Opcje widoku
Ikona powiększania tekstu
Powiększ tekst
Ikona pomniejszania tekstu
Pomniejsz tekst
Ikona zmiany kontrastu
Kontrast
Ikona podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Odnośnik do Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Resetowanie ustawień
Reset

TEMATY ZDALNYCH LEKCJI od 18.05.2020 do 22.05.2020

KLASA 7

18.05.2020, PONIEDZIAŁEK

Przedmiot Schemat lekcji dla ucznia
Geografia

Temat: Transport wodny i lotniczy w Polsce. Łączność.

Cele:; - dowiesz się, jaką rolę odgrywają transport wodny ( morski i śródlądowy ) oraz  lotniczy w gospodarce Polski; - zrozumiesz wpływ komunikacji  i łączności na jakość życia mieszkańców i gospodarkę kraju.

Materiał dla ucznia: serwis internetowy YouTube,  podręcznik Oblicza geografii 7, ćwiczenia

Szukaj: na YouTube obejrzyj film- Transport i łączność LEKTOR. Przeczytaj temat w podręczniku str. 150- 152 i zapoznaj się z mapami tam zamieszczonymi. Następnie wykonaj w ćwiczeniach zadania 3- 6 str. 92, 94.

Matematyka

Temat:  Powtórzenie wiadomości z klasy 7- przekształcanie wzorów

Cel:  Utrwalam wiadomości i  umiejętności dotyczące przekształcania wzorów

Materiał dla ucznia: 

Zaloguj się na platformę epodreczniki.pl.   Zobaczysz udostępniony materiał "Przekształcanie wzorów".

  1. Obejrzyj 3 krótkie filmy z przykładów 1 do 3
  2. Wykonaj ćwiczenia: 1, 2, 7, 8, 10, 12 i 13.
  3. Dla chętnych ćwiczenia: 5 i 6
  4. Uwaga: Jeżeli masz problemyz uruchomieniem udostępnionego materiału kliknij w link
    https://epodreczniki.pl/a/przeksztalcanie-wzorow/D1CDabD2z
Język polski

Temat: Symboliczny obraz walczących stron – na podstawie „Reduty Ordona” Adama Mickiewicza

Cel: zanalizuję sposób ukazania walczących stron i ich przywódców na podstawie tekstu A. Mickiewicza; omówię, w jaki sposób w wierszu zostały przedstawione rządy cara; sformułuję własną opinię na temat postępowania Ordona jako dowódcy

Materiał dla ucznia: podręcznik „Myśli i słowa” , tekst: A. Mickiewicz „Reduta Ordona”, str. 102.

Wykonaj polecenia z karty pracy, które znajdują się w plikach do pobrania pod tabelką z tematami lekcji na ten tydzień (możesz je wydrukować i wkleić  lub, jeśli nie masz takiej możliwości, przepisz je do zeszytu przedmiotowego).

Plastyka

Temat: Nasze prawa do korzystania z dzieł sztuki, czyli o tym, czym jest własność intelektualna

Cel: wiem, czym są prawa autorskie, co to jest domena publiczna, plagiat i własność intelektualna; w dowolnej technice tworzę własną pracę inspirowaną oryginalnym dziełem sztuki

Materiały dla ucznia: załączone poniżej skany do tematu oraz przykładowe realizacje tematu w formie zdjęć

Wykonaj zadanie:

  1. Zapoznaj się z informacjami dołączonymi do lekcji w formie skanów w ramach tematu: Nasze prawa do korzystania z dzieł sztuki - znajdują się one w galerii zdjęć pod tabelką z tematami lekcji na ten tydzień.
  2. Wyszukaj w dostępnych źródłach lub w podręczniku obraz, który wydał Ci się ciekawy. Następnie w dowolnej technice plastycznej stwórz własną pracę inspirowaną oryginalnym dziełem. Zastanów się, w jaki sposób je przetworzysz. Kiedy przygotujesz już swoją pracę, dołącz do niej informację, które dzieło było Twoją inspiracją (podaj tytuł oryginalnego obrazu, jego autora i źródło pozyskania reprodukcji, np. link do strony internetowej czy tytuł książki, z której korzystałaś/-eś). Możesz skorzystać z dołączonego w galerii zdjęć wzoru – przetworzony obraz to dzieło „Krzyk” Edvarda Muncha. To jest oczywiście tylko propozycja, która może Cię zainspirować, Ty możesz swoją wizję zrealizować w zupełnie inny sposób.
  3. Efekty Twojej pracy prześlij na mój adres mailowy w formie zdjęcia lub skanu (tym razem zeskanuj lub zrób zdjęcie swojej pracy i reprodukcji, która Cię zainspirowała) – adres poczty rodzicom przekazany został za pomocą edziennika.

Pamiętaj, niech praca twórcza będzie dla Ciebie przede wszystkim przyjemnością.

 

 

19.05.2020, WTOREK

Przedmiot Schemat lekcji dla ucznia
Chemia

Temat: Elektrolity i nieelektrolity

Cele lekcji: Uczeń wie:

- co to są elektrolity i nieelektrolity;

- co to są wskaźniki kwasowo-zasadowe;

- jak ustalić odczyn roztworu.

Materiał dla ucznia: Notatka do zeszytu przygotowana przez nauczyciela

Czynności ucznia:

Przepisz notatkę wraz z rysunkami do zeszytu  - ZNAJDUJE SIĘ PONIŻEJ.

  1. Elektrolity to związki chemiczne, których wodne roztwory przewodzą prąd elektryczny. Są to wodne roztwory wodorotlenku sodu i potasu, wodne roztwory kwasów: siarkowego, octowego.
  2. Nieelektrolity to związki chemiczne, których wodne roztwory nie przewodzą prądu elektrycznego. Są to: woda destylowana, wodne roztwory glicerolu, sacharozy.
  3. Wskaźniki to substancje, które przyjmują barwę w zależności od odczynu roztworu. Może to być: fenoloftaleina, oranż metylowy lub wskaźnik uniwersalny.
  4. Fenoloftaleina wskaźnik, który pod wpływem wodorotlenków (zasad) barwi się na malinowo. Przy jego użyciu można wykryć obecność zasad.
  5. Oranż metylowy wskaźnik, który pod wpływem kwasów zmienia barwę z żółtej na czerwoną. Przy jego użyciu można wykryć obecność kwasu.
  6. Wskaźnik uniwersalny ma postać papierka. Jest to wskaźnik, który
    w roztworach kwasów przyjmuje barwy od pomarańczowej do czerwonej,
    a w roztworach wodorotlenków (zasad) przyjmuje barwę od zielonej do granatowej. Stosując go można wykryć obecność kwasu, zasady lub roztworu obojętnego.
  7. Jak ustalić odczyn roztworu?
Odczyn roztworu może być: obojętny, kwaśny lub zasadowy. Przeanalizuj poniższe przykłady, a następnie wykonaj ich schematyczny rysunek w zeszycie.  
Matematyka

TEMAT: Powtórzenie wiadomości z klasy 7 -   kwadrat i jego połowa

Cel: 
- utrwalam wiadomości i umiejętności związane z twierdzeniem Pitagorasa,
-  utrwalam umiejętność obliczania długości przekątnej  i boku kwadratu. 

Materiał dla ucznia:

Spotkanie online w godzinach 8.55 do 9.40 z wykorzystaniem aplikacji TEAMS.

 

Fizyka

TEMAT: Opory ruchu.

Cel: Dowiesz się, czym są opory ruchu. Poznasz zastosowanie siły tarcia i siły oporu powietrza oraz sposoby ich zwiększania i zmniejszania.

Materiał dla ucznia:
Proszę obejrzyj prezentację https://www.youtube.com/watch?v=wdUXSPnGMDs dotyczącą siły tarcia i oporów ruchu ośrodka.  Na podstawie filmu udziel następujących odpowiedzi:

1.Co to jest tarcie i jakie są jego rodzaje?

2.Jakie są sposoby zmniejszania i zwiększania sił tarcia?

3.Czym są opory ruchu ośrodka i od czego zależą?

4.Podaj po 2 przykłady sytuacji w których tarcie jest pożyteczne i niepożądane.

Odpowiedzi zapisz w zeszycie oraz prześlij w dowolnej formie do 22 maja. Podane treści znajdziesz również w podręczniku str.183

Pozdrawiam.

Muzyka

Temat: Żarty muzyczne. Tworzenie melodii do wybranej fraszki Jana Kochanowskiego.

Cel;- umiem zaimprowizować melodię do fraszki,

- ćwiczę granie na instrumentach melodycznych,

- znam nazwy polskich kabaretów muzycznych.

Materiał dla ucznia: Podręcznik „Klucz do muzyki” str. 113-117.

  1. Przeczytam tekst od str.113 do 117
  2. Ułożę własną melodię do jednej z fraszek Jana Kochanowskiego str. 113.

PRZYPOMNIENIE Zagram partyturę „Te Deum” str.97 ( przeczytam zapis nutowy dla fletu I lub fletu II lub dzwonków lub keyboardu - w zależności od tego, jaki instrument mam w domu). Spróbuję zagrać dźwięki z jednej pięciolinii. Przypominam, że ósemki gramy najszybciej, ćwierćnuty dłużej, ćwierćnutę z kropką dłużej o połowę od ćwierćnuty, a półnutę najdłużej. Przy kluczu wiolinowym jest krzyżyk, więc dźwięki f gramy jako fis . Podwyższony dźwięk (fis) pojawia się tylko w partii dla fletu II i dla keyboardu. Miłego grania.

4. Nagram swój występ- partytura „Te Deum” i wyślę do nauczycielki muzyki do 20.05, np. emilou@wp.pl lub przez Messengera

 

20.05.2020, ŚRODA

Przedmiot Schemat lekcji dla ucznia
Biologia

Temat: Żeński układ rozrodczy

Cele lekcji: Uczeń zna:

- zadania żeńskiego układu rozrodczego;

- pierwszo-, drugo- i trzeciorzędowe żeńskie cechy płciowe;

- wewnętrzne narządy płciowe;

- zewnętrzne narządy płciowe.

Materiał dla ucznia: Notatka do zeszytu przygotowana przez nauczyciela

Czynności ucznia:

Przepisz notatkę do zeszytu ZNAJDUJE SIĘ PONIŻEJ.

NOTATKA DLA UCZNIA

  1. Zadania żeńskiego układu rozrodczego:
    - wytwarza gamety żeńskie – komórki jajowe;

- produkuje żeńskie hormony płciowe;
- zapewnia odpowiednie warunki wzrostu i rozwoju dziecka.

  1. Pierwszo-, drugo- i trzeciorzędowe żeńskie cechy płciowe:

- pierwszorzędowe żeńskie cechy płciowe: jajniki;

- drugorzędowe żeńskie cechy płciowe: pozostałe narządy rozrodcze;
- trzeciorzędowe żeńskie cechy płciowe: szerokie biodra, wąskie ramiona, rozwinięte gruczoły sutkowe.

  1. Wewnętrzne narządy płciowe:

- jajniki – wytwarzają komórki jajowe;
- jajowody– służą do wyprowadzania gamet z jajników do macicy;

- macica – w niej rozwija się zarodek, a potem płód;
- pochwa – umożliwia wprowadzenie nasienia do narządów rozrodczych żeńskich.

Wykonaj rysunek w zeszycie:  Budowa komórki jajowej (wykonaj rysunek w zeszycie): 

4. Zewnętrzne narządy płciowe:

- wzgórek łonowy;

- wargi sromowe większe;

- wargi sromowe mniejsze;

- łechtaczka.

POLECENIE

Zapamiętaj wiadomości z notatki.

Język polski

Temat: Zdanie wielokrotnie złożone – przypomnienie wiadomości

Cel: dokonują analizy zdania wielokrotnie złożonego, rozpoznaję spośród różnych typów wypowiedzeń zdania wielokrotnie złożone.

Materiał dla ucznia: platforma epodreczniki.pl, szukaj tematu: Zdania złożone są różnie podzielone

Wykonaj polecenia:

  1. Wejdź na platformę epodreczniki.pl, w kształceniu ogólnym z języka polskiego dla szkoły podstawowej znajdź temat: Zdania złożone są różnie podzielone.
  2. Jako przypomnienie przepisz informacje na temat zdania wielokrotnie złożonego (pod ćwiczeniem 7, w dymku „Pamiętaj!”).
  3. W zeszycie przedmiotowym wykonaj ćwiczenie 8 (podkreśl orzeczenia, wyznacz granicę między zdaniami składowymi, ponumeruj zdania, określ zależności między nimi, a potem narysuj wykresy). W przypadku wątpliwości skorzystaj z notatek lekcyjnych z zeszytu z klasy 7 lub zwróć się do mnie z prośbą o pomoc podczas konsultacji.

Pamiętaj, że w przypadku trudności możesz zwrócić się z prośbą o pomoc do swojego nauczyciela polonisty.

 

Język angielski

Topic: Culture Reading: Famous films and film-makers

Cel: Uczniowie doskonalą czytanie ze zrozumieniem

Materiały: Podręcznik AllClear 7

  • uczniowie doskonalą czytanie tekstu na stronie 83, zadanie można odsłuchać na stronie wydawnictwa w strefie ucznia w celu sprawdzenia poprawności wymowy
  • uczniowie odpowiadaja na pytania z zadania 1 na str 83 w podręczniku

 

Informatyka

Temat: Projektowanie tabeli i stosowanie funkcji arkusza kalkulacyjnego – modyfikowanie tabeli i formatowanie komórek

Cel: 

- umiem stosować w arkuszu kalkulacyjnym funkcję ŚREDNIA
- umiem modyfikować tabelę,
- umiem formatować komórki.

Materiały dla ucznia: 

Otwórz ebook  https://ebook.migra.pl/dlaucznia.php?book=67

Najpierw wykonaj ćwiczenie 6 na 173.

Następnie przeczytaj tekst na stronie 175 "Wstawianie i usuwanie wierszy (kolumn)".

Wskazówka: okno menu kontekstowego otwieramy klikając prawy przycisk myszy.

Wykonaj ćwiczenie 10 na stronie 176.

Przeczytaj tekst  pod tytułem "Formatowanie komórek arkusza kalkulacyjnego" (str. 176).

Wykonaj ćwiczenia: 11 i 12 na stronie 177.

 

21.05.2020, CZWARTEK

Przedmiot Schemat lekcji dla ucznia
Historia 

Temat:  Faszyzm i komunizm. Świat na drodze ku II wojnie światowej

cele:

-scharakteryzujesz oblicze włoskiego faszyzmu i niemieckiego narodowego socjalizmu - ideologie i praktykę.

- scharakteryzujesz wojnę domową w Hiszpanii,

- omówisz działania Japonii na Dalekim Wschodzie,

- opiszesz politykę Niemiec hitlerowskich.

 

Zapoznaj się z materiałem podręcznikowym s. 192-197, 200-204. Na jego podstawie samodzielnie wykonaj notatkę lub skorzystaj z gotowej.

NOTATKA

                                        Włochy

  1. Wzrost nastrojów nacjonalistycznych spowodowany kryzysem gospodarczym i niepowodzeniami systemu demokratycznego.
  2. Popularność haseł rządów dyktatorskich , powstawanie partii o charakterze wodzowskim.
  3. 1921 r. Przekształcenie Związku Włoskich Kombatantów w Narodową Partię Faszystowską; Benito Mussolini (czarne koszule).
  4. 1922r. – zamach stanu we Włoszech (marsz na Rzym) – król odwołuje rząd, Mussolini premierem.:

- wszystko w ramach państwa, nic poza państwem, nic przeciw państwu’,

- wódz – duce

- społeczeństwo to korporacja

- system jednopartyjny,

- podboje terytorialne, plany odbudowy dawnego imperium.  

  1. 1929r.  -traktaty loterańskie(Mussolini/papież Pius XI):

- powstanie państwa Watykan

- katolicyzm religią panująca we Włoszech.

                 Niemcy

  1. Narodowy socjalizm to nazizm (Niemcy):

- Adolf Hitler – Mein Kampf,

Alfred Rosenberg – Mit XX wieku

- Niemcy nadludźmi, reszta to podludzie; fuhrer, antysemityzm, wrogość wobec komunistów i chrześcijaństwa.

  1. Etapy przejmowania władzy przez nazistów w Niemczech:

- założenie NSDAP -1920r.

-pucz w Monachium 1923r.,

- aresztowanie Hitlera, który w więzieniu pisze Mein Kampf,

- działalność oddziałów szturmowych NSDAP – SA

1932r. NSDAP wygrywa wybory parlamentarne

-1933r.  – Hitler kanclerzem,

-pożar Reichstagu

-likwidacja Komunistycznej Partii Niemiec,

-utworzenie SS -organizacji zbrojnej nazistów,

-noc długich noży – SS likwiduje SA

-śmierć prezydenta von Hindenburga

-Hitler fuhrerem, Niemcy III Rzeszą,

-ustawy norymberskie – 1935

-noc kryształowa – 9/10.10. 1938r.

 

ZSRS – komunizm

  1. 30.12.1922r.  – utworzenie ZSRS (republiki związkowe).

(fałszywa dobrowolność, podejmowanie decyzji na szczeblu centralnym, chęć poszerzania strefy wpływów , izolacja od reszty Europy).

  1. Przejmowanie władzy przez Stalina:

- 1924r. śmierć Lenina,

- Stalin przywódcą bolszewików

-poszerzanie wpływów, likwidacja partyjnych przeciwników

- Stalin sekretarzem generalnym partii, zmiana nazwy na WKP(b)

- wielka czystka – 1936-1938

- kult jednostki (rola propagandy)

- komunizm wojenny

- kolektywizacja rolnictwa

- wielki głód na Ukrainie

- planowa gospodarka

- tworzenie obozów pracy,

- działalność NKWD

  1. Podpisanie 23.08. 1939r. paktu Ribbentrop – Mołotow.

Zadanie domowe

Napisz, jak świat kroczył ku II wojnie. W pisemnej wypowiedzi ujmij ważne fakty z podr. S. 210-213 . Zadanie to prześlij do oceny 25 maja 2020r.

 

Język polski

Temat: Zdanie wielokrotnie złożone – ćwiczenia doskonalące

Cel: dokonuję analizy składniowej zdania wielokrotnie złożonego, przecinkami oddzielam zdania składowe, rysuję wykresy zdań; zdania pojedyncze przekształcam w zdania złożone.

Materiał dla ucznia: karta pracy z zadaniami do realizacji

Zapraszam Cię do uczestnictwa w lekcji online za pomocą aplikacji Teams dzisiaj o godz. 9.50, przygotuj materiały przewidziane na dzisiejsze zajęcia - w tym zeszyt przedmiotowy, przybory do pisania, miej też dostęp do zadań z karty pracy przewidzianych na dziś do realizacji, które znajdują się poniżej.

Wykonaj polecenia z karty pracy (wydrukuj je, wykonaj i wklej lub, jeśli nie masz takiej możliwości, przepisz do zeszytu przedmiotowego) :

KARTA PRACY

  1. Dokonaj analizy składniowej podanych zdań wielokrotnie złożonych, wyodrębnij zdania składowe i wskaż granicę między nimi, podkreśl orzeczenia, ponumeruj zdania składowe, określ zależności składniowe między nimi i narysuj wykresy zdań:

 - Ponieważ wypożyczyliśmy książki, które nam się bardzo spodobały, cały dzień spędziliśmy na lekturze i dopiero wieczorem wyszliśmy na spacer.

- Po długiej wyprawie dotarłem wreszcie do domu i opowiedziałem moim rodzicom, co wydarzyło się podczas wycieczki, na którą jechałem z wielką radością.

- Dziś cały dzień czytałem, odrabiałem lekcje i pomagałem mamie, więc jestem już zmęczony.

- Pójdziemy do sklepu, aby kupić ubrania, które będą przydatne na zimę.

- Wiedziałem, że odwiedzisz mnie w te wakacje, jeśli tylko przyjedziesz do rodziców.

- Muzycy z naszej filharmonii, wcześniej przygotowawszy się do koncertu, wspaniale zagrali wszystkie utwory i w podziękowaniu usłyszeli gromkie brawa publiczności.

2. Przekształć wyróżnione dłuższe fragmenty zdań pojedynczych w zdania podrzędne, tworząc tym samym zdania złożone.  Zadaj odpowiednie pytanie o zdanie podrzędne i nazwij typ zdania podrzędnego. Zwróć uwagę na interpunkcję - pamiętaj o przecinkach oddzielających zdania składowe (przecinki zapisz kolorem). Postępuj według wzoru:
WZÓR: Wreszcie przeczytałem książkę pożyczoną przez ciebie.
              Wreszcie przeczytałem książkę, którą mi pożyczyłeś.

- Z powodu deszczu cały dzień nie wychodziliśmy z domu.

- Janek powiedział nam o wyjeździe na wakacje.

- To jest miejsce chętnie przez nasz odwiedzane.

- W razie jakichś drobnych kłopotów zadzwoń do mnie.

- Wczoraj wreszcie pojechaliśmy na długo przez nas wyczekiwaną wycieczkę.

- Po kupieniu biletu pójdę do kina.

- Po powrocie z wakacji od razu się do ciebie odezwę.

 

Język angielski

Topic: Słownictwo - making friends

Cel: Uczniowie poszerzają słownictwo dotyczące zdobywaniu przyjaciół

Materiały: Podręcznik, ćwiczenia  AllClear 7

  • uczniowie przepisują słownictwo z zad 1 na str 86 w podręczniku wraz z tłumaczenem, które znajduje się na str 126 . Proszę odsłuchać słownictwo na stronie wydawnictwa w celu wysłuchania poprawnej wymowy
  • poprosze o wykonanie zad 3 na str 86 w podreczniku powiązane z nowo poznanym słownictwem
  • ponadto uczniowie doskonaląc poznane słownictwo wykonują ćwiczenia 1, 2 i 3 na str 50 w ćwiczeniach.

Zadanie dodatkowe w celu opanowania słownictwa;

https://quizlet.com/pl/498200165/unit-8-making-friends-flash-cards/

Religia

Temat: Narodziny Kościoła

Cel: Zapoznanie z wydarzeniem Zesłania Ducha Świętego

Materiał dla ucznia: Podręcznik do religii kl.7  Temat –  Narodziny Kościoła, str.146  Przeczytaj uważnie tekst Dzień Pięćdziesiątnicy na str. 146-147 oraz Nowy lud Boga, str.148  Przepisz temat lekcji do zeszytu.  Na podstawie przeczytanych tekstów odpowiedz w zeszycie do religii na pytanie:  Jakie znaczenie mają dla nas wydarzenia dotyczące początków Kościoła?

Doradztwo zawodowe

Temat6: Tendencje na współczesnym rynku pracy.

Cel:

omówisz tendencje współczesnego rynku pracy

Materiał dla ucznia:

Rozważania o kwalifikacjach i kompetencjach snuliśmy na poprzednich zajęciach. Jakich kompetencji i kwalifikacji wymagają dziś pracodawcy? Ma to pewien związek z tym, co dzieje się na rynku pracy – z pewnymi tendencjami.  Przeczytajcie podany  tekst.

Tendencje na współczesnym rynku pracy

Współczesny rynek pracy charakteryzuje się dużą dynamiką zmian. Zauważyć można też kilka tendencji, o których warto pamiętać, planując swoją karierę zawodową lub szukając pracy. Oto niektóre z nich:

  • Globalizacja działalności gospodarczej – dziś coraz częściej polskie przedsiębiorstwa zakładają swoje filie za granicą. Również zagraniczne koncerny otwierają swoje oddziały w Polsce. Oczywiście niesie to za sobą pewne konsekwencje, jak np. konieczność zwrócenia uwagi na kwestie wielokulturowości w zarządzaniu zasobami ludzkimi. Jest to z pewnością wyzwanie dla współczesnych menedżerów, działających w obszarze HR. Zauważyć można też wykorzystywanie różnic czasowych. Z uwagi na to, że międzynarodowe przedsiębiorstwa działają w wielu państwach w różnych częściach globu, a tym samym wielu strefach czasowych, w gruncie rzeczy praca w ich ramach nigdy się nie kończy. Wspomnieć w tym miejscu należy o centrach usług wspólnych, obsługujących oddziały własnej firmy na całym świecie w obszarach takich jak: księgowość i kadry, przetwarzanie transakcji bankowo-ubezpieczeniowych, obsługa klienta czy wstępne etapy rekrutacji. Dlatego warto inwestować w siebie i rozwijać znajomość języków obcych – głównie skandynawskich i azjatyckich (choć oczywiście ciągle najbardziej popularny jest język angielski – jego znajomość to już jednak standard w dzisiejszym świecie), co pozwoli nam na szybkie znalezienie zatrudnienia w jednym z takich miejsc.
  • Rozwój i upowszechnienie technologii teleinformatycznych – a co za tym idzie – możliwość pracy w domu za pomocą komputera (tzw. telepraca i rozwój elastycznych form zatrudnienia). Jest to istotna zmiana głównie dla osób z mniejszych miejscowości, jak i młodych matek, które w ten sposób mogą łączyć wychowywanie dzieci i pracę zarobkową.
  • Starzenie się społeczeństwa – a w konsekwencji potrzeba zapewnienia opieki osobom starszym i schorowanym. Rośnie więc zapotrzebowanie na fizjoterapeutów, pielęgniarki, opiekunów dziennych, socjoterapeutów i osoby prowadzące zajęcia animacyjne w klubach seniorów i uniwersytetach trzeciego wieku. Są to z pewnością zawody przyszłości. Szkoda tylko, że tak niewielu młodych ludzi chce je wykonywać.
  • Obniżenie się wieku rozpoczynania pracy (praca już na studiach) –dziś nikogo nie powinno już dziwić wymaganie pracodawców, którzy poszukują pracowników zaraz po studiach i z doświadczeniem zawodowym. Doświadczenie zdobyć można dzięki licznym praktykom (także bezpłatnym), stażom, wolontariatowi. Skutkuje to lepszym przygotowaniem do wejścia na rynek pracy.
  • Konieczność stałego podnoszenia posiadanych kwalifikacji – w związku z ciągłymi, dynamicznymi zmianami ważne jest całożyciowe uczenie się i podnoszenie swoich kompetencji i kwalifikacji
  • Rosnąca tendencja do samozatrudnienia – co związane jest również z zwiększaniem się znaczenia sektora usług na rynku
  • Częste zmiany pracy – z całą pewnością stwierdzić można, że obecnie nie istnieje już coś takiego jak praca na całe życie. Dzisiejsi nastolatkowie będą zmieniać zawód od 4 do 5 razy w ciągu całej swojej kariery zawodowej. Jeszcze częściej zmieniać będą miejsce pracy – od 10 do 14 razy w ciągu życia. W związku z tym konieczne jest przygotowanie ich do mobilności, rozwój kompetencji „miękkich” przydatnych w różnych zawodach, a także nauczenie młodzieży radzenia sobie w sytuacjach niepewności, leku i zmiany. Jest to niewątpliwie jedno z najtrudniejszych zadań współczesnego szkolnictwa i doradztwa zawodowego. Konieczność stałego podnoszenia posiadanych kwalifikacji – w związku z ciągłymi, dynamicznymi zmianami ważne jest całożyciowe uczenie się i podnoszenie swoich kompetencji i kwalifikacji. Rosnąca tendencja do samozatrudnienia – co związane jest również z zwiększaniem się znaczenia sektora usług na rynku.
  • Rynek pracownika – w niedalekiej przyszłości możemy się go spodziewać. W związku z niżem demograficznym i zmniejszaniem się liczby osób w wieku produkcyjnym z jednej z strony, a z drugiej – wejściem na rynek pracy pokoleń Y i Z (ceniących równowagę pomiędzy życiem prywatnym a zawodowym, mniej lojalnych wobec pracodawców niż poprzednie pokolenia, nieco bardziej roszczeniowych, ale też dobrze wykształconych i niesamowicie mobilnych), należy przypuszczać, że pracodawcy będą musieli naprawdę nieźle się „nagimnastykować”, aby znaleźć kandydatów chętnych do pracy. Trzeba będzie znaleźć sposób, aby zachęcić młodych ludzi do pracy właśnie w tej, a nie konkurencyjnej firmie. Ważne będzie nie tylko zwiększenie wynagrodzenia (które uznawane jest przecież już od dawna, zgodnie z dwuczynnikową teorią Herzberga, za czynnik higieny, a nie czynnik motywujący), ale też zaproponowanie ciekawych benefitów pozapłacowych czy zapewnienie wolnego czasu, być może również w miejscu pracy. Przykładem mogą być pokoje relaksu, które już teraz coraz częściej spotkać można w siedzibach wielu firm.

Osoby chcące odnaleźć się na współczesnym rynku pracy powinny śledzić trendy na nim panujące. Dzięki temu będą w stanie dopasować się do jego wymagań i znaleźć interesującą pracę, dającą satysfakcję i pozwalającą na zadowolenie z poziomu życia.

 Zastanówcie się, na jakie zawody według  Was będzie zapotrzebowanie w przyszłości. Jakie specjalizacje na pewno będą miały prace - co wynika z tendencji na rynku pracy.

 Obejrzyjcie film, klikając w link lub kopiując go:

Pokolenia XYZ na rynku pracy – film:

https://www.youtube.com/watch?v=EVs9vf84h5s

Jeśli zainteresowała Cię ta tematyka, przeczytaj artykuł na temat różnych pokoleń, które dziś spotykają się na rynku pracy. Wskaż różnice między nimi.

Różnice między pokoleniami spotykającymi się obecnie na rynku pracy:

http://stapler.pl/hydepark/litery-dzielace-generacje-o-roznicach-miedzy-pokoleniem-x-y

 

 

22.05.2020, PIĄTEK

Przedmiot Schemat lekcji dla ucznia
Matematyka

Temat:  Powtórzenie wiadomości z klasy 7- przybliżanie i zaokrąglanie

Cel:  Utrwalam wiadomości i  umiejętności dotyczące przybliżania i zaokrąglania liczb.

Materiał dla ucznia: 

Obejrzyj filmy, które znajdują się pod linkami:

https://pistacja.tv/film/mat00194-zaokraglanie-liczb-dziesietnych?playlist=299

oraz

https://www.youtube.com/watch?v=dDBMlcpGr7Y


Zapisz temat lekcji i wykonaj  zadanie:

Język niemiecki

Temat: Wie gefÄlltdir?....- Jak ci się podoba ?,,,

Cel: Poznaję wyrażenia dotyczące wypowiadania się nt. stroju.

Materiał dla ucznia: podręcznik str. 101 zad. 7 – przeczytaj dialog i przetłumacz . Tłumaczenie zapisz w zeszycie.

Co oznaczają wyrażenia? –

  • Dusiehst super aus.
  • Das Hemd gefÄllt mir sehr gut.

Das T- Shirt ist bequem.

Zeszyt ćwiczeń zad. 2 str. 66. Zadanie z zeszytu oraz ćwiczeń   przeslij na adres mailowy jagodzinska4u@wp.pl

Język polski

Temat: „On będzie Patron szańców! – Bo dzieło zniszczenia/ w dobrej sprawie jest święte, jak dzieło tworzenia” – legenda poetycka dowódcy Ordona

Cel: formułuję refleksję na temat zakończenia poematu Mickiewicza; wiem, czym jest legenda poetycka i jaką pełni funkcję; redaguję rozprawkę

Materiał dla ucznia: podręcznik „Myśli i słowa”, szukaj: A. Mickiewicz „Reduta Ordona”, str. 102.

Wykonaj polecenia (możesz je wydrukować i wkleić  lub, jeśli nie masz takiej możliwości, przepisz je do zeszytu przedmiotowego):

  1. Przytocz odpowiednie fragmenty tekstu, które będą odpowiedzią na pytania:

Jak czyn Ordona został oceniony przez generała?

Jak postępowanie dowódcy oceniła osoba mówiąca w tekście?

2. Ostatni fragment „Reduty Ordona” zawiera uogólnioną refleksję na temat wolności i ofiary w walce o wolność. Postać Ordona uosabia wszystkich obrońców słusznej sprawy, którzy, przeciwstawiając się niesprawiedliwości i tyranii, poświęcają własne życie w obronie wolności. Dzięki temu, że Mickiewicz zmienił losy Ordona, uśmiercając go w swoim poemacie, stworzył literacką legendę obrońcy wolności. Czasami bowiem twórcy odchodzą od realnego przebiegu wydarzeń zgodnego z prawdą historyczną, by uwznioślić czyny bohatera i podkreślić ich znaczenie.

3. Praca domowa, za którą otrzymasz ocenę: Napisz rozprawkę, w której przedstawisz problem, że literatura ściśle łączy się z historią danego narodu, przedstawiając wzorce zachowań  i postaw. W swojej pracy odwołaj się do: „Reduty Ordona” i „Śmierci pułkownika” Adama Mickiewicza oraz omówionych na lekcji fragmentów „Kazań sejmowych” Piotra Skargi. Pamiętaj, aby sformułować tezę  i przytoczyć przynajmniej 3 argumenty, które potwierdzisz przykładami z tekstów literackich. Policz słowa w swoim wypracowaniu, pamiętaj, aby nie było ich mniej niż 200. Skan lub zdjęcie zrealizowanego zadania prześlij na moją pocztę elektroniczną w terminie do 31.05.2020 r.

Powodzenia. Pamiętaj, że w przypadku trudności z realizacją zadania, możesz poprosić o pomoc swojego nauczyciela polonistę.

Wychowanie fizyczne

Temat: Zdrowe odżywianie.

https://www.poradnikzdrowie.pl/diety-i-zywienie/zdrowe-odzywianie/zdrowe-odzywianie-10-najwazniejszych-zasad-aa-BxiR-4hyV-P2Ek.html

 

Data dodania: 2020-05-16 14:13:34
Data edycji: 2020-05-22 06:37:19
Ilość wyświetleń: 1752

Z życia klas

Przejdź do swojej klasy!
Zobacz

Nasi Partnerzy

Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Biuletynu Informacji Publicznej