KLASA 7
30.03.2020, PONIEDZIAŁEK
Przedmiot | Schemat lekcji dla ucznia |
Geografia |
Temat: Chów i hodowla zwierząt w Polsce. Cel: zdobędziesz informacje dotyczące hodowli głównych zwierząt gospodarskich w Polsce (bydło, trzoda chlewna, drób). Materiał dla ucznia: epodreczniki.pl Szukaj: geografia Chów i hodowla zwierząt w Polsce. Zapoznaj się z e-materiałem i wyjaśnij pojęcia: chów, hodowla, pogłowie (zapisz w zeszycie). |
Język angielski |
Temat: Vocabulary: Travel Cel: Umiem posługiwać się słownictwem związanym z podróżówaniem i turystyką Materiał dla ucznia:Podręcznik + ćwiczenia All Clear 7 , ćwiczenia online
Wykonują następnie zad. 2 str. 62 - odp. zapisują w zeszycie. Poprawną wymowę sł. można odsłuchać na stronie szkoły i pobrać plik Student’s Audio CD2 https://www.macmillan.pl/strefa-ucznia 2. Uczniowie wykonują zadania 1, 2 w ćwiczeniach na str. 38 związane z poznanym słownictwem.
Proszę otworzyć kartę pracy w internecie (tekst piosenki) Nastepnie do tego tekstu należy wysłuchać piosenkę i zaznaczyć właściwe odpowiedzi ze słuchu. Tytuł ma tutaj znaczenie „Don’t Give up“ |
Matematyka |
Temat: Rozwiązywanie zadań z procentami za pomocą równań Cel: Z lekcji dowiesz się, jak rozwiązywać zadania procentowe za pomocą równań. Materiał dla ucznia:
https://pistacja.tv/film/mat00380-rownania-zadania-procentowe?playlist=549
https://pistacja.org/summaries/mat00380_Rownania_zadania_procentowe.pdf
Zad. 1. Ile kosztował garnitur, jeśli po obniżce o 15% jego cena wynosi 807,50 zł? Zad.2. Oblicz początkową cenę telewizora, wiedząc, że:
Zad. 3. Ile wody należy dolać do 600 g pięcioprocentowego roztworu soli, aby otrzymać roztwór trzyprocentowy? |
Język polski |
Temat: Uczymy się redagować przemówienie. Cel: znam zasady redagowania przemówienia oraz stosuję słownictwo charakterystyczne dla tej formy wypowiedzi, wyrażam własne zdanie i je uzasadniam Materiał dla ucznia: Epodreczniki.pl (szukaj: kształcenie ogólne/szkoła podstawowa/ temat z języka polskiego: Jak komponować skuteczną i logiczną wypowiedź? Karta pracy w formie skanu (przykładowe przemówienie, przydatne słownictwo zdjęcia kart pracy w galerii zdjęć pod tematami lekcji zdalnych). Przepisz do zeszytu przedmiotowego słownictwo charakterystyczne dla przemówienia, skan przykładowego przemówienia wydrukuj i wklej do zeszytu lub przepisz treść tekstu. Z portalu epodreczniki.pl w zeszycie przedmiotowym wykonaj zadanie 1.1 (Ćwiczenie 1.1: Przeczytaj poniższe sentencje, których tematem jest mówienie, milczenie i słuchanie. Wybierz trzy, które uważasz za najbardziej trafne, i wyjaśnij, jak je rozumiesz...) – w formie 6-7 zdań. Na podstawie wiadomości z epodrecznika wyjaśnij znaczenie pojęcia „retoryka”, wyjaśnienie zapisz w zeszycie.
|
Plastyka |
Temat: W pracowni fotografika Cel: znam i stosuję zasady kompozycji fotografii Materiał dla ucznia: Podręcznik „Do dzieła”, temat: Fotografia, szczególnie środki wyrazu fotografii i zasady kompozycji fotografii). Możesz również skorzystać z wiadomości zamieszczonych na platformie epodreczniki.pl (wyszukaj temat z plastyki: Obraz zatrzymany w kadrze).Wykonaj zadanie: zgromadź kilka przedmiotów, które w danym momencie Cię zainspirowały i które chcesz umieścić na wykonanym przez siebie zdjęciu, ułóż je w dowolny sposób, aby coś wyrażały, niosły jakiś ważny dla Ciebie przekaz, a następnie zrób zdjęcie tej kompozycji, zatytułuj ją i prześlij na adres mailowy nauczyciela plastyki – adres poczty rodzicom przekazany został za pomocą dziennika. Zadanie dla chętnych: ćwiczenie 2 str. 19 – podręcznik „Do dzieła!” (3-4 zdjęcia, zrealizowane zadanie również prześlij na skrzynkę mailową nauczyciela). |
31.03.2020, WTOREK
Przedmiot | Schemat lekcji dla ucznia |
Chemia |
Temat: Równania reakcji chemicznych Cel: Uczeń: - wie, co nazywamy równaniem reakcji chemicznej, - przypomni sobie, co to substraty i produkty, - dowie się, że substraty i produkty to reagenty, - wie, co nazywamy współczynnikami stechiometrycznymi, - spróbuje samodzielnie uzgodnić równania reakcji chemicznych. Materiał dla ucznia:Notatka do zeszytu przygotowana przez nauczyciela Czynności ucznia:
NOTATKA DLA UCZNIA
Równanie reakcji zapisuje się za pomocą symboli i wzorów: Podobnie jak w równaniu matematycznym, liczba i rodzaj atomów po prawej stronie równania musi być taka sama jak po lewej stronie. Dlatego też należy uzgodnić równanie reakcji, czyli wpisać przed symbolami lub wzorami odpowiednie liczby, tzw. współczynniki stechiometryczne (gdy współczynnik stechiometryczny jest równy 1, nie piszemy go w równaniu), np. Aby liczba atomów potasu była taka sama, przed KOH wpisujemy współczynnik 2: Aby „uzgodnić” atomy wodoru (taka sama ich liczba po lewej i prawej stronie równania), wpisujemy liczbę dwa przed H2O; po prawej stronie równania mamy teraz również 4 atomy wodoru: 2KOH + H2SO4 → K2SO4 + 2H2O Teraz sprawdzamy, czy liczba atomów tlenu jest taka sama po obu stronach równania: Równanie zostało uzgodnione. Zadanie 1 Dobierz współczynniki stechiometryczne w podanych równaniach: 1) Al + S → Al2S3 2) Na + S → Na2S 3) P + S → P2S5 4) Cu + O2 → CuO 5) C + O2 → CO2 6) Al + O2 → Al2O3 7) Cu + O2 → Cu2O
Dla chętnych, jeśli chcesz sobie poćwiczyć Zadanie 2 Uzgodnij równania w podanych przykładach (dobierz współczynniki): 1) FeO + C → Fe + CO2 2) Cu2O + H2 → Cu + H2O 3) NO2 → NO + O2 4) H2 + N2 → NH3 5) K2O + H3PO4 → K3PO4 + H2O 6) Mg (OH)2 + HCl → MgCl2 + H2O 7) CaO + CO2 → CaCO3 8) NaOH + SO3 → Na2SO4 + H2O 9) Al2O3 + HNO2 → Al(NO2)3 + H2O |
Matematyka |
Temat: Przekształcanie wzorów Cel: Z lekcji dowiesz się, w jaki sposób przekształcać wzory Materiał dla ucznia:
https://pistacja.tv/film/mat00371-przeksztalcenia-wzorow?playlist=281
https://pistacja.org/summaries/mat00371_Przeksztalcenia_wzorow.pdf
Zad. 1. Ze wzoru określającego ciśnienie wyznacz S Zad.2. Zapisz wzór na obwód L trójkąta równoramiennego o ramionach a i podstawie b, a następnie wyznacz z niego b. Zad.3. Z podanego wzoru fizycznego wyznacz wskazane obok wielkości F = m * g , m, g Rozwiązania zapisz proszę w zeszycie. Powodzenia! |
Fizyka |
Temat: Ruch prostoliniowy zmienny. Cel: Dowiesz się, jaki ruch nazywamy ruchem niejednostajnym oraz jakie pojęcia go opisują. Poznasz ruch jednostajnie zmienny oraz przyspieszenie i jego jednostkę. Materiał dla ucznia: Obejrzyj prezentację wpisując w przeglądarce „Fizyka od podstaw – ruch jednostajnie przyspieszony” lub kliknij link https://www.youtube.com/watch?v=xe_4yVlnQQISkorzystaj z podręcznika str.139 ( to najważniejsze) i sporządź notatkę, a następnie wykonaj zad. 1 i 5 str.140 |
Muzyka |
Temat: Poezja śpiewana – Bardowie krainy łagodności Cel: utrwalam wiadomości na temat poezji śpiewanej Materiał dla ucznia:Podręcznik „Klucz do muzyki” str.88-91. Przeczytam tekst „Poezja śpiewana” , nauczę się na pamięć tekstu piosenki pt. „Piosenka wiosenna”. Dodam do „Albumu o kompozytorach” sylwetki wybitnych twórców i pieśniarzy: Boba Dylana –laureata literackiej Nagrody Nobla, Leonarda Cohena, Jacques’a Brela, Edith Piaf. Posłucham muzyki-poezji śpiewanej. |
01.04.2020, ŚRODA
Przedmiot | Schemat lekcji dla ucznia | |||||||||||||||||
Matematyka |
Temat: Twierdzenie Pitagorasa Cel: - z lekcji dowiesz się, czym jest twierdzenie Pitagorasa i w jakich sytuacjach można je stosować oraz jak wygląda dowód twierdzenia Pitagorasa Materiał dla ucznia:
https://pistacja.tv/film/mat00449-twierdzenie-pitagorasa-wprowadzenie?playlist=566
https://pistacja.org/summaries/mat00449_Twierdzenie_Pitagorasa_wprowadzenie.pdf
https://epodreczniki.pl/a/obliczanie-dlugosci-bokow-w-trojkacie-prostokatnym/D1ECedRyW |
|||||||||||||||||
Biologia |
Temat: Budowa i działanie układu wydalniczego Cel: Uczeń zna: - funkcje układu wydalniczego, - budowę układu wydalniczego, - właściwości moczu, - wydalanie moczu jako odruch kontrolowany i niekontrolowany, - higienę układu wydalniczego. Materiał dla ucznia: Notatka do zeszytu przygotowana przez nauczyciela,podręcznik dla ucznia papierowy do biologii Puls życia dla klasy 7. Jeśli pozostawiłeś książki w szkole, wszystkie potrzebne informacje do tej lekcji możesz znaleźć w Internecie lub innym źródle wiedzy biologicznej. Czynności ucznia:
NOTATKA DLA UCZNIA 1.Do ważniejszych funkcji układu wydalniczego należą:
2.Budowa układu moczowego
3. Podstawową funkcjonalną jednostką nerki jest nefron składający się z: - ciałka nerkowego pochłaniającego z krwi produkty przemiany materii, - kanalika nerkowego, który odprowadzającego mocz z ciałka nerkowego i modyfikuje jego skład.
Proces tworzenia się moczu w nerkach przebiega w dwóch etapach: - I etap to filtracja kłębuszkowa - tętniczka doprowadzająca krew do kłębka jest grubsza niż naczynie odprowadzające, dlatego krew przesączając się spływa do torebki otaczającej kłębek, tworząc mocz pierwotny; który zawiera: wodę, mocznik, sole mineralne, cukier. - II etap to wchłanianie do krwi wody i związków, które organizm może jeszcze wykorzystać. Wchłanianie odbywa się w kanalikach nerkowych. Powstały płyn spływa, jako mocz ostateczny, do miedniczek nerkowych.
Mocz jest to przejrzysty płyn o jasnożółtym zabarwieniu i charakterystycznym zapachu. W ciągu doby człowiek wydala średnio około 600-2500 ml moczu. W skład moczu wchodzą: mocznik, kwas moczowy, amoniak, sole mineralne, woda. Obecność w moczu białka, cukru, barwników żółciowych pozwala określić stan chorobowy.
Wydalanie moczu przez małe dzieci w pierwszych miesiącach życia jest aktem odruchowym. W starszym wieku odruch ten staje się kontrolowany przez korę mózgową, dzięki czemu można świadomie powstrzymywać i regulować oddawanie moczu. W przypadku ciężkich chorób lekarze ratują życie stosując sztuczną nerkę, dzięki której wykonuje się dializę, czyli oczyszczanie krwi ze szkodliwych związków, np.: mocznika. Oczyszczona krew powraca przez żyłę do ciała pacjenta.
Do najczęściej spotykanych chorób układu moczowego należą: przewlekłe i ostre zapalenie nerek, pęcherza moczowego, cewki moczowej; kamica moczowa. Głównym czynnikiem wywołującym choroby układu moczowego są bakterie i czynniki klimatyczne, np.: temperatura. Aby uniknąć chorób, należy: 8. Zadanie domowe: ZA TO ZADANIE DOMOWE OTRZYMASZ OCENĘ Na podstawie analizy badania moczu można stwierdzić wiele chorób. W dowolnych źródłach wyszukaj informacje o analizie badań moczu i uzupełnij zdania. Uzupełniony tekst prześlij na adres: kolodziejskaurszula@wp.pl . Jeśli nie posiadasz swojego adresu mailowego, poproś rodziców o skopiowanie uzupełnionego tekstu i przesłanie przez edziennik do mnie. Zadanie wykonujemy w nieprzekraczalnym terminie do 4 kwietnia 2020 roku. Białko w moczu sugeruje o ……………………………………. Obecność cukru świadczy o ……………………………………….. Kwas …………………. występuje w moczu pacjentów chorych na białaczkę. Mocz chorych na żółtaczkę ma …………………….. barwę, a to za sprawą ………………………………………………….. Stwierdzenie w moczu …………………………………… może wskazywać na kamicę nerkową. Wykonując w moczu test ciążowy można stwierdzić……………….. |
|||||||||||||||||
Język polski |
Temat: Ćwiczenia doskonalące w redagowaniu przemówienia Cel: samodzielnie redaguję przemówienie na wskazany temat Materiał dla ucznia: karta pracy z przykładowym przemówieniem (lekcja poniedziałkowa), Zredaguj przemówienie, w którym spróbujesz przekonać swoich rówieśników, że zawsze warto znaleźć w sobie siłę, by zmierzyć się z trudnościami życiowymi. Odwołaj się do trzech omówionych w klasie 6 i 7 lektur. Zastosuj poznane zasady redagowania tej formy wypowiedzi. Twoja praca powinna liczyć minimum 200 słów. |
|||||||||||||||||
Język angielski |
Temat: Reading: A personal profile Cel: Uczeń rozumie tekst i określa jego główną myśl, znajduje w tekście określone informacje. Materiał dla ucznia:Podręcznik All Clear 7
Tekst można odsłuchać na stronie szkoły i pobrać plik Student’s Audio CD2 https://www.macmillan.pl/strefa-ucznia (wystarczy pobrać raz i macie wszystkie nagrania do podręcznika) |
|||||||||||||||||
Informatyka |
Temat: Internet jako źródło informacji - sieci komputerowe Cel: Potrafię zaprojektować domową sieć komputerową Materiał dla ucznia:
|
02.04.2020, CZWARTEK
Przedmiot | Schemat lekcji dla ucznia |
Historia |
Temat: I wojna światowa - przyczyny i przebieg. Cel: - wymieniam przyczyny I wojny światowej, - wymieniam nowoczesne rodzaje broni użyte w wojnie, - omawiam podział stron konfliktu, - wyjaśniam pojęcia: wojna światowa, wojna pozycyjna, trójprzymierze, trójporozumienie. Materiał dla ucznia: Proszę zapoznać się z materiałem podręcznikowym - s. 156-167.Notatka w zeszycie : temat 1. i 2. s. 184 (zapisując notatkę należy w jej treści uwzględnić podane cele; mogą to być punkty własne, nie trzeba przepisywać punktów z niebieskiej strony). |
Język polski |
Temat: Zbrodnia to niesłychana… w kręgu literackich nawiązań Cel: porównuję treść utworów literackich, wskazuję literackie konteksty Materiał dla ucznia: epodreczniki.pl; szukaj „Balladyna” J. Słowackiego, temat: Maliny i zbrodnia, czyli o rywalizacji i władzy (po rozwinięciu wyszukaj: KONTEKSTY, Adam Mickiewicz „Lilije”, przeczytaj tekst ballady Mickiewicza i w zeszycie przedmiotowym wykonaj polecenia: 11.1, 11.2, 11.3, 11.4, przepisz również polecenia, odpowiadaj pełnym zdaniem). |
Język angielski |
Temat: Grammar: Present Perfect and Past Simple Cel: Rozpoznaję dwa czasy i potrafię je zastosować Materiał dla ucznia:Podręcznik All Clear 7 , Youtube
https://www.youtube.com/watch?v=m6WMzvq-1Qo 2. Uczniowie wykonują zadania 3, 4, 5 na str. 64, a odpowiedzi zapisują w zeszycie. |
Religia |
Temat: Z Najświętszą Maryją prosimy Boga o pomoc Cel: Utrwalenie podstawowych modlitw Materiał dla ucznia: Proszę odmówić dziesiątkę Różańca z prośbą o zdrowie dla rodziny i ochronę przed chorobą. Dziesiątkę różańca poprzedzamy modlitwą Ojcze nasz, na końcu odmawiamy Chwała Ojcu… |
03.04.2020, PIĄTEK
Przedmiot | Schemat lekcji dla ucznia |
Matematyka |
Temat: Twierdzenie Pitagorasa - zadania Cel: umiem stosować twierdzenie Pitagorasa sytuacjach praktycznych Materiał dla ucznia:
https://pistacja.tv/film/mat00477-twierdzenie-pitagorasa-w-czworokatach?playlist=566 Zapisz w zeszycie notatkę, która jest pod linkiem: https://pistacja.org/summaries/mat00477_Twierdzenie_Pitagorasa_w_czworokatach.pdf
https://pistacja.tv/film/mat00829-twierdzenie-pitagorasa-zadania-z-trojkatami?playlist=566 Zapisz w zeszycie notatkę, która jest pod linkiem: https://pistacja.org/summaries/mat00829_Twierdzenie_Pitagorasa_zadania_z_trojkatami.pdf
Zad.1 Zad. 2 Zad. 3 Rozwiązania zapisz w zeszycie, zeskanuj lub zrób zdjęcia i wyślij proszę na mój adres mailowy |
Język niemiecki |
Temat: Mein Lieblingsgericht Cel: Utrwalam słownictwo związane z artykułami spożywczymi Materiał dla ucznia: podręcznik str. 88 zad. 5 Przeczytaj przykładowe dialogi i utwórz podobne zmieniając artykuły spożywcze np.- Magst du Paprika? -Nein ich mag keine Paprika . Utwórz 3 przykładowe dialogi i przeslij na adres mailowy jagodzinska4u@wp.pl |
Język polski |
Temat: Podsumowujemy omawianie „Balladyny” J. Słowackiego Cel: utrwalam wiadomości dotyczące utworu, wskazuję cechy „Balladyny” jako dramatu Materiał dla ucznia: epodreczniki.pl - szukaj „Balladyna” J. Słowackiego, temat: Maliny i zbrodnia, czyli o rywalizacji i władzy (po rozwinięciu wykonaj zadanie 13 – przygotowanie krzyżówki na podstawie „Balladyny” – zadanie wykonaj zdalnie, krzyżówkę przepisz lub wydrukuj i wklej do zeszytu). Załącznik nr 1 - „Balladyna” - cechy gatunkowe i budowa utworu (wklej wydruk lub przepisz do zeszytu). „Balladyna” – cechy gatunkowe i budowa utworu:
|
Wychowanie fizyczne |
Temat: Ćwiczenia rozciągające. Cel: Kształtowanie prawidłowej sylwetki. - stań w lekkim rozkroku(proste plecy)- wdech nosem RR(ramiona)do góry, wydech ustami - RR w dół powtórz 5x
|
88-121 Chełmce
Chełmce 51