Opcje widoku
Ikona powiększania tekstu
Powiększ tekst
Ikona pomniejszania tekstu
Pomniejsz tekst
Ikona zmiany kontrastu
Kontrast
Ikona podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Odnośnik do Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Resetowanie ustawień
Reset

TEMATY ZDALNYCH LEKCJI od 27.04.2020 do 30.04.2020

KLASA 7

27.04.2020, PONIEDZIAŁEK

Przedmiot Schemat lekcji dla ucznia
Geografia

Temat: Gospodarka morska.

Cel: - nauczysz się wskazywać na mapie miasta ( porty morskie) w Polsce; - poznasz czynniki, które wpływają na rozwój gospodarki morskiej w kraju.

Materiał dla ucznia: podręcznik Oblicza geografii 7, epodreczniki.pl 

Szukaj: na epodreczniki. pl geografia ( szkoła podstawowa) odszukaj  temat „ Morze Bałtyckie- środowisko przyrodnicze a działalność człowieka” , zapoznaj się z punktem 2- Zagospodarowanie Morza Bałtyckiego. Przeczytaj temat w podręczniku. W ćwiczeniach wykonaj zad. 1,2,3 str. 88. Uczniowie bez ćwiczeń opiszą w zeszycie jeden wybrany port morski w Polsce ( skorzystajcie z różnych źródeł informacji).
Język angielski

Topic: Online film magazine: The Future of Film.

Cel:Rozumiem  znaczenie  tekstu o przyszłości kina i doskonalę czytanie

Materiały: Podręcznik, ćwiczenia AllClear 7

 

  • Uczniowie odsłuchują tekst ze str 77 zad 1 na pobranych wcześniej nagraniach ze strony wydawnictwa ze strefy ucznia CD2 - nagranie 21 i zwracają uwagę na poprawną wymowę
  • uczniowie staraja się przeczytać kilka razy ten tekst do momentu uzyskania płynności i poprawności
  • uczniowie wykonują zadanie 2 ze str 77 w podręczniku - zapisz właściwe odpowiedzi na podstawie tekstu w zeszycie.

 

Matematyka

Temat:  Długości i pola w układzie współrzędnych - zadania

Cele lekcji: 

- umiem obliczać zadania dotyczące  długości odcinka, którego końce są danymi punktami kratowymi w układzie współrzędnych 

- umiem obliczać  pola wielokątów, których wierzchołki są danymi punktami kratowymi w układzie współrzędnych

Materiał dla ucznia

Obejrzyj film  znajdujący się pod linkiem:

https://pistacja.tv/film/mat00403-odczytywanie-i-zaznaczanie-punktow-w-ukladzie-wspolrzednych?playlist=610

Wykonaj w zeszycie zadania z podręcznika: 

-  zadanie 1 poziom A przykład a) ze str. 318 (pomoc przyklad 1  strona 315),
-  zadanie 1 poziom B przykład a) ze str. 318 (pomoc przyklad 2  strona 316),
-  zadanie 2  str. 318, 
-  zadanie 3 str. 318,
-  zadanie 5 st. 319.

Język polski

Temat: „Wódz to był wielkiej mocy i sławy” – na podstawie utworu A. Mickiewicza „Śmierć pułkownika”

Cel: zapoznaję się z treścią utworu A. Mickiewicza, wymieniam dokonania Emilii Plater, określam przypadek rzeczownika, wskazuję synonimy podanych wyrazów

Materiał dla ucznia: podręcznik „Myśli i słowa”, szukaj: Adam Mickiewicz „Śmierć pułkownika” str. 100-101. Zapoznaj się z treścią utworu, wysłuchaj też nagrania w wykonaniu Michała Gasza; źródło filmu: https://youtu.be/05aor0qs9-M

Wykonaj polecenia (możesz je wydrukować i wkleić do zeszytu lub, jeśli nie masz takiej możliwości, przepisz je):

    1. Podkreśl cechy, którymi można określić prawdziwego wodza:

odpowiedzialny, lojalny, wierny idei, stanowczy, lekkomyślny, ambitny, tchórzliwy, dwulicowy, zdolny do poświęceń, mądry, obdarzony autorytetem, odważny, niezdecydowany, mężny, sprawiedliwy, stronniczy, podejmujący nieprzemyślane decyzje, przewidujący konsekwencje swoich decyzji

2. Ze str. 100 przepisz informacje dotyczące Emilii Plater (fioletowa ramka „O lekturze”).

3. W każdym z podanych związków frazeologicznych określ przypadek i liczbę wyróżnionych rzeczowników:

- ponieść klęskę –

- uniknąć porażki –

- odnieść zwycięstwo w walce –

- ponieść porażkę

- zasłużone zwycięstwo

- ściągnąć na siebie klęskę

- okupić zwycięstwo stratami

4. Spośród podanych słów wybierz i zapisz te, które są synonimami podanych w tabeli wyrazów (pamiętaj, że synonimy to inaczej wyrazy bliskoznaczne):

ZWYCIĘSTWO

WALKA

 

 

 

 

 

odwaga, pobicie, pokonanie, potyczka, rozgromienie, starcie, sukces, triumf, wygrana, zmagania, klęska, bitwa

5. Obok podanych wydarzeń zapisz numery zwrotek (od 1 do 5), których dotyczą podane informacje:

  •  Wszyscy zgromadzeni zauważają, że dzielnym rycerzem była piękna kobieta – Emilia Plater.
  • Pułkownik ma ostatnie życzenie – chce zobaczyć swego konia i żołnierski rynsztunek.
  • W leśnej chatce leży ciężko chory Pułkownik – wokół niego zgromadzili się prości ludzie i żołnierze.
  • Umierający przyjmuje ostatnie namaszczenie, wszyscy zgromadzeni płaczą.           
  • Wczesnym rankiem lud żegna się z martwym Pułkownikiem. W każdym z podanych związków frazeologicznych określ przypadek i liczbę wyróżnionych rzeczowników:

- ponieść klęskę –

- uniknąć porażki –

- odnieść zwycięstwo w walce –

- ponieść porażkę

- zasłużone zwycięstwo

- ściągnąć na siebie klęskę

- okupić zwycięstwo stratami

Jeśli będziesz mieć problem z realizacją zadań, poproś o pomoc swojego nauczyciela polonistę.

Plastyka

Temat: Różne formy dzieł sztuki

Cel: znam różne definicje dzieła sztuki, wiem, czym jest abstrakcja

Materiały dla ucznia: Podręcznik „Do dzieła”, przypomnij sobie temat: Różne formy dzieł sztuki, str. 7-9.

Wykonaj zadanie: Na kartce formatu A3 wykonaj pracę inspirowaną słowami: „Kluczem jest eksperymentowanie. Stałymi są powierzchnia i narzędzie, ale warianty ich wykorzystania są nieograniczone”. Na Twojej pracy powinny pojawić się 3 elementy: parasolka, liść i filiżanka. Ułożenie tych elementów względem siebie, zastosowana kolorystyka, wielkość przedmiotów i to, co jeszcze pojawi się na Twojej pracy, pozostawiam Twojej wyobraźni. Zastosuj dowolną technikę plastyczną. Zrób zdjęcie swojej pracy, zatytułuj ją i prześlij na adres mailowy nauczyciela plastyki – adres poczty rodzicom przekazany został za pomocą edziennika.

Zadanie dla chętnych: Na kartce formatu A4 przedstaw abstrakcję. Najważniejszym elementem tej pracy niech będzie trójkąt, to, w jaki sposób i  w jakim otoczeniu, układzie, w jakiej kolorystyce i czy jako element pojedynczy, czy zwielokrotniony go przedstawisz, zależy od Ciebie. Technika wykonania pracy dowolna.

Pamiętaj, niech praca twórcza będzie dla Ciebie przede wszystkim przyjemnością.

 

 

28.04.2020, WTOREK

Przedmiot Schemat lekcji dla ucznia
Chemia

Temat: Woda i roztwory wodne

Cele lekcji: Uczeń:

- zna właściwości fizyczne i chemiczne wody;

- wie, od czego zależy szybkość rozpuszczania substancji w wodzie;

- wie, co to jest roztwór i wymienia rodzaje roztworów wodnych;
- potrafi odczytać dane z krzywych rozpuszczalności.

Materiał dla ucznia: Notatka do zeszytu przygotowana przez nauczyciela

Czynności ucznia:

  1. Przepisz notatkę wraz z rysunkami do zeszytu - ZNAJDUJE SIĘ PONIŻEJ.    
  2. Dokładnie przeanalizuj treść notatki.
  3. Zadanie domowe

    ZA TO ZADANIE DOMOWE OTRZYMASZ OCENĘ

    Odpowiedź prześlij na adres:  kolodziejskaurszula@wp.pl . Jeśli nie posiadasz swojego adresu mailowego, poproś rodziców o skopiowanie tekstu i przesłanie przez edziennik do mnie. Zadanie wykonujemy w nieprzekraczalnym terminie do 2 maja 2020 roku.

    Posługując się krzywymi rozpuszczalności zamieszczonymi poniżej, odczytaj:

    - ile AgNO3 rozpuści się w temp. 10 ⁰C;
    - ile KI rozpuści się w temp. 0 ⁰C;

    - ile NaNO3 rozpuści się w temp.30 ⁰C;

    - ile NaCl rozpuści się w temp. 90 ⁰C;
    - ile cukru rozpuści się w temp. 40 ⁰C;
    - ile K2SO4 rozpuści się w temp. 70 ⁰C. 

Matematyka

Temat:  Środek odcinka w układzie układzie współrzędnych 

Cele lekcji: 

wiem, w jaki sposób znaleźć środek odcinka w układzie układzie współrzędnych 

Materiał dla ucznia

Obejrzyj film  znajdujący się pod linkiem:

https://pistacja.tv/film/mat00838-dlugosc-i-srodek-odcinka-w-ukladzie-wspolrzednych?playlist=610

Przeczytaj przykład 4 na stronie 324. 

Zapisz w zeszycie temat lekcji oraz zdanie:

Wspólrzędne środka odcinka to średnie arytmetyczne odpowiednich współrzędnych jego końców.

Wykonaj w zeszycie ćwiczenie 4  z podręcznika na stronie 324.: 

Wykonaj ćwiczenie 2 na stronie 122 z zeszytu ćwiczeń.

Fizyka

TEMAT: Druga zasada dynamiki Newtona.

Cel: Dowiesz się, co się dzieje, gdy działające na ciało siły się nie równoważą. Poznasz zależność między masą ciała, siłą działającą na ciało a jego przyspieszeniem.

Materiał dla ucznia:
Obejrzyj prezentację https://www.youtube.com/watch?v=XKNBR4s4o_c Przypomni Ci ona sposób wyznaczania siły wypadkowej , pozwoli  zrozumieć co się dzieje z ciałem jeżeli działa na nie stała siła różna od zera oraz czego dotyczy druga z zasad dynamiki Newtona.  Sporządź notatkę.

Na koniec wykonaj zad. 1, 2 str.172 (podręcznik)

Muzyka

Temat: Barwy muzyki ludowej. Bogactwo kulturalne Śląska i Wielkopolski.

Cel;- potrafię wyjaśnić termin: etnografia,

        - słucham śląskiej pieśni „Kajze mi się podzioł”,

       - doskonalę granie na instrumentach melodycznych,

       - wymieniam nazwy instytucji kulturalnych regionu Wielkopolski i Śląska.

Materiał dla ucznia: Podręcznik „Klucz do muzyki” str. 92-93, tekst: „ Rozśpiewana Wielkopolska”, oraz str.102 – 105 tekst: „Kulturalny Śląsk”. Przeczytam obydwa teksty i zapamiętam nazwy instytucji regionalnych opisanych regionów Polski.

Posłucham śląskiej pieśni opowiadającej o walce Ślązaków w obronie ojczyzny. Pieśń pt. „Kajze mi się podzioł”.

https://www.youtube.com/watch?v=6Y-ypt_-ADQ

Nadal doskonalę grę na instrumentach melodycznych:

Partytura „Te Deum” str.97 ( przeczytam zapis nutowy dla fletu I lub fletu II lub dzwonków lub keyboardu - w zależności od tego, jaki instrument mam w domu). Spróbuję zagrać dźwięki z pięciolinii dla danego instrumentu. Przypominam, że ósemki gramy najszybciej, ćwierćnuty dłużej, ćwierćnutę z kropką dłużej o połowę od ćwierćnuty, a półnutę najdłużej. Przy kluczu wiolinowym jest krzyżyk, więc dźwięki f gramy jako fis . Podwyższony dźwięk (fis) pojawia się tylko w partii dla fletu II i dla keyboardu. Miłego grania. W maju poproszę Was o występ do kamery. 

 

29.04.2020, ŚRODA

Przedmiot Schemat lekcji dla ucznia
Matematyka

Temat:   Szukanie punktów współliniowych w układzie układzie współrzędnych 

Cele lekcji: 

- wiem, w jaki sposób znaleźć punkty współliniowe w układzie układzie współrzędnych 

Materiał dla ucznia

Obejrzyj film  znajdujący się pod linkiem:
https://pistacja.tv/film/mat00839-szukanie-punktow-wspolliniowych?playlist=610

Przeczytaj przykład 1 na stronie 322. 

Zapisz w zeszycie temat lekcji.

Wykonaj w zeszycie ćwiczenie 1  z podręcznika na stronie 322.: 

Wykonaj ćwiczenie 1 na stronie 122 z zeszytu ćwiczeń.

Biologia

Temat: Ucho – narząd słuchu i równowagi

Cele lekcji: Uczeń:

- zna budowę ucha;
- wie, jak powstaje wrażenie dźwiękowe;

- wie, co to jest narząd równowagi;
- zna szkodliwy wpływ hałasu.

Materiał dla ucznia: Notatka do zeszytu przygotowana przez nauczyciela

Czynności ucznia:

  1. Przepisz notatkę do zeszytu ZNAJDUJE SIĘ PONIŻEJ.
  2. Wykonaj polecenie (na końcu notatki).
  3. Zapamiętaj wiadomości z notatki.

 

NOTATKA DLA UCZNIA

  1. Ucho jest narządem słuchu i równowagi. Ucho składa się z:

- ucha zewnętrznego: małżowina uszna, przewód słuchowy zewnętrzny, błona bębenkowa;
- ucha środkowego: jama bębenkowa, kosteczki słuchowe (młoteczek, kowadełko, strzemiączko), trąbka słuchowa,

- ucha wewnętrznego: błędnik kostny, ślimak, narząd równowagi.

  1. Przerysuj do zeszytu i opisz schemat budowy ucha 

    Jeśli posiadasz w domu podręcznik do biologii, to na stronie 200 znajdziesz schemat budowy ucha.

     

    1. Powstawanie wrażenia dźwiękowego:

    Fale dźwiękowe wychwytywane są przez małżowinę uszną i  kierowane do przewodu słuchowego. Fele te wprawiają w ruch błonę bębenkową, a kosteczki słuchowe przekazują je dalej do ślimaka. Tam drgania zamieniane są na impulsy nerwowe
    i przekazywane do mózgu. Mózg analizuje i rozpoznaje dźwięki.

    1. Narząd równowagi znajduje się w uchu wewnętrznym. Są to trzy kanały półkoliste wypełnione płynem. Ruch płynu jest analizowany przez mózg i w ten sposób mózg rozpoznaje zmiany położenia ciała.
    2. Natężenie hałasu mierzy się w decybelach (dB). Człowiek odczuwa ból przy natężeniu hałasu ponad 130 dB. Takie natężenie hałasu może trwale uszkodzić narząd słuchu i doprowadzić do głuchoty.
    POLECENIE:
    W dostępnych źródłach wiedzy biologicznej lub w podręczniku do biologii znajdź informacje dotyczące higieny ucha.
Język polski

Temat: Poetycki hołd dla kobiety bohatera – na podstawie utworu „Śmierć pułkownika” Adama Mickiewicza

Cel: znam znaczenie pojęć: idealizacja, gloryfikacja, apoteoza, heroizacja; wymieniam elementy gloryfikacji Emilii Plater w utworze

Materiał dla ucznia: : podręcznik „Myśli i słowa”, szukaj: Adam Mickiewicz „Śmierć pułkownika” str. 100-101. Przypomnij sobie treść utworu.

Temat: W rytmie żołnierskiego marszu – analiza wiersza „Śmierć pułkownika”

Cel: rozpoznaję środki poetyckie zastosowane w wierszu, omawiam budowę utworu

Materiał dla ucznia: podręcznik „Myśli i słowa”, szukaj: Adam Mickiewicz „Śmierć pułkownika” str. 100-101. Przypomnij sobie treść utworu.

Wykonaj polecenia (możesz je wydrukować i wkleić do zeszytu  lub, jeśli nie masz takiej możliwości, przepisz je):

  1. Połącz pojęcia z odpowiednimi definicjami, jeśli nie znasz znaczenia pojęć lub masz wątpliwości, sprawdź w dowolnym źródle informacji, co znaczą podane wyrazy:

apoteoza                                               a) traktowanie kogoś lub czegoś jak bóstwa

gloryfikacja                                          b) nadanie postaci wyjątkowej pozycji w utworze,     

                                                                    przypisywanie jej wyjątkowych cech (gr. heros =   

                                                                    bohater)

idealizacja                                             c) przedstawianie czegoś jako dużo lepszego niż  

                                                                    w rzeczywistości   

heroizacja                                              d) uwielbianie, wychwalanie, wysławianie

„Śmierć Pułkownika” zawiera gloryfikację głównej bohaterki. Wiersz Mickiewicza jest apoteozą Emilii Plater ( jest tu obecne nawiązanie do motywu pięknej śmierci w obronie ojczyzny) – uzasadnij prawdziwość stwierdzenia w formie 2-3 zdań.

 2. Uzasadnij, cytując odpowiednie słowa z wiersza Mickiewicza:

- wydarzenie opisane w utworze rozgrywają się od nocy do świtu:

 

- opisane wydarzenia dotyczą czasu walk z Rosjanami podczas zaborów:

 

- wydarzenia rozgrywają się po powstaniu kościuszkowskim:

 

- miejscem akcji jest znajdująca się na uboczu chata w lesie:

3. Bohaterka utworu ukazana jest jak doświadczony dowódca cieszący się zaufaniem żołnierzy (stary żołnierz, wódz powstańców), opóźnienie w identyfikacji „pułkownika” przynosi efekt zaskoczenia i nobilitacji Emilii Plater (należy pamiętać, że w XIX w. pozycja kobiet była inna niż współcześnie, zwyczajowo kobiety nie angażowały się powszechnie w działania będące domeną mężczyzn). Poeta nazwał ją „pułkownikiem”, aby podkreślić jej zasługi i pozycję, jest to element idealizacji bohaterki. 

W ostatnich chwilach życia bohaterka była otoczona różnymi przedmiotami, będącymi znakami żołnierza i chrześcijanina, świętego. Przyporządkuj te przedmioty odpowiednim grupom:

- znaki żołnierza:

 

- znaki świętego:

4. Uzupełnij tabelę brakującymi informacjami, opisującymi reakcje i uczucia świadków wydarzeń:

Reakcja

Uczucia świadków

Cytaty

prości ludzie, chłopi widzieli w Emilii Plater swoją bohaterkę, przychodzili się za nią modlić, pytać o jej zdrowie

 

 

żołnierze wiernie trwali przy swoim dowódcy aż do śmierci, trzymali wartę, modlili się

 

 

 

 

 

 

 5. Określ symboliczne znaczenie każdego z gestów wykonywanych przez Emilię Plater w ostatnich chwilach jej życia:

- polecenie przyprowadzenia do izby osiodłanego ukochanego konia (np. bohaterka jako dowódca      chce pożegnać się ze swym ukochanym rumakiem, który jej służył)

- polecenie przyniesienia munduru

- polecenie przyniesienia swojego żołnierskiego ekwipunku

- modlitwa w obecności księdza, przyjęcie Komunii Świętej, wzięcie krzyża do ręki

 

Pamiętaj, że w przypadku trudności możesz zawsze zwrócić się z prośbą o pomoc do swojego nauczyciela polonisty.

 

 

Język angielski

Topic: Suffixes

Cel: Uczniowie poznają nową zasadę gramatyczną

Materiały: Podręcznik, ćwiczenia AllClear 7

 

  • uczniowie przepisują notatkę pod tematem

Suffixes-  angielskie sufiksy inaczej są to przyrostki dzięki, którym tworzymy rzeczowniki  od czasowników i aby je stworzyć należy dodać końcówkę -ment lub - ion

 

Verb - czasownik

noun - czasownik

avertise - reklamować

advertisement -

argue - kłócić sie

argument -

develop - rozwijać

development -

enjoy - cieszyć się, lubić

enjoyment -

to eqiup - wyposażyć

equipment-

excite - wzbudzać, emocjonować

excitement-

move - ruszać sie

movement -

celebrate - świętować

celebration -

connect - łączyć

connection -

decorate - dekorować

decoration -

educate - kształcić,

educationm-

possess - posiadać

possession -

predict - przewidywać

prediction -

suggest - sugerować

suggestion -

 

https://wordwall.net/pl/resource/938820/angielski/suffixes-all-clear-7

https://wordwall.net/pl/resource/1042526/angielski/suffixes-all-clear-7

Informatyka

Temat: Programistyczna wieża Babel – o różnorodności języków programowania

Cel:

- dowiem się, jaki jest podział języków programowania i krótko scharakteryzuję najpopularniejsze z nich.

Materiały dla ucznia:

Kliknij w link 
 https://epodreczniki.pl/a/informatyczna-wieza-babel-czyli-o-roznych-jezykach-programowania/DUSnsGkYI 

Przeczytaj wstęp, a następnie wysłuchaj materiałów z audiobooka.
Przeczytaj uważnie podsumowanie, ze szczególnym zwróceniem uwagi na podział języków programowania.
Wpisz temat lekcji i wykonaj polecenie 3.1 w zeszycie.
 Wykonaj ćwiczenie 1 (Prawda - Fałsz)

 

30.04.2020, CZWARTEK

Przedmiot Schemat lekcji dla ucznia
Historia 

Temat: Rewolucje w Rosji.

Cel: wymieniam przyczyny i skutki rewolucji w Rosji 1917r.

Zapoznam się z materiałem podręcznikowym o tym samym tytule.

Notatkę należy wykonać samodzielnie lub wykorzystać  gotową - przesłaną .

Od rewolucja lutowa 3 strzałki, od okres dwuwładzy 2 strzałki - do rząd i rada delegatów. W punkcie 3. pomiędzy wyrażeniami strzałki skierowane w prawą stronę.

Zadania pod tabelą są do odesłania  - do 3 maja włącznie

Rewolucja lutowa w Rosji 1917 

 

 

 

 

Obalenie caratu, abdykacja Mikołaja II                        wprowadzenie w Rosji ustroju zwanego    

                                                                                                                                         republiką      

 

                                okres dwuwładzy od 15 marca                                                                                                                                   1917r. do 7 listopada 1917 r

 

Rząd Tymczasowy                                                        Rada Delegatów Robotniczych i Żołnierskich

2. Rewolucja lutowa:

a) przyczyny: nieudolne rządy cara Mikołaja II, klęski na frontach wojennych, głód, strajki, terror,

b) skutki: abdykacja cara, dojście do władzy przez bolszewików, Rosja republiką, okres dwuwładzy, uwolnienie więźniów politycznych.

3.   klęski Rosji na froncie                  krytyka rządów cara                    rewolucja lutowa

Rewolucja lutowa              rewolucja październikowa                   Lenin u władzy               pokój z Niemcami

4. Po zwycięstwie rewolucji październikowej władzę w Rosji przejęli bolszewicy, którzy dążyli do przekształcenia jej w państwo o ustroju komunistycznym. Powołali rząd nazywany Radą Komisarzy Ludowych na czele z Leninem. Doszło do kilkuletniej wojny domowej pomiędzy wojskami bolszewików zwanych Armią Czerwoną a wojskami ich przeciwników zwanych białą gwardią. Ci ostatni korzystali ze wsparcia Anglii, Francji i Stanów Zjednoczonych. Ostatecznie zwyciężyły jednak wojska bolszewików. Po tym zwycięstwie proklamowano w 1922 r. powstanie nowego państwa – Związku Socjalistycznych Republik Radzieckich.

Skutki rewolucji lutowej

Skutki rewolucji październikowej

Abdykacja cara Mikołaja II

Utworzenie Rządu Tymczasowego

Utworzenie Rady Delegatów Żołnierskich i Robotniczych

Okres dwuwładzy

Podpisanie pokoju z Niemcami w Brześciu Litewskim

Powołanie Rady Komisarzy Ludowych

Wprowadzenie systemu jednopartyjnego i dyktatury proletariatu

Terror bolszewików (czekiści)

 

 

Ki5Wz WW  miejsce kropek odpowiednią cyfrę :

Feliks Dzierżyński  …                                1. Przewodniczący Rady komisarzy Ludowych

Lew Trocki    …                                          2. Przewodniczący Ogólnorosyjskiej Nadzwyczajnej Komisji do                                                                              Walki   z Kontrrewolucją i Sabotażem

Aleksander Kiereński …                          3. Współpracownik carowej Aleksandry

Grigorij Rasputin …                                 4. Główny dowódca Armii Czerwonej

Włodzimierz Lenin …                              5.  premier Rządu Tymczasowego

 
Wykonaj zadania:
 1. Wymień  5 przykładów nowoczesnych rodzajów broni użytych w I wojnie światowej.
2. Określ prawda  P/ fałsz F:
- Mikołaj II był za utworzeniem państwa polskiego złożonego z 3 zaborów.
- Orędzie Wilsona nie odzwierciedlało dążeń Polaków.
- Rewolucja bolszewicka w Rosji przyspieszyła koniec wojny na froncie zachodnim.
- Trójprzymierze i Trójporozumienie to ten sam blok militarny. 
- Niemcy i Francja toczyły spór o Alzację i Lotaryngię. 
3. Uzupełnij, użyj "państwa centralne", " ententa":
a) Rumunia popierała ………………………...
b) Turcy wspierali ………………………..  .
4. Co nazywamy wojną pozycyjną?
……………………………………………………………………………………………………………………………….
5. Co nazywamy "ziemią niczyją"?
……………………………………………………………………………………………………………………………….. 

 

Język polski

Temat: W rytmie żołnierskiego marszu – analiza wiersza „Śmierć pułkownika”

Cel: rozpoznaję środki poetyckie zastosowane w wierszu, omawiam budowę utworu

Materiał dla ucznia: podręcznik „Myśli i słowa”, szukaj: Adam Mickiewicz „Śmierć pułkownika” str. 100-101. Przypomnij sobie treść utworu.

Wykonaj polecenia (możesz je wydrukować i wkleić do zeszytu  lub, jeśli nie masz takiej możliwości, przepisz je):

  1. Uzupełnij tekst informacjami dotyczącymi utworu:

Utwór „Śmierć pułkownika” zbudowany jest z ………. strof. Trzy pierwsze zwrotki składają się z …….. wersów, czwarta – z ………., a ostatnia – z ……… . Wersy są równej długości – liczą po ………. sylab. Wiersz ma (regularną/nieregularną) ……………………. budowę, dzięki czemu łatwiej jest go zaśpiewać.

2. Czym zaskakuje  czytelnika zakończenie opowiedzianej historii, zawarte w ostatniej strofie?  Odpowiedz w formie 2-3 zdań, a następnie przepisz do zeszytu definicję pojęcia „puenta” ( str. 102 w podręczniku, zielona ramka).

3. W wierszu występują liczne środki poetyckie, które budują nastrój utworu i mają wpływ na emocjonalność przekazu. Połącz nazwy środków stylistycznych z przykładami:

 – „głuchej puszczy”, „rota strzelców zielona”, „rannym świtem”, „żołnierskiej odzieży”

 – „zbiegły się tłumy wieśniacze”

 – „w ręku krzyż, w głowach siodło i burka, a u boku kordelas, dwururka”

 – „Kazał konia pułkownik kulbaczyć, / Konia w każdej sławnego potrzebie […] Kazał przywieść do izby – do siebie. / Kazał przynieść swój mundur…”

 – „Lecz ten wódz, choć w żołnierskiej odzieży, / Jakie piękne dziewicze ma lica?”

 – „To Litwinka, dziewica – bohater, / Wódz Powstańców – Emilija Plater!”

Nazwy środków poetyckich: pytanie retoryczne, epitety, hiperbola, wykrzyknienie, wyliczenia, powtórzenia.

4. Wykonaj zadanie 8 ze str. 102 w podręczniku (sformułuj 3 argumenty).

 

Język angielski

Topic: Future forms - formy przyszłe

Cel:Uczniowie doskonalą zasady gramatyczne dotyczące przyszłości

Materiały: Podręcznik, ćwiczenia AllClear 7

 

  • uczniowie oglądają lekcję on-line przygotowaną przez Kujawsko -Pmorską e-szkołę. Traktujcie to jako wprowadzenie do naszego kolejnego tematu dotyczącego przyszości.

 

https://www.youtube.com/watch?v=p5sAxAOiXN4&list=PLpWWN9TTWabTN9Pm_1Hoo2lsDuSCCyqU8&index=34

 

Religia

Temat: Zmartwychwstanie Jezusa podstawą naszej wiary

Cel:  Utrwalenie wiadomości o Zmartwychwstaniu Chrystusa

Materiał dla ucznia: Podręcznik do religii kl.7. Temat 37 – Zwycięstwo, str. 139. Przeczytaj uważnie tekst Zmartwychwstanie fundamentem naszej wiary na str. 139  i Zmartwychwstanie fundamentem nadziei na str. 141

Na podstawie przeczytanych tekstów odpowiedz w zeszycie do religii na pytania:

1. Wyjaśnij słowa św. Pawła: Gdyby Chrystus nie zmartwychwstał, próżna byłaby nasza wiara.

2. Co daje chrześcijanom wiara w zmartwychwstanie Chrystusa i przyjmowanie sakramentów?

Zadania będą ocenione. Proszę zrobić zdjęcie wykonanych zadań i przesłać na  d.malicki@wp.pl do 08.05.2020 r.

 

01.05.2020, PIĄTEK

Przedmiot Schemat lekcji dla ucznia
Matematyka

Międzynarodowe Święto Pracy

Język niemiecki

Międzynarodowe Święto Pracy

Język polski

Międzynarodowe Święto Pracy

Wychowanie fizyczne

Międzynarodowe Święto Pracy

 

Data dodania: 2020-04-24 11:30:15
Data edycji: 2020-04-27 11:14:36
Ilość wyświetleń: 3486

Z życia klas

Przejdź do swojej klasy!
Zobacz

Nasi Partnerzy

Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Biuletynu Informacji Publicznej