Opcje widoku
Ikona powiększania tekstu
Powiększ tekst
Ikona pomniejszania tekstu
Pomniejsz tekst
Ikona zmiany kontrastu
Kontrast
Ikona podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Odnośnik do Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Resetowanie ustawień
Reset

TEMATY ZDALNYCH LEKCJI od 30.03.2020 do 3.04.2020

KLASA 7

30.03.2020, PONIEDZIAŁEK

Przedmiot Schemat lekcji dla ucznia
Geografia

Temat:  Chów i hodowla zwierząt w Polsce.

Cel: zdobędziesz informacje dotyczące hodowli głównych  zwierząt gospodarskich w Polsce (bydło, trzoda chlewna, drób).

Materiał dla ucznia: epodreczniki.pl Szukaj: geografia Chów i hodowla zwierząt w Polsce. Zapoznaj się z e-materiałem i wyjaśnij pojęcia: chów, hodowla, pogłowie (zapisz w zeszycie).
Język angielski

Temat: Vocabulary: Travel

Cel: Umiem posługiwać się słownictwem związanym z podróżówaniem i turystyką

Materiał dla ucznia: 

Podręcznik + ćwiczenia All Clear 7 , ćwiczenia online

  1. Uczniowie przepisują wyrazy do zeszytu ze str. 62 zad .1 wraz z ich tłumaczeniem, które znajduje się na str. 124 , nastepnie dopasowują obrazki do wyrazów i w zeszycie za tłumaczeniem w nawiasie dopisują nr obrazka.

Wykonują następnie zad. 2 str. 62 - odp. zapisują w zeszycie.

Poprawną wymowę sł. można odsłuchać na stronie szkoły i pobrać plik Student’s Audio CD2 https://www.macmillan.pl/strefa-ucznia

  2. Uczniowie wykonują zadania 1, 2 w ćwiczeniach na str. 38 związane z poznanym słownictwem.

  1. Zadanie dodatkowe

Proszę otworzyć kartę pracy w internecie (tekst piosenki)

https://en.islcollective.com/english-esl-worksheets/grammar/present-simple-tense/simple-present-song-activity-dont-give/27409

Nastepnie do tego tekstu należy wysłuchać piosenkę i zaznaczyć właściwe odpowiedzi ze słuchu. Tytuł ma tutaj znaczenie

Don’t Give up“

https://www.youtube.com/watch?v=I0uSn9zXlTw

Matematyka

Temat:   Rozwiązywanie zadań z procentami  za pomocą równań

Cel:   Z lekcji dowiesz się,  jak rozwiązywać zadania procentowe za pomocą równań.

Materiał dla ucznia:  
  1. Obejrzyj film, który znajduje się pod linkiem

https://pistacja.tv/film/mat00380-rownania-zadania-procentowe?playlist=549

  1. Zapisz w zeszycie notatkę, która jest pod linkiem (wklej go do pola adresu przeglądarki):

https://pistacja.org/summaries/mat00380_Rownania_zadania_procentowe.pdf

  1. Rozwiąż za pomocą równań następujace zadania:

Zad. 1. Ile kosztował garnitur, jeśli po obniżce o 15% jego cena wynosi 807,50 zł?

Zad.2. Oblicz początkową  cenę telewizora, wiedząc, że:

  1. po podwyżce ceny o 5 % zapłacimy za niego o 40 zł więcej,
  2. po obniżce ceny o 8 % kosztuje on 828 zł.

Zad. 3. Ile wody należy dolać do 600 g pięcioprocentowego roztworu soli, aby otrzymać roztwór trzyprocentowy?
(Wskazówka: rozwiązanie bardzo podobnego jest na filmie)

Język polski

Temat: Uczymy się redagować przemówienie.

Cel: znam zasady redagowania przemówienia oraz stosuję słownictwo charakterystyczne dla tej formy wypowiedzi, wyrażam własne zdanie i je uzasadniam

Materiał dla ucznia: Epodreczniki.pl (szukaj: kształcenie ogólne/szkoła podstawowa/ temat z języka polskiego: Jak komponować skuteczną i logiczną wypowiedź? Karta pracy w formie skanu (przykładowe przemówienie, przydatne słownictwo zdjęcia kart pracy w galerii zdjęć pod tematami lekcji zdalnych). Przepisz do zeszytu przedmiotowego słownictwo charakterystyczne dla przemówienia, skan przykładowego przemówienia wydrukuj i wklej do zeszytu lub przepisz treść tekstu. Z portalu epodreczniki.pl w zeszycie przedmiotowym wykonaj zadanie 1.1 (Ćwiczenie 1.1: Przeczytaj poniższe sentencje, których tematem jest mówienie, milczenie i słuchanie. Wybierz trzy, które uważasz za najbardziej trafne, i wyjaśnij, jak je rozumiesz...) – w formie 6-7 zdań. Na podstawie wiadomości z epodrecznika wyjaśnij znaczenie pojęcia „retoryka”, wyjaśnienie zapisz w zeszycie. 

 

Plastyka

Temat: W pracowni fotografika

Cel: znam i stosuję zasady kompozycji fotografii

Materiał dla ucznia: Podręcznik „Do dzieła”, temat: Fotografia, szczególnie środki wyrazu fotografii i zasady kompozycji fotografii). Możesz również skorzystać z wiadomości zamieszczonych na platformie epodreczniki.pl (wyszukaj temat z plastyki: Obraz zatrzymany w kadrze).

Wykonaj zadanie: zgromadź kilka przedmiotów, które w danym momencie Cię zainspirowały i które chcesz umieścić na wykonanym przez siebie zdjęciu, ułóż je w dowolny sposób, aby coś wyrażały, niosły jakiś ważny dla Ciebie przekaz, a następnie zrób zdjęcie tej kompozycji, zatytułuj ją i prześlij na adres mailowy nauczyciela plastyki – adres poczty rodzicom przekazany został za pomocą dziennika.

Zadanie dla chętnych: ćwiczenie 2 str. 19 – podręcznik „Do dzieła!” (3-4 zdjęcia, zrealizowane zadanie również prześlij na skrzynkę mailową nauczyciela).

 

 

31.03.2020, WTOREK

Przedmiot Schemat lekcji dla ucznia
Chemia

Temat: Równania reakcji chemicznych

Cel: Uczeń:

- wie, co nazywamy równaniem reakcji chemicznej,

- przypomni sobie, co to substraty i produkty,

- dowie się, że substraty i produkty to reagenty,

- wie, co nazywamy współczynnikami stechiometrycznymi,

- spróbuje samodzielnie uzgodnić równania reakcji chemicznych.

Materiał dla ucznia:

Notatka do zeszytu przygotowana przez nauczyciela

Czynności ucznia:

  1. Przepisz notatkę do zeszytu - ZNAJDUJE SIĘ PONIŻEJ.
  2. Dokładnie przeanalizuj treść notatki.
  3. Wykonaj zadanie 1 w zeszycie przedmiotowym (obowiązkowo), a jeśli chcesz się sprawdzić, czy dobrze opanowałeś już umiejętność dobierania współczynników stechiometrycznych, wykonaj także zadanie 2 (w zeszycie przedmiotowym)

NOTATKA DLA UCZNIA

  1. Równanie reakcji chemicznejto umowny zapis przebiegu reakcji chemicznej. Równanie reakcji informuje nas o ilości i rodzaju substancji użytych do reakcji, tzw. substratów (substancje zapisane po lewej stronie równania, przed strzałką) oraz o ilości i rodzaju substancji powstałych w jej wyniku, tzw. produktów (substancje zapisane po prawej stronie równania, za strzałką). Substraty i produkty noszą nazwę reagentów. Strzałka (→) wskazuje kierunek przebiegu reakcji.

Równanie reakcji zapisuje się za pomocą symboli i wzorów:

Podobnie jak w równaniu matematycznym, liczba i rodzaj atomów po prawej stronie równania musi być taka sama jak po lewej stronie. Dlatego też należy uzgodnić równanie reakcji, czyli wpisać przed symbolami lub wzorami odpowiednie liczby, tzw. współczynniki stechiometryczne (gdy współczynnik stechiometryczny jest równy 1, nie piszemy go w równaniu), np.

Aby liczba atomów potasu była taka sama, przed KOH wpisujemy współczynnik 2:

Aby „uzgodnić” atomy wodoru (taka sama ich liczba po lewej i prawej stronie równania), wpisujemy liczbę dwa przed H2O; po prawej stronie równania mamy teraz również 4 atomy wodoru:

2KOH + H2SO4 → K2SO4 + 2H2O

Teraz sprawdzamy, czy liczba atomów tlenu jest taka sama po obu stronach równania:

Równanie zostało uzgodnione.

Zadanie 1

Dobierz współczynniki stechiometryczne w podanych równaniach:

1) Al + S → Al2S3

2) Na + S → Na2S

3) P + S → P2S5

4) Cu + O2 → CuO

5) C + O2 → CO2

6) Al + O2 → Al2O3

7) Cu + O2 → Cu2O

 

Dla chętnych, jeśli chcesz sobie poćwiczyć

Zadanie 2

Uzgodnij równania w podanych przykładach (dobierz współczynniki):

1) FeO + C → Fe + CO2

2) Cu2O + H2 → Cu + H2O

3) NO2 → NO + O2

4) H2 + N2 → NH3

5) K2O + H3PO4 → K3PO4 + H2O

6) Mg (OH)2 + HCl → MgCl2 + H2O

7) CaO + CO2 → CaCO3

8) NaOH + SO3 → Na2SO4 + H2O

9) Al2O3 + HNO2 → Al(NO2)3 + H2O
Matematyka

Temat:  Przekształcanie wzorów

Cel: Z lekcji dowiesz się,  w jaki sposób przekształcać wzory

Materiał dla ucznia: 
  1. Obejrzyj film, który znajduje się pod linkiem :

https://pistacja.tv/film/mat00371-przeksztalcenia-wzorow?playlist=281

  1. Zapisz w zeszycie notatkę, która jest pod linkiem (wklej go do pola adresu przeglądarki):

https://pistacja.org/summaries/mat00371_Przeksztalcenia_wzorow.pdf

  1. Rozwiąż następujące zadania:

Zad. 1. Ze wzoru określającego ciśnienie   wyznacz S

Zad.2. Zapisz wzór na obwód L trójkąta równoramiennego o ramionach a i podstawie b, a następnie wyznacz z niego b.

Zad.3. Z podanego wzoru fizycznego wyznacz wskazane obok wielkości

  F = m * g ,     m, g

Rozwiązania zapisz proszę w zeszycie. Powodzenia!
Fizyka

Temat: Ruch prostoliniowy zmienny.

Cel: Dowiesz się, jaki ruch nazywamy ruchem niejednostajnym oraz jakie pojęcia go opisują. Poznasz ruch jednostajnie zmienny oraz przyspieszenie i jego jednostkę.

Materiał dla ucznia: Obejrzyj prezentację wpisując w przeglądarce „Fizyka od podstaw – ruch jednostajnie przyspieszony” lub kliknij link  https://www.youtube.com/watch?v=xe_4yVlnQQISkorzystaj z podręcznika str.139 ( to najważniejsze) i sporządź notatkę, a następnie wykonaj zad. 1 i 5 str.140
Muzyka

Temat: Poezja śpiewana – Bardowie krainy łagodności

Cel: utrwalam wiadomości na temat poezji śpiewanej

Materiał dla ucznia: 

Podręcznik „Klucz do muzyki” str.88-91. Przeczytam tekst „Poezja śpiewana” , nauczę się na pamięć tekstu piosenki pt. „Piosenka wiosenna”. Dodam do „Albumu o kompozytorach” sylwetki wybitnych twórców i pieśniarzy: Boba Dylana –laureata literackiej Nagrody Nobla, Leonarda Cohena, Jacques’a Brela, Edith Piaf. Posłucham muzyki-poezji śpiewanej.

 

01.04.2020, ŚRODA

Przedmiot Schemat lekcji dla ucznia
Matematyka

Temat:   Twierdzenie Pitagorasa

Cel:    

- z lekcji dowiesz się, czym jest twierdzenie Pitagorasa i w jakich sytuacjach można je stosować oraz  jak wygląda dowód twierdzenia Pitagorasa

Materiał dla ucznia: 

  1. Obejrzyj film, który znajduje się pod linkiem :

https://pistacja.tv/film/mat00449-twierdzenie-pitagorasa-wprowadzenie?playlist=566

  1. Zapisz w zeszycie notatkę, która jest pod linkiem:

https://pistacja.org/summaries/mat00449_Twierdzenie_Pitagorasa_wprowadzenie.pdf

  1. Z platformy epodreczniki.pl przeczytaj 3 pierwsze przykłady a następnie wykonaj ćwiczenia od 3, 4, 7, 8, 9 i 10.

  https://epodreczniki.pl/a/obliczanie-dlugosci-bokow-w-trojkacie-prostokatnym/D1ECedRyW

Biologia

Temat:  Budowa i działanie układu wydalniczego

Cel: Uczeń zna:

- funkcje układu wydalniczego,

- budowę układu wydalniczego,
- proces powstawania moczu,

- właściwości moczu,

- wydalanie moczu jako odruch kontrolowany i niekontrolowany,

- higienę układu wydalniczego.

Materiał dla ucznia: Notatka do zeszytu przygotowana przez nauczyciela,

podręcznik dla ucznia papierowy do biologii Puls życia dla klasy 7. Jeśli pozostawiłeś książki w szkole, wszystkie potrzebne informacje do tej lekcji możesz znaleźć  w Internecie lub innym źródle wiedzy biologicznej.

Czynności ucznia:

  1. Przepisz notatkę do zeszytu ZNAJDUJE SIĘ PONIŻEJ.
  2. Z podręcznika strona 154 Puls życia dla klasy 7 lub z dowolnych źródeł narysuj i opisz schemat układu wydalniczego człowieka.
  3. Wykonaj zadanie domowe (na końcu notatki).
  4. Zapamiętaj wiadomości z notatki.

 

NOTATKA DLA UCZNIA

1.Do ważniejszych funkcji układu wydalniczego należą:

  1. a) wydalaniezbędnych produktów przemiany materii;
  2. b) regulowanie zawartości wody w organizmie;
  3. c) regulowanie gospodarki mineralnej;
  4. d) regulowanie ciśnienia krwi.

 

2.Budowa układu moczowego

Elementy układu moczowego

Budowa

Funkcja

Nerki

Na przekroju nerki wyróżniamy:

·        korę nerki, w której znajdują się kłębuszki nerkowe, będące splotem włosowatych naczyń krwionośnych otoczonych torebką,

Produkcja moczu pierwotnego.

·        rdzeń nerki, w nim znajdują się kanaliki nerkowe uchodzące do piramid nerkowych, które z kolei uchodzą do miedniczek nerkowych

Powstawanie moczu ostatecznego.

Moczowody

Przewody łączące miedniczkę nerkową z pęcherzem moczowym. Ich ściany zbudowane są z tkanki mięśniowej gładkiej, a od wewnątrz wyścielone są błoną śluzową.

Przepływ moczu.

Pęcherz moczowy

Ścianki zbudowane z mięśni gładkich. Pojemność wynosi 300-700 cm3.

Zbieranie moczu.

Cewka moczowa

Jest zbudowana z mięśni gładkich. Wewnątrz znajduje się błona śluzowa, między pęcherzem a cewką moczową występuje mięsień zwieracz.

Wyprowadzanie moczu.

3. Podstawową funkcjonalną jednostką nerki jest nefron składający się z:

- ciałka nerkowego pochłaniającego z krwi produkty przemiany materii,

- kanalika nerkowego, który odprowadzającego mocz z ciałka nerkowego i modyfikuje jego skład.

  1. Powstawanie moczu

Proces tworzenia się moczu w nerkach przebiega w dwóch etapach:

- I etap to filtracja kłębuszkowa - tętniczka doprowadzająca krew do kłębka jest grubsza niż naczynie odprowadzające, dlatego krew przesączając się spływa do torebki otaczającej kłębek, tworząc mocz pierwotny; który zawiera: wodę, mocznik, sole mineralne, cukier.

- II etap to wchłanianie do krwi wody i związków, które organizm może jeszcze wykorzystać. Wchłanianie odbywa się w kanalikach nerkowych. Powstały płyn spływa, jako mocz ostateczny, do miedniczek nerkowych.

  1. Właściwości moczu

Mocz jest to przejrzysty płyn o jasnożółtym zabarwieniu i charakterystycznym zapachu. W ciągu doby człowiek wydala średnio około 600-2500 ml moczu. W skład moczu wchodzą: mocznik, kwas moczowy, amoniak, sole mineralne, woda. Obecność w moczu białka, cukru, barwników żółciowych pozwala określić stan chorobowy.

  1. Wydalanie moczu

Wydalanie moczu przez małe dzieci w pierwszych miesiącach życia jest aktem odruchowym. W starszym wieku odruch ten staje się kontrolowany przez korę mózgową, dzięki czemu można świadomie powstrzymywać i regulować oddawanie moczu.

W przypadku ciężkich chorób lekarze ratują życie stosując sztuczną nerkę, dzięki której wykonuje się dializę, czyli oczyszczanie krwi ze szkodliwych związków, np.: mocznika. Oczyszczona krew powraca przez żyłę do ciała pacjenta.

  1. Higiena układu moczowego

Do najczęściej spotykanych chorób układu moczowego należą: przewlekłe i ostre zapalenie nerek, pęcherza moczowego, cewki moczowej; kamica moczowa. Głównym czynnikiem wywołującym choroby układu moczowego są bakterie i czynniki klimatyczne, np.: temperatura.

Aby uniknąć chorób, należy:
- nie przetrzymywać moczu;
- przestrzegać zasad higieny osobistej;
- nosić ciepłą odzież w dni chłodne i wietrzne.

8. Zadanie domowe:

ZA TO ZADANIE DOMOWE OTRZYMASZ OCENĘ

Na podstawie analizy badania moczu można stwierdzić wiele chorób.  W dowolnych źródłach wyszukaj informacje o analizie badań moczu  i uzupełnij zdania. Uzupełniony tekst prześlij na adres:  kolodziejskaurszula@wp.pl . Jeśli nie posiadasz swojego adresu mailowego, poproś rodziców o skopiowanie uzupełnionego tekstu      i przesłanie przez edziennik do mnie. Zadanie wykonujemy   w nieprzekraczalnym terminie do 4 kwietnia 2020 roku.

Białko w moczu sugeruje o …………………………………….

Obecność cukru świadczy o ………………………………………..

 Kwas ………………….  występuje w moczu pacjentów chorych na białaczkę.

 Mocz chorych na żółtaczkę ma …………………….. barwę, a to za sprawą …………………………………………………..

Stwierdzenie w moczu ……………………………………  może wskazywać na kamicę nerkową.

Wykonując w moczu test ciążowy można stwierdzić………………..
Język polski

Temat: Ćwiczenia doskonalące w redagowaniu przemówienia                  

Cel: samodzielnie redaguję przemówienie na wskazany temat

Materiał dla ucznia: karta pracy z przykładowym przemówieniem (lekcja poniedziałkowa), Zredaguj  przemówienie, w którym spróbujesz przekonać swoich rówieśników, że zawsze warto znaleźć w sobie siłę, by zmierzyć się z trudnościami życiowymi. Odwołaj się do trzech omówionych w klasie 6 i 7 lektur. Zastosuj poznane zasady redagowania tej formy wypowiedzi. Twoja praca powinna liczyć minimum 200 słów.
Język angielski

Temat: Reading: A personal profile

Cel: Uczeń rozumie tekst i określa jego główną myśl, znajduje w tekście określone informacje.

Materiał dla ucznia:

Podręcznik All Clear 7

  1. Uczniowie czytają tekst na str 63 i odpowiadają na pytaia dotyczące  tekstu w zad 3. Odpowiedzi zapisujemy w zeszycie. Aby zrozumieć tekst nieznane wyrazy tłumaczymy sobie w słowniku internetowym. Uczymy się czytać tekst aby umieć go płynnie przeczytać.

 

Tekst można odsłuchać na stronie szkoły i pobrać plik Student’s Audio CD2 https://www.macmillan.pl/strefa-ucznia

(wystarczy pobrać raz i macie wszystkie nagrania do podręcznika)

Informatyka

Temat:   Internet jako źródło informacji - sieci komputerowe

Cel:   Potrafię zaprojektować domową sieć komputerową

Materiał dla ucznia:  
  1. Proszę kliknij w link https://epodreczniki.pl/b/projektujemy-domowa-siec-komputerowa/P1AnpfIfB
  2. Obejrzyj uważnie  film dotyczący budowy sieci komputerowej.
  3.  Wykonaj multimedialne ćwiczenia interaktywne.
  1. Zobacz słowniczek pojęć sieciowych.
  2. W oparciu o tę wiedzę wykonaj zadanie:
     utwórz dokument w Wordzie pt. "Projekt domowej sieci komputerowej" (max. 5 stron).  Powinien zawierać schemat takiej sieci,  elementy w niej występujące, ich krótkie opisy, zdjęcia elementów. Dokument  tak sformatuj (nadaj mu odpowiedni kształt:  akapity, czcionka, otaczanie zdjęcia tekstem ), aby był czytelny i atrakcyjny.  Dokument  jako załącznik prześlij proszę na adres waldeksobczak@poczta.onet.pl. Termin do 08.04.2020.

 

02.04.2020, CZWARTEK

Przedmiot Schemat lekcji dla ucznia
Historia

Temat: I wojna światowa - przyczyny i przebieg.

Cel: 

- wymieniam przyczyny I wojny światowej,

- wymieniam nowoczesne rodzaje broni użyte w wojnie,

- omawiam podział stron konfliktu, 

- wyjaśniam pojęcia: wojna światowa, wojna pozycyjna, trójprzymierze, trójporozumienie.

Materiał dla ucznia: Proszę zapoznać się z materiałem podręcznikowym  - s. 156-167.

Notatka w zeszycie : temat 1. i 2. s. 184 (zapisując notatkę należy w jej treści uwzględnić podane cele; mogą to być punkty własne, nie trzeba przepisywać punktów z niebieskiej strony).

Język polski

Temat: Zbrodnia to niesłychana… w kręgu literackich nawiązań

Cel: porównuję treść utworów literackich, wskazuję literackie konteksty

Materiał dla ucznia: epodreczniki.pl; szukaj „Balladyna” J. Słowackiego, temat: Maliny i zbrodnia, czyli o rywalizacji i władzy (po rozwinięciu wyszukaj: KONTEKSTY, Adam Mickiewicz „Lilije”, przeczytaj tekst  ballady Mickiewicza i w zeszycie przedmiotowym wykonaj polecenia: 11.1, 11.2, 11.3, 11.4, przepisz również polecenia, odpowiadaj pełnym zdaniem).
Język angielski

Temat:  Grammar: Present Perfect and Past Simple

Cel: Rozpoznaję dwa czasy i potrafię je zastosować

Materiał dla ucznia: 

Podręcznik All Clear 7 , Youtube

  1. Uczniowie oglądaja filmik na YouTube, który pokazuje różnicę dwóch czasów Present Perfect i Past Simple. Proszę uważnie wysłuchać przykładów i przepisać  do zeszytu pod dzisiejszym tematem to co on ma na tablicy.

https://www.youtube.com/watch?v=m6WMzvq-1Qo

2. Uczniowie wykonują zadania 3, 4, 5 na str. 64, a odpowiedzi zapisują w zeszycie.

Religia

Temat: Z Najświętszą Maryją prosimy Boga o pomoc

Cel: Utrwalenie podstawowych modlitw

Materiał dla ucznia: Proszę odmówić dziesiątkę Różańca z prośbą o zdrowie dla rodziny i ochronę przed chorobą. Dziesiątkę różańca poprzedzamy modlitwą Ojcze nasz, na końcu odmawiamy Chwała Ojcu…

 

03.04.2020, PIĄTEK

Przedmiot Schemat lekcji dla ucznia
Matematyka

Temat:  Twierdzenie Pitagorasa -  zadania

Cel:  umiem stosować twierdzenie Pitagorasa sytuacjach praktycznych

Materiał dla ucznia: 

  1. Obejrzyj film, który znajduje się pod linkiem :

https://pistacja.tv/film/mat00477-twierdzenie-pitagorasa-w-czworokatach?playlist=566

 Zapisz w zeszycie notatkę, która jest pod linkiem:

https://pistacja.org/summaries/mat00477_Twierdzenie_Pitagorasa_w_czworokatach.pdf

  1. Obejrzyj film, który znajduje się pod linkiem:

https://pistacja.tv/film/mat00829-twierdzenie-pitagorasa-zadania-z-trojkatami?playlist=566

Zapisz w zeszycie notatkę, która jest pod linkiem:

https://pistacja.org/summaries/mat00829_Twierdzenie_Pitagorasa_zadania_z_trojkatami.pdf

  1. Rozwiąż w zeszycie zadania  od 1 do 3

Zad.1

Zad. 2

Zad. 3

Rozwiązania zapisz w zeszycie,  zeskanuj lub zrób zdjęcia i wyślij proszę na mój adres mailowy
 waldeksobczak @poczta.onet.pl w terminie do 08.03.2020

Język niemiecki

Temat: Mein Lieblingsgericht

Cel: Utrwalam słownictwo związane z artykułami spożywczymi

Materiał dla ucznia:  podręcznik str. 88 zad. 5 Przeczytaj przykładowe dialogi i utwórz podobne zmieniając artykuły spożywcze np.

- Magst du Paprika?

-Nein ich mag keine Paprika .

Utwórz 3 przykładowe dialogi i przeslij na adres mailowy jagodzinska4u@wp.pl

Język polski

Temat: Podsumowujemy omawianie „Balladyny” J. Słowackiego

Cel: utrwalam wiadomości dotyczące utworu, wskazuję cechy „Balladyny” jako dramatu

Materiał dla ucznia: epodreczniki.plszukaj „Balladyna” J. Słowackiego, temat: Maliny i zbrodnia, czyli o rywalizacji i władzy (po rozwinięciu wykonaj zadanie 13 – przygotowanie krzyżówki na podstawie „Balladyny” – zadanie wykonaj zdalnie, krzyżówkę przepisz lub wydrukuj i wklej do zeszytu).  Załącznik nr 1 - „Balladyna” - cechy gatunkowe i budowa utworu (wklej wydruk lub przepisz do zeszytu).

„Balladyna” – cechy gatunkowe i budowa utworu:

  • rodzaj literacki – dramat, gatunek – tragedia
  • utwór składa się z pięciu aktów, podzielonych na sceny
  • o wydarzeniach dowiadujemy się z monologów i dialogów bohaterów, natomiast informacje potrzebne do wystawienia utworu na scenie zawarte są w didaskaliach
  • istotą tragedii jest obecność konfliktu tragicznego, czyli sytuacji, w której bohater zmaga się, ale nie może wygrać z siłami wyższymi (bogami, przeznaczeniem, naturą), prawami moralnymi czy prawami historii
  • tragizm, czyli ujęcie tematu ukazujące nierozwiązywalny konflikt między dążeniami jednostki (bohatera tragicznego) a nieuchronnością katastrofy, jaka go spotyka (w „Balladynie” żądza władzy wchodzi w konflikt z normami moralnymi)
  • w akcji utworu przeplatają się wątki realistyczne i fantastyczne
  • występują nawiązania do baśni i legend
  • wydarzeniom towarzyszy nastrój tajemniczości, grozy, niesamowitości
  • odwołanie się do ludowych prawd moralnych, np. zło zostaje ukarane
  • siły natury ingerują w życie bohaterów i zmieniają ich losy
  • obok elementów o charakterze tragicznym występują elementy komiczne, np. postać Grabca, który śmieszy pijaństwem, jest prostym człowiekiem, a jednocześnie staje się marionetką za sprawą czarów Goplany, która zamienia go w dzwonkowego króla, obdarowuje koroną, przez co ten staje się ofiarą Balladyny; jednoznacznie tragicznymi postaciami są, m. in.: Pustelnik – ojciec zamordowanych dzieci, pozbawiony władzy przez Popiela IV, zamordowany w momencie, gdy żyje nadzieją, że sprawiedliwości stanie się zadość; Kirkor – szlachetny rycerz, który nieświadomie skazuje się na nieszczęśliwe życie u boku Balladyny i śmierć; Balladyna – ambicja i strach doprowadzają ją do popełniania kolejnych zbrodni, a gdy osiąga swój cel i zdobywa władzę, spotyka ją kara wymierzona przez naturę

 

Wychowanie fizyczne

Temat: Ćwiczenia rozciągające.

Cel: Kształtowanie prawidłowej sylwetki.

Materiał dla ucznia: 

- stań w lekkim rozkroku(proste plecy)- wdech nosem RR(ramiona)do góry, wydech ustami - RR w dół powtórz 5x
- szeroko NN RR w górę opad dłońmi na podłogę(całe dłonie na podłodze) - wyprost i powtórz ćwiczenie 15x
- skrętoskłony po 15x na każdą stronę
- pajacyki 20x
- przysiady 20x
- ,,brzuszki" 20x
- skip A- 30s.
- skip C - 30s.
- krążenie bioder 1 min.
- krążenie RR naprzemiennie 1 min.
- przenoszenie ciężaru ciała z jednej nogi na drugą- 1 min.

 

Data dodania: 2020-03-27 17:30:59
Data edycji: 2020-03-29 23:23:47
Ilość wyświetleń: 3746

Z życia klas

Przejdź do swojej klasy!
Zobacz

Nasi Partnerzy

Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Biuletynu Informacji Publicznej