KLASA 7
27.04.2020, PONIEDZIAŁEK
Przedmiot | Schemat lekcji dla ucznia | ||||
Geografia |
Temat: Gospodarka morska. Cel: - nauczysz się wskazywać na mapie miasta ( porty morskie) w Polsce; - poznasz czynniki, które wpływają na rozwój gospodarki morskiej w kraju. Materiał dla ucznia: podręcznik Oblicza geografii 7, epodreczniki.pl Szukaj: na epodreczniki. pl geografia ( szkoła podstawowa) odszukaj temat „ Morze Bałtyckie- środowisko przyrodnicze a działalność człowieka” , zapoznaj się z punktem 2- Zagospodarowanie Morza Bałtyckiego. Przeczytaj temat w podręczniku. W ćwiczeniach wykonaj zad. 1,2,3 str. 88. Uczniowie bez ćwiczeń opiszą w zeszycie jeden wybrany port morski w Polsce ( skorzystajcie z różnych źródeł informacji). |
||||
Język angielski |
Topic: Online film magazine: The Future of Film. Cel:Rozumiem znaczenie tekstu o przyszłości kina i doskonalę czytanie Materiały: Podręcznik, ćwiczenia AllClear 7
|
||||
Matematyka |
Temat: Długości i pola w układzie współrzędnych - zadania Cele lekcji: - umiem obliczać zadania dotyczące długości odcinka, którego końce są danymi punktami kratowymi w układzie współrzędnych - umiem obliczać pola wielokątów, których wierzchołki są danymi punktami kratowymi w układzie współrzędnych Materiał dla ucznia: Obejrzyj film znajdujący się pod linkiem: Wykonaj w zeszycie zadania z podręcznika: - zadanie 1 poziom A przykład a) ze str. 318 (pomoc przyklad 1 strona 315), |
||||
Język polski |
Temat: „Wódz to był wielkiej mocy i sławy” – na podstawie utworu A. Mickiewicza „Śmierć pułkownika” Cel: zapoznaję się z treścią utworu A. Mickiewicza, wymieniam dokonania Emilii Plater, określam przypadek rzeczownika, wskazuję synonimy podanych wyrazów Materiał dla ucznia: podręcznik „Myśli i słowa”, szukaj: Adam Mickiewicz „Śmierć pułkownika” str. 100-101. Zapoznaj się z treścią utworu, wysłuchaj też nagrania w wykonaniu Michała Gasza; źródło filmu: https://youtu.be/05aor0qs9-M Wykonaj polecenia (możesz je wydrukować i wkleić do zeszytu lub, jeśli nie masz takiej możliwości, przepisz je):
odpowiedzialny, lojalny, wierny idei, stanowczy, lekkomyślny, ambitny, tchórzliwy, dwulicowy, zdolny do poświęceń, mądry, obdarzony autorytetem, odważny, niezdecydowany, mężny, sprawiedliwy, stronniczy, podejmujący nieprzemyślane decyzje, przewidujący konsekwencje swoich decyzji 2. Ze str. 100 przepisz informacje dotyczące Emilii Plater (fioletowa ramka „O lekturze”). 3. W każdym z podanych związków frazeologicznych określ przypadek i liczbę wyróżnionych rzeczowników: - ponieść klęskę – - uniknąć porażki – - odnieść zwycięstwo w walce – - ponieść porażkę – - zasłużone zwycięstwo – - ściągnąć na siebie klęskę – - okupić zwycięstwo stratami – 4. Spośród podanych słów wybierz i zapisz te, które są synonimami podanych w tabeli wyrazów (pamiętaj, że synonimy to inaczej wyrazy bliskoznaczne):
odwaga, pobicie, pokonanie, potyczka, rozgromienie, starcie, sukces, triumf, wygrana, zmagania, klęska, bitwa 5. Obok podanych wydarzeń zapisz numery zwrotek (od 1 do 5), których dotyczą podane informacje:
- ponieść klęskę – - uniknąć porażki – - odnieść zwycięstwo w walce – - ponieść porażkę – - zasłużone zwycięstwo – - ściągnąć na siebie klęskę – - okupić zwycięstwo stratami – Jeśli będziesz mieć problem z realizacją zadań, poproś o pomoc swojego nauczyciela polonistę. |
||||
Plastyka |
Temat: Różne formy dzieł sztuki Cel: znam różne definicje dzieła sztuki, wiem, czym jest abstrakcja Materiały dla ucznia: Podręcznik „Do dzieła”, przypomnij sobie temat: Różne formy dzieł sztuki, str. 7-9. Wykonaj zadanie: Na kartce formatu A3 wykonaj pracę inspirowaną słowami: „Kluczem jest eksperymentowanie. Stałymi są powierzchnia i narzędzie, ale warianty ich wykorzystania są nieograniczone”. Na Twojej pracy powinny pojawić się 3 elementy: parasolka, liść i filiżanka. Ułożenie tych elementów względem siebie, zastosowana kolorystyka, wielkość przedmiotów i to, co jeszcze pojawi się na Twojej pracy, pozostawiam Twojej wyobraźni. Zastosuj dowolną technikę plastyczną. Zrób zdjęcie swojej pracy, zatytułuj ją i prześlij na adres mailowy nauczyciela plastyki – adres poczty rodzicom przekazany został za pomocą edziennika. Zadanie dla chętnych: Na kartce formatu A4 przedstaw abstrakcję. Najważniejszym elementem tej pracy niech będzie trójkąt, to, w jaki sposób i w jakim otoczeniu, układzie, w jakiej kolorystyce i czy jako element pojedynczy, czy zwielokrotniony go przedstawisz, zależy od Ciebie. Technika wykonania pracy dowolna. Pamiętaj, niech praca twórcza będzie dla Ciebie przede wszystkim przyjemnością. |
28.04.2020, WTOREK
Przedmiot | Schemat lekcji dla ucznia |
Chemia |
Temat: Woda i roztwory wodne Cele lekcji: Uczeń: - zna właściwości fizyczne i chemiczne wody; - wie, od czego zależy szybkość rozpuszczania substancji w wodzie; - wie, co to jest roztwór i wymienia rodzaje roztworów wodnych; Materiał dla ucznia: Notatka do zeszytu przygotowana przez nauczyciela Czynności ucznia:
|
Matematyka |
Temat: Środek odcinka w układzie układzie współrzędnych Cele lekcji: wiem, w jaki sposób znaleźć środek odcinka w układzie układzie współrzędnych Materiał dla ucznia: Obejrzyj film znajdujący się pod linkiem: https://pistacja.tv/film/mat00838-dlugosc-i-srodek-odcinka-w-ukladzie-wspolrzednych?playlist=610 Przeczytaj przykład 4 na stronie 324. Zapisz w zeszycie temat lekcji oraz zdanie: Wspólrzędne środka odcinka to średnie arytmetyczne odpowiednich współrzędnych jego końców. Wykonaj w zeszycie ćwiczenie 4 z podręcznika na stronie 324.: Wykonaj ćwiczenie 2 na stronie 122 z zeszytu ćwiczeń. |
Fizyka |
TEMAT: Druga zasada dynamiki Newtona. Cel: Dowiesz się, co się dzieje, gdy działające na ciało siły się nie równoważą. Poznasz zależność między masą ciała, siłą działającą na ciało a jego przyspieszeniem. Materiał dla ucznia: Na koniec wykonaj zad. 1, 2 str.172 (podręcznik) |
Muzyka |
Temat: Barwy muzyki ludowej. Bogactwo kulturalne Śląska i Wielkopolski. Cel;- potrafię wyjaśnić termin: etnografia, - słucham śląskiej pieśni „Kajze mi się podzioł”, - doskonalę granie na instrumentach melodycznych, - wymieniam nazwy instytucji kulturalnych regionu Wielkopolski i Śląska. Materiał dla ucznia: Podręcznik „Klucz do muzyki” str. 92-93, tekst: „ Rozśpiewana Wielkopolska”, oraz str.102 – 105 tekst: „Kulturalny Śląsk”. Przeczytam obydwa teksty i zapamiętam nazwy instytucji regionalnych opisanych regionów Polski. Posłucham śląskiej pieśni opowiadającej o walce Ślązaków w obronie ojczyzny. Pieśń pt. „Kajze mi się podzioł”. https://www.youtube.com/watch?v=6Y-ypt_-ADQ Nadal doskonalę grę na instrumentach melodycznych: Partytura „Te Deum” str.97 ( przeczytam zapis nutowy dla fletu I lub fletu II lub dzwonków lub keyboardu - w zależności od tego, jaki instrument mam w domu). Spróbuję zagrać dźwięki z pięciolinii dla danego instrumentu. Przypominam, że ósemki gramy najszybciej, ćwierćnuty dłużej, ćwierćnutę z kropką dłużej o połowę od ćwierćnuty, a półnutę najdłużej. Przy kluczu wiolinowym jest krzyżyk, więc dźwięki f gramy jako fis . Podwyższony dźwięk (fis) pojawia się tylko w partii dla fletu II i dla keyboardu. Miłego grania. W maju poproszę Was o występ do kamery. |
29.04.2020, ŚRODA
Przedmiot | Schemat lekcji dla ucznia | ||||||||||||||||||||||||||||||
Matematyka |
Temat: Szukanie punktów współliniowych w układzie układzie współrzędnych Cele lekcji: - wiem, w jaki sposób znaleźć punkty współliniowe w układzie układzie współrzędnych Materiał dla ucznia: Obejrzyj film znajdujący się pod linkiem: Przeczytaj przykład 1 na stronie 322. Zapisz w zeszycie temat lekcji. Wykonaj w zeszycie ćwiczenie 1 z podręcznika na stronie 322.: Wykonaj ćwiczenie 1 na stronie 122 z zeszytu ćwiczeń. |
||||||||||||||||||||||||||||||
Biologia |
Temat: Ucho – narząd słuchu i równowagi Cele lekcji: Uczeń: - zna budowę ucha; - wie, co to jest narząd równowagi; Materiał dla ucznia: Notatka do zeszytu przygotowana przez nauczyciela Czynności ucznia:
NOTATKA DLA UCZNIA
- ucha zewnętrznego: małżowina uszna, przewód słuchowy zewnętrzny, błona bębenkowa; - ucha wewnętrznego: błędnik kostny, ślimak, narząd równowagi.
|
||||||||||||||||||||||||||||||
Język polski |
Temat: Poetycki hołd dla kobiety bohatera – na podstawie utworu „Śmierć pułkownika” Adama Mickiewicza Cel: znam znaczenie pojęć: idealizacja, gloryfikacja, apoteoza, heroizacja; wymieniam elementy gloryfikacji Emilii Plater w utworze Materiał dla ucznia: : podręcznik „Myśli i słowa”, szukaj: Adam Mickiewicz „Śmierć pułkownika” str. 100-101. Przypomnij sobie treść utworu. Temat: W rytmie żołnierskiego marszu – analiza wiersza „Śmierć pułkownika” Cel: rozpoznaję środki poetyckie zastosowane w wierszu, omawiam budowę utworu Materiał dla ucznia: podręcznik „Myśli i słowa”, szukaj: Adam Mickiewicz „Śmierć pułkownika” str. 100-101. Przypomnij sobie treść utworu. Wykonaj polecenia (możesz je wydrukować i wkleić do zeszytu lub, jeśli nie masz takiej możliwości, przepisz je):
apoteoza a) traktowanie kogoś lub czegoś jak bóstwa gloryfikacja b) nadanie postaci wyjątkowej pozycji w utworze, przypisywanie jej wyjątkowych cech (gr. heros = bohater) idealizacja c) przedstawianie czegoś jako dużo lepszego niż w rzeczywistości heroizacja d) uwielbianie, wychwalanie, wysławianie „Śmierć Pułkownika” zawiera gloryfikację głównej bohaterki. Wiersz Mickiewicza jest apoteozą Emilii Plater ( jest tu obecne nawiązanie do motywu pięknej śmierci w obronie ojczyzny) – uzasadnij prawdziwość stwierdzenia w formie 2-3 zdań. 2. Uzasadnij, cytując odpowiednie słowa z wiersza Mickiewicza: - wydarzenie opisane w utworze rozgrywają się od nocy do świtu:
- opisane wydarzenia dotyczą czasu walk z Rosjanami podczas zaborów:
- wydarzenia rozgrywają się po powstaniu kościuszkowskim:
- miejscem akcji jest znajdująca się na uboczu chata w lesie: 3. Bohaterka utworu ukazana jest jak doświadczony dowódca cieszący się zaufaniem żołnierzy (stary żołnierz, wódz powstańców), opóźnienie w identyfikacji „pułkownika” przynosi efekt zaskoczenia i nobilitacji Emilii Plater (należy pamiętać, że w XIX w. pozycja kobiet była inna niż współcześnie, zwyczajowo kobiety nie angażowały się powszechnie w działania będące domeną mężczyzn). Poeta nazwał ją „pułkownikiem”, aby podkreślić jej zasługi i pozycję, jest to element idealizacji bohaterki. W ostatnich chwilach życia bohaterka była otoczona różnymi przedmiotami, będącymi znakami żołnierza i chrześcijanina, świętego. Przyporządkuj te przedmioty odpowiednim grupom: - znaki żołnierza:
- znaki świętego: 4. Uzupełnij tabelę brakującymi informacjami, opisującymi reakcje i uczucia świadków wydarzeń:
5. Określ symboliczne znaczenie każdego z gestów wykonywanych przez Emilię Plater w ostatnich chwilach jej życia: - polecenie przyprowadzenia do izby osiodłanego ukochanego konia (np. bohaterka jako dowódca chce pożegnać się ze swym ukochanym rumakiem, który jej służył) - polecenie przyniesienia munduru - polecenie przyniesienia swojego żołnierskiego ekwipunku - modlitwa w obecności księdza, przyjęcie Komunii Świętej, wzięcie krzyża do ręki
Pamiętaj, że w przypadku trudności możesz zawsze zwrócić się z prośbą o pomoc do swojego nauczyciela polonisty.
|
||||||||||||||||||||||||||||||
Język angielski |
Topic: Suffixes Cel: Uczniowie poznają nową zasadę gramatyczną Materiały: Podręcznik, ćwiczenia AllClear 7
Suffixes- angielskie sufiksy inaczej są to przyrostki dzięki, którym tworzymy rzeczowniki od czasowników i aby je stworzyć należy dodać końcówkę -ment lub - ion
https://wordwall.net/pl/resource/938820/angielski/suffixes-all-clear-7 https://wordwall.net/pl/resource/1042526/angielski/suffixes-all-clear-7 |
||||||||||||||||||||||||||||||
Informatyka |
Temat: Programistyczna wieża Babel – o różnorodności języków programowania Cel: - dowiem się, jaki jest podział języków programowania i krótko scharakteryzuję najpopularniejsze z nich. |
30.04.2020, CZWARTEK
Przedmiot | Schemat lekcji dla ucznia | |||||||
Historia |
Temat: Rewolucje w Rosji. Cel: wymieniam przyczyny i skutki rewolucji w Rosji 1917r. Zapoznam się z materiałem podręcznikowym o tym samym tytule. Notatkę należy wykonać samodzielnie lub wykorzystać gotową - przesłaną . Od rewolucja lutowa 3 strzałki, od okres dwuwładzy 2 strzałki - do rząd i rada delegatów. W punkcie 3. pomiędzy wyrażeniami strzałki skierowane w prawą stronę. Zadania pod tabelą są do odesłania - do 3 maja włącznie Rewolucja lutowa w Rosji 1917
Obalenie caratu, abdykacja Mikołaja II wprowadzenie w Rosji ustroju zwanego republiką
Rząd Tymczasowy Rada Delegatów Robotniczych i Żołnierskich 2. Rewolucja lutowa: a) przyczyny: nieudolne rządy cara Mikołaja II, klęski na frontach wojennych, głód, strajki, terror, b) skutki: abdykacja cara, dojście do władzy przez bolszewików, Rosja republiką, okres dwuwładzy, uwolnienie więźniów politycznych. 3. klęski Rosji na froncie krytyka rządów cara rewolucja lutowa Rewolucja lutowa rewolucja październikowa Lenin u władzy pokój z Niemcami 4. Po zwycięstwie rewolucji październikowej władzę w Rosji przejęli bolszewicy, którzy dążyli do przekształcenia jej w państwo o ustroju komunistycznym. Powołali rząd nazywany Radą Komisarzy Ludowych na czele z Leninem. Doszło do kilkuletniej wojny domowej pomiędzy wojskami bolszewików zwanych Armią Czerwoną a wojskami ich przeciwników zwanych białą gwardią. Ci ostatni korzystali ze wsparcia Anglii, Francji i Stanów Zjednoczonych. Ostatecznie zwyciężyły jednak wojska bolszewików. Po tym zwycięstwie proklamowano w 1922 r. powstanie nowego państwa – Związku Socjalistycznych Republik Radzieckich.
Ki5Wz WW miejsce kropek odpowiednią cyfrę : Feliks Dzierżyński … 1. Przewodniczący Rady komisarzy Ludowych Lew Trocki … 2. Przewodniczący Ogólnorosyjskiej Nadzwyczajnej Komisji do Walki z Kontrrewolucją i Sabotażem Aleksander Kiereński … 3. Współpracownik carowej Aleksandry Grigorij Rasputin … 4. Główny dowódca Armii Czerwonej Włodzimierz Lenin … 5. premier Rządu Tymczasowego Wykonaj zadania:
1. Wymień 5 przykładów nowoczesnych rodzajów broni użytych w I wojnie światowej.
2. Określ prawda P/ fałsz F:
- Mikołaj II był za utworzeniem państwa polskiego złożonego z 3 zaborów.
- Orędzie Wilsona nie odzwierciedlało dążeń Polaków.
- Rewolucja bolszewicka w Rosji przyspieszyła koniec wojny na froncie zachodnim.
- Trójprzymierze i Trójporozumienie to ten sam blok militarny.
- Niemcy i Francja toczyły spór o Alzację i Lotaryngię.
3. Uzupełnij, użyj "państwa centralne", " ententa":
a) Rumunia popierała ………………………...
b) Turcy wspierali ……………………….. .
4. Co nazywamy wojną pozycyjną?
……………………………………………………………………………………………………………………………….
5. Co nazywamy "ziemią niczyją"?
………………………………………………………………………………………………………………………………..
|
|||||||
Język polski |
Temat: W rytmie żołnierskiego marszu – analiza wiersza „Śmierć pułkownika” Cel: rozpoznaję środki poetyckie zastosowane w wierszu, omawiam budowę utworu Materiał dla ucznia: podręcznik „Myśli i słowa”, szukaj: Adam Mickiewicz „Śmierć pułkownika” str. 100-101. Przypomnij sobie treść utworu. Wykonaj polecenia (możesz je wydrukować i wkleić do zeszytu lub, jeśli nie masz takiej możliwości, przepisz je):
Utwór „Śmierć pułkownika” zbudowany jest z ………. strof. Trzy pierwsze zwrotki składają się z …….. wersów, czwarta – z ………., a ostatnia – z ……… . Wersy są równej długości – liczą po ………. sylab. Wiersz ma (regularną/nieregularną) ……………………. budowę, dzięki czemu łatwiej jest go zaśpiewać. 2. Czym zaskakuje czytelnika zakończenie opowiedzianej historii, zawarte w ostatniej strofie? Odpowiedz w formie 2-3 zdań, a następnie przepisz do zeszytu definicję pojęcia „puenta” ( str. 102 w podręczniku, zielona ramka). 3. W wierszu występują liczne środki poetyckie, które budują nastrój utworu i mają wpływ na emocjonalność przekazu. Połącz nazwy środków stylistycznych z przykładami: – „głuchej puszczy”, „rota strzelców zielona”, „rannym świtem”, „żołnierskiej odzieży” – „zbiegły się tłumy wieśniacze” – „w ręku krzyż, w głowach siodło i burka, a u boku kordelas, dwururka” – „Kazał konia pułkownik kulbaczyć, / Konia w każdej sławnego potrzebie […] Kazał przywieść do izby – do siebie. / Kazał przynieść swój mundur…” – „Lecz ten wódz, choć w żołnierskiej odzieży, / Jakie piękne dziewicze ma lica?” – „To Litwinka, dziewica – bohater, / Wódz Powstańców – Emilija Plater!” Nazwy środków poetyckich: pytanie retoryczne, epitety, hiperbola, wykrzyknienie, wyliczenia, powtórzenia. 4. Wykonaj zadanie 8 ze str. 102 w podręczniku (sformułuj 3 argumenty).
|
|||||||
Język angielski |
Topic: Future forms - formy przyszłe Cel:Uczniowie doskonalą zasady gramatyczne dotyczące przyszłości Materiały: Podręcznik, ćwiczenia AllClear 7
https://www.youtube.com/watch?v=p5sAxAOiXN4&list=PLpWWN9TTWabTN9Pm_1Hoo2lsDuSCCyqU8&index=34
|
|||||||
Religia |
|
01.05.2020, PIĄTEK
Przedmiot | Schemat lekcji dla ucznia |
Matematyka |
Międzynarodowe Święto Pracy |
Język niemiecki |
Międzynarodowe Święto Pracy |
Język polski |
Międzynarodowe Święto Pracy |
Wychowanie fizyczne |
Międzynarodowe Święto Pracy |
88-121 Chełmce
Chełmce 51