KLASA 7
18.05.2020, PONIEDZIAŁEK
Przedmiot | Schemat lekcji dla ucznia |
Geografia |
Temat: Transport wodny i lotniczy w Polsce. Łączność. Cele:; - dowiesz się, jaką rolę odgrywają transport wodny ( morski i śródlądowy ) oraz lotniczy w gospodarce Polski; - zrozumiesz wpływ komunikacji i łączności na jakość życia mieszkańców i gospodarkę kraju. Materiał dla ucznia: serwis internetowy YouTube, podręcznik Oblicza geografii 7, ćwiczenia Szukaj: na YouTube obejrzyj film- Transport i łączność LEKTOR. Przeczytaj temat w podręczniku str. 150- 152 i zapoznaj się z mapami tam zamieszczonymi. Następnie wykonaj w ćwiczeniach zadania 3- 6 str. 92, 94. |
Matematyka |
Temat: Powtórzenie wiadomości z klasy 7- przekształcanie wzorów Cel: Utrwalam wiadomości i umiejętności dotyczące przekształcania wzorów Materiał dla ucznia: Zaloguj się na platformę epodreczniki.pl. Zobaczysz udostępniony materiał "Przekształcanie wzorów".
|
Język polski |
Temat: Symboliczny obraz walczących stron – na podstawie „Reduty Ordona” Adama Mickiewicza Cel: zanalizuję sposób ukazania walczących stron i ich przywódców na podstawie tekstu A. Mickiewicza; omówię, w jaki sposób w wierszu zostały przedstawione rządy cara; sformułuję własną opinię na temat postępowania Ordona jako dowódcy Materiał dla ucznia: podręcznik „Myśli i słowa” , tekst: A. Mickiewicz „Reduta Ordona”, str. 102. Wykonaj polecenia z karty pracy, które znajdują się w plikach do pobrania pod tabelką z tematami lekcji na ten tydzień (możesz je wydrukować i wkleić lub, jeśli nie masz takiej możliwości, przepisz je do zeszytu przedmiotowego). |
Plastyka |
Temat: Nasze prawa do korzystania z dzieł sztuki, czyli o tym, czym jest własność intelektualna Cel: wiem, czym są prawa autorskie, co to jest domena publiczna, plagiat i własność intelektualna; w dowolnej technice tworzę własną pracę inspirowaną oryginalnym dziełem sztuki Materiały dla ucznia: załączone poniżej skany do tematu oraz przykładowe realizacje tematu w formie zdjęć Wykonaj zadanie:
Pamiętaj, niech praca twórcza będzie dla Ciebie przede wszystkim przyjemnością. |
19.05.2020, WTOREK
Przedmiot | Schemat lekcji dla ucznia |
Chemia |
Temat: Elektrolity i nieelektrolity Cele lekcji: Uczeń wie: - co to są elektrolity i nieelektrolity; - co to są wskaźniki kwasowo-zasadowe; - jak ustalić odczyn roztworu. Materiał dla ucznia: Notatka do zeszytu przygotowana przez nauczyciela Czynności ucznia: Przepisz notatkę wraz z rysunkami do zeszytu - ZNAJDUJE SIĘ PONIŻEJ.
![]() |
Matematyka |
TEMAT: Powtórzenie wiadomości z klasy 7 - kwadrat i jego połowa Cel: Materiał dla ucznia: Spotkanie online w godzinach 8.55 do 9.40 z wykorzystaniem aplikacji TEAMS.
|
Fizyka |
TEMAT: Opory ruchu. Cel: Dowiesz się, czym są opory ruchu. Poznasz zastosowanie siły tarcia i siły oporu powietrza oraz sposoby ich zwiększania i zmniejszania. Materiał dla ucznia: 1.Co to jest tarcie i jakie są jego rodzaje? 2.Jakie są sposoby zmniejszania i zwiększania sił tarcia? 3.Czym są opory ruchu ośrodka i od czego zależą? 4.Podaj po 2 przykłady sytuacji w których tarcie jest pożyteczne i niepożądane. Odpowiedzi zapisz w zeszycie oraz prześlij w dowolnej formie do 22 maja. Podane treści znajdziesz również w podręczniku str.183 Pozdrawiam. |
Muzyka |
Temat: Żarty muzyczne. Tworzenie melodii do wybranej fraszki Jana Kochanowskiego. Cel;- umiem zaimprowizować melodię do fraszki, - ćwiczę granie na instrumentach melodycznych, - znam nazwy polskich kabaretów muzycznych. Materiał dla ucznia: Podręcznik „Klucz do muzyki” str. 113-117.
PRZYPOMNIENIE Zagram partyturę „Te Deum” str.97 ( przeczytam zapis nutowy dla fletu I lub fletu II lub dzwonków lub keyboardu - w zależności od tego, jaki instrument mam w domu). Spróbuję zagrać dźwięki z jednej pięciolinii. Przypominam, że ósemki gramy najszybciej, ćwierćnuty dłużej, ćwierćnutę z kropką dłużej o połowę od ćwierćnuty, a półnutę najdłużej. Przy kluczu wiolinowym jest krzyżyk, więc dźwięki f gramy jako fis . Podwyższony dźwięk (fis) pojawia się tylko w partii dla fletu II i dla keyboardu. Miłego grania. 4. Nagram swój występ- partytura „Te Deum” i wyślę do nauczycielki muzyki do 20.05, np. emilou@wp.pl lub przez Messengera |
20.05.2020, ŚRODA
Przedmiot | Schemat lekcji dla ucznia |
Biologia |
Temat: Żeński układ rozrodczy Cele lekcji: Uczeń zna: - zadania żeńskiego układu rozrodczego; - pierwszo-, drugo- i trzeciorzędowe żeńskie cechy płciowe; - wewnętrzne narządy płciowe; - zewnętrzne narządy płciowe. Materiał dla ucznia: Notatka do zeszytu przygotowana przez nauczyciela Czynności ucznia: Przepisz notatkę do zeszytu ZNAJDUJE SIĘ PONIŻEJ. NOTATKA DLA UCZNIA
- produkuje żeńskie hormony płciowe;
- pierwszorzędowe żeńskie cechy płciowe: jajniki; - drugorzędowe żeńskie cechy płciowe: pozostałe narządy rozrodcze;
- jajniki – wytwarzają komórki jajowe; - macica – w niej rozwija się zarodek, a potem płód; Wykonaj rysunek w zeszycie: 4. Zewnętrzne narządy płciowe: - wzgórek łonowy; - wargi sromowe większe; - wargi sromowe mniejsze; - łechtaczka. POLECENIE Zapamiętaj wiadomości z notatki. |
Język polski |
Temat: Zdanie wielokrotnie złożone – przypomnienie wiadomości Cel: dokonują analizy zdania wielokrotnie złożonego, rozpoznaję spośród różnych typów wypowiedzeń zdania wielokrotnie złożone. Materiał dla ucznia: platforma epodreczniki.pl, szukaj tematu: Zdania złożone są różnie podzielone Wykonaj polecenia:
Pamiętaj, że w przypadku trudności możesz zwrócić się z prośbą o pomoc do swojego nauczyciela polonisty.
|
Język angielski |
Topic: Culture Reading: Famous films and film-makers Cel: Uczniowie doskonalą czytanie ze zrozumieniem Materiały: Podręcznik AllClear 7
|
Informatyka |
Temat: Projektowanie tabeli i stosowanie funkcji arkusza kalkulacyjnego – modyfikowanie tabeli i formatowanie komórek Cel: Materiały dla ucznia: Najpierw wykonaj ćwiczenie 6 na 173. Następnie przeczytaj tekst na stronie 175 "Wstawianie i usuwanie wierszy (kolumn)". Wskazówka: okno menu kontekstowego otwieramy klikając prawy przycisk myszy. Wykonaj ćwiczenie 10 na stronie 176. Przeczytaj tekst pod tytułem "Formatowanie komórek arkusza kalkulacyjnego" (str. 176). Wykonaj ćwiczenia: 11 i 12 na stronie 177. |
21.05.2020, CZWARTEK
Przedmiot | Schemat lekcji dla ucznia |
Historia |
Temat: Faszyzm i komunizm. Świat na drodze ku II wojnie światowej cele: -scharakteryzujesz oblicze włoskiego faszyzmu i niemieckiego narodowego socjalizmu - ideologie i praktykę. - scharakteryzujesz wojnę domową w Hiszpanii, - omówisz działania Japonii na Dalekim Wschodzie, - opiszesz politykę Niemiec hitlerowskich.
Zapoznaj się z materiałem podręcznikowym s. 192-197, 200-204. Na jego podstawie samodzielnie wykonaj notatkę lub skorzystaj z gotowej. NOTATKA Włochy
- wszystko w ramach państwa, nic poza państwem, nic przeciw państwu’, - wódz – duce - społeczeństwo to korporacja - system jednopartyjny, - podboje terytorialne, plany odbudowy dawnego imperium.
- powstanie państwa Watykan - katolicyzm religią panująca we Włoszech. Niemcy
- Adolf Hitler – Mein Kampf, - Alfred Rosenberg – Mit XX wieku - Niemcy nadludźmi, reszta to podludzie; fuhrer, antysemityzm, wrogość wobec komunistów i chrześcijaństwa.
- założenie NSDAP -1920r. -pucz w Monachium 1923r., - aresztowanie Hitlera, który w więzieniu pisze Mein Kampf, - działalność oddziałów szturmowych NSDAP – SA - 1932r. NSDAP wygrywa wybory parlamentarne -1933r. – Hitler kanclerzem, -pożar Reichstagu -likwidacja Komunistycznej Partii Niemiec, -utworzenie SS -organizacji zbrojnej nazistów, -noc długich noży – SS likwiduje SA -śmierć prezydenta von Hindenburga -Hitler fuhrerem, Niemcy III Rzeszą, -ustawy norymberskie – 1935 -noc kryształowa – 9/10.10. 1938r.
ZSRS – komunizm
(fałszywa dobrowolność, podejmowanie decyzji na szczeblu centralnym, chęć poszerzania strefy wpływów , izolacja od reszty Europy).
- 1924r. śmierć Lenina, - Stalin przywódcą bolszewików -poszerzanie wpływów, likwidacja partyjnych przeciwników - Stalin sekretarzem generalnym partii, zmiana nazwy na WKP(b) - wielka czystka – 1936-1938 - kult jednostki (rola propagandy) - komunizm wojenny - kolektywizacja rolnictwa - wielki głód na Ukrainie - planowa gospodarka - tworzenie obozów pracy, - działalność NKWD
Zadanie domowe Napisz, jak świat kroczył ku II wojnie. W pisemnej wypowiedzi ujmij ważne fakty z podr. S. 210-213 . Zadanie to prześlij do oceny 25 maja 2020r.
|
Język polski |
Temat: Zdanie wielokrotnie złożone – ćwiczenia doskonalące Cel: dokonuję analizy składniowej zdania wielokrotnie złożonego, przecinkami oddzielam zdania składowe, rysuję wykresy zdań; zdania pojedyncze przekształcam w zdania złożone. Materiał dla ucznia: karta pracy z zadaniami do realizacji Zapraszam Cię do uczestnictwa w lekcji online za pomocą aplikacji Teams dzisiaj o godz. 9.50, przygotuj materiały przewidziane na dzisiejsze zajęcia - w tym zeszyt przedmiotowy, przybory do pisania, miej też dostęp do zadań z karty pracy przewidzianych na dziś do realizacji, które znajdują się poniżej. Wykonaj polecenia z karty pracy (wydrukuj je, wykonaj i wklej lub, jeśli nie masz takiej możliwości, przepisz do zeszytu przedmiotowego) : KARTA PRACY
- Ponieważ wypożyczyliśmy książki, które nam się bardzo spodobały, cały dzień spędziliśmy na lekturze i dopiero wieczorem wyszliśmy na spacer. - Po długiej wyprawie dotarłem wreszcie do domu i opowiedziałem moim rodzicom, co wydarzyło się podczas wycieczki, na którą jechałem z wielką radością. - Dziś cały dzień czytałem, odrabiałem lekcje i pomagałem mamie, więc jestem już zmęczony. - Pójdziemy do sklepu, aby kupić ubrania, które będą przydatne na zimę. - Wiedziałem, że odwiedzisz mnie w te wakacje, jeśli tylko przyjedziesz do rodziców. - Muzycy z naszej filharmonii, wcześniej przygotowawszy się do koncertu, wspaniale zagrali wszystkie utwory i w podziękowaniu usłyszeli gromkie brawa publiczności. 2. Przekształć wyróżnione dłuższe fragmenty zdań pojedynczych w zdania podrzędne, tworząc tym samym zdania złożone. Zadaj odpowiednie pytanie o zdanie podrzędne i nazwij typ zdania podrzędnego. Zwróć uwagę na interpunkcję - pamiętaj o przecinkach oddzielających zdania składowe (przecinki zapisz kolorem). Postępuj według wzoru: - Z powodu deszczu cały dzień nie wychodziliśmy z domu. - Janek powiedział nam o wyjeździe na wakacje. - To jest miejsce chętnie przez nasz odwiedzane. - W razie jakichś drobnych kłopotów zadzwoń do mnie. - Wczoraj wreszcie pojechaliśmy na długo przez nas wyczekiwaną wycieczkę. - Po kupieniu biletu pójdę do kina. - Po powrocie z wakacji od razu się do ciebie odezwę.
|
Język angielski |
Topic: Słownictwo - making friends Cel: Uczniowie poszerzają słownictwo dotyczące zdobywaniu przyjaciół Materiały: Podręcznik, ćwiczenia AllClear 7
Zadanie dodatkowe w celu opanowania słownictwa; https://quizlet.com/pl/498200165/unit-8-making-friends-flash-cards/ |
Religia |
Temat: Narodziny Kościoła Cel: Zapoznanie z wydarzeniem Zesłania Ducha Świętego Materiał dla ucznia: Podręcznik do religii kl.7 Temat – Narodziny Kościoła, str.146 Przeczytaj uważnie tekst Dzień Pięćdziesiątnicy na str. 146-147 oraz Nowy lud Boga, str.148 Przepisz temat lekcji do zeszytu. Na podstawie przeczytanych tekstów odpowiedz w zeszycie do religii na pytanie: Jakie znaczenie mają dla nas wydarzenia dotyczące początków Kościoła? |
Doradztwo zawodowe |
Temat6: Tendencje na współczesnym rynku pracy. Cel: omówisz tendencje współczesnego rynku pracy Materiał dla ucznia: Rozważania o kwalifikacjach i kompetencjach snuliśmy na poprzednich zajęciach. Jakich kompetencji i kwalifikacji wymagają dziś pracodawcy? Ma to pewien związek z tym, co dzieje się na rynku pracy – z pewnymi tendencjami. Przeczytajcie podany tekst. Tendencje na współczesnym rynku pracy Współczesny rynek pracy charakteryzuje się dużą dynamiką zmian. Zauważyć można też kilka tendencji, o których warto pamiętać, planując swoją karierę zawodową lub szukając pracy. Oto niektóre z nich:
Osoby chcące odnaleźć się na współczesnym rynku pracy powinny śledzić trendy na nim panujące. Dzięki temu będą w stanie dopasować się do jego wymagań i znaleźć interesującą pracę, dającą satysfakcję i pozwalającą na zadowolenie z poziomu życia. Zastanówcie się, na jakie zawody według Was będzie zapotrzebowanie w przyszłości. Jakie specjalizacje na pewno będą miały prace - co wynika z tendencji na rynku pracy. Obejrzyjcie film, klikając w link lub kopiując go: Pokolenia XYZ na rynku pracy – film: https://www.youtube.com/watch?v=EVs9vf84h5s Jeśli zainteresowała Cię ta tematyka, przeczytaj artykuł na temat różnych pokoleń, które dziś spotykają się na rynku pracy. Wskaż różnice między nimi. Różnice między pokoleniami spotykającymi się obecnie na rynku pracy: http://stapler.pl/hydepark/litery-dzielace-generacje-o-roznicach-miedzy-pokoleniem-x-y
|
22.05.2020, PIĄTEK
Przedmiot | Schemat lekcji dla ucznia |
Matematyka |
Temat: Powtórzenie wiadomości z klasy 7- przybliżanie i zaokrąglanie Cel: Utrwalam wiadomości i umiejętności dotyczące przybliżania i zaokrąglania liczb. Materiał dla ucznia: Obejrzyj filmy, które znajdują się pod linkami: https://pistacja.tv/film/mat00194-zaokraglanie-liczb-dziesietnych?playlist=299 https://www.youtube.com/watch?v=dDBMlcpGr7Y Zapisz temat lekcji i wykonaj zadanie: |
Język niemiecki |
Temat: Wie gefÄlltdir?....- Jak ci się podoba ?,,, Cel: Poznaję wyrażenia dotyczące wypowiadania się nt. stroju. Materiał dla ucznia: podręcznik str. 101 zad. 7 – przeczytaj dialog i przetłumacz . Tłumaczenie zapisz w zeszycie. Co oznaczają wyrażenia? –
Das T- Shirt ist bequem. Zeszyt ćwiczeń zad. 2 str. 66. Zadanie z zeszytu oraz ćwiczeń przeslij na adres mailowy jagodzinska4u@wp.pl |
Język polski |
Temat: „On będzie Patron szańców! – Bo dzieło zniszczenia/ w dobrej sprawie jest święte, jak dzieło tworzenia” – legenda poetycka dowódcy Ordona Cel: formułuję refleksję na temat zakończenia poematu Mickiewicza; wiem, czym jest legenda poetycka i jaką pełni funkcję; redaguję rozprawkę Materiał dla ucznia: podręcznik „Myśli i słowa”, szukaj: A. Mickiewicz „Reduta Ordona”, str. 102. Wykonaj polecenia (możesz je wydrukować i wkleić lub, jeśli nie masz takiej możliwości, przepisz je do zeszytu przedmiotowego):
Jak czyn Ordona został oceniony przez generała? Jak postępowanie dowódcy oceniła osoba mówiąca w tekście? 2. Ostatni fragment „Reduty Ordona” zawiera uogólnioną refleksję na temat wolności i ofiary w walce o wolność. Postać Ordona uosabia wszystkich obrońców słusznej sprawy, którzy, przeciwstawiając się niesprawiedliwości i tyranii, poświęcają własne życie w obronie wolności. Dzięki temu, że Mickiewicz zmienił losy Ordona, uśmiercając go w swoim poemacie, stworzył literacką legendę obrońcy wolności. Czasami bowiem twórcy odchodzą od realnego przebiegu wydarzeń zgodnego z prawdą historyczną, by uwznioślić czyny bohatera i podkreślić ich znaczenie. 3. Praca domowa, za którą otrzymasz ocenę: Napisz rozprawkę, w której przedstawisz problem, że literatura ściśle łączy się z historią danego narodu, przedstawiając wzorce zachowań i postaw. W swojej pracy odwołaj się do: „Reduty Ordona” i „Śmierci pułkownika” Adama Mickiewicza oraz omówionych na lekcji fragmentów „Kazań sejmowych” Piotra Skargi. Pamiętaj, aby sformułować tezę i przytoczyć przynajmniej 3 argumenty, które potwierdzisz przykładami z tekstów literackich. Policz słowa w swoim wypracowaniu, pamiętaj, aby nie było ich mniej niż 200. Skan lub zdjęcie zrealizowanego zadania prześlij na moją pocztę elektroniczną w terminie do 31.05.2020 r. Powodzenia. Pamiętaj, że w przypadku trudności z realizacją zadania, możesz poprosić o pomoc swojego nauczyciela polonistę. |
Wychowanie fizyczne |
Temat: Zdrowe odżywianie. |
88-121 Chełmce
Chełmce 51