
Pomniejsz tekst
Ikona zmiany kontrastu
Kontrast
Ikona podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Odnośnik do Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Resetowanie ustawień
Reset

TEMATY ZDALNYCH LEKCJI od 25.05.2020 do 29.05.2020

KLASA 6               

25.05.2020, PONIEDZIAŁEK        

Przedmiot Schemat lekcji dla ucznia
Matematyka

Temat: Rozwiązywanie zadań tekstowych.

Cel:

- przeanalizuję treść zadania tekstowego i ustalę wielkości dane i niewiadome,

- ustalę kolejne kroki rozwiązania zadania tekstowego,

- ułożę równanie do rozwiązania zadania tekstowego,

- sprawdzę czy otrzymany wynik z rozwiązanego równania spełnia warunki zadania ,

- zapiszę odpowiedź do zadania.

Materiał dla ucznia:

  1. Obejrzyj krótki film „Rozwiązywanie zadań tekstowych”

https://www.youtube.com/watch?v=wcTxjLrX2s4

Film pokazuje w jaki sposób możemy rozwiązywać zadania tekstowe z wykorzystaniem równań i pomocniczych rysunków (schematów).

  1. Przeczytaj z podręcznika ze strony 95 przykład 2 .
  2. Wykonaj z podręcznika zadanie 5 i 6 ze strony 97 a ze strony 98 zadanie 9.
  3. Dla chętnych

Podręcznik str. 98 – zad. 10.

Prześlij zdjęcie z wykonanymi zadaniami na adres mailowy martatschurl@wp.pl

Biologia

Temat: Rozmnażanie i rozwój ptaków

Cele lekcji: Uczeń zna:

- sposób rozmnażania ptaków;

-opiekę nad potomstwem;

- budowę jaja ptaka;

-  cele wędrówek ptaków.

Materiał dla ucznia: Podręcznik papierowy do biologii dla klasy 6

Czynności ucznia:

Przepisz NOTATKĘ:

  1. Okres rozmnażania u ptaków rozpoczynają toki, czyli zaloty.
  2. Wszystkie ptaki są jajorodne, występuje zapłodnienie wewnętrzne.
  3. Opieka nad potomstwem: niektóre pisklęta zaraz po wykluciu
    są zdolne do samodzielnego życia i nie wymagają opieki rodziców, np. kaczki, kury, łabędzie. Nazywamy je zagniazdownikami. Inne ptaki rodzą się bez piór, są ślepe i muszą pozostawać w gnieździe pod opieką rodziców. Są to gniazdowniki. Do gniazdowników zaliczamy: wróble, bociany, jaskółki, dzięcioły.
  4. Kukułka nie wysiaduje jaj i podrzuca je do gniazd innym ptakom.
  5. Budowa jaja ptaka:
    - skorupka wapienna pełni funkcje ochronną;
    - żółtko to pokarm dla rozwijającego się zarodka. Na żółtku znajduje się tarczka zarodkowa – to z niej wylęgnie się młody ptak.
    - białko chroni zarodek przed uszkodzeniem i jest źródłem pokarmu;

- komora powietrzna zawiera powietrze, którym zarodek oddycha.
Otwórz podręcznik na stronie 123, narysuj i opisz jajo ptaka.

Ptaki odbywają wędrówki w celu zdobywania pokarmu i z powodu nieodpowiedniego klimatu. Bociany odlatują na zimę z Polski
do Afryki pokonując około 10 tysięcy kilometrów.
Technika

Temat: To umiem! Podsumowanie wiadomości z elektoniki i mechatroniki.

Cel:
- powtarzam i utrwalam wiedzę z zakresu elektroniki i mechatroniki.

Materiał dla ucznia:

Zapisz w zeszycie temat lekcji.
1. Przerysuj do zeszytu symbole elementów elektronicznych z zadania 1 na stronie 64 i odpowiednio je podpisz.

2. Połącz opisy z pasującymi do nich nazwami elementów elektronicznych.




3. Zdjęcie przedstawia prosty układ elektroniczny. Nazwij wskazane elementy elektroniczne.
.

 

4. Wykonaj w zeszycie zadanie 2 na str. 64

5. Wykonaj w zeszycie zadanie 3 na str. 64

6. Zastanów się, jak będzie wyglądało Twoje życie za 20 lat. Które zadania będą mogły wykonać za Ciebie roboty, a których żaden robot nie będzie w stanie wykonać? Opisz w zeszycie dzień ze swojego życia z przyszłości, uwzględniając w nim roboty.

 

Informatyka

Temat: Tworzymy dwupoziomową grę dla dwóch graczy – dodajemy drugi poziom gry

Cel:
- wiem, jak utworzyć i określić warunki przejścia na wyższy poziom gry w programie Scratch

Materiały dla ucznia:

Otwórz ebooka dla klasy 6  https://ebook.migra.pl/dlaucznia.php?book=66

Przeczytaj materiał na stronie 69 i 70 (dwie szare ramki, rys. 11 i rys. 12), a następnie wykonaj ćwiczenia 14 na str. 70 i przeczytaj tekst pod nim.

Wykonaj ćwiczenie 15 na stronie 71.

 

26.05.2020, WTOREK  

Przedmiot Schemat lekcji dla ucznia
Jezyk angielski

Topic:  Revision Workout 6

Cel: Uczniowie powtarzją wiadomości i umiejętności z rozdziału 5.

 

Materiał dla ucznia: zeszyt przedmiotowy

  • proszę aby uczniowie wykonali poniższe zadania z czasu Past Simple. Znajdują sie tutaj zdania twierdzące, pytajace i przeczące, zarówno z czasownikiem regularnym jak i nieregularnym.

 

  1. I _________________ (not / drink) any beer last night.
  2. She _________________ (get on) the bus in the centre of the city.
  3. What time _________________ (he / get up) yesterday?
  4. Where _________________ (you / get off) the train?
  5. I _________________ (not / change) trains at Victoria.
  6. We _________________ (wake up) very late.
  7. What _________________ (he / give) his mother for Christmas?
  8. I _________________ (receive) £300 when my uncle _________________ (die).
  9. We _________________ (not / use) the computer last night.
  10. _________________ (she / make) good coffee?
  11. They _________________ (live) in Paris.
  12. She _________________ (read) the newspaper yesterday.
  13. I _________________ (not / watch) TV.
  14. He _________________ (not / study) for the exam.
  15. _________________ (he / call) you?
  16. _________________ (I / forget) something?
  17. What time _________________ (the film / start)?
  18. He _________________ (have) a shower.
  19. Why _________________ (you / come)?
  20. _________________ (he / go) to the party?

 

Proszę o przesłanie zdań lub tylko odpowiedzi na mojego maila

monike_199@wp.pl

 Proszę nie tworzyć PDF i wysłać zdj w załączniku.

Zadanie będzie ocenione

Język polski

Cel: znam treść fragmentu Księgi Rodzaju, czytam tekst ze zrozumieniem i wyszukuję w nim potrzebne informacje, odczytuję znaczenia przenośne

Materiał dla ucznia: podręcznik „Słowa z uśmiechem. Literatura i kultura”, szukaj: fragment Księgi Rodzaju (początki świata i ludzkości), str. 161-162. Nagranie: https://youtu.be/7cK8Nfo012M

Wykonaj polecenia – możesz je wydrukować i wkleić do zeszytu lub, jeśli nie masz takiej możliwości, przepisz je:

  1. Biblia – księga nad księgami; biblion (gr.) = zwój papirusu, książka, pismo; biblia           (l. mnoga) = księgi

Biblia przedstawia historię świata, od momentu stworzenia do wizji apokalipsy. Ukazuje sens życia ludzkiego, zawiera uniwersalny kodeks postępowania. Stanowi źródło gatunków i rodzajów literackich oraz związków frazeologicznych używanych w języku polskim, jest inspiracją dla artystów kolejnych pokoleń.

  1. Przeczytaj fragment Księgi Rodzaju zamieszczony w podręczniku na str. 161-162.
  2. Wysłuchaj fragmentu kompozycji Josepha Haydna „Stworzenie świata” – link do nagrania podany został w materiałach dla ucznia powyżej. W formie 2-3 zdań określ nastrój utworu muzycznego i nazwij emocje, jakie budzi w słuchaczach.
  3. Na podstawie tekstu wyodrębnij opisy kolejnych dni stworzenia. Uzupełnij tabelkę odpowiednimi informacjami:

Dzień

Cytat ukazujący, co zostało stworzone

Czynności Boga – w formie równoważników zdań

Uproszczony rysunek przedstawiający kolejne etapy boskiego aktu stwarzania świata

pierwszy

 

 

 

 

 

drugi

 

 

 

 

 

trzeci

 

 

 

 

 

czwarty

 

 

 

 

 

piąty

 

 

 

 

 

szósty

 

 

 

 

 

siódmy

 

 

 

 

 


Każde działanie Boga poprzedzało Jego słowo, będące wprowadzeniem do dokonywanego aktu stworzenia i poprzedzające wypowiadanie nazw poszczególnych elementów wszechświata. Zacytuj dwa fragmenty, które potwierdzą powyższe stwierdzenie.

 

  1. Ułóż z każdym z  podanych związków wyrazowych zawierających czasownik „stworzyć” po jednym zdaniu. Zdania zbuduj w taki sposób, by wykazać się znajomością znaczenia związków frazeologicznych: stworzyć arcydzieło, stworzyć dobrą atmosferę, stworzyć coś z niczego, taki, jak go Pan Bóg stworzył.
  2. Jako ostatni stworzony został człowiek – byt najdoskonalszy, zwieńczenie planu Boga. Został on wyróżniony – Bóg uczynił go na swój obraz i postawił go ponad innymi stworzeniami. Przytocz słowa, którymi Bóg zwrócił się do człowieka, kiedy powołał go do istnienia. Wymień przywileje i zadania, które Bóg powierzył człowiekowi.

 

Geografia

Temat: Energetyka w Europie.

Cel: -poznasz odnawialne i nieodnawialne źródła energii elektrycznej;- dowiesz się, jakie są rodzaje elektrowni oraz jakie mają one zalety i wady; - poznasz strukturę produkcji energii elektrycznej w wybranych krajach Europy oraz czynniki przyrodnicze, od których ona zależy.

Materiał dla ucznia: podręcznik Oblicza geografii 6 , zeszyt ćwiczeń Internet.

Szukaj: na https://www.youtube.com/watch?v=ZcYwML1DJZ0 obejrzyj film dotyczący produkcji energii w Europie. Przeczytaj temat w podręczniku, zapoznaj się z mapą Europy ( rodzaje elektrowni) i wykresami (struktura produkcji energii elektrycznej w wybranych krajach). W ćwiczeniach wykonaj zadania 1- 5 strona 73 i 74.

Wychowanie fizyczne

Temat: Wpływ aktywności fizycznej na zdrowie.

https://www.medicover.pl/o-zdrowiu/aktywnosc-fizyczna-a-zdrowie-czlowieka,3912,n,2673

 

27.05.2020, ŚRODA

Przedmiot Schemat lekcji dla ucznia
Matematyka

Temat: Powtórzenie przed klasówką - równania

Cel:

- rozwiążę równanie z jedną niewiadomą,

- sprawdzę czy dana liczba jest rozwiązaniem równania,

- rozwiążę zadanie tekstowe za pomocą równania.

Materiał dla ucznia:

  1. Dzisiaj podsumujesz swoje umiejętności z działu : RÓWNANIA rozwiązując zadania z podręcznika z „Powtórzenia przed klasówką” :

strona 100 – zad. 2a), 5a), 3, 1, 4, 7

  1. Chętni uczniowie mogą rozwiązać z ćwiczeń zadania z Powtórzenia: str.109 zad.1,2,3,4,5 oraz str.110 – zad. 9.
Plastyka

Temat: Nasze prawa do korzystania z dzieł sztuki, czyli o tym, czym jest własność intelektualna

Cel: wiem, czym są prawa autorskie, co to jest domena publiczna, plagiat i własność intelektualna; w dowolnej technice tworzę własną pracę inspirowaną oryginalnym dziełem sztuki

Materiały dla ucznia: podręcznik „Do dzieła!”, temat: Nasze prawa do korzystania z dzieł sztuki, str. 10 – 13; załączone poniżej skany z przykładowymi realizacjami tematu w formie zdjęć

Wykonaj zadanie:

  1. Zapoznaj się z informacjami z podręcznika w ramach tematu: Nasze prawa do korzystania z dzieł sztuki.
  2. Wyszukaj w dostępnych źródłach lub w podręczniku obraz, który wydał Ci się ciekawy. Następnie w dowolnej technice plastycznej stwórz własną pracę inspirowaną oryginalnym dziełem. Zastanów się, w jaki sposób je przetworzysz. Kiedy przygotujesz już swoją pracę, dołącz do niej informację, które dzieło było Twoją inspiracją (podaj tytuł oryginalnego obrazu, jego autora i źródło pozyskania reprodukcji, np. link do strony internetowej czy tytuł książki, z której korzystałaś/-eś). Możesz skorzystać z dołączonego poniżej wzoru – przetworzony obraz to dzieło „Krzyk” Edvarda Muncha. To jest oczywiście tylko propozycja, która może Cię zainspirować, Ty możesz swoją wizję zrealizować w zupełnie inny sposób.
  3. Efekty Twojej pracy prześlij na mój adres mailowy w formie zdjęcia lub skanu (tym razem zeskanuj lub zrób zdjęcie swojej pracy i reprodukcji, która Cię zainspirowała) – adres poczty rodzicom przekazany został za pomocą edziennika.

Pamiętaj, niech praca twórcza będzie dla Ciebie przede wszystkim przyjemnością.



Religia

Temat: Jezus Panem wszechświata

Cel: Kształtowanie postawy wiary w życie wieczne.

Materiał dla ucznia: Podręcznik do religii kl.6  Przeczytaj uważnie tekst  Z Jezusem na zawsze, str.120 oraz Nadzieja życia wiecznego na str. 121

Odmów modlitwę Wszechmogący Boże (tekst jest w podręczniku na str.121)

 

28.05.2020, CZWARTEK

Przedmiot Schemat lekcji dla ucznia
Język angielski

Topic:  Recycle your old computer!

Cel: Uczniowie poznają  słownictwo dotyczące korzystania z komputera i urządzeń elektronicznych

Materiał dla ucznia:

Podręcznik i ćwiczenia Brainy 6, zeszyt przedmioowy

  • proszę aby uczniowie wypisali nowe słownictwo związane ze sprzętem komputerowym i dopasowali je do obrazków na str 84 zad 1 w podręczniku oraz przetłumaczyli je. ( tłumaczenie na str 94) Nowe słownictwo można odsłuchać na stronie wydawnictwa.
  • uczniowie czytają zad 3 na str 85 w podręczniku i dopasowują opisy sprzętów do pytań .
  • Zadanie można również odsłuchać na stronie wydawnictwa- strefa ucznia.
  • uczniowie wykonują zadania ze słuchu 5 i 6 na str 85 w podręczniku. Proszę wysłuchać 5 klientów rozmawiających ze sprzedającymi. Odpowiedzi zapisujemy w zeszycie.
  • ponadto uczniowie wykonują zad 1 i 2 w ćwiczeniach stosując nowo poznane słownictwo.

 

Zadanie dodatkowe:

https://quizlet.com/pl/404211754/unit-7-computer-equipment-flash-cards/

https://wordwall.net/pl/resource/847389/angielski/computer-equipment-using-computers

Język polski

Temat: Do „Czasu Snu”, do początku początków – powstanie świata i człowieka według starożytnych Greków

Cel: znam treść mitu przedstawiającego powstanie świata i człowieka; wskazuję podobieństwa i różnice między biblijną i mitologiczną wersją stworzenia

Materiał dla ucznia:  podręcznik „Słowa z uśmiechem. Literatura i kultura”, szukaj: Jan Parandowski „Narodziny świata”, str. 155-157.

Wykonaj polecenia - możesz je wydrukować i wkleić do zeszytu lub, jeśli nie masz takiej możliwości, przepisz je:

    1. Przeczytaj uważnie tekst Jana Parandowskiego.
    2. Podane wyrazy wpisz w odpowiednie rubryki tabeli: bałagan, porządek, ład, zamęt, zamieszanie, nieład, mętlik, harmonia, nieporządek, gmatwanina, plątanina, chaotyczny

      Wyrazy bliskoznaczne do słowa „chaos”

      Antonimy słowa „chaos”

      Wyrazy pokrewne do słowa „chaos”

       

       

       

       

       

       



      1. Wykonaj w zeszycie zadania: 1 ze str. 158 oraz 5 i 6 ze str. 159.
      2. Wyjaśnij krótko znaczenie związków frazeologicznych i ułóż z każdym z nich po jednym zdaniu: tytan pracy, pod egidą, róg obfitości.
      3. Porównaj mitologiczną i biblijną opowieść o powstaniu świata i człowieka. Podane informacje wpisz w odpowiednie miejsca w tabeli: wielu bogów (politeizm), doskonałość Stwórcy, Bóg – stworzyciel świata, jest ponad dziełem stworzenia, ziemia była płaskim dyskiem, a niebo – zawieszonym nad nim sklepieniem, niedoskonałość bogów, początkiem istnienia był chaos i bezład, człowiek został stworzony przez istotę boską, która tchnęła w niego życie, bogowie utożsamiani z siłami przyrody, jeden Bóg.

        Opis stworzenia świata i człowieka

        Podobieństwa między opisem biblijnym i mitologicznym

        Elementy występujące tylko w Biblii

        Elementy występujące tylko w mitologii

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

Muzyka

Temat: Na południe Europy. Austria i Włochy. Rossini, Vivaldi, lutnicy.

Cel:

 - umiem zaśpiewać piosenkę z towarzyszeniem gestów,

- znam nazwiska kompozytorów: G.Rossini, A.Vivaldi,

- znam termin jodłowanie.

Materiał dla ucznia: Podręcznik do muzyki str.118122-124

  1. Utrwalam piosenkę: „To stop the train”- zaśpiewam z towarzyszeniem gestów (str.118)

https://www.youtube.com/watch?v=GWLeWQqtNUA

  1. Przeczytam informację o klasykach wiedeńskich str.122.

Dowiem się na czym polega jodłowanie - ćwiczenie ze słuchawkami str.122.

3. Przeczytam informacje na temat muzyków włoskich str. 123 -124.

 

29.05.2020, PIĄTEK

Przedmiot Schemat lekcji dla ucznia
Język polski

Temat: Odkrywamy prawdę o talentach na podstawie przypowieści biblijnej

Cel:  znam treść przypowieści biblijnej, wyjaśniam symboliczne znaczenie przypowieści, wiem, czym są: antonimy, synonimy, wyrazy pokrewne, buduję plan wydarzeń w formie równoważników zdań

Materiał dla ucznia: podręcznik „Słowa z uśmiechem. Literatura i kultura”, szukaj: „Przypowieść o talentach”, str. 80-81.

Wykonaj polecenia - możesz je wydrukować i wkleić do zeszytu lub, jeśli nie masz takiej możliwości, przepisz je:

  1. Zapoznaj się z treścią przypowieści biblijnej.
  2. Zastanów się i zapisz po 3 czynniki, które pomagają i przeszkadzają w rozwijaniu talentów.

    Co pomaga w rozwijaniu talentów?

    Co przeszkadza w rozwijaniu talentów?

     

     

     

     

     

     

     

     

     



  3. Do słowa „pracowity” dopisz po jednym przykładzie:

    - synonimu:

    - antonimu:

    - wyrazu pokrewnego:

    - porównania:

    4. Uzupełnij luki w tekście właściwymi słowami, zapisanymi poniżej. Pamiętaj, aby zmienić formę wyrazów i dostosować ją do uzupełnianych zdań:

  1. ludzie, pomnażać swój talent, bierny, Bóg, zaradny, bojaźliwy, zdolności, działania, upominać, umiejętności, odważny, ganić


    Sens dosłowny przypowieści

    Sens przenośny przypowieści

    Pewien bogaty człowiek, chcąc udać się w podróż, postanowił pozostawić majątek pod opieką swoich sług. Jednemu powierzył pięć talentów, drugiemu dwa, trzeciemu zaś jeden talent. Kiedy pan wyjechał, pierwszy sługa zainwestował powierzony majątek i podwoił jego wielkość. Podobnie uczynił drugi. Ten zaś, który miał tylko jeden talent, bał się go utracić, więc zakopał go w ziemi. Kiedy gospodarz powrócił, postanowił rozliczyć się ze swoimi sługami. Pochwalił pierwszego i drugiego sługę, ponieważ pomnożyli oni pieniądze. Trzeciemu zaś odebrał talent, który wcześniej mu powierzył, i oddał go temu, który miał już dziesięć talentów. Stwierdził: ,,Każdemu bowiem, kto ma, będzie dodane, tak że nadmiar mieć będzie. Temu zaś, kto nie ma, zabiorą nawet to, co ma”.

    Gospodarz symbolizuje ................................... . Słudzy obdarzeni talentami oznaczają ............................ . Z przypowieści wynika, że talenty, a więc .......................... i .........................., zostały rozdzielone nierównomiernie. Nie wszyscy dysponują tymi samymi talentami. Jedni mają wiele do zaoferowania, inni zaś niedużo. Zgodnie z poznaną przypowieścią każdy powinien podejmować ....................................., by ............................................................................................................................................ Słudze …………………………i …………………..… został przeciwstawiony sługa ........................... i .......................................... . Pan pochwala postawę pierwszego i drugiego sługi, a trzeciego ........................................... i ……………………………….. .

4. Na podstawie streszczenia przypowieści zapisanego w pierwszej kolumnie tabeli z zadania 4 sporządź plan wydarzeń w formie równoważników zdań ( 5-6 punktów).

5. Które z podanych cech określają przypowieść jako gatunek literacki? Zaznacz kółkiem właściwą odpowiedź.

  1. PRZYPOWIEŚĆ:

    - rodzaj literacki                             A) EPIKA                                                                    B) LIRYKA

    - fabuła                                           A) SKOMPLIKOWANA                                               B) UPROSZCZONA

    - miejsce i czas zdarzeń               A) UNIWERSALNE                                                       B) KONKRETNE

    - znaczenie                                     A) DOSŁOWNE I PRZENOŚNE (symboliczne)         B) TYLKO DOSŁOWNE

     

    Jeżeli chcesz, możesz przesłać do sprawdzenia zrealizowane w tym tygodniu zadania na moją skrzynkę mailową. Powodzenia.

Matematyka

Temat: Test – podsumowanie działu : Równania

Cel:

- rozwiążę równanie z jedną niewiadomą,

- sprawdzę czy dana liczba jest rozwiązaniem równania,

- rozwiążę zadanie tekstowe za pomocą równania.

Materiał dla ucznia:

  1. Tego dnia na maila rodziców prześlę test z zadaniami dla uczniów.  Odpowiedzi do zadań należy przesłać do godz.18oo (29.05.2020r.) na adres mailowy martatschurl@wp.pl
Historia

Temat: Powstanie kościuszkowskie i III rozbiór Polski.

Cele: 

- poznasz daty : powstania kościuszkowskiego, III rozbioru Polski,

- wskażesz na mapie zmiany terytorialne po każdym z rozbiorów, 

- poznasz przyczyny od skutków powstania kościuszkowskiego, 

- rozróżnisz przyczyny wewnętrzne i zewnętrzne upadku Rzeczypospolitej.

 

WAŻNE

Proszę o przesłanie do sprawdzenia i oceny:

- punkt 1. i 2. notatki z 8 maja  i 1., 2., 3. z 22 maja (w jednej wiadomości).

Termin: 29 maja 2020r., do godz.15.00

Zapoznaj się tematem zajęć  - materiał podręcznikowy s. 174-178, następnie pisemnie odpowiedz na pytania (to będzie Twoja notatka):

  1. Jakie były przyczyny wybuchu powstania?
  2. Kiedy do tego doszło, kto był przywódcą?
  3. Jakie były skutki powstania?
  4. Jaki był skutek III rozbioru Polski?
  5. Wymień wewnętrzne i zewnętrzne przyczyny rozbiorów Polski. 
Data dodania: 2020-05-23 15:20:14
Data edycji: 2020-05-25 05:46:55
Ilość wyświetleń: 1973

Z życia klas

Przejdź do swojej klasy!
Zobacz

Nasi Partnerzy

Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Biuletynu Informacji Publicznej